Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
dkbilleder.dk?
Fra : Poul I.

Dato : 24-11-04 17:35

Hej NG

Jeg har set på http://www.dkbilleder.dk hvor man kan købe og sælge billeder.

Er der nogen her som kender denne?

Kan det betale sig at bruge tid på den?

På forhånd tak.

Ha' fortsat en rigtig god dag/aften

Med venlig hilsen
Poul I.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-11-04 18:31

Poul I. wrote:

> Kan det betale sig at bruge tid på den?

Det er lidt en smagssag, der findes utoligt mange større og især
mindre billedbureauer, som formidler forskellige fotografers billeder.

Og her inden for de sidste par år, er der kommet flere mindre
webbaserede billedbureauer, som kører efter det koncept, at de
primært formidler salg af amatørfotografernes bedste billeder, det
kan jo relativt nemt automatiseres, så det ikke betyder noget, at
det er i tusindvis af fotografer, der hver især har lev. nogle få
billeder til arkivet.

Fælles for alle billedbureauer er, at de som regel tager sig
temmelig godt betalt for at formidle salget af billederne, de løber
typisk med over halvdelen af salgsprisen (ca. 60%), og dertil kan
man komme ud for, at man skal være med til at betale til div.
reklamekampagner, så man i aller sidste ende kun får ca. 25% ud af
salget.

En ulempe ved mange billedbureauer er også, at de ofte tar' æren for
billederne, så fotograferne slet ikke bliver nævnt, eller får
profileret deres navn.

Og så er det også en kendt sag, at mange billedbureauer snyder på
vægten, og nogen gange glemmer at fortælle fotograferne om et salg
af deres billeder, selv de allerstørste billedbureauer er taget i
det nummer.

Jeg vil anbefale, at folk selv opretter et website, hvor de kan
sælge deres egne billeder, de kan nøjes med at ta' den halve pris,
og alligevel tjene mere end ved salg gennem et billedbureau.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 24-11-04 18:38

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:
> [...]
> man komme ud for, at man skal være med til at betale til div.
> reklamekampagner, så man i aller sidste ende kun får ca. 25% ud af

På dkbilleder.dk sælges i 3 pris-kategorier (alle plus moms):
- Billeder til 100kr til digital brug, fotografen får 50kr - 50% til
fotografen
- Billeder til 550kr, fotografen får 400kr - 73% til fotografen
- Billeder til 750kr, fotografen får 500kr - 67% til fotografen

Jeg synes ikke avancen virker helt så gal her. Mht. reklamekampagner og
andet skal jeg ikke kunne udtale mig om dkbilleder.dk

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-11-04 10:48

Rune B. Broberg wrote:

> På dkbilleder.dk sælges i 3 pris-kategorier (alle plus moms):
> - Billeder til 100kr til digital brug, fotografen får 50kr - 50% til
> fotografen

Hmmm... jeg kan ikke afvise, at dkbilleder.dk tager lidt mindre i
salgsprovision, de ca. tal jeg oplyste er generelle og baseret på
branchen som helhed.

Jeg har dog taget et nærmere kik på dkbilleder.dk, og så vidt jeg
kan se, så sælger de billederne til fri afbenyttelse, li'som hvis
man køber en CD-ROM med royaltyfrie billeder.

Det normale er, at man sælger retten til 1 x brug, og evt. giver
lidt rabat, hvis en kunde ønsker at bruge det samme billede flere gange.

Min holdning er dog uændret, og jeg vil stadig mene, at folk skal
tænke sig rigtig godt om, inden de overlader deres højopløste
billeder til et billedbureau, de får jo ikke noget skrifligt, og
bureauet kan skifte ejere eller flytte til udlandet, og hvordan vil
de en gang i fremtiden bevise, at det er deres billeder, der ligge i
dets database.

Og folk må ikke tro, at stock-fotos er noget man skovler ud over
disken, mit bud er, at hvis folk placerer 100-200 super gode
billeder på et billedbureau, så skal de max. forvente et eller to
salg pr. år, og den indtægt dækker jo knap nok udgiften til en pakke
med 4 genopladelige AA-batterier.

Jeg vil stadig anbefale, at folk laver deres egen fotoside, og evt.
går sammen med andre fotografer, et netværk med 25-50 mindre sites
kan tilsammen ha' et li' så stort udvalg af emner, som et større
billedbureau...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard

Dato : 25-11-04 11:25

> [...]
> billedbureau, så skal de max. forvente et eller to salg pr. år, og den
> indtægt dækker jo knap nok udgiften til en pakke med 4 genopladelige

Hej

Vil det sige at du med dine 23000 "billeder" kan køre bureauet på ungernes
frikort

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : OCB

Dato : 25-11-04 17:39

> [...]
> billedbureau, så skal de max. forvente et eller to salg pr. år, og den
> indtægt dækker jo knap nok udgiften til en pakke med 4 genopladelige

Hold da op, så kan jeg allerede nu få et hav af batterier :) - Men nu er
mine priser også lidt højere... ;)

Bortset fra det, så vil jeg give NRE ret i, at sælge dem selv er langt bedre
som løsning.. Iøvrigt har omtalte site været oppe at vende i mange kredse,
største problem så vidt jeg er orienteret er, at du afgiver din ophavsret
til billederne..

Med venlig hilsen
Ole Condrup Boesen
http://www.condrup.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-11-04 19:06

OCB wrote:

> [...]
> største problem så vidt jeg er orienteret er, at du afgiver din ophavsret

For mig at se, så er det aller største problem, at disse on-line
billedbuereauer næsten lukker lige så hurtigt som de åbner.

I de 4 år jeg har drevet photo-gallery.dk, der har jeg oplevet to
sites, som begge kørte efter det samme koncept, hvor de mod en
provision ville formidle salg af digitale foto's, og hvor både
amatører og proff. var velkommen til at levere billeder.

Tag et kik på The Internet Archive's Way-Bach-Machine på flg. URL:
http://web.archive.org/web/20030130110629/http://www.unitedpix.com/
Og se så bagefter hvad der p.t. ligger på URL'et:
http://www.unitedpix.com

Tag derpå et kik på flg. URL:
http://web.archive.org/web/20040212102340/http://www.confetti.dk/index.html
Og bagefter kan vi så konstatere, at http://www.confetti.dk er død.

Jeg tænker på, hvad der er sket med de højtopløste billeder som folk
har uploadet til disse arkiver, for hvis de havner i et stort
udenlandsk billedarkiv, så kan det næsten være umuligt, og/eller
meget dyrt at gøre ens ophavsret gældne.

Og jeg har iøvrigt konstateret, at alle disse billedbuereauer
generelt har det problem, at de slet ikke kan tiltrække tilstækkelig
mange fotografer og billeder, og man kan ikke drive en forretning
uden varer på hylderne.

Jeg kan iøvrigt afsløre, at flere af de sites som deltager i "Danske
Fotogallerier" http://home.tiscali.dk/valkyrie/ - er blevet
kontaktet af h.h.v. unitedpix, confetti og pixilion, og de har alle
tilbudt os langt bedre vilkår end andre fotografer, hvis vi ville
lægge et større antal billeder i deres databaser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henning

Dato : 25-11-04 23:26

"OCB" <contactREMOVEME@condrup.dk> skrev i en meddelelse

Klip...

> Iøvrigt har omtalte site været oppe at vende i mange kredse, største
> problem så vidt jeg er orienteret er, at du afgiver din ophavsret til
> billederne..

Hvordan ser du det er tilfældet?

De skriver:

"Samtlige rettigheder der er knyttet til anvendelsen af billederne fra
DKbilleder ApS tilhører DKbilleder ApS, eller den selvstændige tredjemands
fotograf der har leveret billeder til DKbilleder ApS`s billeddatabase"

Er det her du mener de overtager ophavsret eller?

mvh Henning

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-11-04 01:51

Henning wrote:

> Hvordan ser du det er tilfældet?

Du overfortolker "OCB's" brug af ordet ophavsret.

Jeg fortolker dkbilleder's salgs- og leveringsbetingelser på den
måde, at når en kunde køber brugsretten til et givent billede, så
har kunden ubegrænset ret til at bruge billedet, d.v.s. at kunden
frit kan bruge billedet i annoncer, brochurer, hjemmeside o.s.v.

Det gængse er, at man kun sælger retten til 1x brug af billedet,
f.eks. i en annonce, og hvis kunden ønsker at anvende billedet i
andre sammenhænge, så skal der betales særskildt for dette.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ab©

Dato : 24-11-04 19:01

"Poul I." <nomail@gpi.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen her som kender denne?

Nok en side, der ikke er kendskab værd - hvordan er du dog faldet over den ?

> Kan det betale sig at bruge tid på den?

Nej absolut ikke - det svarer jo til at lade en 1-klasse fise rundt og øve
sig med engangskameraer (det kunne endda måske give et bedre resultat). Der
er jo tale om totalt uengagerede fotos uden nogen form for idé / blikfang i.
Der er trods alt en undergrænse for "smag og behag", selv om der her i NG´en
er "prædikanter" for den modsatte mening.

ab