Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
mågeserie
Fra : keldo

Dato : 23-11-04 17:57

hej med jer

prøv lige at tjekke Ola Albert Bjerrang´s mågebilleder på fotokritik.dk.
Helt ærligt, er det ikke manipulerede billeder? Mågerne ligner noget der er
sat ind med hjælp fra et fotoredigeringsprogram. Hvad siger I kloge hoveder?
Hvis det er "rigtige" billeder køber jeg D70 i morgen.

rk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-11-04 18:22

In article <cnvq5l$16c2$1@news.cybercity.dk>, keldo wrote:
> [...]
> sat ind med hjælp fra et fotoredigeringsprogram. Hvad siger I kloge hoveder?
> Hvis det er "rigtige" billeder køber jeg D70 i morgen.

Jeg ser ikke nogen grund til at det ikke skulle være rigtige billeder.
det med den enlige måge har dog fået for meget USM. Men USM regnes
ikke for manipulering. De 3 på samme billede kan også sagtens være OK.

Men et D70, eller Canon 20D eller hvad du nu køber, placerer dig IKKE
det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 23-11-04 18:22

> [...]
> er sat ind med hjælp fra et fotoredigeringsprogram. Hvad siger I kloge
> hoveder? Hvis det er "rigtige" billeder køber jeg D70 i morgen.

Et link ville måske være på sin plads

--
Venligst,
Thomas Schreiber

"Jeg er sgu ligeglad hvad din far hedder, du skal ikke vade rundt på vandet
her hvor jeg skal fiske!"

Fra : Kenneth K

Dato : 23-11-04 18:57

On Tue, 23 Nov 2004 17:57:16 +0100, keldo <keldo@hotmail.com> wrote:

> [...]
> hoveder?
> Hvis det er "rigtige" billeder køber jeg D70 i morgen.

Til de dovne: http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=9095

Jeg ser heller ingen grund til at billederne skulle være manipulationer.
Mågerne kunne nemt være tamme og vante til mennesker. Eller måske har
fotografen smidt sild ud til højre og venstre, det kan du ikke vide... Du
ved heller ikke hvor mange skæve fejlskud han har fyret af inden han fik
de rigtig gode i kassen. Jeg tror billederne er rigtige nok, så køb du
bare dit D70.

vh.
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-11-04 19:33

"Kenneth K" <fake@it.com> wrote in message
newsshxitkapxk021p@news2.tele.dk...

> Jeg ser heller ingen grund til at billederne skulle være manipulationer.
> Mågerne kunne nemt være tamme og vante til mennesker. Eller måske har
> fotografen smidt sild ud til højre og venstre, det kan du ikke vide..

Hvis du sidder i en lille båd og renser fisk, er de endog meget tæt på.

Bo //

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-11-04 19:49

keldo wrote:
> [...]
> fotoredigeringsprogram. Hvad siger I kloge hoveder? Hvis det er
> "rigtige" billeder køber jeg D70 i morgen.

Jeg tror egentlig også, at de er "ægte" nok, men mange har en tendens til at
give billederne alt for meget USM i et billedbehandlingsprogram bagefter.

Det fremhæver motivet - men får det til at se "kunstigt" ud som om at
motivet nærmest er klippet ud og klistret på en baggrund - det er så en
smagssag om man kan lide det eller ej (jeg kan ikke).......

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 23-11-04 20:53

> [...]
> motivet nærmest er klippet ud og klistret på en baggrund - det er så en
> smagssag om man kan lide det eller ej (jeg kan ikke).......

Kunsten er jo at give den rigtige mængde USM. Men jeg vil give dig ret, man
kan hurtigt give det for meget.

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 21:54

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in

> [...]
> motivet nærmest er klippet ud og klistret på en baggrund - det er så
> en smagssag om man kan lide det eller ej (jeg kan ikke).......

Jeg synes faktisk ikke, der er brugt for meget USM på billederne. Bare for
en sikkerheds skyld, så har I klikket på billederne for at se den fulde
størrelse, ikke?

Tag fx http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=9095, som vises
mindre end det rent faktisk er. De fleste browsere bruger den "billige"
nearest pixel-metode, når de skalerer billeder, og det ser som bekendt
grimt ud.

Venlig hilsen
Christian Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 22:07

Christian Larsen <contact---at---dword.dk> wrote in

> Jeg synes faktisk ikke, der er brugt for meget USM p† billederne. Bare
> for en sikkerheds skyld, s† har I klikket p† billederne for at se den
> fulde st›rrelse, ikke?
>
> Tag fx http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=9095, som
> vises mindre end det rent faktisk er. De fleste browsere bruger den
> "billige" nearest pixel-metode, n†r de skalerer billeder, og det ser
> som bekendt grimt ud.

Hmm, jeg tåger :D

Mit link var forkert, og jeg synes egentlig også der er for meget USM på
http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=110074.

Så bare se bort fra sidste post ;)

Venlig hilsen
Christian Larsen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-11-04 22:07

Christian Larsen wrote:
> Jeg synes faktisk ikke, der er brugt for meget USM på billederne.
> Bare for en sikkerheds skyld, så har I klikket på billederne for at
> se den fulde størrelse, ikke?

Mange er nok enig med dig i at det ikke er for meget

Min kommentar gik ikke specielt på disse billeder - men i al almindelighed
med de billeder, der vises her i gruppe - jeg synes tit, at de har fået en
anelse for meget....

Men jeg har ikke selv noget bedre at vise frem, så normalt kommenterer jeg
ikke billeder her i gruppen.

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 22:23

> Mange er nok enig med dig i at det ikke er for meget

Heh... trak lidt i land efter at have set flere billeder
(news:Xns95AAE0EB51543contactatdworddk@62.243.74.162), men jeg synes nu de
er imponerende alligevel.

> [...]
> at de har fået en anelse for meget....
>
> Men jeg har ikke selv noget bedre at vise frem, så normalt kommenterer

Jeg kommenterer normalt heller ikke billeder, mest fordi jeg som regel ikke
synes, jeg kan bidrage med noget brugbart. Men jeg mener da ikke man bør
holde sig tilbage, alene fordi man ikke kan fremvise bedre billeder.

Venlig hilsen
Christian Larsen

Fra : keldo

Dato : 23-11-04 23:10

Fra : Anders Lund

Dato : 23-11-04 23:26

> Hvad er USM?

UnSharpenMask
Et filter der gør billedet mere skarpt.

Mvh
Anders Lund

Fra : Morten Hessellund

Dato : 24-11-04 08:53

On Tue, 23 Nov 2004 23:26:27 +0100, "Anders Lund"
<Anders@FjernDetteZaim.dk> wrote:

>UnSharpenMask
>Et filter der gør billedet mere skarpt.

Og for helhedens skyld: USM er også en betegnelse du vil se i
forbindelse med de bedste Canon-objektiver. I den forbindelse står USM
for Ultra Sonic Motor, og det er en hurtigere og mere lydløs
autofocus-motor i objektivet.

Fra : Kenneth K

Dato : 24-11-04 00:41

On Tue, 23 Nov 2004 23:10:21 +0100, keldo <keldo@hotmail.com> wrote:

USM eller UnSharpMask er et meget brugt filter i dvs. billedebehandlings
programmer som får billeder til at se skarpere ud. Det er dog langt fra
den rene lykke og skal bruges med måde.

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understanding-usm.shtml

vh.
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-11-04 00:47

keldo wrote:

> [...]
> sat ind med hjælp fra et fotoredigeringsprogram. Hvad siger I kloge hoveder?
> Hvis det er "rigtige" billeder køber jeg D70 i morgen.

Det er rigtige billeder i den forstand, at det handler om, at
billederne er lavet i situationer, hvor mågerne kommer meget tæt på,
måske helt ind på en meters afstand.

Prøv at ta' ud med en lystfiskerkutter på Ørresund, når der sejles
til en ny fiskeplads, så bruges tiden som regel på fiskerensning, og
det ved mågerne, og de kommer helt tæt på for at få del i festen,
man kan få dem til at ta' mad som man holder ud i strakt arm.

Dengang jeg var dreng, der var der noget som hed Storebæltsfærger,
og mågerne fulgte altid færgerne, og det store nummer var at fange
en af dem, tricket bestod i, at man holdt en kiks eller et stykke
brød op i højre hånd, og når en måge så forsøgte at nappe
lokkemaden, så skulle man være hurtig og fange den med venstre hånd.

Og hvis man i stedet går efter at fotografere mågerne, så kan man få
nogle actionprægede clos-up billeder, for mågerne er så focuseret
på, at der er mad, at de er ligeglad med kameraet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen