Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder fra London
Fra : Michal

Dato : 23-11-04 12:30

Hej

Er der nogle af jer der vil være venlige, og kigge på mine billeder?
http://www.berthelsen-juul.dk/copper/thumbnails.php?album=1
I må gerne fortælle hvad i mener om dem.
De er alle lagt på uden nogen form for redigering.

Det er mine rigtige første billeder men mit nye kamera.
Canon PowerShot S1 IS

Mvh

Michal

Fra : Mr bob

Dato : 23-11-04 13:14

"Michal" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> De er alle lagt på uden nogen form for redigering.
>
> Det er mine rigtige første billeder men mit nye kamera.

Jeg kan ikke se siden...

Fra : Michal

Dato : 23-11-04 13:13

"Mr bob" <privat@FJERNDETTEkc-frugt.dk> skrev i en meddelelse
> "Michal" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke se siden...

Det virker godt nok for mig selv, når jeg klikker på linket.
Ellers prøv http://www.berthelsen-juul.dk og vælg billeder i menuen.

Mvh
Michal

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-11-04 13:26

Er det en joke? Jeg kikkede de første 20 igennem og af dem kunne du roligt
slette alle. Det er totalt usorteret og en del private billeder.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Kenneth K

Dato : 23-11-04 14:13

On Tue, 23 Nov 2004 13:25:50 +0100, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk>
wrote:

> Er det en joke? Jeg kikkede de første 20 igennem og af dem kunne du
> roligt
> slette alle. Det er totalt usorteret og en del private billeder.

Jeg er enig med Hans. Der var et par enkelte som var interessante, men
langt størstedelen er altså mørke og flade feriebilleder som er
intetsigende for alle andre end dem som var med på ferien. Det er min
mening.

Nogle af de bedre:

http://www.berthelsen-juul.dk/copper/displayimage.php?album=1&pos=320
http://www.berthelsen-juul.dk/copper/displayimage.php?album=1&pos=126
http://www.berthelsen-juul.dk/copper/displayimage.php?album=1&pos=263

vh.
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-11-04 14:48
Fra : Claria's Paradis

Dato : 23-11-04 13:41

Hejsa Michal

Efter jeg har siddet og kikker på dine billeder, vil jeg sige følgende;

Du skal bearbejde dem før du lægger dem frem for andre, og så skal du ikke
fremlægge revl og krat.
Du har fået taget nogle gode, når de er blevet bearbejdet, billeder, men ud
af 435 billeder har du vel 100 som der og skal kan gemmes, resten ville jeg
smide ud.
Hvis det havdet været mine billeder havde jeg vel kun gemt max 50 af
billederne.

Du har fået dig et godt kamera, nu skal du lære at udnytte det, lære
teknikken optimalt at kende.

Det er ikke ment som negativ kritik, det er ment som positivt kritik fra min
side af.

Mange hilsener
Claudia M. Nielsen
Mine egne billeder som jeg gerne vil vise frem, kan ser her

Fra : Michal

Dato : 23-11-04 15:56

"Claria's Paradis" <clariaNO@SPAMparadis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mange hilsener
> Claudia M. Nielsen
> Mine egne billeder som jeg gerne vil vise frem, kan ser her

Tak for jeres svar allesammen.
Puha det gør jeg ikke en anden gang.
Men jeg er især glad for det Claudia skriver, jeg skal jo lære det og kende
først. Det samme gælder for Kenneth, han fortæller hvad det er for nogle han
godt kan lide.

Nu kan jeg så begynde og se data for de enkelte billeder, så jeg kan se
hvordan de forskellige indstillinger var.

Men husk det er mine første billeder med et nyt kamera også.

Måske man skulle tage med på een af jeres ture, og så måske lære noget der.

Endnu engang tak.

Mvh
Michal

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-11-04 16:41

Michal wrote:

> [...]
>
> Men husk det er mine første billeder med et nyt kamera også.
>
> Måske man skulle tage med på een af jeres ture, og så måske lære noget der.

Det behøver såmænd ikke være så kunstigt:
På den side man kommer ind på, er flere kraftigt underbelyst og på et er
hovedet skåret væk. Dem burde du ha´sorteret fra, men inden du gør det
nu, så find ud af hvorfor (de er underbelyste) Og måske kan de hentes
hjem i billedbehandlingen. Ingen billeder er færdige lige fra kameraet.
Et af problemerne med de moderne kameraer er, at mange tror at bare man
kan trykke på knappen, klarer automatikken resten. Det gør den ofte, men
somme tider er forholdene så man er nødt til at sætte sig ind i tingene.
Desuden er det så let med digi. at skyde løst, at man må sortere med
hårdere hånd.
Det er lige før man kan påstå, at det er blevet sværere at tage gode
billeder nu, hvor man ikke er tvunget til at sætte sig ind tingene forinden.

Klø bare på - du fik en hård start her - men det var delvist selvforskyldt.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:

Fra : Michal

Dato : 23-11-04 17:11

> [...]
> forinden.
>
> Klø bare på - du fik en hård start her - men det var delvist

Tak Ole

Det var dejligt med lidt opmuntring Og ja det er selvforskyldt.
Men jeg regnede heller ikke med kun at få ros.
Den kritik som har været her i tråden, vil jeg tage til mig, og bruge
konstruktivt.

Det billede som du omtaler hvor hovedet skåret væk. Er det her?
http://www.berthelsen-juul.dk/copper/displayimage.php?album=1&pos=11

Det var med vilje, for at man kunne se hvad der stod på vognen.

Mvh
Michal

Fra : Richard

Dato : 23-11-04 17:41

Michal wrote:

> Puha det gør jeg ikke en anden gang.

Du er undskyldt, gruppens navn med .fritid. er misvisende - de fleste
dagligt aktive herinde er mere eller mindre professionelle fotografer,
enten af profession eller selvbestaltede. De får bare ikke taget sig
sammen til at få oprettet en fotogruppe i .erhverv. el.lignende, og
derfor får amatørerne råt for usødet i ny og næ

Men synd at du skulle opdage det på den hårde måde.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-11-04 17:51

> [...]
> sammen til at få oprettet en fotogruppe i .erhverv. el.lignende, og
> derfor får amatørerne råt for usødet i ny og næ

Det synes jeg er stærkt overdrevet. Der er da temmelig mange amatører og som
ikke giver udtryk for andet, men når en totalt nybegynder sender 400
billeder uredigerede og usorterede, så må han da også forvente den feedback
som han fik. Jeg ved ikke hvor mange i denne gruppe er professionelle, men
mit indtryk er at dette er et absolut mindretal. Der er mange ivrige
fotografer, som har fået en hel del viden om fotografering, teknik og udstyr
og det er ikke altid der bliver talt pænt til nybegynderspørgsmål, som
f.eks. de mange billeder til kritik, eller hvilket kamera skal jeg købe,
bla.bla. De erfarne kunne godt være mere imødekommende og det sker da
heldigvis også.

> Men synd at du skulle opdage det på den hårde måde.

Ja, men helt ærligt, hvad har han forventet med de 435 billeder i en folder?
Hvis han havde samlet sig f.eks. de 20 bedste billeder ville det være
overkommeligt at se dem igennem og give en kritik, men da ikke 435!!
Mvh, Hans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-11-04 10:29

Richard wrote:

> Men synd at du skulle opdage det på den hårde måde.

Tja Richard, du er da en klaphat...

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.foto - kan du læse
denne gruppes fundats, og der kan du så konstatere, at denne gruppe
fra starten af har været dedikeret til amatørfotografer, der
arbejder seriøst med deres fotografi, og så de professionelle
fotografer.

Det er faktisk fotoforbrugerne og de talentløse foto-knipsere, der
ikke har taget sig sammen til, at få oprettet en selvstændig gruppe,
hvor de kan vise hinanden deres knipserier og diskutere discount
supermarkedernes ugenlige tilbud på digicams.

Men løsningen er, at de talentløse foto-knipsere kan bruge
www.fotokritik.dk - der er ikke nogen nedre grænse for, hvor dårlige
billeder der kan vises, og der er en uskreven regel om, at der ikke
må skrives negativ kritik...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper HVL

Dato : 24-11-04 14:02

Hej Niels

Blot et par observationer

> [...]
> starten af har været dedikeret til amatørfotografer, der arbejder
> seriøst med deres fotografi, og så de professionelle fotografer.

Det må så være din fortolkning

I gruppens fundats står der bl.a. at "I gruppen kan alt omkring
fotografering diskuteres. Det kan være elementer omkring det færdige
billede som komposition og billedsyn, samt tekniske emner som udstyr,
film, mørkekammerarbejde m.m."

I dette ligger der jo ikke nogen nedre grænse for kvaliteten af foto's,
ej-heller om man er seriøs amatør fotograf, eller halv/hel-professionel.

> [...]
> www.fotokritik.dk - der er ikke nogen nedre grænse for, hvor dårlige
> billeder der kan vises, og der er en uskreven regel om, at der ikke må

I fundatsen står der også at "Spørgsmål kan stilles - viden, erfaringer
og meninger kan udveksles. Der fordres høj netikette og derfor bør der
undgås ensidige bemærkninger uden argumentation som: "Jeg bruger Nikon
fordi det er det bedste - Canon er noget hø !". Det er naturligvis i
orden at have en holdning, men grundlaget for en god diskussion er
argumenter."

Mon ikke ovenstående kommentar om "talentløse foto-knipsere" er tæt på
at falde for grænsen "ensidige bemærkninger uden argumentation". Det
samme gælder vist når man kalder andre for en "klaphat". Vi bør jo kunne
føre en diskussion uden at kalde hinanden for knap-så-kønne-ting.

Så... måske er løsningen en ny gruppe for dem der, som du selv skriver,
arbejder seriøst med deres fotografi, og så de professionelle
fotografer. Blot en tanke. Nogen der vil tage initiativet?

Mvh, Jesper

Fra : Richard

Dato : 24-11-04 16:54

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Tja Richard, du er da en klaphat...

Yes, provokationen lykkedes vist

Set fra sidelinien lader den til tider hårde, ofte direkte hånlige tone
i denne grupp til at grunde i et stort gab i både forudsætninger og
forventninger blandt gruppens daglige brugere. Derfor forslaget om at
segmentere gruppen, ligesom den selv i sin tid blev "skåret" ud af
dk.fritid. Opdelingen kunne også være fotografering og udstyr, de to
hovedgrupper af gennemgående emner.

Men som sagt, blot mit forslag som udenforstående

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jacob K.

Dato : 25-11-04 17:16

> [...]
> forventninger blandt gruppens daglige brugere. Derfor forslaget om at
> segmentere gruppen, ligesom den selv i sin tid blev "skåret" ud af

Jeg synes det er en dårlig ide at opdele gruppen.
Jeg er sikker på at de professionelle og de semiprofessionelle ville savne
amatørerne og omvendt.
-Også selvom der er nogen der holder et afsindigt lavt debatniveau.
Folk må sgu bare acceptere at vi ikke er lige dygtige allesammen.

> Opdelingen kunne også være fotografering og udstyr, de to hovedgrupper af
> gennemgående emner.

Men de to ting hænger jo sammen. Jeg mener i hvert fald ikke at de kan
adskilles.

-Jacob.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-11-04 20:37

Jacob K. wrote:

> Jeg synes det er en dårlig ide at opdele gruppen.
> Jeg er sikker på at de professionelle og de semiprofessionelle ville savne
> amatørerne og omvendt.

Tja... jeg kunne altså sagtens undværre den endeløse støm af indlæg,
som spørger om ugens slagtilbud på digicam i Netto, Aldi og Bilka er
et godt køb, og jeg er temmelig sikker på, at jeg ikke er den eneste
der har det sådan.

> -Også selvom der er nogen der holder et afsindigt lavt debatniveau.
> Folk må sgu bare acceptere at vi ikke er lige dygtige allesammen.

Når nogle indlæg får hårde kommentarer, så skyldes det som regel, at
der er mange af denne gruppe's faste brugere, som synes at det er
temmelig anstrengne, når newbies kommer her i gruppen og spiller
"karl-smart"...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jacob K.

Dato : 25-11-04 21:11

> [...]
> spørger om ugens slagtilbud på digicam i Netto, Aldi og Bilka er et godt
> køb, og jeg er temmelig sikker på, at jeg ikke er den eneste der har det

Ja...jo, der er da også mange indlæg som *jeg* ikke har nogen interesse i.
Men det er jo ret nemt at springe dem over. -Jeg har ikke skrevet mange
indlæg selv, men jeg har fulgt med i gruppen i lang tid. Og jeg synes det er
rart at der både er høj og lav.

> Når nogle indlæg får hårde kommentarer, så skyldes det som regel, at der
> er mange af denne gruppe's faste brugere, som synes at det er temmelig
> anstrengne, når newbies kommer her i gruppen og spiller "karl-smart"...

Men igen, man kan da bare ignorere dem.
Og i øvrigt vil disse mennesker jo også stille deres spørgsmål i en evt. ny
gruppe for "rigtige" fotografer.

-Jacob.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-11-04 21:55

Jacob K. wrote:

> Men igen, man kan da bare ignorere dem.
> Og i øvrigt vil disse mennesker jo også stille deres spørgsmål i en evt. ny
> gruppe for "rigtige" fotografer.

Tja... så vidt jeg kan se, så er jo i praksis det der allerede sker,
der er ihvertfald rigtig mange i denne gruppe, som kun yderst
sjældent responderer i newbie trådene.

Denne gruppe er egenlig gruppen for "rigtige" fotografer, det er
knipserne og fotoforbrugerne der er de utilpassede og som er årsag
til støjen, de læser ikke gamle indlæg inden de poster deres dumme
spørgsmål, og derfor gentager de gang på gang de samme spørgsmål.

Det er også sådan, at knipserne og fotoforbrugerne kun belaster
gruppen, de kommer nemlig og stiller et dumt spørgsmål, som allerede
er stillet og besvaret et utal gange, og når de har fået det svar de
kom efter, så smutter de igen, for de har ikke en dyberliggende
interesse for fotografi...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-11-04 13:14

Jacob K. wrote:

> Men igen, man kan da bare ignorere dem.

Og dermed forstummer al debat - alle kan jo bare ignorere, hvad der generer,
også håbefulde newbees, der føler sig trådt over tæerne, eller hyr?
Eller er det kun den ene part, der blot skal lære at springe over?

vh
Jan

Fra : Jacob K.

Dato : 26-11-04 13:23

> [...]
> også håbefulde newbees, der føler sig trådt over tæerne, eller hyr?
> Eller er det kun den ene part, der blot skal lære at springe over?

Jeg mener: Man kan som regel tyde på emnestrengen om et indlæg er
interessant eller ej. Hvis det ikke ser interessant ud, kan man lade være
med at læse det...
Debatten forstummer da ikke af den grund, eftersom der højst sandsynligt er
andre der *ikke* mener at et bestemt indlæg er uinteressant...

-Jacob.

Fra : Michal

Dato : 26-11-04 00:17

> Tja Richard, du er da en klaphat...

Kan man ikke snakke pænt til hianden her inde Nils?

> [...]
> har taget sig sammen til, at få oprettet en selvstændig gruppe, hvor de
> kan vise hinanden deres knipserier og diskutere discount supermarkedernes

Vi kan jo ikke alle være lige som dig....Heldigvis.
Man bliver jo nød til at øve sig, (også med et at discount
supermarkedernes ugenlige tilbud på digicams, Canon PowerShot S1 IS) og så
spørge om råd. Og det er vel det denne gruppe også er til eller hva?.
Du kan jo bare oprette en regl i dit newsreader program, så de ikke bliver
hentet.
Vi har måske heller allesammen råd til det samme udstyr, som du bruger. Du
er vel og startet på bunden engang? Eller har du bare været prof hele dit
liv?

> [...]
> www.fotokritik.dk - der er ikke nogen nedre grænse for, hvor dårlige
> billeder der kan vises, og der er en uskreven regel om, at der ikke må

Man må vel vente både positive og negativ kritik her i gruppen, især hvis
man gør som jeg gjorde. Det må i da meget undskylde, men jeg vil tage den
negative kritik og bruge den til noget positiv.
Men jeg havde nok håbet lidt mere på nogle tilbage meldlinger, som "prøve og
gøre sådan når du tager dette foto også en lille forklaring" eller " Jeg
synes godt om det, også så et link"
Der er jo en del her inde som også har et discount Canon PowerShot S1 IS som
mig.
Det kunne jo være de havde et link til et billede de selv har taget, som er
blevet rigtig godt. Og så kunne de måske fortælle hvilken indstillinger de
brugte.

Hvis du gerne vil have det, så kan jeg da næste gang jeg laver en tråd,
skrive i Emne/Subject ( ikke en tråd for Nils)

Mvh
Michal

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-11-04 13:22

Michal wrote:

> Kan man ikke snakke pænt til hianden her inde Nils?

Det er NRE ikke ret god til.

> [...]
> hva?.
> Du kan jo bare oprette en regl i dit newsreader program, så de ikke

Nej, for der er som regel ikke noget at filtrere på.

> [...]
> "prøve og gøre sådan når du tager dette foto også en lille
> forklaring" eller " Jeg synes godt om det, også så et link"

Indvendingen mod dit første indlæg er nok først og fremmest, at du
fuldkomment ukritisk hælder en dynge fuldstændigt usorterede billeder ind,
og forventer at folk så bruger deres tid på dine ligegyldige knipserier.
Havde du udvist den finesse at forsøge lidt selv, ville du ikke have bedt om
kritik af et bjerg af ringe billeder, men læst tilbage i gruppen og allerede
her have fundet ud af, at sådan gør man ikke.

> Der er jo en del her inde som også har et discount Canon PowerShot S1
> IS som mig.

Givet - alle skal jo starte et eller andet sted, og ikke alle fortsætter
indkøbene. Men det forhindrer dem jo ikke i at tage gode billeder.

> Det kunne jo være de havde et link til et billede de selv har taget,
> som er blevet rigtig godt. Og så kunne de måske fortælle hvilken
> indstillinger de brugte.

Nøglen er her 'et billede' og ikke hele skraldespanden.

vh

--
Jan Bøgh
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-11-04 23:18

Michal wrote:

> Men jeg havde nok håbet lidt mere på nogle tilbage meldlinger, som "prøve og
> gøre sådan når du tager dette foto også en lille forklaring" eller " Jeg
> synes godt om det, også så et link"

Tja... du tog en posefuld usorterede ferieknipserier, smed dem på
nettet og inviterede os allesammen til at ta' et kik på dem.

Det var 100% klart, at du slet ikke havde været selvkritisk, så du
kan ikke tillade dig, at du bagefter beklager dig over, at jeg og
andre har sagt hvad vi synes.

Hvis du ikke bryder dig om ærlig og reel kritik, så kan jeg
anbefale, at du bruger www.fotokritik.dk - der er der igen fare for
negativ kritik, der er nemlig en uskreven regel om, at man kun siger
noget pænt om hinandenses billeder.

Og så kan jeg iøvrigt oplyse dig, at det ikke er kameraet, men
derimod fotografen som tager de gode billeder, og jeg anvender ikke
et specielt dyrt kamerae, jeg har ikke behov for at stive min
fotografiske selvtillid af, med et stort dyrt DSLR-kamera.

Jeg anvender et Fuji digicam med fast zoomobjektiv, som de fleste
sagtens har råd til at købe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michal

Dato : 26-11-04 23:37

> [...]
> er nemlig en uskreven regel om, at man kun siger noget pænt om hinandenses

Læste du ikke det som jeg også skrev før??
[klip]
Man må vel vente både positive og negativ kritik her i gruppen, især hvis
man gør som jeg gjorde. Det må i da meget undskylde, men jeg vil tage den
negative kritik og bruge den til noget positiv [klip slut]

> [...]
> fotografen som tager de gode billeder, og jeg anvender ikke et specielt
> dyrt kamerae, jeg har ikke behov for at stive min fotografiske selvtillid

Ja jeg må indrømme at der er da en helt del gode billeder på din side.

Mvh
Michal

Fra : Brizz

Dato : 23-11-04 18:11

> Puha det gør jeg ikke en anden gang.

Det kan du skam sagtens gøre.
> Men husk det er mine første billeder med et nyt kamera også.

Den primære kritik er på at størstedelen af dine billeder er private ferie
billeder som er intet sigende for os som ikke var med. Når du beder om
kritik så vælg nogen billeder ud. Et protræt. Et landskab. En bil. Ikke bare
en samling ferie billeder.

> Måske man skulle tage med på een af jeres ture, og så måske lære noget
der.

Der er ALTID noget at lære uanset hvor og hvem man tager med.

> Endnu engang tak.

Selvtak

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-11-04 13:59

Michal wrote:

> Det er mine rigtige første billeder men mit nye kamera.

Tja.... og det er nogle temmelig uinteressante turistknipserier, gem
dem i familiens fotoalbum, der hører de nemlig hjemme...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-11-04 14:01

Michal wrote:

> De er alle lagt på uden nogen form for redigering.

Ja tak skal du ha'!

Hvad i alverden får dig til at spilde andre folks tid på en flok komplet
uinteressante snapshots?

vh
Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-11-04 14:50

Når du ukritisk lægger sådan en mængde billeder op uredigerede og specielt
usorterede, så forvent ikke positiv feedback.

Fra : max

Dato : 23-11-04 17:35

"Michal" <ingen@mail.dk> wrote in message news:<41a31f4b$0$87938$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> De er alle lagt på uden nogen form for redigering.
>
> Det er mine rigtige første billeder men mit nye kamera.

Der er alt for mange billeder og de er naesten alle sammen ret
uinteresante for udenforstaende, saa det er svaert at vaere flink
maaske hvis du redigerer lidt og praesenterer de 5-10 du syns er
bedst har du en bedre chance for lidt kritik.. Umiddelbart er
de meget snapshot ferie agtige, ikke elendige bare ikke interessante.
-max-

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-11-04 18:22

> [...]
> De er alle lagt på uden nogen form for redigering.
>
> Det er mine rigtige første billeder men mit nye kamera.

Hej Michal.

Tillykke med dit nye kamera, og velkommen hjem fra London. Dejlig by.
Du får nok flak for at have lagt alle dine feriebilleder op, så det vil jeg
ikke bidrage yderligere til.
Hvad jeg derimod gerne vil, er at komme med nogle enkelte velmente råd.

Du er ret dygtig til at skære fødderne af de mennesker du fotograferer, og
det ser ret uheldigt ud.
Prøv i stedet at få hele personen med på billedet, når du skal fotografere
folk foran en turistattraktion eller et kendt vartegn, det giver mere ro i
billedet og det ser ikke nær så akavet ud.

En anden ting jeg bed mærke i, var at du kun tager billeder med kameraet i
vandret stilling - prøv en gang imellem at vende det 90 grader, så du tager
billeder i lodret også, hvis du forstår hvad jeg mener.
På den måde kan du for eksempel få hele personen med på et billede, eller
Big Ben eller hvad ved jeg, og billederne er rimeligt nemme at rotere når
først du får lagt dem ind på pc'en.

Hold også øje med baggrunden og hvad der foregår der. Det ser ikke så kækt
ud at kæresten står med gevir på, eller et tårn voksende ud af hovedet.
En anden klassiker jeg lagde mærke til, er at du ikke går tæt nok på.
Det er forståeligt nok når man står bag en politiafspærring eller er fysisk
forhindret på anden måde, men du skal ikke være bange for at gå tæt på med
kameraet.
Tit giver det det lille ekstra pift, mange feriebilleder godt kunne trænge
til.

Okay, nu er London i november nok ikke det allerbedste hvad angår vejr og
lys, men med lidt øvelse og tålmodighed kan man nå langt. Og jo, det går
nemmere når først man har fået kørt vanen ind på rygraden.

Jeg vil anbefale at du drøner ned på dit lokale bibliotek og gafler nogle
gode begynderbøger om digitalfotografering, vejret er jo til hyggelæsning,
og hvis du gerne vil kunne lidt mere med dit kamera er det en god start.
Derudover er der kun at sige: Øv dig.
Fyr løs på alt og alle, og lær af det.
Tag evt. en aften hjemme og lav den til hygge-øve-fotoaften, og fotografér
så hvad du har lyst til.
Øv dig på tingene derhjemme - evt. kæresten, hvis hun er frisk, og se på
hvad du gør godt, og hvad du kan gøre bedre.
Det fede ved digikameraer er, at det ikke koster et kvidder at knalde
billeder af, så du kan bare øve løs.

Lær dit kameras begrænsninger og styrker at kende, så du ved hvad det kan på
næste ferietur.
Tyg evt. brugsforvirringen grundigt igennem, så du ved hvor du har hvad på
kameraet, og ved hvordan du skal gøre for at indstille det i en fart, om
nødvendigt.
Det kan godt være at det er et større arbejde, men det kan godt betale sig.

Og forresten så er det dejligt at se at man ikke er den eneste der har
siddet i Hyde Park og stoppet nødder i de der små fede egern de har der!

God fornøjelse med dit kamera.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Anders F

Dato : 24-11-04 03:44

"Aragorn Elessar" <aragorn@wellesK75.dk> wrote in message

> [...]

> jeg
> ikke bidrage yderligere til.
> Hvad jeg derimod gerne vil, er at komme med nogle enkelte velmente råd.
[fornuftige ting klippet væk ;-]

Og så sorter dem for guds skyld inden du viser dem frem! Digitalt er fedt
fordi det er billigt og let at tage mange billeder - men det forpligter også
fotografen til at selektere med hård hånd... Selv ikke deltagere på ferien
vil sikkert more sig ved at se 2-3 næsten ens billeder! De vil derimod nok
have glæde af nogle af dem, som alle vi andre vil anse for ligegyldige =)

Mvh.
Anders

Fra : Michal

Dato : 24-11-04 09:04

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ferien vil sikkert more sig ved at se 2-3 næsten ens billeder! De vil
> derimod nok have glæde af nogle af dem, som alle vi andre vil anse for

Ja der bliver også sotreret i dem. Og ja, der er mange hvor der er 2 -3
billeder der er ens.
Men det var jo også for at prøve de forskellige indstillinger, og så se hvad
der er bedst.

Mvh
Michal

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-11-04 10:25

Anders F wrote:
> [...]
> have glæde af nogle af dem, som alle vi andre vil anse for ligegyldige =)

Dear Old Lady:
"This is Uncle Ted in front of the house."
(she hands over the photo and the young lady tears it up)
"This is Uncle Ted at the back of the house."
(she hands over the photo and the young lady tears it up)
"And this is Uncle Ted at the side of the house."
(she hands over the photo and the young lady tears it up)
"This is Uncle Ted, back again at the front of the house, but you can see the side of the house."
(she hands over the photo and the young lady tears it up)
"And this is Uncle Ted even nearer the side of the house, but you can still see the front."
(she hands over the photo and the young lady tears it up)
"This is the back of the house, with Uncle Ted coming round the side to the front."
(she hands over the photo and the young lady tears it up)
"And this is the Spanish Inquisition hiding behind the coal shed."
(Friend takes it with the first sign of real interest.)

Young Lady:
"Oh! I didn't expect the Spanish Inquisition!"

Og det var så dagens kursus i fotosortering... :)

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Thomas Kjær

Dato : 24-11-04 10:45

On 2004-11-24, Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:
> [...]
[...]
> Young Lady:
> "Oh! I didn't expect the Spanish Inquisition!"
>
> Og det var så dagens kursus i fotosortering... :)

Bravo! Dagens hidtil bedste indlæg.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 24-11-04 10:46

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:
> "And this is the Spanish Inquisition hiding behind the coal shed."
> (Friend takes it with the first sign of real interest.)
>
> Young Lady:
> "Oh! I didn't expect the Spanish Inquisition!"

"Nobody expects the Spanish Inquisition!" ;)

> Og det var så dagens kursus i fotosortering... :)

Absolut en god lektion. Hellere få, spændende fotos, end en overflod af
middelmådige, som de gode bliver væk i...

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-11-04 14:43

Aragorn Elessar wrote:

> [...]
> Big Ben eller hvad ved jeg, og billederne er rimeligt nemme at rotere når

Rotere eller bare beskære. Man kan faktisk fint rette op på nogle
kedelige billeder af høje tårne med en omgang beskæring og "digital
zoom"

mvh

Carsten Riis

PS: Michal, hvis det kan være en trøst, så fik jeg nogenlunde samme
henfart i starten. Og jeg lever endnu