Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canonkøb i USA... sende til DK?
Fra : michael bennati scho~

Dato : 01-12-04 17:15

Jeg skal til USA og påtænker at købe Canon D20 og 2-3 linser... (har ikke
helt besluttet mig for hvilke endnu..
zoom eller fast brændvidde?).
Imidlertid har jeg fået den idé at det ville være genialt hvis jeg lærte
kamera og linser at kende på forhånd. Jeg skal nemlig til New York, Tucson,
Minneapolis, Chicago, Las Vegas mm... så der bliver masser at fotografere.
Spørgsmålet er nu om følgende lader sig gøre: Jeg køber online hos f.eks B&H
Photo (NY) og får dem til at sende pakken til en bekendt, jeg har, i en
anden stat i USA. Min bekendte åbner pakkerne, tager garantibeviserne og
faktuuraen ud og sender til mig i DK. Han lægger varerne i kasserne igen (af
hensyn til transport beskyttelse), putter det hele i en kasse og sender til
min DK adresse. Vil toldvæsen eller andet gøre indsigelse mod at en US ven
sender mig disse varer, som har været åbnet?
Har nogen prøvet dette?

mvh Michael

Fra : Morten Wartou

Dato : 01-12-04 17:20

michael bennati schou wrote:
> [...]
> adresse. Vil toldvæsen eller andet gøre indsigelse mod at en US ven
> sender mig disse varer, som har været åbnet? Har nogen prøvet dette?

Hvad er det du spørger om? Om du må røvrende alle os andre der betaler MOMS
og skatter? Og nej, det vil for det første være ulovligt, for det andet dybt
umoralsk, for det tredje er sandsynligheden for at du kommer til at betale
den MOMS og told der er med til at betale vores velfærdssamfund meget stor -
heldigvis. En vareindførsel er en vareindførsel, ligegyldigt om det er din
ven eller en fotoforretning der står bag.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : michael bennati scho~

Dato : 01-12-04 17:41

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> velfærdssamfund meget stor - heldigvis. En vareindførsel er en
> vareindførsel, ligegyldigt om det er din ven eller en fotoforretning der

Trivielt indlæg.
Og du har aldrig købt i Tyskland eller andet? Og derved undgået den danske
moms? Selv om det er lovligt mister statskassen alligevel penge på alle
onlinekøbene i Tyskland. Hvor er moralen i det?
Det var ikke et moralsk opstød jeg bad om. Vel er det umoralsk at købe ting
billigt i USA, så DK ikke får sin moms og forhandleren sin monstrøse
fortjeneste, men min pengebeholdning til indkøb af kamera og linser er
slunken, fordi jeg betaler så meget i skat og afgifter (ejendomsskat =
34000kr om året. Tag den!!)
Hvem ønsker ikke at maksimere udbyttet af ens surt optjente penge?

mvh Michael

Fra : Knud I

Dato : 01-12-04 17:57

"michael bennati schou"
<michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:41adf42b$0$292$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Hvem ønsker ikke at maksimere udbyttet af ens surt optjente penge?

hvordan forandrer det sagen at du ønsker at spare.
Du spørger om du kan snyde toldvæsnet
og om vi tror tolderne er dumme.

Mvh Knud

Fra : Peter Rongsted

Dato : 01-12-04 18:04

wrote:

> [...]
>moms? Selv om det er lovligt mister statskassen alligevel penge på alle
>onlinekøbene i Tyskland. Hvor er moralen i det?

Når en tysk online forretning sender til Danmark, skal de opkræve dansk
moms, Når de har en total årlig omsætning over en hvis grænse (kan ikke
huske grænsen). Det gør alle de større forhandlere allerede, så den
danske stat mister ikke noget.

Peter

Fra : Morten Wartou

Dato : 01-12-04 18:05

> [...]
> danske moms? Selv om det er lovligt mister statskassen alligevel
> penge på alle onlinekøbene i Tyskland. Hvor er moralen i det?

Moralen er helt i orden, da det er fuldt legalt, og en del af idéen med EU
om varers fri bevægelighed, og pengene bliver i EU som vi er en del af.

> [...]
> (ejendomsskat = 34000kr om året. Tag den!!)
> Hvem ønsker ikke at maksimere udbyttet af ens surt optjente penge?
Lad mig for guds skyld slippe for boligejeres tuderi om ejendomsskatter -
hvis der er nogen der bliver forkælet i dette samfund er det boligejerne,
som kan score millioner skattefrit ved at sælge deres hus (hvis de altså
købte på det rette tidspunkt), og får fradrag i hoved og røv. Jeg betalte
omkring 350.000 kroner i skat sidste år (plus en masse i MOMS), og jeg har
ikke noget behov for at tude eller snyde samfundet.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : michael bennati scho~

Dato : 01-12-04 19:45

> [...]
> omkring 350.000 kroner i skat sidste år (plus en masse i MOMS), og jeg har
> ikke noget behov for at tude eller snyde samfundet.

Æv. Jeg håbede tråden kunne undgå at komme til at handle moral og momssnyd.
For en ordens skyld er huset købt i juni 2004, så der kan ikke scores "nogen
millioner skattefrit" her. Jeg har både betalt en høj pris OG skal døje med
disse vanvittige ejendomsskatter, som kun københavnerne skal straffes med.
Tillykke! Med 350000 skattekroner sidste år må du have en meget pæn indtægt,
så jeg kan godt forstå du ikke behøver spare. Jeg derimod har kombineret en
lang uddannelse (10 år, stor gæld) med lavindkomst, så jeg behøver at vende
og dreje hver øre.
Hvad jeg ønskede var et venskabeligt råd. Jeg ved at en del her i gruppen
har indkøbt i USA og måske kendte systemet.

mvh Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-12-04 19:24

michael bennati schou wrote:

> monstrøse fortjeneste, men min pengebeholdning til indkøb af kamera
> og linser er slunken, fordi jeg betaler så meget i skat og afgifter
> (ejendomsskat = 34000kr om året. Tag den!!)

Skal vi have ondt af dig. Tror du du er alene om at betale det fælles gilde?

Gud fader bevares...

Jan

Fra : jesper outzen

Dato : 01-12-04 19:40

Jan Bøgh wrote:
> [...]
Så må du have et ret stort hus eller det ligger nskiden godt
(herlighedsværdi)
Så vi har meget medlidenhed med dig. hvordan tror du at vi har "gratis"
skole sygehuse osv her i landet Flyt til USA og se hvad forsikringer
koster.
mvh
jesper 0

Fra : michael bennati scho~

Dato : 01-12-04 20:00

> Skal vi have ondt af dig. Tror du du er alene om at betale det fælles
> gilde?
>
> Gud fader bevares...
>

> Jan

Slap dog af.

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-12-04 20:30

> [...]
> 34000kr om året. Tag den!!)
> Hvem ønsker ikke at maksimere udbyttet af ens surt optjente penge?

Egentlig ser jeg ingen grund til at moralisere, men du nærmest skriger
efter det.
Hvad f..... bilder du dig ind at påstå at danske forhandlere har
monstrøse fortjenester - hele bundet af traditionelle forhandlere er ved
at lukke p gr a nethandel.
Og med 34 K i ejendomsskat forstår jeg godt at du hulker over ikke at
have råd til at købe fotoudstyr i DK. Vor herre bevares

Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler/

Fra : michael bennati scho~

Dato : 01-12-04 21:09

> [...]
> fortjenester - hele bundet af traditionelle forhandlere er ved at lukke p

Sammenlign tyske netpriser med danske netpriser. Prisforskellen kan ikke
forklares alene ud fra momsforskellen.
Kan være danske fotohandlere har det svært. Det er beklageligt men er det
alene nethandlens skyld? Er det ikke også fordi folk køber kameraer i
Merlin, Fona Elgiganten og hvad de ellers hedder, hvor de IKKE giver fagligt
relevant betjening? Det er DET, der er sørgeligt.

> Og med 34 K i ejendomsskat forstår jeg godt at du hulker over ikke at have
> råd til at købe fotoudstyr i DK. Vor herre bevares.

Sådan er det altså i København. Jeg er IKKE velhaver på nogen måde.
Tværtimod, så vorhherrebevares selv da.

mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-04 20:14

In article <41ae24d7$0$285$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, michael bennati schou wrote:

> [...]
> Merlin, Fona Elgiganten og hvad de ellers hedder, hvor de IKKE giver fagligt
> relevant betjening? Det er DET, der er sørgeligt.

Folk vil have point and shoot. Hvis dummernakken i Merlin ikke kan
forklare det til dem, så er der ingen der kan.

- Indendørsbilleder ? Dem kan man ikke tage med et digitalt kamera.
Det er de ikke bygget til.
- Nåh, det er vigtigt Du skal kunne bruge det indendørs, ja så har vi
denne smarte model med noget man på dansk kalder en flash.
- Sidder den for tæt på linsen ? Nej, det er løst med denne smart
anti-red-eye funktion.

Man betaler vel så meget i ejendomsskat fordi man har råd, eller fordi man
er for dum.

Fra : Bo Christensen

Dato : 02-12-04 12:58

> umoralsk, for det tredje er sandsynligheden for at du kommer til at betale
det hedder amoralsk.
/bo

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-12-04 13:43

Bo Christensen wrote:
> det hedder amoralsk.

Nej det gør ej - amoralsk og umoralsk har forskellige betydninger - og her
er umoralsk den rette term.

vh
Jan

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-12-04 13:13

Bo Christensen wrote:
> det hedder amoralsk.
> /bo

Det ville måske være meget smart at du kiggede i ordbogen før du forsøgte at
belære andre. Har du ikke en ordbog, så lyt her:
http://www.dr.dk/p1/udmedsproget/arkiv.asp?action=showarticle&id=35776

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-12-04 14:51

Politikens Nudansk Ordbog:
Amoralsk: Uden ...., forskellig fra Umoralsk: stridende mod........

Og det kan blive en laaaang tråd

Fra : Thomas Petersen

Dato : 04-12-04 01:44

> Hvad er det du spørger om? Om du må røvrende alle os andre der betaler
> MOMS og skatter?

Luk nu for fanden røven, mand!

Hvis der overhovedet er noget som helst man skal gøre så længe man bor i
dette komplet latterlige samfund vi kalder velfærd, så er det sgu' at bruge
vores efter-skat kroner så fornuftigt som muligt! Vi betaler 70% i skat af
vores sidst tjente krone, og nu vil du så have at vi skal betale 25% af de
resterende kroner, hvis vi kan slippe uden om det?

Jeg er gud ske lov på vej til guds eget land, hvor man har fattet at man
ikke kan blive ved med at plukke, pille og rasere sine borgere fuldkommen
hæmningsløst. At man fandeme skal have udbytte af sine anstrengelser hvis
man har et talent og arbejder hårdt.

Alt det fucking ræve-røde moraliserende bræk kan du pisse ud i skoven med!
Intet pisser mig så meget af som en "Jeg betaler skat for samfundet" svada.

/Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-04 08:27

In article <41b10863$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Thomas Petersen wrote:

> [...]
> vores sidst tjente krone, og nu vil du så have at vi skal betale 25% af de
> resterende kroner, hvis vi kan slippe uden om det?

For det første er det længe siden marginalskatten var omkring 70%,
for det andet er jeg enig i at man skalbruge sine penge fornuftigt,
men det inkluderer ikke ulovligt. Det er iøvrigt ulovligt at opfordre
til ulovligheder.

Man skal som regel over 500.000 kr om året inden Personskat + AMBI +
Ejendomsskatter tilsammen nårover 50%. Se denne side fra Tld&Skat
http://www.skat.dk/tal_statistik/indkomstfordeling/685.html.
En Gennemsnitsskatteyder betaler under 40% i skat+ambi+ejendomsskat.

> [...]
> hæmningsløst. At man fandeme skal have udbytte af sine anstrengelser hvis

Så er det ikke USA du taler om, for der klager folk over skatten,
som de ikke får andet end militær for. Og måske køber staten i ny
og næ en kaffemaskine til en halv million dollars. Staten overkommer
ikke engang "law&order"

> Alt det fucking ræve-røde moraliserende bræk kan du pisse ud i skoven med!
> Intet pisser mig så meget af som en "Jeg betaler skat for samfundet" svada.

Jeg betaler også en del i skat, men det forkerte er at opfordre til at
snyder. Hvis folk vil lave noget ulovligt må der gøre det i hemmelighed,
og forvente det går galt og giver max straf.
If you can't take the time, don't do the crime.

Fra : Thomas Petersen

Dato : 04-12-04 12:57

> [...]
> http://www.skat.dk/tal_statistik/indkomstfordeling/685.html.
> En Gennemsnitsskatteyder betaler under 40% i skat+ambi+ejendomsskat.

Jeg snakker ikke om gennemsnitsskatten her, jeg snakker om den sidst tjente
krone, som gør en enorm forskel på os der har en middelgod indtægt. Vi kan
ikke bruge vores lønstigninger til en bønne, fordi de alligevel bliver ædt
op af skat.

Grafen du viser illustrerer pointen perfekt:
Arbejdsmarkedbidrag+kommuneskat+bundskat+mellemskat+topskat ->
8%+33,3%+5,5%+6%+15%=67,8%!!!

Det betyder blandt andet at det ikke kan betale sig for mig at tage en
avisrute hvis jeg gerne vil have nogle ekstra penge til julegaver, fordi
alle ekstra tjente kroner får jeg kun 30% af. Og de 30% skal jeg så betale
moms af og ham jeg køber noget af skal svare skat af sin indtjening og så er
der ikke meget tilbage.

Derfor er vores samfund lige lukt på vej i afgrunden, for vi gør det umuligt
at tjene penge på at arbejde og give den en skalle!

/Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-12-04 13:35

> Grafen du viser illustrerer pointen perfekt:
> Arbejdsmarkedbidrag+kommuneskat+bundskat+mellemskat+topskat ->
> 8%+33,3%+5,5%+6%+15%=67,8%!!!

Thomas, du må have dine skolepenge tilbage, da du ikke kan regne! Hvis du
tjener 100kr. så betaler du først de 8kr i AMBI, og derefter af de 92kr de
59,8% eller 55,02kr. Tilsammen bliver det så 55,02+8=63,02kr af de 100kr du
har betalt i skat eller 63,02% i marginalskatteprocent.

Det er stadig slemt, men ikke så forskelligt fra andre lande, men direkte at
sammenligne skatter er ikke så let, da man skal have alle de forskellige
ting med i sammenligningen så som sundhedsskatter og hvad man er dækket for
og ikke dækket for. F.eks. i USA er det typisk at arbejdsgiveren betaler din
sygeforsikring og hvis du så bliver arbejdsløs, slår det dobbelt hårdt. Nu
skal det ikke være nogen hemmelighed at jeg er stærk modstander af den
voldsomme marginalbeskatning vi har her i landet som rigtigt slår til
allerede, hvis man tjener over de ca. 300000kr. Hvis man tjener over en
million, så er det grotesk. Det er ren konfiskation og misundelsesskat,
fordi det ingen større betydning har for samfundsøkonomien.

> [...]
umuligt
> at tjene penge på at arbejde og give den en skalle!

Jo, det kan man og det er der mange, der har fundet ud af og det kaldes sort
arbejde. Selv banker tager det med i beregning af lån og betaler gerne
kontanter ud opdelt i sorte og hvide penge. Kan man tale om forargelse om et
sådant system, ja det er helt grotesk og det er stort set straffefri, da man
ikke går efter det!! (altså når vi taler om håndværkere, der reparer huse
etc.)

Når man har et sådant system og voldsomme overførselsindkomster i dette her
land er det jo ikke så mærkeligt at man plukker hvor man kan, ellers ville
systemet jo bryde sammen.

Mvh,
Hans

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-04 18:26

In article <41b1af11$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Hans Kruse wrote:
> [...]
> sygeforsikring og hvis du så bliver arbejdsløs, slår det dobbelt hårdt.

Det er også svært at få en uddannelse derovre. Det er ikke SU. Det er
dyrt at gå på universitet etc.

> [...]
> ikke går efter det!! (altså når vi taler om håndværkere, der reparer huse

Bankerne har anmeldelsespligt ved mistanke om sorte penge. Hvis der
er bankrådgivere der handler på ovenstående måde, så bryder de helt
klart loven, ligesom dem der arbejder sort.

Desværre giver vi ikke misbrugere karantæne fra sociale ydelser
når der foretages socialt bedrageri / sort arbejde. Det burde vi
måske.

> Når man har et sådant system og voldsomme overførselsindkomster i dette her
> land er det jo ikke så mærkeligt at man plukker hvor man kan, ellers ville
> systemet jo bryde sammen.

Hvis den sorte økonomi forsvandt, så kunne vi alle slippe billigere
i skat.

Fra : Thomas Petersen

Dato : 04-12-04 20:35

> Hvis den sorte økonomi forsvandt, så kunne vi alle slippe billigere
> i skat.

Du er simpelthen alt for naiv, mester! Hvis den sorte økonomi forsvandt, så
ville politikerne have en masse ekstra penge mellem hænderne, som de så bare
ville skalte og valte med!

Jeg tror de ville starte med at sætte bistandshjælpen op til 25000 kr om
måneden....

/Thomas

Fra : Henning

Dato : 04-12-04 14:00

"Thomas Petersen" <NO@SPAM.TO.ME> skrev i en meddelelse
klip...
> Derfor er vores samfund lige lukt på vej i afgrunden,
klip...

Hvad får dig til at tro det?

Fra : Thomas Petersen

Dato : 04-12-04 20:37

> klip...
>
> Hvad får dig til at tro det?

Fordi det ofte slet ikke kan betale sig at arbejde for sine penge her i
landet!

Fra : Henning

Dato : 05-12-04 01:07

> Fordi det ofte slet ikke kan betale sig at arbejde for sine penge her i
> landet!
Har aldrig mødt en højtlønnet, der ikke ville passe sit arbejde med den
begrundelse, han ikke tjente noget ved det.

Men ofte hørt "brok brok" over skatten, men aldrig oplevet at det har
forhindret folk i at ville arbejde.

Jeg tror derfor ikke på dit argument, men annerkender at det lyder godt,
hvis man vil have skatten ned.

Jeg fortryder jeg spurgte dig, er egenligt ligeglad med din slags (mig, mig
og atter mig type) og vi er OT.
FUT FUT (langt væk)
Undskyld til gruppen.

mvh Henning

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-12-04 10:09

In article <41b25132$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Henning wrote:

> "Thomas Petersen" <NO@SPAM.TO.ME> skrev i en meddelelse

> Har aldrig mødt en højtlønnet, der ikke ville passe sit arbejde med den
> begrundelse, han ikke tjente noget ved det.

Men ekstra arbejde er svært at lokke dem til.
Medmindre de får nogle goder i stedet for, eller ved siden af penge.
Det kan være alt muligt, og kunne eksempelvære en lille uge ekstra
hotel ved næste udlandsrejse, og dobbeltværrelse. Så kan man selv betale
for konen/elskerinden.

Der er kreativitet for at undgå skal.

Jeg har desværre ikke selv fået tilbudt ovenstående typer ydelser.
Men på mit gamle arbejde fik man normalt en dags ferie eller 2
ekstra ved at blive i landet ved udlandsrejser indtil søndag
(såfremt man ønskede). Det var billigst for firmaet, som sparede
en business class billet.

Der finder meget andet sted i de virksomheder der har pengene.

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-12-04 12:01

> Luk nu for fanden røven, mand!
Dejlig tone.

> [...]
> skat af vores sidst tjente krone, og nu vil du så have at vi skal betale
> 25% af de resterende kroner, hvis vi kan slippe uden om det?
Vil JEG have det? Det er sådan vort samfund fungerer. Prøv at forstå, før du
vrøvler sådan. I Danmark mener vi at samfundet har forpligtelser overfor de
som ikke har arbejde eller har et arbejde med en lav indtægt. Vi mener også,
at alle skal have ret til en uddannelse - at ikke kun det er de riges børn
der skal kunne uddanne sig. Prøv også at kigge lidt på vort lands beholdning
af råstoffer. Prøv at lægge to og to sammen, i stedet for at lukke af for al
fornuft og sidde og tænke på ingen andre end dig selv.

> [...]
> hæmningsløst. At man fandeme skal have udbytte af sine anstrengelser hvis
Helt klart. Det er absolut rimeligt, at en enkelt person kan eje milliarder
af kroner (prøv at tænke lidt logisk: hvem tilhører midlerne i verden? Dem
der er bedst til at skrabe til sig, eller tilfældigvis er i besiddelse af et
talent? Skal nogen være ekstremt rige på bekostning af at andre sulter
ihjel?), mens andre (og i USA rigtigt mange) er under fattigdomsgrænsen, og
ikke har råd til at gå til lægen. Dejligt. Held og lykke - og jeg tror ikke
mange af os kommer til at savne dig.

> Alt det fucking ræve-røde moraliserende bræk kan du pisse ud i skoven med!
> Intet pisser mig så meget af som en "Jeg betaler skat for samfundet"
> svada.
Nej, superegoister kan ikke klare at man tænker på andre end sig selv - det
er jeg helt klar over. Det er ikke "ræve-rødt" - man skal til højre for
Venstre for at kunne finde nogen der sympatiserer med dine holdninger. Din
debatform er nok mest passende i en børnehave eller Fremskridtspartiet.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Mads

Dato : 04-12-04 13:03

On Sat, 4 Dec 2004 01:44:17 +0100, "Thomas Petersen" <NO@SPAM.TO.ME>
wrote:

> [...]
>hæmningsløst. At man fandeme skal have udbytte af sine anstrengelser hvis

Den mening kommer du vist til at revurdere når du kommer derover.

Jeg har familie i USA og er der nogen der klager over skatterne, så
er det sgu amerikanerne. Forskellen på DK og på USA er at her ilandet
får man faktisk noget for den skat man betaler. ( gratis
hospitalsophold, understøttelse osv. )

"Over there" kan du få en papkasse at sove i og så kan du ellers
klare dig selv. Og gud nåde og trøste dig hvis du skulle gå hen og
blive syg og havne på hospitalet. Selv hvis du har en forsikring som
du tror dækker, så kan du bagefter bruge år på at kæmpe med
forsikringsselskabet om hvem der skal betale regningen.

God tur siger jeg bare. Og liv væk. :o>

Fra : Thomas Petersen

Dato : 04-12-04 13:19

> [...]
> er det sgu amerikanerne. Forskellen på DK og på USA er at her ilandet
> får man faktisk noget for den skat man betaler. ( gratis

Meget fint indlæg. Nu er det sådan at jeg skal opereres herhjemme inden jeg
tager afsted, og det er en rutine operation, men jeg har ikke desto mindre
smerter nok til at jeg er blevet sygemeldt.

Så er det så heldigt at min arbejdsgiver har tegnet en forsikring, så jeg
kan komme på privathospital istedet. Det betyder at jeg kan få operationen i
næste uge, istedet for at vente til slutningen af Januar. Så hvad er det
helt præcist jeg betaler for? At lave ingenting med smerter i 2 måneder?!?

Virkelig fedt system vi har....

/Thomas

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-12-04 15:10

Thomas Petersen wrote:
> Nu er det sådan at jeg skal opereres herhjemme inden jeg
> tager afsted,

Kunne du ikke tage afsted først ?

Fra : Thomas Petersen

Dato : 04-12-04 20:40

> Kunne du ikke tage afsted først ?

Jeg tager først afsted om 3 måneder, og da det ikke koster dig og dine
skattekroner en bønne, kan du jo være ligeglad! Desuden har jeg også komplet
sygesikring derovre for både mig selv og hele min familie.

Fra : Mads

Dato : 04-12-04 21:14

On Sat, 4 Dec 2004 20:39:49 +0100, "Thomas Petersen" <NO@SPAM.TO.ME>
wrote:

>Desuden har jeg også komplet
>sygesikring derovre for både mig selv og hele min familie.

Så må vi da håbe du aldrig finder ud af hvad den forsikring er værd
ude i den "virkelige verden". Min fætter bor i Seattle og troede at
han var forsikret i både hovede og r.. lige indtil han blev syg og røg
på hospitalet i en måned. Nu har han lige måtte sælge sit hus for
at kunne betale bare lidt af regningen. Gældsfri bliver han vist
aldrig igen.

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-12-04 21:28

Thomas Petersen wrote:

> Jeg tager først afsted om 3 måneder, og da det ikke koster dig og dine
> skattekroner en bønne

Er du nu heeelt sikker på det?

Fra : Thomas Petersen

Dato : 05-12-04 23:45

> Er du nu heeelt sikker på det?

Og selvom det så gjorde, så har jeg betalt for at kirurgerne syr en helt ny
bughule til mig.

/Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-12-04 22:09

> [...]
komplet
> sygesikring derovre for både mig selv og hele min familie.

Jamen, held og lykke derovre. Hvor skal du hen? Mht. fotografering er det jo
et fantastisk land. Du kan jo stadig sende nogle billeder, selvom der er
nogen her, der har lidt ondt på den end og den anden måde.
Mvh,
Hans

Fra : michael bennati scho~

Dato : 05-12-04 00:52

> [...]
> et fantastisk land. Du kan jo stadig sende nogle billeder, selvom der er
> nogen her, der har lidt ondt på den end og den anden måde.

Kan vi ikke prøve at få tråden en smule on topic igen. Folk har forskellige
politiske opfattelser og fred være med det. Vive la difference!
Canon d20 har jo en cropfaktor på 1,6. Jeg skal købe en form for
hvidvinkellinse (i USA..åh nej..ikke det igen ) Hvor langt skal man ned
for at have en reel hvidvinkel så (ikke fiskeøje) 20mm. 17, 14, 10???
mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-12-04 01:00

In article <41b24d86$0$191$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, michael bennati schou wrote:
> [...]
> hvidvinkellinse (i USA..åh nej..ikke det igen ) Hvor langt skal man ned
> for at have en reel hvidvinkel så (ikke fiskeøje) 20mm. 17, 14, 10???

Mange er glade for 17-40L svarende til ca. 28mm gammel.
Kunne godt bruge lidt mere ind imellem (måske 12-24 fra Sigma)

Fra : michael bennati scho~

Dato : 05-12-04 01:11

meddelelse

> Mange er glade for 17-40L svarende til ca. 28mm gammel.
> Kunne godt bruge lidt mere ind imellem (måske 12-24 fra Sigma)

> [...]

Ud fra sammenlignende billeder af 17-40mm (jeg har ikke selv haft den i
hånden) forekommer den meget stor, tung og temmelig dyr er den jo også. Jeg
forestiller mig derfor snarere en prime, men hvilken?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-12-04 09:13

> [...]
Jeg
> forestiller mig derfor snarere en prime, men hvilken?

Jeg har en Sigma 15-30mm f/3,5-4,5 EX, som jeg bruger når jeg skal have
noget mere vidvinklet end min Canon 24-70mm f/2,8 L. Den bruges stort set
kun på de 15mm (som svarer til 24mm på 20D ift. 35mm film), så en prime
kunne sagtens erstatte den. Den kostede kun lidt mindre en Canons 17-40mm
f/4 L, som ellers ville have haft, men ikke kunne få, da den konstant var i
restordre sidste år. Sigma'en er faktisk ganske skarp på de 15mm og bliver
mindre skarp, som man zoomer mod de 30mm. Man skal typisk blænde et
blændetrin ned for at den er skarp. Den er rimelig i pris på 539euro, hvor
primes jeg har set er noget dyrere, men er så typisk mere lysstærke (f/2,8).
F.eks. Sigma 14mm f/2,8 til 849euro, men kan man leve med en 20mm, så har
Sigma en EX f/1,8 til 379euro. Canon har en 15mm til 639euro, men det er
fiskeøje og deres 14mm er meget dyr (1956euro). Canons 20mm får ikke så gode
ord med på vejen. Hvis du virkelig skal bruge vidvinkel og have bedre
kvalitet må du nok heller få et kamera med en lavere crop-factor, som f.eks.
1D mk II, men det koster jo

Et par eksempler taget med Sigma'en er her
http://www.pbase.com/hkruse/image/30928546/original,
http://www.pbase.com/hkruse/image/30928547/original,
http://www.pbase.com/hkruse/image/30928548/original.

Du kan jo læse om folks erfaringer her http://www.fredmiranda.com/reviews/

Mvh,
Hans

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-12-04 15:17

Thomas Petersen wrote:

> Meget fint indlæg. Nu er det sådan at jeg skal opereres herhjemme
> inden jeg tager afsted, og det er en rutine operation, men jeg har
> ikke desto mindre smerter nok til at jeg er blevet sygemeldt.

Skvat!

> [...]
> operationen i næste uge, istedet for at vente til slutningen af
> Januar. Så hvad er det helt præcist jeg betaler for? At lave

Hvorfor ikke vente til du er ankommet i Guds eget Land?

> Virkelig fedt system vi har....

Yeps - hils derovre!

vh
Jan

Fra : Henning

Dato : 04-12-04 13:53

> [...]
>
> Alt det fucking ræve-røde moraliserende bræk kan du pisse ud i skoven med!
> Intet pisser mig så meget af som en "Jeg betaler skat for samfundet"

God Tur - og bliv du bare derovre.

Fra : Mads

Dato : 01-12-04 17:54

On Wed, 1 Dec 2004 17:15:27 +0100, "michael bennati schou"
<michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote:

> [...]
>min DK adresse. Vil toldvæsen eller andet gøre indsigelse mod at en US ven
>sender mig disse varer, som har været åbnet?

Chancen for at du kommer til at betale moms er stor.
Din ven er nødt til at skrive både pakkens værdi og at
den indeholder et kamera på forsendelsespapirerne.
Ellers får du 0kr i erstatning hvis pakken forsvinder eller
bliver beskadiget.
Og da der står disse oplysninger på pakken, så kan du
være ret sikker på at den bliver nappet i tolden.
Løber du risikoen og får skrevet værdi 0kr på pakken
og så tolden alligevel åbner for at tjekke, hvilket de
gør ret tit, ja så falder der sgu brænde ned.

mvh Mads

Fra : michael bennati scho~

Dato : 01-12-04 19:26

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og så tolden alligevel åbner for at tjekke, hvilket de
> gør ret tit, ja så falder der sgu brænde ned.

Det lyder mærkværdigt og ulogisk, synes jeg, at amerikanske tante Olga ikke
skulle kunne sende en pakke til et fjerntboende familiemedlem uden at
toldvæsenet blander sig. Det er noget andet hvis det var en forretning, der
sendte. Er der virkelig ikke forskel?

mvh Michael

Fra : Mads

Dato : 01-12-04 20:33

On Wed, 1 Dec 2004 19:25:41 +0100, "michael bennati schou"
> [...]

>skulle kunne sende en pakke til et fjerntboende familiemedlem uden at
>toldvæsenet blander sig. Det er noget andet hvis det var en forretning, der

Ikke ret stor forskel.
Du kan jo læse om toldreglerne på www.toldskat.dk
Der står hvor stor værdi en gave må have inden du
skal betale told af den og du får vist ikke meget
digitalkamera får de par hundredelapper.

mvh Mads

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-12-04 20:34

michael bennati schou wrote:
> familiemedlem uden at toldvæsenet blander sig. Det er noget andet
> hvis det var en forretning, der sendte. Er der virkelig ikke forskel?

Tolderne er ligeså kloge som mennesker - og de har fundet ud af, at mange
forsøger at få pakkerne sendt som gaver eller lign. - den gik i en perode
til de fandt ud af det - men de er blevet opmærksomme på det - så derfor
skal de i teorien åbne alt - men det når de vist ikke - men en meget stor
del.

Samtidig skal du være opmærksom på, at garantien ikke gælder i Europa - så
hvis der sker noget med det, så skal det retur til USA.

Hvis kameraet er købt i Europa, så dækker garantien i hele Europa.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : michael bennati scho~

Dato : 01-12-04 21:11

> [...]
> skal de i teorien åbne alt - men det når de vist ikke - men en meget stor

Ok... ja så lader min idé sig ikke realisere.

mvh Michael

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 01-12-04 23:24

On Wed, 1 Dec 2004 20:34:26 +0100, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

> [...]
>skal de i teorien åbne alt - men det når de vist ikke - men en meget stor

Og så er der lige det ved toldbehandlingen, at den ikke længere
udføres af toldvæsenet, men af private firmaer, som tjener flere
penge, jo flere pakker de tjekker. Derfor bliver praktisk taget alle
pakker fra ikke EU-lande undersøgt.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-04 20:26

In article <41ae0ca5$0$249$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, michael bennati schou wrote:

> [...]
> skulle kunne sende en pakke til et fjerntboende familiemedlem uden at
> toldvæsenet blander sig. Det er noget andet hvis det var en forretning, der

Jo. Tante Olga må sende dig alle de gaver hun vil, sålænge hver
gave har en værdi af højst 80 kr inkl. porto. Har betalt moms
+ fortoldningsgebyr for en pakke til en værdi af 150 kr.

Fra : fam. Ager

Dato : 01-12-04 21:50

"michael bennati schou" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette>
skrev i en meddelelse news:41adee1f$0$240$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

hvis du alligevel skal der over,ja så bestil og send til din ven....og lad
dem blive der over til du skal der over alligevel....måske???
men indførelsen til dk, er stadig "farlig"....

og lige til de andre.....jeg ville ski. også handle i USA hvis jeg fik
mulighedden.......afgjort!!!

Fra : michael bennati scho~

Dato : 01-12-04 23:01

> hvis du alligevel skal der over,ja så bestil og send til din ven....og lad
> dem blive der over til du skal der over alligevel....måske???
> men indførelsen til dk, er stadig "farlig"....

Ja, det kan jo så blive løsningen, men så misser jeg muligheden for at lære
apparaterne at kende på forhånd, og det var det, der var var meningen med
hele manøvren.

> og lige til de andre.....jeg ville ski. også handle i USA hvis jeg fik
> mulighedden.......afgjort!!!

TAK! Utroligt så moralske folk er her i gruppen. Sort arbejde er åbenbart en
saga blot. Det må man jo så glæde sig over.

mvh Michael

Fra : someone2

Dato : 01-12-04 23:13

hvis du alligevel skal der over,ja så bestil og send til din ven....og lad

Hej - jeg tror også at jeg ville satse på at tage kameraet med hjem fysisk.
Så skal det jo bare ligne at du også havde kameraet med da du kom... Så kan
det jo være at man ikke skal have kvitteringen på sig, men sende den til sig
selv i DK anbefalet...
Men med garantiusikkerhed og også usikkerhed ved manøvren så skal der vel
være en del at spare ift tyskland...
Med hensyn til at have moralske skrubler, så ville tanken end ikke strejfe
mig, hehe. Men her på usenet hvor ingen jo kan se hvad man selv glemmer at
informere skattevæsnet om, er det jo nemt at spille hellig og det er der så
en del der har behov for...
Mvh Martin

Fra : fam. Ager

Dato : 02-12-04 07:31

"michael bennati schou" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette>
skrev i en meddelelse
læs også tråden ned under garati ved køb i tyskland...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-12-04 08:58

Mon ikke de fleste ville/gør det, når lejligheden byder sig.

> TAK! Utroligt så moralske folk er her i gruppen. Sort arbejde er
> åbenbart en saga blot. Det må man jo så glæde sig over.

Det var ikke moralen, der var problemet - det var klynkeriet!

vh
Jan

Fra : michael bennati scho~

Dato : 02-12-04 11:00

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse news:41aecbd3$0$35614

> Det var ikke moralen, der var problemet - det var klynkeriet!
>

> vh
> Jan

point taken. Ka godt se det kom ud lidt klynkende..

mvh Tudefjæset

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-04 20:28

In article <41ae3f34$0$211$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, michael bennati schou wrote:

> TAK! Utroligt så moralske folk er her i gruppen. Sort arbejde er åbenbart en
> saga blot. Det må man jo så glæde sig over.

Dem jeg hører tale om sort arbejde er typisk 16- ca. 25 år. Når de er ret
meget ældre gider de sgu ikke længere. Så har de som regel fået sig et liv.

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-12-04 23:11

fam. Ager wrote:

> og lige til de andre.....jeg ville ski. også handle i USA hvis jeg fik
> mulighedden.......afgjort!!!

Det er så en personlig vurdering.
Købte en strømforsyn. via net herhjemme. Gik i udu efter ca en md.
2x fragt= 100 kr. Hvad er så sparet?
Købte en HDD via net herhjemme. Gik i udu efter 2-3 mdr.
2x fragt= 100 kr. Hvad er så sparet.
I begge tilf. tog operationen ca 1 uge.
Købte 2 USB kasser til HDD, lokalt. Det tog 10 min at bytte da
ventilator gik i stykker. Sparede 4x fragt. Hvor tror du jeg købte den
næste PC og den næste HDD ?

Kors, om jeg havde købt i udlandet og skulle bytte, tør ikke tænke tanken.

Fra : Nogen

Dato : 02-12-04 09:43

> [...]
> sender til min DK adresse. Vil toldvæsen eller andet gøre indsigelse mod
> at en US ven sender mig disse varer, som har været åbnet?

Dav
Ja der var meget moral i denne tråd. Det var helt skægt at følge med.
Hvorfor spørger du dog ikke bare hos told og skat, de er trods alt til for
at hjælpe os alm. dødelige der ikke helt har styr på lovgivningen. Har selv
brugt told og skat ved problemer, og fik en udmærket behandling. Det er jo
da flinke mennesker der arbejder hos told og skat(nej jeg er ikke ansat ved
told og skat)

Fra : Martin K. R.

Dato : 02-12-04 10:36

"Nogen" <dui@ikke.tilnoget> wrote in message

> [...]
> da flinke mennesker der arbejder hos told og skat(nej jeg er ikke ansat

Vel fordi Michael er helt udmærket klar over at det er et forsøg på at omgå
loven, men mere var interesseret i at vide om det rent praktisk kunne lade
sig gøre.
Og det tror jeg ikke de vil svare på hos Told&Skat, uanset hvor flinke de
eller måtte være...

Martin

Fra : michael bennati scho~

Dato : 02-12-04 11:03

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sig gøre.
> Og det tror jeg ikke de vil svare på hos Told&Skat, uanset hvor flinke de

Nej, men de mennesker, der kom med reelle svar her, har overbevist mig om,
at det ikke skal sendes til DK. Jeg bliver nødt til at lære kameraet/linser
at kende på selve turen.

mvh Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-12-04 11:06

> [...]

> mig om, at det ikke skal sendes til DK. Jeg bliver nødt til at lære
> kameraet/linser at kende på selve turen.

....men så kan det da godt være, at det ville være en god ide at sende den
tomme emballage hjem og ellers hive udstyret i en fototaske og transportere
dette over skulderen. Det er jo ganske normalt, at have fotoudstyr med på
rejser.

vh
Jan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-04 20:36

In article <41aee856$0$262$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, michael bennati schou wrote:

> Nej, men de mennesker, der kom med reelle svar her, har overbevist mig om,
> at det ikke skal sendes til DK. Jeg bliver nødt til at lære kameraet/linser
> at kende på selve turen.

Hvis du køber ordenligt ind, så køber du over 50 linser, og hvis
jeg var dig, så villede jeg ikke bruge tid på at lære den enkelte linse /
linseelement at kende.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-12-04 20:50

Povl H. Pedersen wrote:
> Hvis du køber ordenligt ind, så køber du over 50 linser, og hvis
> jeg var dig, så villede jeg ikke bruge tid på at lære den enkelte
> linse / linseelement at kende.

For ikke at tale om besværet med at skille objektiverne ad og samle dem
igen,,,,,,,,

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-04 20:34

In article <comnmb$2cpp$1@news.cybercity.dk>, Martin K. R. wrote:
> [...]
> sig gøre.
> Og det tror jeg ikke de vil svare på hos Told&Skat, uanset hvor flinke de

Men du må vel kunne oplyse om deres kvalitetsmål for hvor mange
procent af kasserne de skal åbne og checke.

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-12-04 12:16

wrote in message news:41adee1f$0$240$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> min DK adresse. Vil toldvæsen eller andet gøre indsigelse mod at en US ven
> sender mig disse varer, som har været åbnet?

Jeg vil egentlig rejse lidt tvivl om, hvor fornuftigt det her er under alle
omstændigheder.

Hos B&H Photo koster en 20D uden kitobjektiv koster 1499$=8589kr til dagens
kurs.
Hos www.technikdirekt.de koster samme 1299euro=9833kr, altså en forskel på
1244kr.
Kameraet er uden garanti i Europa, hvis du køber i USA, hvorimod køb i
Tyskland er dækket under Europagaranti.
Hver gang du passerer tolden i Kastrup risikererdu i princippet at blive
bedt om at vise kvittering på kameraet eller check på serinummer, som for
noget udstyr kan afsløre, hvor det er købt. Hvis jeg var dig ville jeg ikke
"spare" de 1244kr, som hurtigt ville være væk f.eks. ved en reparation.
Objektiver er der garanti på, selvom du køber i USA. Der er relativt mere at
spare på objektiverne. F.eks. 70-200mm f/4 L koster hhv. 580$=3323kr og
649euro=4913kr. eller 1590kr i difference.
Mvh,
Hans

Fra : michael bennati scho~

Dato : 02-12-04 16:47

> [...]
> spare på objektiverne. F.eks. 70-200mm f/4 L koster hhv. 580$=3323kr og
> 649euro=4913kr. eller 1590kr i difference.

Hej Hans

Jeg har tænkt samme tanke. Det er objektiverne, der er meget billigere i
USA, nogle mere end andre, godt nok, men nogle er vanvittigt meget billigere
i USA. Så der er nok god fornuft i at købe d20 (med standard
objektivet...ellers kan jeg jo ikke bruge det), lære kameraet at kende på
forhånd og så nøjes med at købe
objektiverne i USA.
Jeg overvejer følgende:
Helt sikkert Canon 85 1.8, og måske også 50mm 1.4
70-200mm f/4L
Og i det nedre område enten
17-40 F4L eller Sigma 20mm f1.8m
Og så¨drømmer man jo om 135mm f2

Jeg hælder mod en kombination af fast brændvidde objektiver (lette, små,
lysstærke, rimelig pris) og zoom linser (fleksibilitet i brug og man skal
ikke skifte linse hele tiden).

Er der nogle "perler", jeg overser?

mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-04 19:57

In article <41adee1f$0$240$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, michael bennati schou wrote:
> [...]
> min DK adresse. Vil toldvæsen eller andet gøre indsigelse mod at en US ven
> sender mig disse varer, som har været åbnet?

Sandsynligheden for at få varen toldkontrolleret er MEGET stor (jeg
gætter på et stykke over 80%). Hvad skal den forsikrede værdi være ?
Hvis de tvivler på den deklarede værdi skal du fremvise dokumentation
for indførslen.

Derudover vil du ved enhver senere indrejse til EU kunne blive afkrævet
dokumentation for lovlig indførsel. Har set på et engelsk forum, at
englænderne er begyndt at gøre det ind imellem på netop fotoudstyr.

Så det er lidt bedre at købe i EU, og have betalt europæisk told+moms.

20D koster $1600 = 9000 kr med kit objektiv. Det koster 12-13000 herhjemme.
Jeg ser ikke den store fidus i det. Slet ikke hvis du risikerer 6% told
+ 25% moms af prisen inkl. porto (300kr) + 150 kr i fortoldningsgebyr.

(9000+300) * 1.06 * 1.25 + 150 = 12472,50 kr.

Men jeg synes du skal gøre det. Så er det den danske fremfor den tyske
statskasse der tjener pengene.