Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nybegynder digital fremkaldelse
Fra : antidote

Dato : 02-12-04 16:39

Håber der er et par rutinerede kræfter i gruppen, der kan hjælpe mig med at
afklare et par ting.

Skal have fremkaldt en stribe digitale billeder og har hørt godt om
Pixum.de. Men bør jeg redigere billederne på nogen måde før disse sendes til
fremkaldelse? - her tænker jeg på røde øjne, resizing osv.

Billederne jeg har taget fylder hvert især mellem 1 og 1.3 mb - skal jeg
uploade dem i denne kvalitet, eller kan jeg nøjes med "lettere" billeder,
der dermed ikke tager så lang til at uploade?

Jeg skal blot fremkalde billederne i "normalt" format - er det ikke noget
med 10x13 eller noget i den stil?

Og det sidste - hvilke redigeringsprogrammer kan I anbefale? - gerne
freeware...

Håber I kan hjælpe med disse nybegynder spørgsmål - på forhånd tak!

/A

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-04 21:13

In article <1GGrd.520$Ue2.396@news.get2net.dk>, antidote wrote:
> [...]
> Pixum.de. Men bør jeg redigere billederne på nogen måde før disse sendes til
> fremkaldelse? - her tænker jeg på røde øjne, resizing osv.

Hvis du vil af med røde øjne, så er det dit job. Resizing er lige
meget. Dog er de ikke gode til at blande mange forskellige størrelser
i samme job. Hvis du sender et 10x14, 10x15 og 10x17, så risikerer du
at de alle er skåre til i samme størrelse. (samme rulle papir, så det
er lettere at skære færre gange).

> Billederne jeg har taget fylder hvert især mellem 1 og 1.3 mb - skal jeg
> uploade dem i denne kvalitet, eller kan jeg nøjes med "lettere" billeder,
> der dermed ikke tager så lang til at uploade?

Jeg smider normalt op i max opløsning.

> Jeg skal blot fremkalde billederne i "normalt" format - er det ikke noget
> med 10x13 eller noget i den stil?

Hos pixum køber du 10cm bredde, så laves de i den længde de nu har.
Hvis dit billede tgaer billeder i 4:3 format, så bliver de
10x (4:3x10) = 10x1,3333x10 = 10x13333

Normalt foto format er 10x15 cm.

> Og det sidste - hvilke redigeringsprogrammer kan I anbefale? - gerne
> freeware...

Flest Features. Næsten som Photoshop, så er det GIMP.
Andre foretrækker Pain Shop Pro, ACDeeCee (hvordan det end staves),
og så er der også den simple Microsoft Photo Editor i Windows.

Fra : Anders Lund

Dato : 02-12-04 22:04

antidote wrote:
> Og det sidste - hvilke redigeringsprogrammer kan I anbefale? - gerne
> freeware...

Hvis det blot er til at resize / beskær / ændre lys / fjerne røde øjne,
kan jeg godt lide de muligheder der er i Adobe Photoshop Album. Men skal
man noget mere advanceret skal du gå efter et andet program. Hertil
bruger jeg The Gimp.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Henning

Dato : 02-12-04 23:48

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det blot er til at resize / beskær / ændre lys / fjerne røde øjne,
> kan jeg godt lide de muligheder der er i Adobe Photoshop Album. Men skal
> man noget mere advanceret skal du gå efter et andet program.

PhotoShop Elements er kommet i en ny version 3 hvor man har slået Element og
Album sammen.

Læs mere her:

http://www.adobe.dk/products/photoshopelwin/main.html

Det er dog ikke freeware men koster ca. 650 kr.

mvh Henning

Fra : Preben

Dato : 03-12-04 00:43

Henning wrote:

> "Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> PhotoShop Elements er kommet i en ny version 3 hvor man har slået Element
> og Album sammen.

hvorfor ikke prøve GIMP ?
http://gimp.org/
- og det koster ikke noget - og kan også en del avancerede ting
Det findes også til Windows, selv om jeg ikke ved noget om, hvorledes det
fungerer der (jeg bruger Linux)

Preben
http://kittelmann.dk - http://kixit.dk

Fra : antidote