/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Digital Vildrede til 8K
Fra : kautaq


Dato : 01-12-04 03:28

Hej

Jeg skal ud at købe et nyt digital kamera og prisen kan
ligge på omkring de 8.000,-
Men min viden om hvad der er godt og hvor jeg får den
bedste pris er meget lille. Jeg er ikke mærkefikseret.

Der er dog visse krav der skal opfyldes:

Kameraet skal kunne gemme i RAW-format.
Store krav til optisk zoom og digital zoom.
Ikke alt for stor og klodset. (Stor spejlrefleks med
aftagelig objektiv er nok for klodset)

Jeg har indtil videre kigget på et Nikon og et Sony til
ca. den pris og de krav jeg stiller, men også et Olympus
C-8080 til 6.800,-

Olympus' zoom (5x) er måske lige i underkanten af hvad der
er behov for, men andre ting som vidvinkel på C-8080'eren
tiltaler mig. Så den er indtil videre mit udgangspunkt og
sammenligningsgrundlag.

Gode råd om alt modtages meget gerne. 8.000 kr. er sgu
mange penge!

Mvh. Mike Hammer

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

 
 
Børge Larsen (01-12-2004)
Kommentar
Fra : Børge Larsen


Dato : 01-12-04 07:43


"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d163eb47bkautaq@post2.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg skal ud at købe et nyt digital kamera og prisen kan
> ligge på omkring de 8.000,-
> Men min viden om hvad der er godt og hvor jeg får den
> bedste pris er meget lille. Jeg er ikke mærkefikseret.
>
> Der er dog visse krav der skal opfyldes:
>
> Kameraet skal kunne gemme i RAW-format.
> Store krav til optisk zoom og digital zoom.
> Ikke alt for stor og klodset. (Stor spejlrefleks med
> aftagelig objektiv er nok for klodset)
>
> Jeg har indtil videre kigget på et Nikon og et Sony til
> ca. den pris og de krav jeg stiller, men også et Olympus
> C-8080 til 6.800,-
>
> Olympus' zoom (5x) er måske lige i underkanten af hvad der
> er behov for, men andre ting som vidvinkel på C-8080'eren
> tiltaler mig. Så den er indtil videre mit udgangspunkt og
> sammenligningsgrundlag.
>
> Gode råd om alt modtages meget gerne. 8.000 kr. er sgu
> mange penge!
>
> Mvh. Mike Hammer
>
> --
> Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Hvis du også fokuserer på billedkvaliteten, så viser de mange test at
Olumpus C8080 og Sony klart er de bedste. Jeg mener at billedkvaliteten er
det der allerførst skal vurderes før køb. Jeg selv valgte Olympus C8080.



Ole Larsen (01-12-2004)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 01-12-04 08:52


> "kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:4d163eb47bkautaq@post2.tele.dk...
>
>>Hej
>>
>>Jeg skal ud at købe et nyt digital kamera og prisen kan
>>ligge på omkring de 8.000,-
>>Men min viden om hvad der er godt og hvor jeg får den
>>bedste pris er meget lille. Jeg er ikke mærkefikseret.
>>
>>Der er dog visse krav der skal opfyldes:
>>
>>Kameraet skal kunne gemme i RAW-format.
>>Store krav til optisk zoom og digital zoom.
>>Ikke alt for stor og klodset. (Stor spejlrefleks med
>>aftagelig objektiv er nok for klodset)
>>
>>Jeg har indtil videre kigget på et Nikon og et Sony til
>>ca. den pris og de krav jeg stiller, men også et Olympus
>>C-8080 til 6.800,-
>>
>>Olympus' zoom (5x) er måske lige i underkanten af hvad der
>>er behov for, men andre ting som vidvinkel på C-8080'eren
>>tiltaler mig. Så den er indtil videre mit udgangspunkt og
>>sammenligningsgrundlag.
>>
>>Gode råd om alt modtages meget gerne. 8.000 kr. er sgu
>>mange penge!
>>

Har kun set 2 sammenlignende tests af 8 Mp kameraer: På dpreview og på
Luminous landscape, og de er så modstridende at forvirringen er total
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler/

HKJ (01-12-2004)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 01-12-04 10:38


"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
news:41ad780b$0$86739$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Har kun set 2 sammenlignende tests af 8 Mp kameraer: På dpreview og på
> Luminous landscape, og de er så modstridende at forvirringen er total

Nu er der også stor forskel på hvad de lægger vægt på.
På Luminous landscape havde han problemer med at betjene nogle af dem, og
når han ikke kunne betjene dem, var han egentlig ligeglad med om de tog gode
billeder eller ej.

På dpreview er der lagt mere vægt på billedkvalitet og tekniske feature og
ikke så meget på den aktuelle betjening.



Ole Larsen (01-12-2004)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 01-12-04 11:26

HKJ wrote:

>
> Nu er der også stor forskel på hvad de lægger vægt på.
> På Luminous landscape havde han problemer med at betjene nogle af dem, og
> når han ikke kunne betjene dem, var han egentlig ligeglad med om de tog gode
> billeder eller ej.

Ikke helt som jeg læser Reichmann. De tager alle gode billeder, hvor man
til alm. brug næppe kan se forskel. Men hvis man, efter længere tids
øvelse, i kampens hede, gentagende gange fejlbetjener, får man måske
ikke et godt billede. Et moderne dig. er trods alt så kompliceret at en
logisk betjening er et must. Tænk blot på en del af spgsml på gruppen
Men - stod jeg og skulle købe, ville jeg absolut prøve om Olympus´en. Og
det ville nok blive mellem den og Canon´en valget skulle stå.

> På dpreview er der lagt mere vægt på billedkvalitet og tekniske feature og
> ikke så meget på den aktuelle betjening.
>
>


--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler/

HKJ (01-12-2004)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 01-12-04 17:56


"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
news:41ad9c35$0$86718$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Nu er der også stor forskel på hvad de lægger vægt på.
> > På Luminous landscape havde han problemer med at betjene nogle af dem,
og
> > når han ikke kunne betjene dem, var han egentlig ligeglad med om de tog
gode
> > billeder eller ej.
>
> Ikke helt som jeg læser Reichmann.

http://www.luminous-landscape.com/essays/peepers.shtml





Kurt Kjær Jensen (01-12-2004)
Kommentar
Fra : Kurt Kjær Jensen


Dato : 01-12-04 17:57

Ole Larsen wrote:
> HKJ wrote:
>
>>
>> Nu er der også stor forskel på hvad de lægger vægt på.
>> På Luminous landscape havde han problemer med at betjene nogle af dem, og
>> når han ikke kunne betjene dem, var han egentlig ligeglad med om de
>> tog gode
>> billeder eller ej.
>
>
> Ikke helt som jeg læser Reichmann. De tager alle gode billeder, hvor man
> til alm. brug næppe kan se forskel. Men hvis man, efter længere tids
> øvelse, i kampens hede, gentagende gange fejlbetjener, får man måske
> ikke et godt billede. Et moderne dig. er trods alt så kompliceret at en
> logisk betjening er et must. Tænk blot på en del af spgsml på gruppen
> Men - stod jeg og skulle købe, ville jeg absolut prøve om Olympus´en. Og
> det ville nok blive mellem den og Canon´en valget skulle stå.

Som jeg husker artiklen var problemet mest at forfatteren blev forvirret
af at C-8080 som standard laver en reset af alle opsætninger ved
sluk/tænd. Og det gav altså en ret negativ artikel på trods af at han
modstridende måtte indrømme at kameraet tager udmærkede billeder

Jeg har haft et C-8080 i omkring ½ år nu. og jeg synes ikke der har
været betjeningsproblemer af betydning. Jeg har slået reset-funktionen
fra, og lever fint med at menu-systemet er lidt alternativt.

C-8080 kameraet er generelt rimeligt hurtigt, men hvis der er planer om
at køre RAW i større mængder er det helt sikkert ikke hurtigt nok. Det
er omkring 12-14 sekunder om at gemme et RAW-billede, og kameraet er
låst mens der gemmes. Kameraet kan tage 5 RAW-billeder i hurtig
rækkefølge, men så er det låst i over et minut bagefter. Hastigheden er
desuden uafhængig af CF-kortets hastighed, så det hjælper ikke at købe
et hurtigt CF-kort.

Men jeg kører JPG i højeste kvalitet, og det giver ganske udmærkede
billeder, IMHO. Jeg er også glad for skærmen bagpå, som også kan
anvendes i strålende solskin. Der ligger nogle af mine knipserier på
http://www.aub.dk/~kkjen/C-8080/

Vh Kurt


Møller (01-12-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 01-12-04 09:16


"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d163eb47bkautaq@post2.tele.dk...
>
> Jeg har indtil videre kigget på et Nikon og et Sony til
> ca. den pris og de krav jeg stiller, men også et Olympus
> C-8080 til 6.800,-
>
>
> Mvh. Mike Hammer
>

Her koster Olympus C-8080 kun 5570,-
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=81235

Hvis det var mig, ville jeg vælge Nikon Coolpix 8800.
Det er et klart bedre kamera, og du får 10x optisk zoom,
i stedet for Olympus 5x zoom.
Og det koster under 7000,-
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=103947


Mvh
Møller



ab© (01-12-2004)
Kommentar
Fra : ab©


Dato : 01-12-04 12:33


"Møller" <lpm@FJERNDETTEcity.dk> skrev i en meddelelse
news:cojuj2$2qtq$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Her koster Olympus C-8080 kun 5570,-
> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=81235
>
> Hvis det var mig, ville jeg vælge Nikon Coolpix 8800.
> Det er et klart bedre kamera, og du får 10x optisk zoom,
> i stedet for Olympus 5x zoom.
>

www.kamerahuset.dk har en rimelig god test af 8 MP-kameraer på deres side.
Hvis den mindre zoom og søgermonitoren, der kun er vipbar ikke har den store
betydning ville jeg vælge C-8080´eren. Selv om der nok ikke er den store
forskel på billedkvaliteten, ser det af diverse tests ikke ud til at Nikon
kan klare sig - til gengæld er den meget langsom til at fokusere.

ab



kautaq (01-12-2004)
Kommentar
Fra : kautaq


Dato : 01-12-04 23:34

Møller wrote:

> > ca. den pris og de krav jeg stiller, men også et Olympus
> > C-8080 til 6.800,-

> Hvis det var mig, ville jeg vælge Nikon Coolpix 8800.
> Det er et klart bedre kamera, og du får 10x optisk zoom,
> i stedet for Olympus 5x zoom.
> Og det koster under 7000,-
> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=103947

Ok. Tak.
Så ringede jeg til en tilfældig fotohandler i Århus og
spurgte hvad et Nikon 8800 kostede:

- Det koster 8.500,-!
- Ja, men på nettet koster det kun 7.000,-?
- Det er parallelimporteret, uden garanti! Nikon vil ikke
røre det med en lillefinger, hvis der er problemer!
- Ok. point taken.
- I øvrigt er det på restlager!
- Tak, farvel.

Så ringede jeg til en af de forhandlere som du linkede til;
flink mand tager telefonen:

- Hej, jeg vil gerne købe et Nikon 8800, men hvordan kan
det være at det koster 1.500,- mindre end i butikken i
Århus? Manden sagde at Nikon ikke ville have noget med....
- Ja, det er den samme historie igen og igen. Vi får vores
Nikon fra Nikon i Danmark og er som sælgere over inter-
nettet underlagt strengere krav end normale butikker.
Der er overhovedet ingen problemer, de 1.500,- ekstra er
ren avance, men 8800'eren er i restlager!

Nu har jeg så mindst en uge til at blive endnu klogere på
hvilket kamera jeg skal købe. Tak for alle de gode svar.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Peter Rongsted (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Peter Rongsted


Dato : 02-12-04 12:24

kautaq <kautaq@post2.tele.dk> wrote:
[snip]
>Så ringede jeg til en af de forhandlere som du linkede til;
>flink mand tager telefonen:
>
>- Hej, jeg vil gerne købe et Nikon 8800, men hvordan kan
> det være at det koster 1.500,- mindre end i butikken i
> Århus? Manden sagde at Nikon ikke ville have noget med....
>- Ja, det er den samme historie igen og igen. Vi får vores
> Nikon fra Nikon i Danmark og er som sælgere over inter-
> nettet underlagt strengere krav end normale butikker.
> Der er overhovedet ingen problemer, de 1.500,- ekstra er
> ren avance, men 8800'eren er i restlager!

Du mener vel restordre?

Peter

Henrik Høy (01-12-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Høy


Dato : 01-12-04 15:06

In article <4d163eb47bkautaq@post2.tele.dk>, kautaq@post2.tele.dk
says...
> Hej
>
> Jeg skal ud at købe et nyt digital kamera og prisen kan
> ligge på omkring de 8.000,-
> Men min viden om hvad der er godt og hvor jeg får den
> bedste pris er meget lille. Jeg er ikke mærkefikseret.
>
> Der er dog visse krav der skal opfyldes:
>
> Kameraet skal kunne gemme i RAW-format.
> Store krav til optisk zoom og digital zoom.
> Ikke alt for stor og klodset. (Stor spejlrefleks med
> aftagelig objektiv er nok for klodset)

Jeg har et KM A2 som jeg er meget glad for.

Raw kan det.
7x zoom startende ved 28 mm med anti-shake.
Rigtig mange af funktionerne kan klares direkte via knapper, uden at man
skal ind i menu'erne.


--
-
--

Med venlig hilsen

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Palle (01-12-2004)
Kommentar
Fra : Palle


Dato : 01-12-04 17:27


"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d163eb47bkautaq@post2.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg skal ud at købe et nyt digital kamera og prisen kan
> ligge på omkring de 8.000,-
> Men min viden om hvad der er godt og hvor jeg får den
> bedste pris er meget lille. Jeg er ikke mærkefikseret.
>
> Der er dog visse krav der skal opfyldes:
>
> Kameraet skal kunne gemme i RAW-format.
> Store krav til optisk zoom og digital zoom.

At købe et kamera til 8000 kr og så bruge digital zoom...
Fortæl lige, hvad du vil med det...



kautaq (01-12-2004)
Kommentar
Fra : kautaq


Dato : 01-12-04 23:50

Palle wrote:

> > Store krav til optisk zoom og digital zoom.

> At købe et kamera til 8000 kr og så bruge digital zoom...
> Fortæl lige, hvad du vil med det...

Øh... ja!

F.eks. tage et billed på lang afstand og forstørre det endnu
mere, sådan at visse detaljer eventuelt kunne blive eksponeret
og derved komme frem i lyset. Men det kan være at der er noget
jeg har misforstået med det der digital zoom.

Måske du kan fortælle mig lidt om det, jeg ved ikke så meget
om digitale kameraer. Jeg har bare fået udstukket nogle
mindstekrav til hvad det skulle kunne. Og det første jeg
fandt ud af, var at sådan en fætter koster omkring 8K!

Og at det *skal* kunne gemme i RAW.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

emj (02-12-2004)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 02-12-04 00:13

On Wed, 01 Dec 2004 23:50:12 +0100, kautaq <kautaq@post2.tele.dk>
wrote:

>Øh... ja!
>
>F.eks. tage et billed på lang afstand og forstørre det endnu
>mere, sådan at visse detaljer eventuelt kunne blive eksponeret
>og derved komme frem i lyset. Men det kan være at der er noget
>jeg har misforstået med det der digital zoom.

Digitalt zoom svarer til at forstørre et billede i et
billedbehandlingsprogram.
Kun optisk zoom har værdi i et kamera.
Hilsen emj

Ole Larsen (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 02-12-04 10:38

kautaq wrote:

> Måske du kan fortælle mig lidt om det, jeg ved ikke så meget
> om digitale kameraer. Jeg har bare fået udstukket nogle
> mindstekrav til hvad det skulle kunne. Og det første jeg
> fandt ud af, var at sådan en fætter koster omkring 8K!
>
> Og at det *skal* kunne gemme i RAW.

Måske var du så bedre tjent med en mindre model, eks. Canon G6 eller S70

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler/

emj (02-12-2004)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 02-12-04 13:42

On Wed, 01 Dec 2004 23:50:12 +0100, kautaq <kautaq@post2.tele.dk>
wrote:

>Og at det *skal* kunne gemme i RAW.

Hvorfor det? Hvad skal du bruge det til?
Hilsen emj

Povl H. Pedersen (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 02-12-04 20:51

In article <4d16ae9233kautaq@post2.tele.dk>, kautaq wrote:
> Palle wrote:
>
>> > Store krav til optisk zoom og digital zoom.
>
>> At købe et kamera til 8000 kr og så bruge digital zoom...
>> Fortæl lige, hvad du vil med det...
>
> Øh... ja!
>
> F.eks. tage et billed på lang afstand og forstørre det endnu
> mere, sådan at visse detaljer eventuelt kunne blive eksponeret
> og derved komme frem i lyset. Men det kan være at der er noget
> jeg har misforstået med det der digital zoom.

Ja. Digitalt zoom i kameraet laver en computerberegnet forstørrelse,
den tilføjer ikke ekstra info til billedet. Et billedbehandlingsprogram
som Photoshop gør det meget bedre, og der kan du vælge 4-5 forskellige
måder at forstørre på.

Hvis du er vild med digitalt zoom, er der et HP med 7x optisk,
8x digitalt = 56x totalt zoom.

Men hvis du køber det billigste digitale kamera du kan finde,
og et gratis billedbehandlingsprogram, så kan du lave
en-million-trilliard-tusinde-billioner gange digitalt zoom,
hvis din maskine har RAM og harddisk nok.

> Måske du kan fortælle mig lidt om det, jeg ved ikke så meget
> om digitale kameraer. Jeg har bare fået udstukket nogle
> mindstekrav til hvad det skulle kunne. Og det første jeg
> fandt ud af, var at sådan en fætter koster omkring 8K!

Det passer ikke. 2Mpixel og 1000-2000 kr er rigeligt til de
fleste. De 8000 kr bringer dig op i prisklassen på digital
spejlrefleks, som på de fleste områder er væsentlig bedre end
amatørkameraerne (men de kan ikke optage video, og fylder mere).

> Og at det *skal* kunne gemme i RAW.

Hvad skal du bruge det til ? Hvor mange bit RAW ?
10-bit RAW ? 12-bit ? 16-bit ?

10-bit er ikke meget. 12-bit fra typisk DSLR er minimum jeg
vil gå efter.

--
Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.musimi.dk

HKJ (02-12-2004)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 02-12-04 21:16


"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
news:slrncqusgd.1un.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> Ja. Digitalt zoom i kameraet laver en computerberegnet forstørrelse,
> den tilføjer ikke ekstra info til billedet.

Den kan dog tilføje ekstra information, hvis du ikke optager i max.
opløsning.

> Et billedbehandlingsprogram
> som Photoshop gør det meget bedre, og der kan du vælge 4-5 forskellige
> måder at forstørre på.

Digital zoom kan dog have en fordel og det er at den kan lysmåle på det
aktuelle område.




emj (02-12-2004)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 02-12-04 22:33

On Thu, 2 Dec 2004 21:16:13 +0100, "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

>> Ja. Digitalt zoom i kameraet laver en computerberegnet forstørrelse,
>> den tilføjer ikke ekstra info til billedet.
>
>Den kan dog tilføje ekstra information, hvis du ikke optager i max.
>opløsning.

Det er da dybt godnat at vælge digitalt zoom frem for fuld opløsning.
>
>> Et billedbehandlingsprogram
>> som Photoshop gør det meget bedre, og der kan du vælge 4-5 forskellige
>> måder at forstørre på.
>
>Digital zoom kan dog have en fordel og det er at den kan lysmåle på det
>aktuelle område.

Det er ikke helt løgn, men dog temmeligt uvæsentligt.

Hilsen emj


HKJ (02-12-2004)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 02-12-04 22:42


"emj" <emjnospam@stofanet.dk> wrote in message
news:f92vq0tuge1jrhkgpa6su6skol74djkffk@4ax.com...
> >> Ja. Digitalt zoom i kameraet laver en computerberegnet forstørrelse,
> >> den tilføjer ikke ekstra info til billedet.
> >
> >Den kan dog tilføje ekstra information, hvis du ikke optager i max.
> >opløsning.
>
> Det er da dybt godnat at vælge digitalt zoom frem for fuld opløsning.

Det er ikke alle der har ubegrænset plads på kortet.


> >Digital zoom kan dog have en fordel og det er at den kan lysmåle på det
> >aktuelle område.
>
> Det er ikke helt løgn, men dog temmeligt uvæsentligt.

I 99% af tilfældene.




Povl H. Pedersen (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 02-12-04 22:46

In article <cont7v$icl$1@news.cybercity.dk>, HKJ wrote:
>
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
> news:slrncqusgd.1un.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
>> Ja. Digitalt zoom i kameraet laver en computerberegnet forstørrelse,
>> den tilføjer ikke ekstra info til billedet.
>
> Den kan dog tilføje ekstra information, hvis du ikke optager i max.
> opløsning.

Hvordan ?
Hvis du optager i max størrelse, så får du al den info
sensoren kan opfange.

Hvis du er en fattigrøv og ikke har råd til de 50 øre/MB
som RAM kort koster, så er det korrekt at kameraet kan tage
billedet i fuld størrelse, og formindske det til eksempelvis
640x480 i bedre kvalitet end hvis du var gået 5 km længere væk.

Jeg fatter ikke lige disse argumenter for in-camera-resizing.

>> Et billedbehandlingsprogram
>> som Photoshop gør det meget bedre, og der kan du vælge 4-5 forskellige
>> måder at forstørre på.
>
> Digital zoom kan dog have en fordel og det er at den kan lysmåle på det
> aktuelle område.

Kan den nu også det ? Mit bud er, at lysmåleren dækker et område
svarende til x pixels i midten af sensoren. Og uanset hvor meget
digitalt zoom du hælder i hovedet af kameraet, så ændrer du ikke
størrelsen af det billede lyssensoren ser, ejheller sensorens
fysiske størrelse.

Hvis lysmåleren reelt bare er beregnet ud fra pixels EFTER
skalering (tvivler jeg på, vil bruge ekstra batteri og regne-
kraft og give endnu mere displayforsinkelse), så vil det
betyde noget. Prøv på stativ og se hvordan det virker.
--
Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.musimi.dk

HKJ (02-12-2004)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 02-12-04 23:04


"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
news:slrncqv38e.1vk.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> > Den kan dog tilføje ekstra information, hvis du ikke optager i max.
> > opløsning.
>
> Hvordan ?
> Hvis du optager i max størrelse, så får du al den info
> sensoren kan opfange.

Det ser da ud til at vi er enige.


> Jeg fatter ikke lige disse argumenter for in-camera-resizing.

Det er en mulighed op man vil bruge den må være op til den enkelte.

Og det at jeg nævner mulighede er ikke det samme som at jeg bruger den, alle
minde billeder fylder omkring 6MB og jeg har rigeligt plads til dem.

>
> >> Et billedbehandlingsprogram
> >> som Photoshop gør det meget bedre, og der kan du vælge 4-5 forskellige
> >> måder at forstørre på.
> >
> > Digital zoom kan dog have en fordel og det er at den kan lysmåle på det
> > aktuelle område.
>
> Kan den nu også det ? Mit bud er, at lysmåleren dækker et område
> svarende til x pixels i midten af sensoren.

Mit gæt er at lysmåling foretages med sensoren og ikke en løs
lysmålersensor.
Derfor vil det ikke koste specielt meget at ændre området der lysmåles på.

> Prøv på stativ og se hvordan det virker.

Det kunne være sjovt at prøve en dag, men det siger ikke noget generelt, da
forskellige kamera mærker og modeller sagtens kan bruge forskellige metoder.






Povl H. Pedersen (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 02-12-04 23:57

In article <coo3gk$qu8$1@news.cybercity.dk>, HKJ wrote:
>> > Digital zoom kan dog have en fordel og det er at den kan lysmåle på det
>> > aktuelle område.
>>
>> Kan den nu også det ? Mit bud er, at lysmåleren dækker et område
>> svarende til x pixels i midten af sensoren.
>
> Mit gæt er at lysmåling foretages med sensoren og ikke en løs
> lysmålersensor.

Det kan godt være, men jeg gætte stadig på det er på rå input,
og ikke databehandlede/skalerede input. Det burde vel være lige ud
af landevejen med en lys firkant på mørk baggrund.

> Derfor vil det ikke koste specielt meget at ændre området der lysmåles på.

Jo - en masse billedbehanding/resize.
>
>> Prøv på stativ og se hvordan det virker.
>
> Det kunne være sjovt at prøve en dag, men det siger ikke noget generelt, da
> forskellige kamera mærker og modeller sagtens kan bruge forskellige metoder.

Jeg lavede en test med mit Nikon CP 2500, kan desværre ikke vælge
fast lysmålering. Prøvede med portræt programmet, men det brugte
også pattern ved 3x optisk zoom, og skiftede til spot da jeg
gik lidt ind på digital zoom (1.5x) så fik ikkke noget brugbart.
Ren optisk zoom var nemlig belyst efter baggrunden.

Men om ikke andet beviser det at man kan få forskellig belysning
afhængig af den digitale zoom.

--
Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.musimi.dk

Lars Månsson (01-12-2004)
Kommentar
Fra : Lars Månsson


Dato : 01-12-04 18:14


"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d163eb47bkautaq@post2.tele.dk...
> Hej
> Der er dog visse krav der skal opfyldes:
>
> Kameraet skal kunne gemme i RAW-format.
> Store krav til optisk zoom og digital zoom.
> Ikke alt for stor og klodset. (Stor spejlrefleks med
> aftagelig objektiv er nok for klodset)
>

> Mvh. Mike Hammer

Hej

Jeg har et minolta a2 og det er rigtig godt
bla. er godt ved a2 er AS "Anti-Shake ",EVF ( Electronic viewfinder )
som er rigtig god og når du tager billeder i RAW så har den en buffer
til 3 stk.
Men hvad den nye Pentax *istDS så kan det hvis ikke blive meget mindre

Hilsen
-Lars-



kautaq (01-12-2004)
Kommentar
Fra : kautaq


Dato : 01-12-04 23:53

Lars Månsson wrote:

> > Store krav til optisk zoom og digital zoom.
> > Ikke alt for stor og klodset.

> Men hvad den nye Pentax *istDS så kan det hvis ikke blive meget mindre

Lyder spændende, jeg vil undersøge sagen.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

kautaq (09-12-2004)
Kommentar
Fra : kautaq


Dato : 09-12-04 02:59

kautaq wrote:

> Jeg skal ud at købe et nyt digital kamera og prisen kan
> ligge på omkring de 8.000,-

Det blev til et Nikon Coolpix 8800 til 7.499,- hos Bingo Foto
i Bruun's galleri i Århus.

Hos Bingo Foto fik jeg en ualmindelig god behandling og gode
råd og tips. De forsøger at konkurrere med priserne på nettet.
Jeg ringede og sagde at prisen var 7.000,- på nettet, sælgeren
fra Bingo sagde at 7.499,- var det mindste han kunne gå ned i.

Tak til alle for de gode råd og den gode vejledning. Det er
i øvrigt rart at se at der er så meget trafik her i denne
gruppe, jeg må hellere hænge på lidt endnu - der er meget
at lære.

PS. + et stk. PQI CF 512 MB F1 - 599,-

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Povl H. Pedersen (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 09-12-04 19:05

In article <4d1a5ab378kautaq@post2.tele.dk>, kautaq wrote:
> kautaq wrote:
>
>> Jeg skal ud at købe et nyt digital kamera og prisen kan
>> ligge på omkring de 8.000,-
>
> Det blev til et Nikon Coolpix 8800 til 7.499,- hos Bingo Foto
> i Bruun's galleri i Århus.
>
> Hos Bingo Foto fik jeg en ualmindelig god behandling og gode
> råd og tips. De forsøger at konkurrere med priserne på nettet.
> Jeg ringede og sagde at prisen var 7.000,- på nettet, sælgeren
> fra Bingo sagde at 7.499,- var det mindste han kunne gå ned i.
>
> Tak til alle for de gode råd og den gode vejledning. Det er
> i øvrigt rart at se at der er så meget trafik her i denne
> gruppe, jeg må hellere hænge på lidt endnu - der er meget
> at lære.
>
> PS. + et stk. PQI CF 512 MB F1 - 599,-

Ja, det er kun dobbelt pris + lidt til. Langsom hukommelse
ligger i under 500 kr pr MB.

--
Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.musimi.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408561
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste