Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skal "det hele" med ?
Fra : ab©

Dato : 30-11-04 14:05

I diverse bedømmelser af fotos bragt til kritik her i NG´en, er det som om
at der er en tendens til, at der ikke må beskæres ind i uvæsentlige dele af
et foto. Ofte kan manglende dele - efter min subjektive mening - endda være
med til at give et billede en yderligere dimension: Er det nødvendig af vise
selvfølgelige "yder-ender" - Hvad sker der udenfor "billedrammen" ?

Som eksempel tager jeg mig den frihed at linke til Hans Kruses udmærkede
foto af spillemanden:
http://www.pbase.com/hkruse/image/36951493/original
som jeg mener kan forbedres ved at skære ned i huen øverst, ind midt i armen
til venstre og op til lillefingeren nederst - at "halsen" på violinen ikke
er med i højre side er netop en god idé, der også er med til at understøtte
et opstrammet indhold.

Selvfølgelig skal indholdet kunne bære det - jeg foreslår ikke, at indholdet
skal _skrige_ efter en manglende væsentlig del, men hvad mener I ?

ab

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 30-11-04 14:18

"ab©" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Selvfølgelig skal indholdet kunne bære det - jeg foreslår ikke, at
> indholdet skal _skrige_ efter en manglende væsentlig del, men hvad mener I

Hej AB

Jeg har lidt samme syn på det som dig. Det skal helst kunne bære den tætte
beskæring hvis man vælger den løsning. Og jeg synes i sådan et tilfælde, at
man bør fokusere på enkeltdelene i billedet.

Hans kruses billede er ganske godt, men jeg må indrømme, at her savner jeg
netop armen der holder violin-buen, den er vigtig i dette billede synes jeg.

Men i sidste ende er det jo en smagssag.

MVH
Thomas

Fra : ab©

Dato : 30-11-04 14:41

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev bl.a. i en meddelelse

> Hans kruses billede er ganske godt, men jeg må indrømme, at her savner jeg
> netop armen der holder violin-buen, den er vigtig i dette billede synes
> jeg.

Armen er der jo ? Jeg ville kun skære ind til lillefingeren - fra neden vel
at bemærke

ab

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-11-04 14:56

ab© wrote:
> [...]
>
> Selvfølgelig skal indholdet kunne bære det - jeg foreslår ikke, at indholdet
> skal _skrige_ efter en manglende væsentlig del, men hvad mener I ?

Rørende enig - en beskæring a la dit foreslag strammer gevaldigt op.

Og behøver det at være 290 kb stort på nettet ? Selv går jeg efter omkr.
halvdelen.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-11-04 22:17

> Og behøver det at være 290 kb stort på nettet ? Selv går jeg efter omkr.
> halvdelen.

Det er original der fylder det, der findes mindre størrelser. Jeg linker
normalt til original, fordi det ikke bliver resizet af pbase, men er den
oprindelige resize, som jeg har foretaget og som derfor giver den rigtige
kvalitet.
Mvh,
Hans

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-11-04 22:33

Hans Kruse wrote:

> [...]
> oprindelige resize, som jeg har foretaget og som derfor giver den rigtige

Forstår jeg dig ret - at du mener at med din pixelstørrelse skal der 290
Kb til god skærmkvali ? Selv laver jeg dem lidt mindre (min skærm er
15") 650xhavd der passer, og jeg synes ikke at kunne se forskel på eks.
100 og 175 kb billeder. Når jeg overhovedet bemærker dine 290 Kb, er det
fordi jeg ofte har andet kørende, der kan sluge 50-90 % af CPU-kraften
(1,8 Ghz).

Fra : Alex W

Dato : 30-11-04 15:07

> [...]
> http://www.pbase.com/hkruse/image/36951493/original
> som jeg mener kan forbedres ved at skære ned i huen øverst, ind midt i

Nu er det beskåret som et portræt af manden i stedet for at fortælle at han
sidder og spiller på en bænk.

Billedet virker bedre som et portræt, da han kiggelure ... end som
orginalbilledet. Men samtidigt forsvinder miljøet ...

Det bliver pludseligt et stilskifte.

/Alex W

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-11-04 22:15

> [...]
> til venstre og op til lillefingeren nederst - at "halsen" på violinen ikke
> er med i højre side er netop en god idé, der også er med til at

Her er et par beskæringer http://www.pbase.com/hkruse/image/36973628 og
http://www.pbase.com/hkruse/image/36973629, hvor jeg nok hælder til det
sidste.
Mvh,
Hans

Fra : ab©

Dato : 01-12-04 00:34

> Her er et par beskæringer http://www.pbase.com/hkruse/image/36973628 og
> http://www.pbase.com/hkruse/image/36973629, hvor jeg nok hælder til det
> sidste.

Du har ret. Det er super godt - det udtryk kan bære det hele

ab