Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
linse-puslespil i webcam
Fra : Ulrik Smed

Dato : 28-11-04 00:20

Hej!

Jeg sidder og pjatter lidt for sjov med et webcam (Logitech QuickCam Pro)
jeg har fået i adskilt tilstand. Optikken var skilt ad, så jeg har 4 linser
og 3 afstandsringe som jeg har forsøgt at sætte på plads i det lille rør de
skal sidde i. Det bedste jeg har opnået er et rimeligt billede, men kun med
fokuseringen skruet en del længere ud end den ville kunne hvis kameraet var
samlet. Jeg har tegnet linserne og ringene her:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/linser.bmp
Linse 1 regner jeg med skal sidde forest, med den konvekse side udad (mod
motivet). Og ring 1 regner jeg med skal sidde lige bag linse 1. Det må
næsten være sådan, da røret linserne sidder i har forstørret diameter i den
foreste ende. De øvrige linser og ringe har samme, mindre diameter. Linse 4
er en dobbeltlinse, formodentlig til cromafejl-reduktion. Men der ud over er
jeg ret lost med hensyn til hvordan linserne skal vende, og hvad rækkefølge
og afstand de skal sidde i.

Er der nogen der er lidt inde i hvordan sådan en 5-elementers optik typisk
er bygget, med disse her elementer? Eller kan henvise til en site med noget
teori hvor man kan lære lidt om den slags?

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : tlf:20682620

Dato : 28-11-04 10:09

http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/f_lens.html

Tryk EF-Lenses, så 28mm f/2.8. Nederst er så et link, Block diagram

Der er diagrammer til alle objektiverne, 28mm 2.8 er bare det første
5-elemants objektiv i listen.

--Michael

Fra : Ulrik Smed

Dato : 02-12-04 01:36

tlf:20682620 wrote:

> [...]

> diagram
>
> Der er diagrammer til alle objektiverne, 28mm 2.8 er bare det

Tak for det. Jeg kan se at man oftest vender linserne så de buer væk fra
midten af optikken. Og det er da også det jeg har fået til at virke bedst
her, efter lidt puslen videre. Det ser sådan her ud (nederst i billedet):
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/linser.bmp

Men kan det passe at linse 2 og 4 skal ligge op ad hinanden, uden ring
imellem? 2'eren er lidt mere konkav end 4'eren er konveks, så de hviler mod
hinanden på kanten, og ikke på midten. Den eneste måde jeg kan få røret som
linserne er i, tæt nok på CCD-chippen er ved at placere ring 3 som det
første, altså uden nogen linse mellem den og CCD'en. Jeg har stadig lidt
'komet-hale' på objekter i hjørnerne af billedet, så jeg er ikke så sikker
på den opstilling her er rigtig.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark