Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fuji Provia vs. Sensia?
Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 18-05-01 16:08

Jeg har gennem mange år brugt Agfa Precisa 100 og 200 og egentlig været
godt tilfreds med det. Dog er ISO 200 udgaven klart mindre skarp og mere
kornet, så den har kun været brugt af nød. De to film har imidlertid
samme farveholdning og noget nær samme mætning, så de kan bruges sammen
- og det er vigtigt.

Fuji Sensia 100 har jeg prøvet med mellemrum uden at finde den bedre end
Agfa - blot som regel en del dyrere! (Agfa kan fås som "private label"
hos f.eks. Japan Photo, og er i øvrigt jævnligt på tilbud)

Men så kom den nye udgave - den, der ikke længere hedder "Sensia II".
Dvs. Sensia 100 er uforandret, mens ISO 200 og 400 har fået ny
emulsionsteknologi. Savnet af en ISO 400 film fik mig til at prøve den
nye Sensia 400. Jeg synes ikke, at den er noget vidunder i skarphed, men
det kunne måske gå an. Derimod er farverne langt mindre mættede og også
koldere end Sensia 100 - så meget, at de to film ikke vil kunne bruges
op mod hinanden. Lægger man to billeder af samme motiv og taget i samme
lys ved siden af hinanden, virker Sensia 400 billedet næsten "udvasket"
i farverne.

Spørgsmålet er nu, om det samme gælder Provia 100F og Provia 400F? Den
sidste skulle være betydeligt skarpere end Sensia 400; men prisen er
også en anden. Jeg har ikke været istand til at skaffe Provia i den nye
udgave (F) her i Esbjerg, så inden jeg evt. skriver et større kvantum
hjem, hører jeg gerne fra folk med erfaring med filmene. Det drejer sig
altså især om farvegengivelsen - er den rimelig ens mellem 100F og 400F,
både hvad angår toner og mætning? Og dernæst naturligvis om man kan
vente sig bedre skarphed af Provia 400F end af Sensia 400?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Ole Kristian Bangås

Dato : 21-05-01 07:27

"Jens Chr. Jensen" <jcjensen@iname.com> wrote in
<3B053ABE.13934BB5@iname.com>:

> [...]
>både hvad angår toner og mætning? Og dernæst naturligvis om man kan
>vente sig bedre skarphed af Provia 400F end af Sensia 400?

Se på siden <URL:http://creekin.net/films.htm>
Jeg tror du vil finne den informasjonen du trenger der.

--
Ole Kristian Bangås