Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
SLR kamera "rangliste" ?
Fra : Kim

Dato : 28-11-04 20:59

Hej

Når man sidder og kigger på brugt SLR kameraer og finder flere der kunne ha'
interesse, hvordan finder man så ud af hvilke kamera der er det nyeste eller
det bedste af dem man har kig på ?
Jeg har luret lidt på om ikke Canon og Pentax SLR kameraer kører efter det
system at jo lavere nummer i en serie jo dyere/bedre kamera er det, men
hvordan ser det ud med Nikon?
Findes der nogen side på nettet hvor man kan gå ind og se om f.eks. et Nikon
F-401 er et bedre køb end et F301 eller om f.eks. F50 er et endnu bedte
kamera end de 2 andre?

Mvh. Kim

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 28-11-04 21:35

www.photozone.de viser lidt men ikke alt..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : nyrup

Dato : 28-11-04 21:38

Optikken...!
Det er objektivet der er langt det vigtigste!!
Bare der er en pålidelig lukker i kameraet, så køre det... selvflg. er det
også rart med en velfungerende pålidelig og nøjagtig lysmåler...
Så mit bud er, at du stort set kan købe det billigste hus du kan finde og så
ellers gå igang med at undersøge den spænde jungle der består af objektiver,
både brugte og nye. Her skal du dog lige finde ud af bajonetten... Er det MF
eller AF eller begge dele, som du vil gå efter. Hvis du også vil bruge MF
objektiver, så er det vigtigt du vælger Nikon, at du får fat på et hus, som
har lysmålings-palen til MF-objektiver, ellers hedder det nemlig løs
lysmåler eller 100 ISO 1/125 bl.5,6-8 sån't ca. ...
- Hold da fast, hvor er det u-sexet... Tænk, man behøver ikke det nyeste
DSLR kamera med en mia. pixels og det dyreste dyre nye MEGA-zoom-killer
objektiv for at tage skarpe billeder... ØV altså!...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-11-04 21:47

In article <41aa3709$0$205$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, nyrup wrote:
> - Hold da fast, hvor er det u-sexet... Tænk, man behøver ikke det nyeste
> DSLR kamera med en mia. pixels og det dyreste dyre nye MEGA-zoom-killer
> objektiv for at tage skarpe billeder... ØV altså!...

Ja, man er nødt til at have en 1.6x længere zoom, og holde sig til lave
ISO værdier :)

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-11-04 22:40

"nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.dk> wrote in message

> [...]

> har lysmålings-palen til MF-objektiver, ellers hedder det nemlig løs
> lysmåler eller 100 ISO 1/125 bl.5,6-8 sån't ca. ...

Vi er HELT enige om at optikken er det vigtigste, og at huset i
virkeligheden blot skal holde filmen det rigtige sted og slippe lyset ind.

Jeg vil nu alligevel skrive lidt om huset:

Søgeren: hvad ser man, er der lysmålerinfo og andet. Har man brug for at
kunne udskifte den, og har man brug for andre matskiver. Skal man korrigere
for briller. Skal den kunne lukkes for lys, der kommer bagfra, så lysmålere
ikke forvirres.

Lukkeren: hvilke hastigheder har man brug for ? (min går fra 4sek til
1/8000)

Lysmåleren: har man brug for andet end centervægtet. Evt spot eller matrix
måling.

For mit valg var det vigtigt at spejlvibrationer er dæmpet effektivt og at
spejlet kan låses. Desuden er jeg glad for min nedblændingsknap, så jeg kan
se dybdeskarpheden.

Motor: har man brug for det, eller er det bare batterislugende luxus, der
vejer ekstra?

vertikalgreb: det vejer men er sommetider behageligt

mulighed for databagstykke. Mit kan programmeres til det mest utrolige (på
Nikon F4)

Jeg har to huse, jeg er rigtig glad for:
F4 til det hele, kan "alt"
FG-20, der er et gammelt, meget enkelt hus. Det har ikke motor, ikke nogen
avanceret lysmåler, ingen spejllås, ingen autofokus eller andre finesser og
lukkeren går fra 1 sek til 1/1000. Det er robust og nok det letteste hus
Nikon har lavet. Ideelt til fjeldvandringer. Det vejer 650g med normaloptik,
til trods for at det er et metalhus. Jeg skifter batteri forebyggende hvert
andet år. Det er ren foto fundamentalisme.

Ud over det har jeg en 301 og en 501 liggende, som jeg aldrig bruger: de er
hverken det ene eller det andet. En dag sælger jeg dem...

> - Hold da fast, hvor er det u-sexet... Tænk, man behøver ikke det nyeste
> DSLR kamera med en mia. pixels og det dyreste dyre nye MEGA-zoom-killer
> objektiv for at tage skarpe billeder...

YES !!!

og til Kim: er det noget specielt du er på kik efter ?

-se evt på
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/htmls/slrmain8090.htm
hvor du kan se mange facts om Nikon. Brugte analog Nikon'er er til at købe
for penge, og udbudet er stort.

Bo //

Fra : Claus Smith

Dato : 29-11-04 05:22

Jeg startede i tidernes morgen med en Nikon F401....lækkert og præcist
kamera, som har en meget stærk motor.

Jeg har endda stadig en F401 stående til trods for at jeg lige nu har en
Nikon D1 D-SLR, som bliver skiftet ud med en Nikon D70 på i morgen.

Et Nikon F401 hus burde kunne findes billigt i f.eks. Den Blå Avis.

Claus Smith

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-11-04 10:21

Kim wrote:

> Når man sidder og kigger på brugt SLR kameraer og finder flere der
> kunne ha' interesse, hvordan finder man så ud af hvilke kamera der er
> det nyeste eller det bedste af dem man har kig på ?

Det afhænger jo af mærkerne.

Hvis du ikke er bange for at skille dig lidt ud fra mængden, så vil jeg
da foreslå dig at kigge på Olympus. Og finder du et OM4Ti til en billig
penge, så sig lige til

Ellers er der jo også Minolta; de laver også godt foto-isenkram.

Jesper G. Poulsen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-11-04 16:34

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvis du ikke er bange for at skille dig lidt ud fra mængden, så vil jeg
> da foreslå dig at kigge på Olympus.

Enig - især de en cifrede OM modeller.

> Og finder du et OM4Ti til en billig
> penge, så sig lige til

Til...
Næsten: OM 3 og OM 4 i _ikke_ titanium udgaver.
Send en mail hvis du er interesseret.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

PS.
Jeg ved godt det egentlig er OT, men der er her tråden startede.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 29-11-04 19:45

"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej

Hvor gammel snakker vi. Hvis vi snakker gode gamle huse, uden autofokus, så
forekommer valget meget nemt. Du skal nemlig ikke se på huset, men på, hvor
får jeg det bedste udvalg i brugte optikker. Så køber du hus / huse efter
det.

M.V.H.....Benny..

Fra : Kim

Dato : 29-11-04 21:30

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvor
> får jeg det bedste udvalg i brugte optikker. Så køber du hus / huse efter

Jeg ejer allerede 3 Pentax SLR kameraer og et par Canon EOS kameraer, men
det er ikke de dyreste/bedste af slagsen, de er indkøbt så jeg sammen med
mine børn kan ta' ud og fotograferer lidt S/H og så ta' hjem og fremkalde
selv. Jeg tænkte derfor på hvilke kameraer man skulle kigge efter, hvis man
ville ha' fingre i "noget ud over det sædvanlige" som i dag er kommet ned i
en pris hvor os "alm.dødelige" kan være med.

Jeg skulle måske hellere kigge efter dyre/bedre objektiver til de kameraer
vi allerede har? (MZ-M, MZ-5, MZ-50, EOS3000N og EOS5000)
Jeg er bare inde på, at der jo ikke blandt de kameraer vi har, er noget
rigtig dyrt/prof. hus, og så var det måske en ide at købe et brugt godt
Prof/Semiprof. hus og så bygge videre på det.

Mvh. Kim

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-11-04 22:03

"Kim" <futtown@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> rigtig dyrt/prof. hus, og så var det måske en ide at købe et brugt godt
> Prof/Semiprof. hus og så bygge videre på det.

Fint at du skriver "brugt godt" og ikke "godt brugt"
Gør dig klart hvad du anskaffer, hvis du går efter et prof hus: mere robust,
indbygget motor, vertikalgreb, mulighed for at skifte søger/matskive, mere
avanceret lysmåler, mulighed for databagstykke, og frem for alt: tungere og
dyrere.

Jeg startede i begyndelsen af 1970'erne med et rent mekanisk Nikon hus og en
løs lysmåler, og samlede herefter lidt objektiver. Skiftede hus og samlede
noget mere optik, en bælg, en mellemring, en flash, en forsatslinse og lidt
andet isenkram. Brugte det og lærte det at kende. De senere år er der kommet
et F4 hus til , som er et 10 år gammelt robust prof hus med de features jeg
har brug for. Efterhånden har jeg skiftet noget af det gamle optik ud. For
mig har det været en kontinuert proces over 35år, uden at skifte system. De
nyeste objektiver passer på mit ældste hus, de ældste objektiver passer på
F4'en, og jeg vil ikke af med mit ældste FG-20 hus.

Jeg kan anbefale dig at holde dig til eet system, lære det at kende (og leve
med de problemer det giver). Jeg har fundet meget forskelligt, der går under
betegnelsen "brugt" selvom der ikke er en eneste ridse eller noget synligt
slid. Jeg jagter ikke de nyeste features.

Som omtalt i flere tråde i denne gruppe: Ud over fotografens evner og
kreativitet (der ikke kan købes) er objektivets optiske kvalitet det
vigtigste. De er ikke billige, så for mig danner objektiverne grundstammen i
min samling. Jeg har udrangeret flere kamerahuse end objektiver. Jeg
undværer gerne en superzoom med AF og VR og DYT, men går efter
skarpttegnende lysstærke objektiver.

Mit råd: når du har gode objektiver, er det på tide at opgradere huset. Vælg
et system, hvor bajonetfatningen ikke begrænser dine planer på grund af
inkompatibilitet.

Bo //

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-11-04 09:04

Kim wrote:

> skulle kigge efter, hvis man ville ha' fingre i "noget ud over det
> sædvanlige" som i dag er kommet ned i en pris hvor os "alm.dødelige"

OM4Ti er noget udover det sædvanlige, men siden du har en masse
objektiver til Pentax og Canon vil det nok blive en lidt heftig
udskrivning

Jesper G. Poulsen

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 30-11-04 14:51

> [...]
> rigtig dyrt/prof. hus, og så var det måske en ide at købe et brugt godt
> Prof/Semiprof. hus og så bygge videre på det.

Hej igen Kim

Ja det forslag kunne jeg godt tilslutte mig. Pokker skulle stå i at få så
godt grej, at det bliver for godt at tage med ud. Som jeg altid har sagt,
det er sgu ingen skændsel at komme hjem med dårlige billeder, men det er en
skændsel, at komme hjem uden billeder. Det kan godt være, at de dårligste
billeder er dem, andre ville grine af, men det er med garanti dem, der
fortæller dig selv og ungerne mest, og sikkert også dem i selv griner mest
af, men af nogle helt andre grunde. Som det vist blev nævnt for kort tid
siden, huset er bare noget man bruger, til at opbevare sin film i. Det er
ikke prisen der tager gode billeder, det gør fotografen. Når det ikke skal
være automatikken der skal bestemme, er de jo næsten lige gode alle sammen.
Dertil kommer det plus, som en god optik giver.
Min erfaring siger mig, keep it simpel, og interessen bevares.

M.V.H.....Benny..