Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotobog
Fra : Peer K

Dato : 28-11-04 00:23

Hejsa,

Jeg har siddet og kigget lidt tilbage i gruppen, efter hvad der kan
anbefales af fotobog.

Det ser ud til, at der er flere, der mener, at Politikens er god - men
der er jo flere af dem (se
http://www.politikensforlag.dk/index.jsp?action=showproductview&category=49&main_menu=H%E5ndb%F8ger)

Alternative forslag er også velkomne. Jeg kan da hurtigt ridse op, at
jeg gerne vil blive klogere på :

- udstyr.. eksempelvis en gennemgang af hvad man mener når man siger
75-300 om en lense (lige det ved jeg så nogenlunde - det var bare et
eksempel)

- ISO, lukketider osv osv

- Praktiske eksempler om f.eks. portræt- og fotografering..

Jeg behøver derimod ikke at vide noget om billedbehandling i Photoshop -
eller i det hele taget computersiden af det (men det er da en ok bonus,
selvfølgelig).

Prima ville være en bog, der er rettet mod DSLR.

Fra : KNL DtP

Dato : 28-11-04 10:52

"Peer K" <pk@webnetmail.dk> skrev i en meddelelse

> - ISO, lukketider osv osv

Hvis du kan "nøjes" med et par online-artikler, så er der lidt læsning her:

Blænden: <http://www.fotoportal.dk/artikler/den_fotografiske_iris.aspx>

ISO: <http://fotoportal.dk/artikler/iso.aspx>

Lukkertiden: <http://www.knl-dtp.dk/portfolio/lukkertiden.pdf>

RAW-formatet: <http://fotoportal.dk/artikler/raw.aspx>

> Prima ville være en bog, der er rettet mod DSLR.

Jeg har haft stor glæde af Thomas Nykrog's Politikens Foto 1 og 2. Her
gennemgås al det grundlæggende på en nem og forståelig måde. Selvom min
udgave har en del år på bagen, kan man fint bruge viden om eksponering,
objektiver, lukkertid ect. til dSLR-kameraer.

Niveauet er ikke super avanceret, og når du engang vil lidt videre med
fotograferingen, så skal nu næsten kigge på udenlandske titler.

John Shaw's Nature Photography Field Guide <www.kortlink.dk/amazon/eve> er
guf til natur/landskabsfotografen. Her er masser af læsning om korrekt brug
af udstyr, avanceret eksponering, filtre, komposition osv.

Jeg kan anbefale at gå en tur på biblioteket, for at se hvilke titler der er
noget værd. Mange har en fin forside, men indholdet lever sjældent op til de
rosende ord på bagsiden. Derfor er det vigtigt at kigge dem igennem i ro og
mag, før man beslutter sig for at købe en titel. Er du glad for en titel,
kan du jo skrive ISBN-nummer, titel og forfatter op, og kigge på
<www.bogpriser.dk> for at finde den billigste forhandler (typisk i England).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-11-04 11:30

"Peer K" <pk@webnetmail.dk> wrote in message
> [...]
> anbefales af fotobog.
>
> Det ser ud til, at der er flere, der mener, at Politikens er god - men

Den mest allround bog du får er politikens store fotobog. Den der er at
finde på siden er en nyskrevet udgave af den gamle og meget god til at
starte med.

> [...]
> selvfølgelig).
>
> Prima ville være en bog, der er rettet mod DSLR.

Jeg vil foreslå at gå ind på www.amazon.co.uk og søge efter bøger af Michael
Freeman.

Af politikens bøger vil jeg anbefale:
Store bog om Digital Fotografering
Store Fotobog

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004