Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fujifilm FinePix S5500
Fra : Johan S

Dato : 26-11-04 05:18

Skal køpe nytt kamera.
Er det noen der kan gi meg en nøytral mening om dette kamera: Fujifilm
Finepix S5500 Det koster i Norge NOK Kr:3195.-
Dere kan se det på denne linken:
http://www.xd.no/plenum/annonser.asp?g1text=forside

Hilsen
Johan S

Fra : Kim Schulz

Dato : 26-11-04 07:41

On Fri, 26 Nov 2004 05:18:07 +0100
"Johan S" <skaadane@online.no> wrote:

> [...]
> Er det noen der kan gi meg en nøytral mening om dette kamera: Fujifilm
> Finepix S5500 Det koster i Norge NOK Kr:3195.-

De erfarende s5000 bruger siger at på trods at fujifilm kalder det en
opgradering fra s5000, så er det rent faktisk et ringere kamera man får
ud af det (eller rettere det er ikke den øgede pris værd).

på:
http://www.s5000.net/forums/yaBB/cgi-bin/yabb/YaBB.pl
kan du søge igennem forummet og finde en masse erfaringer og kommentarer
omkring s5000/s5500/s7000

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |

Fra : Helge Olsen

Dato : 26-11-04 17:11

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> wrote in message
> De erfarende s5000 bruger siger at på trods at fujifilm kalder det en
> opgradering fra s5000, så er det rent faktisk et ringere kamera man får
> ud af det (eller rettere det er ikke den øgede pris værd).

Prisen på S5500 klart lavere enn hva den var på S5000 når det kom. S5500 kan
nå fåes for under 3200 NOK, mens introduksjonsprisen på S5000 var over 4000
NOK. Rett før butikkene sluttet å selge S5000 kunne man få det så vidt under
3000 NOK.

Om kameraet er ringere eller ikke er nok litt avhengig av hva man har tenkt
å bruke det til:
S5000 har en CCD som gjør at bilder alltid må interpoleres og roteres før
man får dem på et format som kan vises på en vanlig skjerm. Dette medfører
at bildene "må" tas ut som 6MP for å få med alle data fra de "originale" 3.1
MP som CCDen faktisk fanger.
S5500 har en tradisjonell CCD på 4MP, som gir lavere pixeloppløsning enn 6MP
filene fra S5000, men til gjengjeld ser det for meg ut som om bildene er noe
"renere".
S5500 har ISO64 som laveste verdi, mens S5000 hadde 160 (kun i auto). En
fordel ved lange eksponeringer med tanke på støy.
S5500 har 15s maks lukkertid mot S5000s 2s.
S5500 har histogramfunksjon (desverre kun ved visning, ikke før opptak).
S5000 har ikke dette.
S5500 har mulighet å stille kvaliteten på jpegfiler (dog kun i høyeste
oppløsning). S5000 har ikke dette og er derfor i stort sett bare brukbar i
RAWmodus hvis man ønsker å lage store print. Jpegkomprimeringen i S5000 er
alt for hard. Det samme gjelder kunstig oppskarping av jpegs i kameraet,
selv om man setter det på soft.
S5500 har custom hvitbalanse i tillegg til de predefinerte som begge
kameraene har.
S5500 har mindre støy i bildene både ved ISO200 og 400 enn hva S5000 hadde.
S5000 sin rawmodus gjør problemet mindre.

For meg er S5000 et drømmekamera da jeg bare bruker RAW, men for jpegs er
det for dårlig. Jeg antar at de fleste som kjøper kamera i denne klassen
bruker jpeg og ikke etterbehandler bilder i noe særlig grad. Da er S5500 et
mye bedre kamera om man kun ser på bildekvaliteten. Jeg testet S5500
forleden og må si at fine jpeg i høyeste oppløsning ga meget gode bilder.
Med S5000 hadde jeg måttet bruke RAW og etterbehandling for å komme opp på
samme bildekvalitet.

På ren ytelse er S5000 raskere enn S5500 i både RAW- og jpegmodus.
Sannsyneligvis på grunn av at datastørrelsen fra CCDen er mindre i S5000.

/Helge

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-11-04 11:28

"Johan S" <skaadane@online.no> wrote in message
> [...]
> Er det noen der kan gi meg en nøytral mening om dette kamera: Fujifilm
> Finepix S5500 Det koster i Norge NOK Kr:3195.-

Køb et S7000 istedet.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

"Jeg er sgu ligeglad hvad din far hedder, du skal ikke vade rundt på vandet
her hvor jeg skal fiske!"

Fra : Johan S

Dato : 28-11-04 02:42

"Thomas Schreiber" <its_not@working.com> skrev i melding
> [...]
> -
> http://schreiber.se
>
> "Jeg er sgu ligeglad hvad din far hedder, du skal ikke vade rundt på

Takker for tipsene

Hilsen
Johan S