Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Software til visning af billeder på nettet
Fra : Per

Dato : 25-11-04 19:17

Jeg går med tanker om at lave en hjemmeside med mine rejsebilleder evt. med
mulighed for en kombineret billed- og beskrivelsesside.

Hvordan gøres det bedst?
Links til sider med gode og hensigtsmæssige løsninger ønskes.

mvh
Per

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 25-11-04 19:57

"Per" skrev
> [...]
>
> Hvordan gøres det bedst?
> Links til sider med gode og hensigtsmæssige løsninger ønskes.

En nem gratis mulighed er at anvende
http://fotopic.net/
Se eksempel her:
http://thorkild.fotopic.net/c204223.html

Ellers kan du selv lave hjemmesiden i Microsoft Frontpage,
eller den simplere Microsoft Frontpage express, som er en gratisudgave,
den kan stadig findes på nettet.

Og så skal hjemmesiden bo et sted,
her er en gratis mulighed:
http://www.frac.dk/

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Per

Dato : 25-11-04 20:37

Tak for svar og link.
Det ligner en god løsning, men det jeg også gerne ville frem til var et
program der kunne resize billederne så de passer bare nogenlunde til en
"normal" skærmstørrelse eller en på forhånd valgt skærmstørrelse. Eller skal
en sådan resizeing foretages inden billederne lægges i programmet og på
nettet? Det kan i givet fald blive et større arbejde

mvh
Per

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 25-11-04 21:22

Per wrote:
> [...]
> en sådan resizeing foretages inden billederne lægges i programmet og på
> nettet? Det kan i givet fald blive et større arbejde

Prøv coppermine http://coppermine.sf.net

Tommy Hjorth

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 25-11-04 21:59

"Per" skrev
> [...]
> en sådan resizeing foretages inden billederne lægges i programmet og på
> nettet? Det kan i givet fald blive et større arbejde

Til http://fotopic.net/
er det ikke nødvendigt at resize fotos inden du uploader.
Du kan selv bestemme om fotopic skal formindske fotos for dig.
Det fravalgte jeg fordi jeg gerne ville 'have det hele med'
men har også fået flere tilkendegivelser om at det er uhensigtsmæssigt
at der skal scrolles for at se det hele.

En mulighed er også at resize inden du uploader fotos,
i så fald er gratis programmet Irfanview god:
http://www.irfanview.com

Irfanview gør det hurtigt og nemt at ændre størrelse på en bunke fotos:

Minibrugsanvisning på resize alle filer i en mappe
File\Batch Conversion/Rename...
Så kommer der en dialog: "Batch conversion"
Angiv *.jpg" som file name
ButtonClick "Add all"
Check "Use advanced options"
ButtonClick "Set advanced options"
Så kommer der en ny dialog: "Set for all images"
Check "RESIZE:"
Select "Set new size as percentage of original:"
Check "Preserve aspect ratio (proportional)"
Skriv "50" for 50 % eller hvad du nu synes
ButtonClick "OK" for at lukke dialogen
Så er du tilbage i dialogen "Batch conversion"
Start resize ved at trykke på "Start"

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : MegaStone

Dato : 25-11-04 22:29

> Jeg går med tanker om at lave en hjemmeside med mine
> rejsebilleder...................

JAlbum kan det hele - og så er det gratis: http://jalbum.net/

Se fx. her: http://www.per-warming.dk/paintings.htm (klik på "open gallery")

Mvh, Steen

Fra : emj

Dato : 25-11-04 22:37

On Thu, 25 Nov 2004 19:16:43 +0100, "Per" <kuhlwein@get2net.dk> wrote:

>Jeg går med tanker om at lave en hjemmeside med mine rejsebilleder evt. med
>mulighed for en kombineret billed- og beskrivelsesside.

Det kan de fleste billedbehandlingsprogrammer eller albumsprogrammer
klare pr automatik
Hilsen emj