Skifte computer vha CCC
Fra : Mikael K

Dato : 30-11-04 15:52

Jeg skal skifte fra en G4 400 MHz til en noget nyere 933 Mhz.
Kan jeg blot kopiere min gamle startdisk med 10.3.6 over på den nye
med Carbon CopyCloner? Eller er det klogt at formattere HD og
installere forfra?

mvh Mikael Kern

Fra : Erik Richard

Dato : 30-11-04 17:59

Hej Mikael

Mikael K wrote:
> Jeg skal skifte fra en G4 400 MHz til en noget nyere 933 Mhz.
> Kan jeg blot kopiere min gamle startdisk med 10.3.6 over på den nye
> med Carbon CopyCloner?

Ja og nej... I princippet vil det godt kunne lade sig gøre med CCC, men
du bør også lige kigge på RsyncX 2.1 (se links tidl. i går). CCC kan
godt lave noget 'sjovt' har jeg fået at vide, mens RsyncX ret og slet
kopierer _alt_, hvad der overhovedet findes på den opr. disk. Jeg har
selv lavet et nyt system 10.3.6 på en anden HD med RsyncX, og jeg kunne
uden videre vælge den som bootdisk og starte fra den. Det eneste, der
sker, er, at nogle sekundære systemindstillinger neutraliseres - fx.
ZoomView, men det er så bare at slå den til igen, så kører det som på
den oprindelige disk

Når du så har kopieret over og genstartet, vil det være en god idé at
køre Mac OS X 10.3.6 Combo Update, da du så er sikker på, at, hvis der
skal bruges andre resourcer på en QS933, så vil de blive opdateret fra
det gamle startsystem.

I øvrigt kan jeg lige tilføje, at det tog mig 14 min. at lave den kopi
til den nye disk med RsyncX. Det eneste, man gør, er at vælge en
afsender - en modtager, markerer, at den skal være bootable, og sætter
den til 'admin mode', så bliver alle dine passwords og reg.nr. også
kopieret med. .ds.store/.ds_store filer bliver også kopieret med, hvis
de indeholder data. tomme ds_store' filer kopieres ikke, men de dannes
jo også, når det er nødvendigt.

> Eller er det klogt at formattere HD og
> installere forfra?

Du bør ihvertfald formattere disken, inden du begynder at kopiere noget
over på den nye.

Om du skal lave en helt ny installering? - hm, nogle vil altid sige, det
er det bedste, og det er det på en måde også, da du er sikker på, at alt
er, som det skal være, helt fra starten.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-04 18:21

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Ja og nej... I princippet vil det godt kunne lade sig gøre med CCC, men
> du bør også lige kigge på RsyncX 2.1 (se links tidl. i går). CCC kan
> godt lave noget 'sjovt' har jeg fået at vide

du har så fået forkert at vide.

> mens RsyncX ret og slet
> kopierer _alt_, hvad der overhovedet findes på den opr. disk.

det gør CCC osse som udgangspunkt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-04 18:21

Mikael K <nospam@kern.dk> wrote:

> Jeg skal skifte fra en G4 400 MHz til en noget nyere 933 Mhz.
> Kan jeg blot kopiere min gamle startdisk med 10.3.6 over på den nye
> med Carbon CopyCloner?

det kan du godt.

> Eller er det klogt at formattere HD og
> installere forfra?

hvis du tømmer alle caches efterfølgende bør det ikke være et problem -
CCC kan klare det for dig hvis du vælger "Advanced Settings" fra CCC
menuen. relevante undtagelser bør være valgt i CCC hvis ikke du selv har
pillet ved dem.

en ren installation kan dog godt være en god ide såfremt du har pillet.

Fra : Mikael K

Dato : 30-11-04 23:35

> det kan du godt.

Jeg er ikke i tvivl om at CCC virker. Har taget backup og skiftet
diske i min 400 MHz uden nogen problemer. Og det er let at gå til.

> hvis du tømmer alle caches efterfølgende bør det ikke være et problem -
> en ren installation kan dog godt være en god ide såfremt du har pillet.

Jeg har stort set ikke pillet ved noget - slettet nogle prefs en gang
i mellem, men ikke været i terminalen siden OSX 10.2.

Det, jeg gerne vil undgå, er at skulle installere programmer eller
bøvle med tilladelser.

Og jeg tænkte på om der var forskel i systemkravene for de to
maskiner, som jo ikke bruger helt samme processor.
- jeg skifter fra en: G4 AGP Graphics - Sawtooth - PowerPC 7400 - 400
MHz (der har virket upåklageligt siden 10.3) til en: G4 Quicksilver
2002 - Nichrome - PowerPC 7455 - 933 MHz.

Er det nødvendigt at køre 10.3.6 update efter flytning med CCC? Skader
det? Jeg havde håbet at kunne nøjes med at reparere disktilladelser.

mvh Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-04 23:49

Mikael K <nospam@kern.dk> wrote:

> Jeg har stort set ikke pillet ved noget - slettet nogle prefs en gang
> i mellem, men ikke været i terminalen siden OSX 10.2.

dvs at din installation opfører sig i enhver henseende korrekt? så kan
det ikke svare sig at reinstallere.

> Det, jeg gerne vil undgå, er at skulle installere programmer eller
> bøvle med tilladelser.

så skal du bare klone, boot den nye maskine i FW-target mode og klon til
den.

> [...]
> MHz (der har virket upåklageligt siden 10.3) til en: G4 Quicksilver
> 2002 - Nichrome - PowerPC 7455 - 933 MHz.

Der bør ikke være forskelle i hvad der installeres - hvis du gør som jeg
forslår slettes bootcache.playlist og extension.kextcache således at
drivere på den nye maskine indlæses smertefrit og der ses bort fra
drivere fra den gamle maskine.

> Er det nødvendigt at køre 10.3.6 update efter flytning med CCC?

nej

> Skader det?

nej

> Jeg havde håbet at kunne nøjes med at reparere disktilladelser.

det kan du formegenlig osse.

Fra : Erik Richard

Dato : 01-12-04 00:57

Hej Mikael

Mikael K wrote:

> [...]
> i mellem, men ikke været i terminalen siden OSX 10.2.
>
> Det, jeg gerne vil undgå, er at skulle installere programmer eller

Jeg vil faktisk foreslå dig at bruge RsyncX 2.1, så er du 100% sikker
på, der ikke bliver problemer med disktilladelser. Jeg har selv 'klonet'
min oprindelige store systemdisk til en mindre partition på en anden
disk, så jeg har to forskellige X diske på samme maskine, - ligesom jeg
også har to forskellige OS 9.2.2 systemer.

> [...]
> MHz (der har virket upåklageligt siden 10.3) til en: G4 Quicksilver
> 2002 - Nichrome - PowerPC 7455 - 933 MHz.

Der vil ikke blive det helt store, men det er også derfor, jeg foreslår,
at du bruger 10.3.6 Combo Update, når du har kopieret det hele over,
Opdateringen vil så tilpasse og ændre de filer, det måske er nødvendig
at ændre

> Er det nødvendigt at køre 10.3.6 update efter flytning med CCC? Skader
> det? Jeg havde håbet at kunne nøjes med at reparere disktilladelser.

På en 933mhz vil det højst tage 3n 6-7min at køre 10.3.6 combo, så jeg
synes, du skal gøre det, da den så vil lave evt. ændringer, _hvis_ det
er nødvendig, og har du kørt den, så er det også mere end 100% sikker,
at der ikke bliver problemer med disktilladelserne.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-12-04 01:31

> Jeg vil faktisk foreslå dig at bruge RsyncX 2.1, så er du 100% sikker
> på, der ikke bliver problemer med disktilladelser.

og det skulle der kanske være med CCC ?

Fra : RattleSnake

Dato : 02-12-04 01:02

On Wed, 1 Dec 2004 01:31:12 +0100, Morten Reippuert Knudsen wrote
(in article <1go3clq.122b5ds1dec81jN%nospam@reippuert.dk>):

> og det skulle der kanske være med CCC ?

Når Erik rihcard ikke kan se dine spydige kommentarer, så kan jeg da godt
svare for ham. Ja! der er sgu mange problemer med CCC. Du sku' fandme prøve
at kopiere en intern harddsik til en ekstern USB 2.0 disk. Du skal ikke regne
med, at du i det hele taget kan gøre det.

Og tag så for helvede at opføre dig ordentlig over for andre i den gruppe
her. Jeg er ny, men jeg gider fandme ikke høre på dit pladder. Du er stejlem
en barnerumpe!

JEg har været Mac bruger i mange år, - også før, du lærte at gå uden ble! men
først nu begyndt at bruge dk.edb.mac, men bliver det ved på den måde, at du
og et par andre store skvadderhoveder bliver ved med at genere en mand, der
véd, hvad han snakker om, så er det sgu slut med, at jeg skriver mere her.

RattleSnake

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 02-12-04 08:37

RattleSnake <rattlesnake@viper.com> wrote:

> [...]
> (in article <1go3clq.122b5ds1dec81jN%nospam@reippuert.dk>):

> Når Erik rihcard ikke kan se dine spydige kommentarer, så kan jeg da godt

<www.kortlink.com/d7fe89b8f126>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-12-04 13:50

> [...]

> véd, hvad han snakker om, så er det sgu slut med, at jeg skriver mere her.

Det her altså for langt ude! Er det dig Erik?

Hvis ikke, så vil jeg råde dig til læse tilbage i denne gruppe og se
hvor mange gange at Erik roder sig ud i noget, som han ikke har
forstand på. Når andre så har påpeget diverse fejl, vil Erik aldrig
give nogen ret i, at han oprindeligt tog fejl og istedet kører en
uendelig diskussion, hvor tråden konstant ryger helt ud af tangenten.
Til sidst slutter det med, at Erik ikke svarer på det sidste indlæg...

Min holdning til Erik er, at han ved en masse om ældre Mac'er og det
klassiske Mac OS. Han er også villig til at hjælpe andre med lange
indlæg, og det er ikke altid at der så graverende fejl, at det
nødvendigt at bryde ind. Desværre sker det så bare med jævne
mellemrum, at et indlæg indeholder fejl, som kræver en rettelse, og så
går det galt, når man stædigt holder fast i sin første udtalelse.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Erik Richard

Dato : 02-12-04 14:43

Hej René

Nej! Det er ikke mig. Men bortset fra det, så kan jeg ikke godkende din
fremstilling, men det har du vel regnet ud.
mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-12-04 14:54

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Nej! Det er ikke mig.

Man efterlader sig spor

--
A: Because it changes the order you read a conversation
Q: Why is top-posting so annoying?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-12-04 17:31

> Man efterlader sig spor

Ja, det er ihvertfald én der har Stofanet. Nå, men det er da usmart at
gemme sig bag et alias.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-12-04 19:25

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Ja, det er ihvertfald én der har Stofanet.

Du kan gøre bedre end det.

--
A: Because it changes the order you read a conversation
Q: Why is top-posting so annoying?

Fra : Christian Bech

Dato : 02-12-04 21:06

In article <1go6lj7.pge9w5hmod42N%hlexa@hotmail.com>,
hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> Du kan gøre bedre end det.

Tænker du på X-Trace? jeg har nemlig aldrig fundet ud af at afkode den
slags. En whois var i hvert fald ikke den rette metode.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-12-04 23:41

Christian Bech wrote:

> Tænker du på X-Trace? jeg har nemlig aldrig fundet ud af at afkode den
> slags. En whois var i hvert fald ikke den rette metode.

No.

Fra : Christian Bech

Dato : 03-12-04 00:01

In article <LWMrd.1143$Qe2.152@news.get2net.dk>,

> No.

NNTP-Posting-host siger vel heller ikke meget?

Du må snart komme med et lille hint. Er det en header eller er jeg helt
på vildspor. Ellers vil jeg hævde at det er lettere at finde ud af den
slags ting vha. sammenlignende tekstanalyse.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 03-12-04 00:21

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> på vildspor. Ellers vil jeg hævde at det er lettere at finde ud af den
> slags ting vha. sammenlignende tekstanalyse.

En simpel tekstanalyse (for slet ikke at nævne tonen) burde vel også
sige alt.

RattleSnake skriver:
"Når Erik rihcard ikke kan se dine spydige kommentarer, så kan jeg da
godt svare for ham."
og
"men først nu begyndt at bruge dk.edb.mac"
og
"at genere en mand, der véd, hvad han snakker om"

Pudsigt at han ved at:
ERS bruger (eller forsøger at bruge) et killfilter.
ERS er en mand, der ved hvad han snakker om.
når han først nu er begyndt, at bruge d.e.m.

RattleSnake poster fra:

det er der kun en eneste anden person, der har gjort de sidste uger.
Gæt hvem.
<41a8b11e$0$29451$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>
<41a8b729$0$29448$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>
<41a8b630$0$29448$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>
<41a7df93$0$13734$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>
<41a8ab6b$0$29440$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>
<41a38912$0$13728$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>
<41a38825$0$13728$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>
<41a379c7$0$22695$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>
<41a7e217$0$13731$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>
<41a38dac$0$13733$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>

TraceRoute siger:
gw-aarh-5.access.stofa.net

Kender vi nogen fra der omkring

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-12-04 01:31

> Kender vi nogen fra der omkring

Preben Bødker?

--
A: Because it changes the order you read a conversation
Q: Why is top-posting so annoying?

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 03-12-04 01:47

> Preben Bødker?

Er det dit bedste, seriøse gæt eller forstår jeg bare ikke din humor?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-12-04 07:35

> Er det dit bedste, seriøse gæt eller forstår jeg bare ikke din humor?

Du har ikke vist, at det kun er een bestemt person, der har sent fra

Og du har enda ikke engang kunne oplyse en sandsynlighed for, at det er
den samme person.

Prøv igen.

--
A: Because it changes the order you read a conversation
Q: Why is top-posting so annoying?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-04 17:38

> En simpel tekstanalyse (for slet ikke at nævne tonen) burde vel også
> sige alt.

jeps:

Henvisning til Eriks alder og andres mangel på samme. Nævnelse af bleer
(tror du Erik har en lille fetich i den retning?) samt sprogbrug
iøvrigt.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-12-04 00:44

Christian Bech wrote:

> Du må snart komme med et lille hint. Er det en header eller er jeg helt
> på vildspor. Ellers vil jeg hævde at det er lettere at finde ud af den
> slags ting vha. sammenlignende tekstanalyse.

Må vi se?

Fra : Christian Bech

Dato : 07-12-04 22:23

In article <wONrd.1163$bx4.1026@news.get2net.dk>,

> Må vi se?

Det er såmænd ikke den store videnskab og jeg har heller ikke så meget
lyst til at puste mere til bålet. De fleste der er interesserede har nok
også lavet deres egne konklusion.

Derimod er det langt mere interessant at høre hvad du egentlig kigger på
i headeren. jeg er ikke så interesseret i det aktuelle tilfælde men mere
i det tekniske.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-12-04 23:10

> [...]

> Derimod er det langt mere interessant at høre hvad du egentlig kigger på
> i headeren. jeg er ikke så interesseret i det aktuelle tilfælde men mere

Det tekniske?

Du kunne prøve med at forbinde til din udbyders news server med en
telnet client og lege lidt.

--
There is no reason for any individual to have a computer in their home.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-12-04 22:37

> Du kan gøre bedre end det.

Hmm.. jeg har ingen erfaring i at spore den slags. Kan du lede mig på
rette vej?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-12-04 23:44

René Frej Nielsen wrote:

> Hmm.. jeg har ingen erfaring i at spore den slags. Kan du lede mig på
> rette vej?

Use the source, Luke.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 03-12-04 00:05

> Use the source, Luke.

Hard to see, the dark side is.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-12-04 00:17

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Hard to see, the dark side is.

and your point is...?

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 03-12-04 00:30

> and your point is...?

Jeg fejllæste vist bare "source" som "force", ligesom du skrev "Luke"
til "René"

Og så giver det mig en underlig følelse, at opleve en skizofren
opførsel, som den aktuelle.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-12-04 01:31

> Jeg fejllæste vist bare "source" som "force", ligesom du skrev "Luke"
> til "René"

Really?

> Og så giver det mig en underlig følelse, at opleve en skizofren
> opførsel, som den aktuelle.

Få et liv!

--
A: Because it changes the order you read a conversation
Q: Why is top-posting so annoying?

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 03-12-04 01:47

> Really?

> Få et liv!

Har jeg trådt på noget eller er du bare sådan?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-12-04 15:37

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Nej! Det er ikke mig. Men bortset fra det, så kan jeg ikke godkende din
> fremstilling, men det har du vel regnet ud.

Det overrasker mig ikke... men det skal vi vist ikke diskutere her.
Det vil vist være spildt

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-12-04 00:26

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Nej! Det er ikke mig. Men bortset fra det, så kan jeg ikke godkende
> din fremstilling, men det har du vel regnet ud.

Du kender ikke tilfældigvis skribenten?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard

Dato : 03-12-04 01:27

Hej Thorbjørn

Det eneste, jeg kan komme med desangående, er, at det kan være en tidl.
eller nuværende kunde, som jeg har hjulpet på et eller andet tidspunkt
med et eller andet..., men sætte navn på, - det kan jeg ikke...

Og så kom jeg til at læse et par af de øvrige 'indlæg' i den her tråd,
(jeg har stadig ikke fået sat det killfilter op i WaMCom X), mens jeg
sad og lavede noget andet i OS X, hvor en bestemt person oplyste en IP
adresse. Så kan jeg dertil blot tilføje, at jeg jo har flydende IP, så
det er aldrig til at vide, hvem, der pludselig får en IP, som jeg måske
har brugt på et tidspunkt, hvor maskinen har kørt i døgndrift, - for så
skifter den jo ikke IP. Jeg kan blot garantere for, at det ikke er den
IP, jeg bruger. Jeg bruger flydende IP, så den ændrer sig for hver gang,
jeg lukker ned, - vel at mærke, hvis nedlukning varer mere end 1 time
(oplyhst fra Stofa).

Og så vil jeg tilføje, at hvad angår MRK og hans altid negative og
modsigende kommentarer til mine indlæg, så synes jeg, det er temmelig
irriterende, at hver eneste gang, jeg kommer med noget, så svarer /
kommenterer han næsten altid med det stik modsatte - og det udelukkende
for at miskreditere det, jeg kommer med! Og så synes jeg, der er
særdeles underligt, at, - når jeg giver de samme råd til kunder, der
opsøger mig, så virker det *altid* efter hensigten ud fra de givne råd!

Og så vil jeg fremover følge det råd, Kirsten gav mig, nogle få timer
før, hun blev syg, - "Ignorér den mand! Han er ikke værd, at du
beskæftiger dig med ham!". Så det vil jeg fremover gøre.

- Jeg vil blot tilføje, at Kirsten faktisk vidste en del om computere -
også Mac. Hun havde jo også læst på Odense Universitet, inden hun fik
nyresygdommen, - der bruges jo meget Mac på OU, - og hun fulgte meget
med i, hvad vi diskuterer her i gruppen og i andre grupper, jeg også er
med i. Jeg læste tit nogle emner op for hende og de tråde, de ofte har
medført.

Og så gider jeg i øvrigt ikke beskæftige mig mere med det emne her - og
da slet ikke med 'klapperslangens' udgydelser.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-12-04 08:12

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Og så vil jeg tilføje, at hvad angår MRK og hans altid negative og
> modsigende kommentarer til mine indlæg, så synes jeg, det er temmelig

Det ville formentlig have taget dig kortere tid at sætte dit
killfilter op, end at skrive dit svar :)

Så må vi iøvrigt spørge "Rattlesnake" selv - hvor kender du Erik fra?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-04 17:38

> [...]

> eller nuværende kunde, som jeg har hjulpet på et eller andet tidspunkt
> med et eller andet..., men sætte navn på, - det kan jeg ikke...

ti-hi... hjælp til selvhjælp, af Erik den unævnelige

> [...]
> IP, jeg bruger. Jeg bruger flydende IP, så den ændrer sig for hver gang,
> jeg lukker ned, - vel at mærke, hvis nedlukning varer mere end 1 time

Den ændrer sig ikke nødvendigvis, man kan iøvrigt sagtens få den samme
IP på et senere tidspunkt, hvad en søgning på "NNTP-Posting-Host:
62.107.7.30" hurtigt kan bekræfte. Faktisk er sansynligheden for, at man
får de samme IP adresser igen og igen på stofas net ret stor.

> [...]
> kommenterer han næsten altid med det stik modsatte - og det udelukkende
> for at miskreditere det, jeg kommer med!

Rart at du er nået til den erkendelse, at det er dine udsagn og ikke dig
som person jeg miskrediterer. Det er vel osse i orden at så tvivl om
udsagn der ikke er korekte? Eller drømmer du dig tilbage til med den
spanske inkvisation hvor jorden _var_ flad, stjernerne hang på loftet
over himmelen og lægevidenskabe analyserede enhver sygdom udfra fækis?

> Og så synes jeg, der er
> særdeles underligt, at, - når jeg giver de samme råd til kunder, der
> opsøger mig, så virker det *altid* efter hensigten ud fra de givne råd!

Det er nu sjældent dine råd jeg forholder mig til, men blot de af dine
udsagn der ikke er korrekte.

> Og så vil jeg fremover følge det råd, Kirsten gav mig, nogle få timer
> før, hun blev syg, - "Ignorér den mand! Han er ikke værd, at du
> beskæftiger dig med ham!". Så det vil jeg fremover gøre.

Så bør du da efterkomme hendes sidste ønske, frem for at besvare
citater, poste anonyme indlæg og lejighedsvis besvare mine indlæg med
henvisning til at dit kill filter (endnu en gang) ikke virker.

> Og så gider jeg i øvrigt ikke beskæftige mig mere med det emne her - og
> da slet ikke med 'klapperslangens' udgydelser.

interessant at du referer til undertegnede med samme betegnelse, som du
har brugt til at signere din anonyme post.

jeg tror sgu du er afsløret...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-04 17:38

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej René
>
> Nej! Det er ikke mig. Men bortset fra det, så kan jeg ikke godkende din
> fremstilling, men det har du vel regnet ud.

det er netop hvad der implicit ligger i Renés fremstilling.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-04 17:38

RattleSnake <rattlesnake@viper.com> wrote:

Hej Erik nogen grund til at du skriver under Alias?

> Når Erik rihcard ikke kan se dine spydige kommentarer, så kan jeg da godt
> svare for ham.

Hvorfor er der tale om en spydighed? Jeg stiller et reelt spørgsmål uden
at bruge fæle ord. Når jeg stiller spørgsmålet, er det fordi jeg ikke
kan genkende Erisk andenhånds beretning om at CCC skulle lave noget
"sjovt". jvf Message-ID: <41aca6de$0$23073$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>

> Ja! der er sgu mange problemer med CCC. Du sku' fandme prøve
> at kopiere en intern harddsik til en ekstern USB 2.0 disk. Du skal ikke regne
> med, at du i det hele taget kan gøre det.

det kan man da sagtens, men hvis man vil kunne boote fra den, kræver det
at ATA->USB broen er bootbar, samt at USB2 bussen osse er bootbar. (Jeg
har faktisk gjort det)

Du har vel overvejet om ikke fejlen skulle befinde sig ca 40 cm fra din
skærm?

> Og tag så for helvede at opføre dig ordentlig over for andre i den gruppe
> her.

Grib lige i egen barm! Hvad er det liiiige du selv gør med dette
indlæg?, fjols.

> Jeg er ny, men jeg gider fandme ikke høre på dit pladder. Du er stejlem
> en barnerumpe!

SÅ pænt du skriver Erik, men hvorfor skriver du under alias?

> [...]
> véd, hvad han snakker om, så er det sgu slut med, at jeg skriver mere her.

Såfremt du mod min forventing ikke er Erik, tror jeg ikke du vil blive
savnet.

Er du Erik og gør du alvor at din trussel (hvad ERS kun sjældent gør jvf
adskillige tomme trussler om politianmeldelser for angivelige brud på
brevhemmligheden, injurier osv), vedgår jeg gerne at jeg nok kommer til
at savne de gode grin - Eks over ERS's benægtelse af han skulle være
klabreslangen.

> RattleSnake

klassisk ERS-retorik, henvisning til alder, min mangel på samme, bleer
og rumper - og annonyme kilder.

Fra : Jonas W

Dato : 30-11-04 19:27

> [...]

> Kan jeg blot kopiere min gamle startdisk med 10.3.6 over på den nye
> med Carbon CopyCloner? Eller er det klogt at formattere HD og

Jeg er i samme situation som den beskrevet ovenover, bortset fra at jeg
har andre modeller. Jeg har set på dokumentationen til CCC, men jeg
fatter ikke rigtig hvordan det fungerer.
Hvis jeg forbinder de to computere med et firewirekabel, kan jeg da
kopiere hele systemet direkte fra den ene til den anden? Eller er jeg
nødt til at kopiere via en tredje disk?

tak,
Jonas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-04 23:53

Jonas W <Jonas@in.no> wrote:

> Jeg er i samme situation som den beskrevet ovenover, bortset fra at jeg
> har andre modeller.

du bør nok ikke klone en G4 maskine til en G5 eller omvendt.

> [...]

> Hvis jeg forbinder de to computere med et firewirekabel, kan jeg da
> kopiere hele systemet direkte fra den ene til den anden? Eller er jeg

boot den maskine der skal klones til i FW.-target mode og klone til den,
eller flyt begge diske over i en og samme maskine.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-04 00:42

In article <1go38vd.yenpx2khrk7iN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> du bør nok ikke klone en G4 maskine til en G5 eller omvendt.

Jeg har da klonet min PowerBook G4 til min gamle iMac 233 med stor
succes. Den kunne både vise batteristatus i menulinien og alt muligt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 01-12-04 01:08

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Jeg har da klonet min PowerBook G4 til min gamle iMac 233 med stor
> succes.

Nu bliver jeg altså lidt nysgerrig. Hvordan arbejder din gamle iMac? -
Er den blevet mere stabil, hurtigere / langsommere - eller hvordan?

Jeg har nemlig lavet det samme nummer mellem en PM 9600/300 og en Beige
G3/300AV, hvor jeg brændte et image af 'systemmappe' + 'Applications
(Mac OS 9)' samt mappen 'Dokumenter'. PM 9600/300 maskinen blev faktisk
hurtigere ved det. - Det var en OS 9.2.2! - Det burde ikke kunne lade
sig gøre, men det fungerede fint. Jeg valgte dog at lave en fuldstændig
ny installering, da jeg solgte den 9600/300...

> Den kunne både vise batteristatus i menulinien og alt muligt.

Det er jo bare at slette systemindstillingerne i prefs, så er den
.... slået

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-04 20:23

In article <41ad0b73$0$23065$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Nu bliver jeg altså lidt nysgerrig. Hvordan arbejder din gamle iMac? -

Jeg må tilstå, det ikke er helt rigtigt. Jeg har ikke lavet en egentlig
kloning, men jeg prøvede bare at komme med en vittig bemærkning. Den var
sikkert lige så mislykket som sædvanlig. Jeg knækkede jo det ene hængsel
til lågen på min TiBook. Det var ikke helt så spektakulært, som dengang
for 12 år siden, da min kone lavede samme nummer med bagklappen på en
Lada Samara. Jeg ved ikke, om der er nogen her, der ved, hvor tung sådan
en bagklap er. Jeg har i hvert fald undgået fysiske slagsmål med min
kone siden da. Nogenlunde i hvert fald. Til gengæld er en PowerBook en
hel del mere værd end en Lada. Værditabet er ikke nær så stort.
Nå, men jeg havde altså ingen computer, og så måtte jeg rigge
den gamle iMac 233 til. Jeg brændte en cd, eller et par stykker, med min
hjemmemappe og lidt programmer, og læste dem ind på iMac. Den var i
forvejen med det nyeste styresystem (og jeg har en familielicens). Jeg
var bare noget forundret over, at alle mulige små detaljer som
batteristatus, Airport (som den ikke har) og lignende kom med over. Men
det er selvfølgelig meget logisk. Det sjove er, at iMac fungerer helt
perfekt alligevel, og jeg har fået slukket for de funktioner, der ikke
passer til den.

> [...]
> burde ikke kunne lade sig gøre, men det fungerede fint. Jeg valgte
> dog at lave en fuldstændig ny installering, da jeg solgte den

Jeg har ikke bemærket nogen ændring, men jeg her jo heller ikke vant til
at arbejde på den lille iMac. Den har bare været brugt til back-up, og
ellers har børnene leget med den. Jeg har derfor ikke rigtig nogen
føling med, om den har ændret sig. Hvis din computer blev hurtigere, kan
det så ikke skyldes defragmentering? Når man læser filerne ind på ny, så
bliver de jo skrevet kontinuerligt, hvis der ellers er plads, og dermed
svarer det til at defragmentere harddisken. Apple har da anbefalet noget
lignende før. Jeg husker vejledningen til min PowerBook 5300cs. Der
stod, at man med mellemrum, 1-2 gange om året, tror jeg, skulle kopiere
indholdet af harddisken over på en eksterne disk, formatere harddisken
og læse indholdet af den eksterne disk tilbage på harddisken. Derved fik
man i praksis defragmenteret harddisken. Jeg har nu aldrig gjort det, da
jeg ikke lige havde en ekstern harddisk. De var ret dyre dengang.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 01-12-04 21:52

Buuuuuh! Henrik

- Så'n en snyder..!
mvh. ERik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-12-04 01:31

> Jeg har da klonet min PowerBook G4 til min gamle iMac 233 med stor
> succes. Den kunne både vise batteristatus i menulinien og alt muligt.

Det kan jeg osse få min G5 til, ved at dobbeltklicke på:

/System/Library/CoreServices/Menu Extras/Battery.menu

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-12-04 00:51

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> du bør nok ikke klone en G4 maskine til en G5 eller omvendt.

Jeg klargjorde 11 G5'ere ved at lavet et image med CCC og installerede
det på maskinerne med NetRestore. Imaget var lavet på en af G5'erne og
jeg installerede det også på 2 MDD G4'er og de kører lige så fint som
G5'erne.

Jeg oplevede at AppleTalk ikke virkede på nogen af maskinerne, og det
virkede først da jeg havde slået det fra og til i både
Netværksindstillinger og Biblioteksindstilling. Det skulle gøres på
alle maskinerne... suk!

Derudover var disktilladelserne helt forskruede på alle maskinerne og
de måtte så repareres. Ellers har det kørt helt fint med kloningen og
det tog ca. 12-13 minutter pr. maskine, hvilket er en helt vildt
tidsbesparelse i forhold til at konfigurere system og installere
programmer på hver enkelt maskine.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-12-04 01:31

> [...]

> det på maskinerne med NetRestore. Imaget var lavet på en af G5'erne og
> jeg installerede det også på 2 MDD G4'er og de kører lige så fint som

Jeps men du skal nok ikke prøve samme nummer den anden vej, nyeste
maskiner bruger ofte en nyere build af nyeste OSX end den der er
tilgængelig via SW update.

Envidere har jeg erfaring med at jeg ikke kan netboote eks en gammel
iBog med et image (10.35) af min G5 og omvendt.

> [...]
> virkede først da jeg havde slået det fra og til i både
> Netværksindstillinger og Biblioteksindstilling. Det skulle gøres på

her er CCC's "Advanced Settings" ganske handy.

> Derudover var disktilladelserne helt forskruede på alle maskinerne og
> de måtte så repareres.

CCC kan fixe permissions inden der klones.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-12-04 01:50

> Jeps men du skal nok ikke prøve samme nummer den anden vej, nyeste
> maskiner bruger ofte en nyere build af nyeste OSX end den der er
> tilgængelig via SW update.

Det er sandt, for de havde vist en nyere 10.3.5 end den man kan
downloade.

> Envidere har jeg erfaring med at jeg ikke kan netboote eks en gammel
> iBog med et image (10.35) af min G5 og omvendt.

OK. I dette tilfælde virkede det heldigvis, så jeg ikke var nødt til
at lave en speciel installering til disse to maskiner.

> her er CCC's "Advanced Settings" ganske handy.

Jeg synes ikke, at jeg kunne finde noget om dette. Jeg ville egentlig
have brugt NetRestore til at lave imaget, men det kunne ikke køre på
10.3.5 var der en del der havde fundet ud af, så jeg måtte lavet det
med CCC.

> CCC kan fixe permissions inden der klones.

Jeg er heller ikke 100% sikker på at tilladelserne var ok inden jeg
klonede, men jeg syntes bare jeg tjekkede det. Det gav ihvertfald en
del bøvl indtil jeg fandt ud af, at maskinerne opførte sig underligt
pga. dette.