Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAW i PS CS
Fra : Lars Christensen

Dato : 27-11-04 18:41

Hej

Jeg roder med RAW filer fra 20D i Photoshop CS.
Kan det passe at man kun kan bruge RAW Plug'in en gang pr. billede. Eller
kan man starte plug'in'et efter man har redigeret i billedet. D.V.S. uden at
skulle genindlæse billedet.

MVH

Lars C.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-11-04 18:50

In article <41a8bc46$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Lars Christensen wrote:
> [...]
> kan man starte plug'in'et efter man har redigeret i billedet. D.V.S. uden at

Du bruger RAW plugin for at lave billedet om til typisk et 16-bit
per kanal billede. Når du har konverteret det fra RAW til et alm.
billede, så har du ikke mere at bruge RAW konverteren til.

Hvad ønsker du at lave ?

Fra : Lars Christensen

Dato : 27-11-04 19:08

Hej

Det ville bare være rart at kunne ændre WB på et senere tidspunkt. Men jeg
kan kan se at man heller ikke kan gemme som JPEG i 16bit. Kan det passe? Et
andet spørgsmål jeg finder meget mærkeligt er, at jeg har taget en stribe
billeder i Sort/hvid, uden filtre og sephia, kun sort/hvid.
Det er de også når jeg ser dem på kameraet, men ikke i RAW plug'in'et.
hvordan kan der pludselig komme farver på. Er det mig der er helt galt på
den?

MVH

Lars C
meddelelse news:slrncqhfhi.1fs.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-11-04 19:21

"Lars Christensen" <clc@besked.com> wrote in message
> [...]
> Det er de også når jeg ser dem på kameraet, men ikke i RAW plug'in'et.
> hvordan kan der pludselig komme farver på. Er det mig der er helt galt på

Jeg mener at have læst at kameraet fotograferer i gråtone og så sætter
kameraets processor farver på efter nogle små info der ligger i billedet,
men som sagt jeg er ikke sikker på det.

Derfor kan der komme farver på et S/H billede.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : tlf:20682620

Dato : 28-11-04 00:18

> [...]
> men som sagt jeg er ikke sikker på det.
>
> Derfor kan der komme farver på et S/H billede.

Sikke noget ævl.

CMOS elementet skyder altid i farver. Den information, at billedet skal være
sort-hvid gemmes sammen med RAW billedet, og læses af nogle RAW convertere,
og ikke af andre. PS ignorere informationen om at billedet skal være
sort-hvis, og laver det i farver, for der er jo farvi information i RAW
billedet, da det jo er en perfekt kopi af det der kom ud af CMOS elementet,
da billedet blev optaget.

Det giver kun mening at skyde i S/H hvis du gemmer som jpeg i kameraet, for
så bliver billedet lavet til S/H inden det konverteres til JPG, og fylder
derfor mindre som JEPG end hvis du gemmer det som farve jpeg.

--Michael

Fra : Morten Wartou

Dato : 28-11-04 11:18

tlf:20682620 wrote:

> Sikke noget ævl.

Sikke noget ævl. :)

Der ligger et farvefilter over en CCD og CMOS-sensor- normalt
rødt/grønt/blåt, skiftende mellem de enkelte celler - cellerne kan kun måle
lys, ikke farve. Via Bayer-interpolation udregnes farverne, som af gode
grunde ikke bliver helt perfekte.

Der er undtagelser - bl.a. Foveons X3-sensor (brugt i blandt andet Sigmas
spejlreflekskameraer) kan klare alle tre farver på en gang (ved ej om der er
andre), og så selvfølgelig 3-chip systemer som f.eks. bruges i
videokameraer.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 27-11-04 19:58

"Lars Christensen" <clc@besked.com> skrev i en meddelelse
> Hej

[KLIP]
Men jeg
> kan kan se at man heller ikke kan gemme som JPEG i 16bit. Kan det passe? >
> MVH
>
> Lars C
+++++++++++++++++++++++

Ja det passer, du skal ned i 8 bit.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-11-04 00:20

In article <41a8c29c$0$299$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Lars Christensen wrote:
> Hej
>
> Det ville bare være rart at kunne ændre WB på et senere tidspunkt.

Her må du så bruge levels, og den midterste grå pipette. Eller variations
hvis du vil ændre farveskær.

> Men jeg
> kan kan se at man heller ikke kan gemme som JPEG i 16bit. Kan det passe?

Ja. Du skal bruge JPEG2000 for at gemme i 16bit, og det er der ikke
mange programmer der kan læse endnu.

> [...]
> Det er de også når jeg ser dem på kameraet, men ikke i RAW plug'in'et.
> hvordan kan der pludselig komme farver på. Er det mig der er helt galt på

Nej. Men kameraet kan kun tage farvebilleder. S/H er en digital
billedbehanling der kommer senere. Det er bedre at tage det i farver,
og lave et channel mixer lag + saturation lag. Fjerne saturation, og lege
med channel mixer indtil billedet er bedst..