Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Månen, lamaen og geden
Fra : Tommy Hjorth

Dato : 30-11-04 11:45

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-11-04 12:00

Tommy Hjorth wrote:
> Så er der nye billeder til beskydning.
>
> Månen
>
> http://www.digicity.dk/displayimage.php?album=2&pos=30

Rent fotografisk IMHO uinteressant. Det er bare en registrering af en ting -
selvom den er stor og langt væk.

> Lamaen
>
> http://www.digicity.dk/displayimage.php?album=2&pos=20

Brændt ud oven i hovedet - sjov komposition - men hvorfor må vi ikke se
enden af det, kræet tygger på? Det virker uafsluttet.

> Geden
>
> http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=36

Et forholdsvis ligegyldigt portræt af en ged, hvor DOF ikke rækker fra snude
til øjne, hvilket IMHO er minimum. Men det er lidt som med børn - man skal
vis kende dyret for at finde noget interessant.

mvh
Jan

Fra : Erik W.

Dato : 30-11-04 12:26

"Tommy Hjorth" skrev i news:41ac4f42$0$241$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Geden
>
> http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=36

Det er et rigtigt godt portræt af en ged, men kunne godt strammes lidt mere
op med en god beskæring. Det er godt og skarpt (især omkring øjet - og det
er vigtigt) en velfungerende DOF og det er veleksponeret.

> Lamaen
>
> http://www.digicity.dk/displayimage.php?album=2&pos=20

Et billede med gode muligheder. Men.... Det er frygteligt udbrændt i
højlysene og kompositionen er frygteligt dårlig.

Jeg har kigget lidt på dine andre billeder, og jeg synes at det er to fejl
som går igen på mange af dine billeder.
Udbrændte højlys kan undgåes ved at du kompenserer lidt ned på hjulet hvis
du kan se at der er nogle harske højlys. Desuden kan du fjerne lidt af det
ved RAW konverteringen og endeligt kan du dæmpe højlysene i Shadow/Higlight
eller curves i Photoshop.

Komposition kan du lære ved at læse bøger om fotografi. F.eks Nykrogs bøger
opregner en slags tommelfinger regler om komposition og lignende. Du kan
også læse grundbøger om billedkunst, det har jeg selv fået meget ud af, for
selvom der forskel på malerier og fotografier så ser vi billeder på samme
måde.

Du kan også finde nogle gode oversigter på nettet over grundlæggende
kompositioner som f.eks
http://www.textanalyse.dk/Komposition%20af%20reklamer.htm#BILLEDKOMPOSITIONS
-FORMER

Det vigtigste er dog at man ikke ophøjer den slags tommelfinger regler til
lov men i stedet bruger dem som rettesnor for at lave billeder der fungerer.
Så kan man bagefter begynde at eksperimentere med at gå imod reglerne og
lave frække beskæringer.

Mvh Erik

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 30-11-04 14:27

Erik W. wrote:
> [...]
> Så kan man bagefter begynde at eksperimentere med at gå imod reglerne og

Jeg takker for feedbacken, jeg må til mit forsvar sige at jeg er på
begynder stadiet udi digitalfotografi, og er efter opfordring fra
gruppen her begyndt at bruge histogrammet, som er et godt værktøj, der
har bare endnu ikke været vejr til at fotografere, regn, dis og flat
kedligt lys er havd vi har her ved limfjorden, og har haft efterhånden
længe.

Tommy Hjort

Fra : Erik W.

Dato : 30-11-04 18:14

"Tommy Hjorth" skrev i en meddelelse
> Jeg takker for feedbacken, jeg må til mit forsvar sige at jeg er på
> begynder stadiet udi digitalfotografi

Ingen grund til sat forsvare sig, hvis man ikke bliver angrebet.
Jeg prøver blot at give dig lidt konstruktiv kritik du kan arbejde videre
med . Tag det du kan bruge af det og lad resten ligge.

Jeg giver dig ret i at lyset har været en pine det sidste stykke tid.

mvh Erik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-11-04 13:09

Tommy Hjorth wrote:

> Lamaen
>
> http://www.digicity.dk/displayimage.php?album=2&pos=20

Tja... lamaen er nok det tætteste du kommer på et billede, men det
er for hårdt beskåret i venstre side, jeg ville gerne se noget mere
af det græsstrå som den tygger på.

Billedet har også flere tekniske mangler, som du nok selv kan se,
jeg hefter mig mest ved de mystiske konturer, som lamaen har der
hvor du har malet baggrunden sort.

Så konklutionen er, at det kun lige nøjagtig slæber sig op over
knipseri-niveaut...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 30-11-04 14:28

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> malet baggrunden sort.
>
> Så konklutionen er, at det kun lige nøjagtig slæber sig op over

Det tar jeg som et kompliment Ebbesen.

Tommy Hjorth

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-11-04 14:36

"Tommy Hjorth" <tommy@linuxgeek.digicity.dk> wrote in message
> Så er der nye billeder til beskydning.
>
> Månen
>
> http://www.digicity.dk/displayimage.php?album=2&pos=30

Har du ikke større objektiv så vi kan komme rigtig tæt på ellers et okay
billede, farven er bare lidt for gul

> Lamaen
>
> http://www.digicity.dk/displayimage.php?album=2&pos=20

Synd beskæring, det er tydeligt at se at det er skøret ud med feather edge
og det hele. Der kan jeg bedre lide billedet ved siden af hvor man har
baggrunden med, selvom elementerne er forstyrende. Billedet virker lidt
"langt" i det. Lamaen strækker hovedet så den næsten ryger uden for
billedet.

> Geden
>
> http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=36

Geden virker også meget hurtigt beskåret. Det er utroligt svært at beskære
dyr med pels så man kan fjerne baggrunden, så hellere lade baggrunden stå.
Men ellers er det et okay billede, jeg var nok gået ned i knæ for at komme
ned i gedens højde.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004