6 år gammel mælk
Fra : Lasse R

Dato : 19-11-04 12:08

I 1998 glemte jeg en 0,5-liter flaske med en sjat mælk og sukker (til kaffe)
i min taske, og fandt den først et par dage senere. Jeg fik den aldrig smidt
ud, og nu har jeg haft den liggende i en skuffe 6 år.

I løbet af årene har indholdet skiftet udseende et par gange. Det begyndte
hurtigt at skille i to faser, en tyk hvid substans som en belægning på
ydersiden af hele flasken, og en gennemsigtig tynd væske.

Efter et års tid var den den hvide substans blevet lysegul, mens og væsken
var uændret.

Så sent som sidste år forsvandt væsken pludselig, og substansen var blevet
mørkegul (ost?) og ligner ørevoks til forveksling. Samtidig er flasken (tynd
plast fra Fun saftevand) begyndt at bule indad, så der må være brugt noget
luft!

Tror I der er liv i det, eller er indholdet mon overgået fra biologi til ren
kemi?

Mvh,

Lasse

Fra : Q

Dato : 19-11-04 14:11

"Lasse R" <asd@das.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hurtigt at skille i to faser, en tyk hvid substans som en belægning på
> ydersiden af hele flasken, og en gennemsigtig tynd væske.

På dette stadie har du lavet ost... Jeg ved ikke om det er klogt at spise
det, men ost er det sku..

Der kan være sket 2 ting:

Enten er mælken blevet sur.. Hvis den har været sur nok ( pH~4.6 ) klumper
mælkeproteinerne ( Kasein) sammen, og danner en gitterstruktur hvor
fedtpartiklerne bliver fanget.. Efterhånden som gitterstrukturen strammes op
( mælken bliver mere sur og varm ) trækkes "resten" af mælken ud af
gitteret.. Den klare vædske er det fagfolk kalder valle..
Vallen indeholder mælkesukker, lidt salte og en del af de proteinstoffer (
Albumin + globulin ) der er for små til at blive fanget i gitteret..

Denne effekt kan forresten iagttages hvis du tager et glas mælk og fylder en
sjat eddike ( eller anden sur vædske ) oven i....

Alternativt har der været en type forrådnelsesbakterier igang..

Visse typer forrådnelsesbakterier udskiller et enzym der ligner løbeenzymet
Chymosin, som man bruger i traditionel ostefremstilling.. Enzymet angriber
kaseinet og får dette til at klumpe sammen.. Herefter sker der nøjagtig det
samme som i det første eksempel..

> [...]
(tynd
> plast fra Fun saftevand) begyndt at bule indad, så der må være brugt noget

Forrådnelsesbakterier er mit bud..

> Tror I der er liv i det, eller er indholdet mon overgået fra biologi til
ren
> kemi?

Hmmm... Mælk er kemi, men der har da nok været noget mikrobiologisk
aktivitet i flasken en overgang.... Jeg ville sku nok lade være med at
forsøge at spise det.. Der kan snildt være potentiale for at sidde på tønden
hele weekenden

/peter

Fra : Jonas Jalling

Dato : 19-11-04 14:26

Lasse R wrote:
> I 1998 glemte jeg en 0,5-liter flaske med en sjat mælk og sukker (til
> kaffe) i min taske, og fandt den først et par dage senere. Jeg fik
> den aldrig smidt ud, og nu har jeg haft den liggende i en skuffe 6 år.

<snip>

Hehe... Jeg tør ikke tænke på hvad du ellers gemmer på i skufferne

Jonas Jalling

Fra : Harald Mossige

Dato : 19-11-04 17:21

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> wrote in message

> <snip>
>
> Hehe... Jeg tør ikke tænke på hvad du ellers gemmer på i skufferne

Eller er det en viss annen som har endret navn?

HM

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-11-04 17:57

Scripsit "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no>

> Eller er det en viss annen som har endret navn?

Det tyder skrivestilen overhovedet ikke på.

--
Henning Makholm "Slip den panserraket og læg
dig på jorden med ansigtet nedad!"

Fra : Jonas Jalling

Dato : 19-11-04 18:14

Harald Mossige wrote:
> "Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> wrote in message

> Eller er det en viss annen som har endret navn?
>
> HM
Næppe

Jonas Jalling

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 21-11-04 19:14

On 19 Nov 2004 17:21:06 +0100 Harald Mossige wrote:

> Eller er det en viss annen som har endret navn?

Ville han ikke have spist det?

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Vidal

Dato : 22-11-04 21:47

Harald Mossige wrote:

> "Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> wrote in message

> Eller er det en viss annen som har endret navn?

Hør, nu der er en nordmand til stede, er det ikke
sådan man laver myseost?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Q

Dato : 23-11-04 23:57

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Harald Mossige wrote:
>

> Hør, nu der er en nordmand til stede, er det ikke
> sådan man laver myseost?

Jeg er ikke nordmand, men svarer lige alligevel..

Når man laver alm. gul ost ( f.eks en Danbo-type ) går der ca. 10 kg mælk pr
kg ost..

Resten, dvs. de 9 kg er det man kalder valle.. Vallen består af div.
proteinstoffer, lidt mineraler og salte + en god sjat laktose (
mælkesukker ) + selvf. vand..

For at lave myseost inddamper man vallen ved så høj en temp. at laktosen
karameliserer..
Når man mener der er dampet nok vand af blander man evt. mælk i og støber
det ud i forme..

/peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-11-04 22:17

Q wrote:

> "Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
-snip-

> [...]
> karameliserer..
> Når man mener der er dampet nok vand af blander man evt. mælk i og støber

Er det så plastforme eller hvad? Har hørt nogen snakke om at det kan
afgive f.eks. kræftfremkaldende stoffer?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Konrad

Dato : 19-11-04 17:38

"Lasse R" <asd@das.dk> wrote in message

(...)

Opbevarede engang i tidernes morgen på et kollegie, sammen med en kammerat,
i smug 12 æg i gennem hele 2 år - hensigten var at vi ville smide dem efter
folk når vi flyttede - da vi endelig tog os sammen til at bruge dem blev vi
dybt skuffede - der var intet tilbage i dem - de var stort set tomme
skaller. Hvorfor, og hvordan?