CMS - hold jer fra ScanNet!
Fra : Allan Vebel

Dato : 03-12-04 00:07

Bare en advarsel til folk der vil have et cms-system, hold
jer fra en løsning fra ScanNet - det er virkelig elendig kode, se:

http://htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Fberns.dk&warnings=yes&spider=yes

Udskriver man fejllisten, fylder den mere end 400 A4-sider

Omtalte side er lavet med deres WebPublisher:
http://scannet.dk/frame.asp?url=http://scannet.dk/webpublisher/default.asp?lg=DK
til 8000 kroner.

Hvad kan man forvente til den pris?

Jeg ved godt at det er lidt af en provokation, men jeg forventer lidt
mere end html 3.2 fra 1997 - det er som om de hænger fast ved
et IDG-hæfte fra den tid, og aldrig er nået videre

Skal man finde sig i sådan noget i dag?

Skriver man til dem om problemet, får man bare svaret:

> Din mail er vidersendt til vores programmør.

.... og så sker der ikke mere - det er sket 2 gange nu, og jeg
regner ikke med at de retter op på fadæsen.

Hvad ville I gøre ved sådan noget?

--
Allan Vebel
Hjælp os til nye aktuelle artikler og faq-svar - skriv til

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-12-04 00:17

Allan Vebel wrote:

http://htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Fberns.dk&warnings=yes&spider=yes

> Udskriver man fejllisten, fylder den mere end 400 A4-sider

Av min arm.

> Omtalte side er lavet med deres WebPublisher:

http://scannet.dk/frame.asp?url=http://scannet.dk/webpublisher/default.asp?lg=DK
> til 8000 kroner.
>
> Hvad kan man forvente til den pris?

At man får noget brugbart for pengene

> [...]
> mere end html 3.2 fra 1997 - det er som om de hænger fast ved
> et IDG-hæfte fra den tid, og aldrig er nået videre

Som kunde, *nej*.

> Skriver man til dem om problemet, får man bare svaret:
> ... og så sker der ikke mere - det er sket 2 gange nu, og jeg
> regner ikke med at de retter op på fadæsen.

Hvorfor skulle de dog ændre på det? De er da professionelle, de ved da bedre
end dig, ik. ;)

> Hvad ville I gøre ved sådan noget?

Handle et andet sted, hvor de kan lave noget fornuftig kode.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-12-04 09:48

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Udskriver man fejllisten, fylder den mere end 400 A4-sider;o

Du får det jo til at lyde værre end det er
For at komme op på 400 sider, skal man validere hele sitet, og så kommer de
samme fejl med mange gange.
Sådan er det jo med CMS, - en lille fejl det forkerte sted bliver
distribueret ud mange gange.
Ofte er det i skabelon-opbygningen den går galt, selvom det i dette tilfælde
også ser ud til at være selve systemet der fejler.

> Hvad ville I gøre ved sådan noget?

Find et andet CMS, - prisen hos Scannet er ikke en gang særlig
konkurrencedygtig.
Og husk på forhånd at få garanti for validiteten, - det er jo ikke givet på
forhånd, at det skal være sådan.
Alle gode viljer til trods, så kan det næppe siges at være en
branchestandard at siderne validerer.

/Per

Fra : jopa

Dato : 03-12-04 09:46

Allan Vebel skriblede bla følgende:
> Bare en advarsel til folk der vil have et cms-system, hold
> jer fra en løsning fra ScanNet - det er virkelig elendig kode, se:

Hej Allan
Det er kun fordi du er en nørd
Andre potientielle kunder hos dem aner ikke hvad kode er.
Som vi så tit at snakket om så er de fleste CMS'er dårligt kodede.

Det er jo ikke sådan nogen som os herinde der køber produktet

> Hvad ville I gøre ved sådan noget?

Kan / skal vi gøre noget ?

--

..............Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-12-04 21:54

jopa <j@zora.invalid> skrev:

> Det er kun fordi du er en nørd

Jamen, det må folk da gerne kalde mig - det har jeg det
helt fint med.

> Andre potientielle kunder hos dem aner ikke hvad kode
> er.

Det er jo derfor jeg gør opmærksom på problemet. Det
er virkelig synd for disse kunder at de betaler så meget
for så dårlig kode.

> Som vi så tit at snakket om så er de fleste CMS'er dårligt
> kodede.

De bliver ikke bedre af at tie problemet ihjel. En cms-udbyder,
jeg har kontakt med (jeg vil ikke offentliggøre navnet uden
tilladelse), har netop taget kritikken til sig ved at følge debatten
i denne gruppe, og de er nu i gang med at ændre det til xhtml
og valid kode - med mig som testperson

Det hjælper altså at skrive om det.

> Det er jo ikke sådan nogen som os herinde der køber
> produktet

Nej, men det er os nørder der skal gøre opmærksom på de
problemer det kan give, hvis det ikke er valid kode. Hvem
skulle ellers?

> Kan / skal vi gøre noget ?

Naturligvis!

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 03-12-04 10:00

Allan Vebel wrote:
> Bare en advarsel til folk der vil have et cms-system, hold
> jer fra en løsning fra ScanNet - det er virkelig elendig kode, se:

Been there, done that! Jeg har den uheldige fornøjelse at "hjælpe" nogle
totale antinørder med at vedligeholde en idrætsportal med systemet. Det
er virkelig et elendigt system, der overhovedet ikke virker i Gecko
(admin-delen) og er elendig i ie6. Især hvis man går og skal rette
skabelonerne, som hovedsageligt er rammestyret! Når man går ind på siden
og vælger at ændre en eller anden ting i skabelonen, så ændrer den
automatisk noget, selvom du ikke har rørt skabelonen, når du går ud igen!

> [...]
>
> Udskriver man fejllisten, fylder den mere end 400 A4-sider
>
> Omtalte side er lavet med deres WebPublisher:

Både tangora, dynamicweb, composite, web500 har løsninger der kan matche
det! Og er betydeligt bedre og mere moderne

> Jeg ved godt at det er lidt af en provokation, men jeg forventer lidt
> mere end html 3.2 fra 1997 - det er som om de hænger fast ved
> et IDG-hæfte fra den tid, og aldrig er nået videre

Jepper Du har fuldkommen ret! (og hæftet er udgået ;) )

> Skal man finde sig i sådan noget i dag?

Det bliver man vel nødt til! Hvis kunderne ikke aner hvad det er og de
"bare" er glade for slutresultatet, så er der jo ikke noget at gøre!

> Skriver man til dem om problemet, får man bare svaret:

> ... og så sker der ikke mere - det er sket 2 gange nu, og jeg
> regner ikke med at de retter op på fadæsen.
>
> Hvad ville I gøre ved sådan noget?

Rynke på næsen? Jeg ved ikke hvordan og hvorledes, men hvis de vil sælge
til det offentlige bliver de jo på et tidspunkt nødt til at lave et
system der rent faktisk kommer i nærheden af standarder! Det er der jo
en del fokus på i øjeblikket! Og så er der ikke mindst menuen! Den er
seriøst dårlig, ikke mindst fordi det ikke er en menu, men den loader
blot en side så det ser ud som om det er en menu!

PS. Kolding.dk er også en webpublisherløsning og har en html4.01 udgave,
med "kun" 158 fejl!!!
Gad vide om det er muligt at give historien videre til
computerworld/comon/pcworld?? det plejer at hjælpe med en god omgang
offentlig ydmygelse! :) (eller det kan være at direktøren kan forklare
deres valg af html3.2!)

Claus

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-12-04 22:37

Claus Jacobsen <No@spam_atall.dk> skrev:

> den uheldige fornøjelse at "hjælpe" nogle totale antinørder
> med at vedligeholde en idrætsportal med systemet. Det er
> virkelig et elendigt system

Det giver i hvert fald beskæftigelse

> Det bliver man vel nødt til! Hvis kunderne ikke aner hvad det
> er og de "bare" er glade for slutresultatet, så er der jo ikke
> noget at gøre!

Jeg er ikke enig i at der ikke er noget at gøre, og at man bare
skal finde sig i det. Slutresultatet på skærmen er ikke altid
nok - der skal også være semantik i koden, og siderne skal
kunne findes bagefter af søgemaskinerne. Sådan noget finder
kunden først ud af når han har købt systemet, og ikke kan forstå
at der ikke kommer besøgende.

Et firma som Siteman A/S i Kerteminde er tilsyneladende
bukket under ved at levere dårlig kode på deres cms-system, i
hvert fald er deres sider døde lige nu: http://www.siteman.net,
http://www.ziteman.net og http://www.ziteman.dk - der står bare
Under Construction fra deres webhotel.

Er der nogen der ved hvad der er sket?

> Rynke på næsen?

Bare det giver bedre kode, så vrænger jeg gerne næsen om
til en sommerhat

> hvis de vil sælge til det offentlige bliver de jo på et tidspunkt
> nødt til at lave et system der rent faktisk kommer i nærheden af
> standarder!

Det kræver vel at de læser med i denne gruppe, og det kan jeg
næppe tro at de gør. De lever i deres helt egen verden, kan man
se af den kode der bliver genereret.

> Gad vide om det er muligt at give historien videre til
> computerworld/comon/pcworld?

Alt er muligt!

> det plejer at hjælpe med en god omgang offentlig ydmygelse! :)

Nu starter vi her - det er jo også offentligt.

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 04-12-04 09:00

Allan Vebel wrote:

> [...]
> kunne findes bagefter af søgemaskinerne. Sådan noget finder
> kunden først ud af når han har købt systemet, og ikke kan forstå

Det siger vi, men ikke de små virksomheder rundt omkring i landet! de er
"bare" glade for at få en hjemmeside de selv kan opdatere, uden at
skulle kunne andet end Word.

> Et firma som Siteman A/S i Kerteminde er tilsyneladende
> bukket under ved at levere dårlig kode på deres cms-system, i
> [...]

Er du sikker på det var grunden til deres nedgang! De var meget meget
tæt på en konkurs sidste jul. Da de kom ind i 2004 var deres likviditet
stort set væk og det første de gjore var at hyre 4 nye ansatte, mere
eller mindre på ren provisionsbasis!

> Er der nogen der ved hvad der er sket?

Prøv Ziteman.com!!!!

> Bare det giver bedre kode, så vrænger jeg gerne næsen om
> til en sommerhat

Please take photos :D

> Det kræver vel at de læser med i denne gruppe, og det kan jeg
> næppe tro at de gør. De lever i deres helt egen verden, kan man
> se af den kode der bliver genereret.

John Bonnerup Nielsen fra Odense Kommune gjorde ;), men han blev jo
jaget væk igen (et lille grin på læben)

Claus

Fra : JH

Dato : 03-12-04 10:57

Allan Vebel wrote:
> Hvad kan man forvente til den pris?

Tja, det kan jo diskuteres, selv om jeg gerne ville svare: "VALID KODE
(for fanden)!"!. Det er desværre mere undtagelsen end reglen at sider
validerer. Så, hvis det er en vigtig parameter for dig at siden
validerer bør du forsøge at finde et CMS som kan det.

Ofte når man skal vælge et produkt/værktøj har man en liste med en masse
krav, som evt. er vægtet ift. hinanden. Det er ikke altid man kan få
ALLE sine krav opfyldt, så nogle gange er man nødt til at gå på kompromis.

> [...]
> mere end html 3.2 fra 1997 - det er som om de hænger fast ved
> et IDG-hæfte fra den tid, og aldrig er nået videre

Nej, det synes jeg ikke. Der sidder dog desværre masser af webdesignere
deruder, som ikke har fået opdateret deres viden siden 90'erne. Ydermere
findes der et hav at værktøjer, som sprøjter ikke-valid kode ud.

Der ligger et KÆMPE arbejde foran alle os der 'har set lyset' i at
missionere og få udbredt budskabet til andre der arbejder med
hjemmesider. Selv om der er fokus på det, så kræver det en stor indsats
at få overbevist andre om at valid kode er vejen frem.

Der findes mange fordomme om standarder og det er meget svært at ændre
på folks indgroede vaner. Vi skal væk fra holdningen om udelukkende at
kode efter hvad der virker og henimod at kode efter standarderne OG hvad
der virker.

Det er ikke et simpelt budskab at få igennem, da der er mange ting i
det, og det kommer sikkert til at tage LANG tid før branchen som helhed
ændrer holdning.

> Skriver man til dem om problemet, får man bare svaret:

> ... og så sker der ikke mere - det er sket 2 gange nu, og jeg
> regner ikke med at de retter op på fadæsen.
>
> Hvad ville I gøre ved sådan noget?

Jeg synes det er rigtig godt at du skriver og gør opmærksom på
problemet. Nu aner jeg ikke hvad du har skrevet, men det hjælper stort
set aldrig at komme med sure opstød. Hvis vi skal have ændret holdningen
om at lave valid kode, er nødt til at være meget, meget tålmodige, og
prøve at guide/hjælpe og vise alle fordelene. Og vi er nødt til at blive
ved og ved og ved. En skønne dag sker der vel noget...

Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-12-04 23:39

JH <spam@spam.com> skrev:

> hvis det er en vigtig parameter for dig at siden validerer
> bør du forsøge at finde et CMS som kan det.

Så kommer vi jo ud i en enorm jungle, hvor ingen kan finde
rundt.

Jeg vil som kunde hellere stille krav til de eksisterende cms-
leverandører - så ka' de lære det, ka' de

> Det er ikke altid man kan få ALLE sine krav opfyldt, så nogle
> gange er man nødt til at gå på kompromis.

Så er jeg nok en af den slags kunder som cms-udbyderne
hader - jeg vil ikke gå på kompromis med noget invalid kode -
især ikke hvis det blot er at rette lidt i html- og css-filen for at
rette op på det.

> Nej, det synes jeg ikke. Der sidder dog desværre masser af
> webdesignere deruder, som ikke har fået opdateret deres
> viden siden 90'erne.

Det er dem der er chefer i dag - det er dem vi skal flytte rundt
på - det er dem vi skal have til at lytte - det er ikke en nem
opgave

> Ydermere findes der et hav at værktøjer, som sprøjter ikke-
> valid kode ud.

Dem har vi efterhånden styr på - og gør i gruppen tydeligt
opmærksom på problematikken når nogen finder på at bruge
for eksempel Microsoft Publisher til web. Jeg kan næppe
tro at professionelle kan bruge sådan noget, men det er
sikkert udmærket til se min hest-sider.

> Der ligger et KÆMPE arbejde foran alle os der 'har set
> lyset' i at missionere og få udbredt budskabet til andre
> der arbejder med hjemmesider.

Ja, arbejd videre!

> [...]

> Vi skal væk fra holdningen om udelukkende at kode efter hvad
> der virker og henimod at kode efter standarderne OG hvad der

Ja, arbejd videre!

> Det er ikke et simpelt budskab at få igennem, da der er mange
> ting i det, og det kommer sikkert til at tage LANG tid før branchen
> som helhed ændrer holdning.

Ja, arbejd videre!

> Jeg synes det er rigtig godt at du skriver og gør opmærksom
> på problemet.

I nævnte tilfælde er jeg sikkert havnet i en sluse der sorterer al
kritik fra med sætningen

.... og så sker der ikke mere.

> Nu aner jeg ikke hvad du har skrevet

Sådan noget vil jeg heller ikke drømme om at gengive her, andet
end det jeg allerede har gengivet.

> men det hjælper stort set aldrig at komme med sure opstød.

Sure opstød er det samme som kritik, og kritik kan gives på
mange måder. Jeg har min helt egen humorististiske facon at
give kritik på - det plejer de fleste at kunne forstå.

> Hvis vi skal have ændret holdningen om at lave valid kode, er
> nødt til at være meget, meget tålmodige

Vi er som udgangspunkt meget tålmodige.

Fra : JH

Dato : 06-12-04 10:20

Allan Vebel wrote:
> Så kommer vi jo ud i en enorm jungle, hvor ingen kan finde
> rundt.
>
> Jeg vil som kunde hellere stille krav til de eksisterende cms-
> leverandører - så ka' de lære det, ka' de

Ja, jeg synes bestemt også det er en god ide at gøre opmærksom på
hvorfor systemet er valgt fra. Specielt nu hvor der måske ikke er så
frygtelig mange systemer der validerer.

Jeg er selv igang med at lave et CMS, så jeg er lidt nysgerrig ift.
hvilke krav du stiller til et system?

> [...]
> hader - jeg vil ikke gå på kompromis med noget invalid kode -
> især ikke hvis det blot er at rette lidt i html- og css-filen for at

Hæhæ... Helt sikkert Besværlige kunder er jo aldrig populære...
Egentlig BURDE det jo være ganske naturligt at HTML/CSS validerer, men
det er godt mere undtagelsen end reglen.

Måske skulle du overveje at tilbyde at hjælpe dem med at rette op på
problemet? Hvis der ikke meget der skal rettes, må det være overkommeligt.

Eller måske skulle gøre som A.V. Ebbesen (www.webbesen.dk) gjorde til
Sony (ifm. deres 'kopisikring') og møde op og give dem vin og blomster...

> Det er dem der er chefer i dag - det er dem vi skal flytte rundt
> på - det er dem vi skal have til at lytte - det er ikke en nem
> opgave

Ja, nogle af dem er nok chefer, men jeg tror faktisk ikke det er
cheferne man skal have fat i. Chefer plejer ikke at interessere sig
synderligt for detaljer, så jeg tror det er dem der sidder med nallerne
i bolledejen, der skal se lyset. Og det er heller ikke nogen nem opgave,
for der er mange myter forbundet med at kode efter standarderne.

> [...]
> for eksempel Microsoft Publisher til web. Jeg kan næppe
> tro at professionelle kan bruge sådan noget, men det er

Hmmm... Har vi? Eller måske misforstår jeg dig. For det første ved jeg
ikke stor påvirkning denne gruppe har, og for det andet så findes der
meget få værktøjer, hvor du visuelt kan lave dit site og som kan
generere valid kode. Se blot på MS's værktøjer. Yikes! Dreamweaver
skulle være et af de bedre?

Vi kan naturligvis diskutere hvad "professionelt" er, men jeg har set en
del sider, hvor fx Frontpage bruges til at bygge sitet. DW er også set
brugt. Også blandt back-end værktøjer, som fx Visual Studio (ja, faktisk
hele ASP.NET), IBM's WebSphere o.lign. lider under samme svaghed.

> Ja, arbejd videre!

Ja, det varer nok noget tid inden vi kan smide arbejdstøjet... :-/

> I nævnte tilfælde er jeg sikkert havnet i en sluse der sorterer al
> kritik fra med sætningen

> ... og så sker der ikke mere.

Prøv en ny strategi? Vin og blomster? :P

> Sådan noget vil jeg heller ikke drømme om at gengive her, andet
> end det jeg allerede har gengivet.

Synes ellers det kunne være meget interessant. Også for at se om der er
en grund til at ikke svarer....

> Sure opstød er det samme som kritik, og kritik kan gives på
> mange måder. Jeg har min helt egen humorististiske facon at
> give kritik på - det plejer de fleste at kunne forstå.

Humor er mange ting, men man kommer ofte længere med et smil på læben
eller en humoristisk undertone end man gør med negativ og sur tilgang.

> Vi er som udgangspunkt meget tålmodige.

Jah...