(Lidt, til ret OT): Sprogfyldighed
Fra : Niels Boegh

Dato : 27-11-04 18:06

Hej gruppe

Jeg skal lave et 4xA4 nyhedsbrev på seks sprog:

Dansk
Tysk
Engelsk
Svensk
Tjekkisk
Finsk

Jeg har tænkt mig at lave hvert sprog i et selvstændigt lag i InDesign.
Jeg kan godt blive lidt betænkelig ved, hvor meget f.eks. finsk fylder
i forhold til dansk. Hvis man nu sætter dansk til index100, er der så
nogen, der tør give et uforpligtende bud på hvor meget de andre sprog
fylder.

På forhånd tak

Niels

Vedr.: OT
En formildnende omstændighed: det skal laves på en Mac...

Forslag til andre grupper modtages med tak.

Fra : Erik Richard

Dato : 27-11-04 18:28

Hej Niels

Jeg sætter de forskellige tal ind under hvert sprog, så er det nemmere
at sammenligne.

Niels Boegh wrote:
> Hej gruppe
>
> Jeg skal lave et 4xA4 nyhedsbrev på seks sprog:
>
> Dansk

= 100

> Tysk

= ca. 110-115 (afh. af retskrivningsformen, ny eller gl.)

> Engelsk

= 90-100

> Svensk

= 100

> Tjekkisk

= 110

> Finsk

= 130

> [...]
> forhold til dansk. Hvis man nu sætter dansk til index100, er der så
> nogen, der tør give et uforpligtende bud på hvor meget de andre sprog

Jeg håber, det giver dig lidt af indtrykket af, hvordan div. fprog
fylder i forhold til hinanden.

> Vedr.: OT
> En formildnende omstændighed: det skal laves på en Mac...

Det gik jeg nu ud fra som en selvfølge...

> Forslag til andre grupper modtages med tak.

Tænker du på usenet grupper, eller på sproggrupper? - Hvis det sidste,
så vil jeg nok også overveje flg. sprog, selvfølgelig afhængig af, hvad
det nyhedsbrev skal indeholde. (Jeg sætter en 'fyldefaktor i parantes)

- Fransk (105)
- Spansk (105-110)
- Russisk (110) (kan stadig læses af de fleste østeuropæiske lande)
- Polsk (100)
- Ungarsk (125)
- Norsk, Bokmål/Nynorsk (100)
- Italiensk (110)
- Flamsk (hollandsk) (110)
- Tyrkisk (105-110)
- Arabisk (120) (klassisk arabisk læses af stort set alle i Mellemøsten)
- Farsi (120-130)
- Urdu (120-130)
- Estisk (130) (ligner jo finsk)
- Lettisk (105)
- Litauisk (110)
- Ivrit/Hebraisk (110)

Til de ikke-latinske sprog bør du bruge Mellel 1.8.1, da det indtil
videre er det eneste TB program, der kan klare det 100%.

Håber, det er noget du kan bruge...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jonas W

Dato : 27-11-04 20:11

Jeg ved det er Ot men jeg er alligevel nysgerrig: Betyder denne liste at
dansk er blandt de fyndigste af de europæiske sprog?

Jonas

Fra : (2200) Henrik Enslev

Dato : 27-11-04 20:17

Jonas W <Jonas@in.no> wrote:

> Jeg ved det er Ot men jeg er alligevel nysgerrig: Betyder denne liste at
> dansk er blandt de fyndigste af de europæiske sprog?
>
> Jonas

Nej det modsatte. Det ser jo ud til, at næsten alle andre sprog fylder
mere. Kan det nu være rigtigt?
Jeg ved det er rigtigt for finsk, og indextallet 130 - 150 dækkende, men
næsten alle sprog? er vi så korte for hovedet?

Fra : Erik Richard

Dato : 27-11-04 23:21

Hej Henrik

(2200) Henrik Enslev wrote:

> Nej det modsatte. Det ser jo ud til, at næsten alle andre sprog fylder
> mere. Kan det nu være rigtigt?

Tja, det er ikke helt forkert. Du må tænke på, at vi har 'dobbeltord',
der kan betyde vidt forskellige ting alt afhængig i hvilke sammenhæng,
de benyttes, - hane-hane, kok-kok, møller-Møller (efternavn) osv.osv..
Det er der faktisk kun norks og svensk, der har i samme omfang som os,
og så en lille smule på tysk - fx. Ganz-ganz..

> Jeg ved det er rigtigt for finsk, og indextallet 130 - 150 dækkende, men
> næsten alle sprog?

Ja, alle de finsk-uriske sprog - finsk, estisk og ungarsk har jo det med
at 'bygge til' ved fx. kasus og bøjninger af enhver slags. Der er dog et
sprog, der er værre - og det er islandsk, da de jo 'nationaliserer'
ethvert fremmed udtryk og fremmedord., så i forhold til 100, så er
islandsk oppe på omkring 170.

> er vi så korte for hovedet?

Nej, men som ovenfor skrvet, så bruger vi samme ord for mange ting, og
ved bare et ændring af tryk i udtale, så betyder det pludselig noget
helt andet. Her er alle vestgotiske sprog (tysk, frisisk/plattysk,
hollandsk, flamsk, østrigsk osv.) langt mere nuanceret med forskellige
ord for de ting, vi bruger samme ord om.

Men overgangene mellem dansk og de andre østgotiske sprog er jo flydende
- fx. gennem sønderjysk, frisisk og plattysk. Fx. hedder en hane 'ein
Koch, primært i Nordtyskland og 'ein Kook (langt o) på både plattysk,
frisisk og hollandsk og Koock på flamsk. Ordet 'Hahn' bruges stort set
nu kun om fx. en vandhane, altså noget, der kan drejes og åbne for
gennemstrømning. Men for bare 30-40 år siden var 'Hahn' som navn for
hankønsvæsenet af en høne lige så almindeligt som her. Det er en
udvikling, der er smittet af fra Niederdeutsch, (rigstysk, modsat
Hochdeutsch, nordtysk) østrigsk og schweizertysk.

Fra : Erik Richard

Dato : 27-11-04 23:04

Hej Jonas

Nej ikke nødvendigvis. Det betyder blot, at hvis man på dansk bruger fx.
100 ord, skal der på fx. tysk bruges ca. 110-115 ord for at sige det
samme i en normal sætningskonstruktion og på finsk op til 130 ord. Så
det har blot noget med ordforbrug og gramatik at gøre.

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Boegh

Dato : 27-11-04 23:20

> [...]
> samme i en normal sætningskonstruktion og på finsk op til 130 ord. Så
> det har blot noget med ordforbrug og gramatik at gøre.

Jeg tror, vi har talt lidt forbi hinanden. Jeg er interesseret i den
totale "fyldighed" af det skriftlige sprog - dvs. ikke kun antallet af
ord, men også antallet af karakterer i det enkelte ord.

Niels

Fra : Erik Richard

Dato : 28-11-04 00:10

Hej Niels

Niels Boegh wrote:

> Jeg tror, vi har talt lidt forbi hinanden.

Det kan jeg så godt se, men alligevel tror jeg ved at tænke t fx. tyske
baner, at det holder stik alligevel...

> Jeg er interesseret i den totale "fyldighed" af det skriftlige
> sprog - dvs. ikke kun antallet af ord, men også antallet af
> karakterer i det enkelte ord.

Altså fx. "ich bin krank" = 13 karakterer = "jeg er syg" = 10
karakterer. Eller sagt på en anden møåde. En A4 side svarer til 2400
anslag / karakterer, og det er inkl. mellemrum mellem ord. Mellemrum på
en computer angives normalt med et usynligt '¶'.

Det du så gerne vil nå frem til, er, om man fx. kan sige nøjagtig det
samme på fx. finsk på 2400 karakterer? - Her er svaret et klart nej! På
finsk skal du nærmere op på omkring 3600 karakterer for at sige det
samme. Og på tysk kan du med ny retskrivning og gramatik vel komme ned
på omkring 2550 karakterer. Så jeg tror stadig mine forslag er
nogenlunde dækkende.

mvh. Erik rihcard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Niels Boegh

Dato : 27-11-04 20:36

On 2004-11-27 18:28:06 +0100, Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Hej Niels
>
> Jeg s=E6tter de forskellige tal ind under hvert sprog, s=E5 er det nemmer=
> e=20
> at sammenligne.

> =3D ca. 110-115 (afh. af retskrivningsformen, ny eller gl.)

> =3D 90-100

> =3D 100

> =3D 110

> =3D 130

Tak for svaret.
Jeg tænkte på newsgroups.
Har du en kilde til oplysningerne, som jeg kan se nærmere på?

Venlig hilsen fra Niels

Fra : Erik Richard

Dato : 27-11-04 23:32

Hej Niels

Niels Boegh wrote:

> Tak for svaret.
> Jeg tænkte på newsgroups.

Hm, det er jo straks værre, når emnet ikke er opgivet...

> Har du en kilde til oplysningerne, som jeg kan se nærmere på?

Ikke skriftlige kilder, men ud fra min egne kendskaber til en del af
sprogene, + at jeg kender folk fra nogle af de andre lande, og at jeg jo
netop primært under OS 9.x har virket som supporter i
sprogbrug/oversættelser i forb. med Nisus Writer. Desuden har jeg selv
læst bøger på nogle af sprogene, også samme bøger, som senere er kommet
på dansk... Så det må vist siges at være ren personlig erfaring....

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 01-12-04 04:13

Niels Boegh <1nboegh2@3hotmail4.com> wrote:

> [...]
>
> Vedr.: OT
> En formildnende omstændighed: det skal laves på en Mac...
>
> Forslag til andre grupper modtages med tak.

Hvis der er tale om en længere tekst, f.eks. en A-4 ark eller mere, er
det min erfaring at engelsk vil fylde fra 5 til 15 pct. mere end dansk.
Årsagerne er bl.a., at man ikke som på dansk uden videre kan slå ord
sammen til et nyt, samt at engelsk ikke har noget der svarer til
passivformen med tilføjelse af et 's' og ejefaldet skal i mange tilfælde
oversættes med 'of the'. På engelsk kan man aldrig simpelthen klistre
det definitive artikel til navneordet: 'huset' hedder 'the hus'.
Mellemrummene mellem ordene kræver også anslag, og de skal tales med.
Mvh.
--
Bob- purge Plus