Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Linse der kan optage tæt på
Fra : Jimmy

Dato : 27-11-04 08:47

Hej

Jeg har et Canon MV750i digital videokamera.
Jeg skal ofte optage ting på omkring to meters afstand, som er 4-5 meter
bredt (Stævner) eller optage et par hunde der leger omkring mine ben.

Den indbyggede linse og den medfølgende widescreen linse (eller hedder det
obkektiver?) er ikke meget bevendt og jeg skal altif flytte mig et par meter
bagud.

Kan man få linser der gør, at jeg kan stå så tæt på?
Hvis ja, hvad hedder den slags?

Mvh
Jimmy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-11-04 09:08

In article <41a830e5$0$66400$14726298@news.sunsite.dk>, Jimmy wrote:
> [...]
> bagud.
>
> Kan man få linser der gør, at jeg kan stå så tæt på?

Det du skal have er et vidvinkelobjektiv. De bredeste jeg har set
er 0,4x forstørrelse. (0.4x Wide-angle converter). Det formindsker
de ting du ser til 40% størrelse, og dermed er der plads til mere.
Desværregiver næsten alle fiskeøjeperspektiv, og de billige kan
finde på at lave sorte hjørner.

Koster 500-1000 kr, er meget populære blandt fadskærmsspringere,
hvor der faktisk er springere der har fået specialfremstillet små
partier der er endnu mere vidvinklede.

Alternativet er at gå længere væk.

Fra : Jimmy

Dato : 27-11-04 21:33

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Det du skal have er et vidvinkelobjektiv. De bredeste jeg har set
> er 0,4x forstørrelse. (0.4x Wide-angle converter).

Mange tak for svaret.
Jeg har allerede et vidvinkelobjektiv som hedder "WA 30.5" som virker
nogenlunde.

Man kan købe et der hedder "WD h30.5" der er 0.7, men mon ikke det er det
samme?

Mvh
Jimmy

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-11-04 14:32

Jimmy wrote:

> [...]
> obkektiver?) er ikke meget bevendt og jeg skal altif flytte mig et par meter

Ja, det hedder objektiver.

mvh

Carsten Riis