Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
indscanning af alm. negativer ?
Fra : Kim

Dato : 29-11-04 01:09

Kan en alm. Scanner som Canons Canoscan 5200F leverer en ordenlig
indscanning af alm. farve negativer, eller skal der mere proff. udstyr til ?
Hvordan ser et indscannet negativs kvalitet ud i forhold til billede taget
med et digikamera i 3000,- kroners klassen?

Mvh. Kim

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-11-04 11:41

"Kim" <futtown@hotmail.com> wrote in message
> Kan en alm. Scanner som Canons Canoscan 5200F leverer en ordenlig
> indscanning af alm. farve negativer, eller skal der mere proff. udstyr til
?

Ja det kan den godt. Men billederne bliver ikke ultra skarpe (det kan man
selv rette bagefter)

> Hvordan ser et indscannet negativs kvalitet ud i forhold til billede taget
> med et digikamera i 3000,- kroners klassen?

Det kommer meget an på film, alder, kamera, er det et SLR der har taget
billedet? og har fotografen været god?

Men som regel vil du få et godt billede, men farverne bliver svære at blive
tilfreds med, digital kameraet skal jo ikke igennem en fremkalder process og
overførsel fra negativ til film. Digital kameraet registrerer jo de farver
der er og gemmer dem som info. Fra negativet skal scanneren genkende
farverne og prøve at genskabe dem. Nu er 5200F scanneren rimeligt god til
det så du bliver sikker ikke skuffet hvis det drejer sig om få billeder, men
i længden kan det blive trælst at se på.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-11-04 12:13

"Simon Nielsen" <news@REMOVEsiho.dk> wrote in message

> Det kommer meget an på film, alder, kamera, er det et SLR der har taget
> billedet? og har fotografen været god?

Hvis billederne er skarpe og velbelyste, er kameraet underordnet. Filmens
tilstand kan være et problem, hvis den har været opbevaret forkert inden
fremkaldelsen. Der er også et farvetab ved opbevaring af den fremkaldte
film, og det kan være meget vanskeligt at scanne og farvekorrigere 30-40 år
gamle film.

> [...]
blive
> tilfreds med, digital kameraet skal jo ikke igennem en fremkalder process

Jeg forstår ikke din beskrivelse: "...overføres fra negativ til film..."

> Fra negativet skal scanneren genkende farverne og prøve at genskabe dem.

Scanneren skal ikke genkende farverne, den skal registrere dem, ligesom
digitalkameraet. Herefter er det nødvendigt at gå gennem en
farvekonvertering fra negativets farver, til de farver som vi ønsker at se.
På samme måde som man korrigerer farver i det billede, der er taget med et
digitalt kamera (jeg tænker her på farvesik, hvidbalance etc)

En flatbead scanner kan ikke anbefales til scanning af film, hvis du søger
gode resultater. Så foretrækker jeg langt et digitalkamera. Selv et billigt
kamera med rimelig optik kan lave det bedre.

Gode scannede billeder kommer fra skarpe velbelyste diasfilm kørt gennem en
god filmscanner. Og den er ofte meget dyrere end et digicam.

Bo //

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-11-04 12:43

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> wrote in message
> [...]
> fremkaldelsen. Der er også et farvetab ved opbevaring af den fremkaldte
> film, og det kan være meget vanskeligt at scanne og farvekorrigere 30-40

Hvis der er brugt et kompakt kamera med et dårligt objektiv...

> blive
> og
>
> Jeg forstår ikke din beskrivelse: "...overføres fra negativ til film..."

Når man laver en fremkaldelse kan der være gode fremkaldelser og dårlige,
nogle steder høvler en maskine billederne igennem og der kan ske nogle fejl
i belysningen i fremkalderprocessen selvom billedet er taget korrekt.

> [...]
en
> god filmscanner. Og den er ofte meget dyrere end et digicam.

Jep, men hvis ikke man er så kritisk så kan man godt leve med et par
billeder, scannet på en flatbed scanner.

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-11-04 16:52

Bo Bjerre wrote:

> En flatbead scanner kan ikke anbefales til scanning af film, hvis du søger
> gode resultater. Så foretrækker jeg langt et digitalkamera. Selv et billigt
> kamera med rimelig optik kan lave det bedre.

Uenig - min Canoscan 9900F (flatbed) giver noget bedre billedkvalitet
fra et 24x36 dia end mit Powershot A 70 kan lave

Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler/

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-11-04 17:07

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> Uenig - min Canoscan 9900F (flatbed) giver noget bedre billedkvalitet
> fra et 24x36 dia end mit Powershot A 70 kan lave

Imponerende oplysning. Jeg lærer noget hver dag.

Bo //
-der har en god filmscanner og ingen A-70

Fra : Kim

Dato : 29-11-04 21:37

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> søger
> billigt

> Imponerende oplysning. Jeg lærer noget hver dag.

Det vil altså sige at jeg ligeså godt kan scanne de 10x15 fotos jeg får
fremkaldt, frem for at smide penge efter en dyere scanner end den jeg
allerede har, bare for at få muligheden for at scanne negativer?

Mvh. Kim

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-11-04 22:49

Kim wrote:

> Det vil altså sige at jeg ligeså godt kan scanne de 10x15 fotos jeg får
> fremkaldt, frem for at smide penge efter en dyere scanner end den jeg
> allerede har, bare for at få muligheden for at scanne negativer?

Nu taler du pludseligt om scanning af papirbilleder. Det bliver ringere.

Fra : emj

Dato : 30-11-04 12:44

On Mon, 29 Nov 2004 21:37:00 +0100, "Kim" <futtown@hotmail.com> wrote:

>Det vil altså sige at jeg ligeså godt kan scanne de 10x15 fotos jeg får
>fremkaldt, frem for at smide penge efter en dyere scanner end den jeg
>allerede har, bare for at få muligheden for at scanne negativer?

Nej, det vil det bestemt ikke sige.
Et papirbillede kan du kun hive de informationer ud af, som
tilfældigvis er på papirudgaven.
Der er mange flere informationer i et negativ og skal de hentes frem,
kræves en god filmskanner.
Hilsen emj

Fra : Kim

Dato : 30-11-04 18:52

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilfældigvis er på papirudgaven.
> Der er mange flere informationer i et negativ og skal de hentes frem,

OK, så der er noget at hente ved at skaffe sig en scanner der kan scanne
negativer, jeg skal så bare ha' luret af om jeg kan nøjes med en alm.
scanner
der også kan klare film, eller jeg skal købe en filmscanner.

Jeg takker.

Mvh. Kim

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 30-11-04 20:12

"Kim" skrev>
> [...]
> scanner
> der også kan klare film, eller jeg skal købe en filmscanner.

Inden du køber, så overvej lige denne flatbedscanner som er god til
negativer:
EPSON Perfection 4870
http://www.epson.dk/products/imaging/scanner/perf4870/

Cirka 3.400 kr ifølge edbpriser:
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?Sort=Wanted&ID=38&Soegeord=EPSON+Perfection+4870+

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Anders Lund

Dato : 01-12-04 00:06

Thorkild Dalsgaard wrote:

> Inden du køber, så overvej lige denne flatbedscanner som er god til
> negativer:
> EPSON Perfection 4870
> http://www.epson.dk/products/imaging/scanner/perf4870/

Og hvis du (Kim) venter nogle dage, så har jeg fået min hjem og skal jeg
sige dig om Thorkild taler sandt omkring denne Epson. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-12-04 08:35

Anders Lund wrote:
> Og hvis du (Kim) venter nogle dage, så har jeg fået min hjem og skal jeg
> sige dig om Thorkild taler sandt omkring denne Epson. :)

Jeg vil ihvertfald meget gerne se scans i fuld opløsning af hhv.
negativer og papir.

// Hans, der overvejer at skyde mere film
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Kim

Dato : 01-12-04 19:42

> Og hvis du (Kim) venter nogle dage, så har jeg fået min hjem og skal jeg
> sige dig om Thorkild taler sandt omkring denne Epson. :)

Jeg venter da gerne og lige hører din mening om scanneren også.

Mvh. Kim

Fra : Anders Lund

Dato : 02-12-04 20:37

Kim wrote:

> Jeg venter da gerne og lige hører din mening om scanneren også.

Jeg har bestilt den igennem Intercon Data (sammen med en skærm) og
venter nu på at de får den hjem, kan jeg se når jeg kigger på deres
hjemmeside. I går var forventet dato 1/12 - i dag 2/12. Jeg gætter på at
i morgen står der 3/12.

Jeg bliver så træt af de ventetider.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 08-12-04 07:37

Anders Lund wrote:
> Jeg har bestilt den igennem Intercon Data (sammen med en skærm) og

Og nu har jeg afbestilt den igen. Julen begyndte at presse pengepungen
og fladskærmen står højere på min liste end scanneren, især efter at min
CRT skærm lige døde og jeg nu må låne en anden. :)

> venter nu på at de får den hjem, kan jeg se når jeg kigger på deres
> hjemmeside. I går var forventet dato 1/12 - i dag 2/12. Jeg gætter på at
> i morgen står der 3/12.

Og denne dato blev flyttet til 27/12 (mener jeg der stod)

Så alt i alt, skal i ikke vente på at jeg får denne scanner, hvis i
altså ikke kan vente til det nye år.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk