Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et par fuglebilleder
Fra : Hans Kruse

Dato : 22-11-04 20:58

Et par billeder fra i går
http://www.pbase.com/hkruse/image/36672880/original
Fredeligt som her http://www.pbase.com/hkruse/image/36672881/original
før takeoff! http://www.pbase.com/hkruse/image/36672882/original
Og en fredelig svæver http://www.pbase.com/hkruse/image/36672883/original

Billederne er beskåret temmelig meget, da jeg manglede nogle hundrede mm

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Alex W

Dato : 22-11-04 21:33

> [...]
>
> Billederne er beskåret temmelig meget, da jeg manglede nogle hundrede mm

Flotte billeder Hans - især det øverste!
Brugte du Stativ eller er det håndholdt??

/Alex W

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-11-04 21:35

> Flotte billeder Hans - især det øverste!
> Brugte du Stativ eller er det håndholdt??

Tak, håndholdt, men med IS mode 2 aktiveret og AI focus på 20D'eren.
Mvh, Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-11-04 22:04

Hans Kruse wrote:
> Billederne er beskåret temmelig meget, da jeg manglede nogle hundrede mm

Jeg bryder mig ikke om dem, der er alt for meget støj og alt for
lidt skarphed... og så er der også lidt for meget "se min røv, nu
svømmer jeg" over de dér svaner.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-11-04 22:13

In article <slrncq4l2p.isg.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> Jeg bryder mig ikke om dem, der er alt for meget støj og alt for
> lidt skarphed... og så er der også lidt for meget "se min røv, nu
> svømmer jeg" over de dér svaner.

Han bruger en TC til at tage skarpheden

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-11-04 22:19

Povl H. Pedersen wrote:
> Han bruger en TC til at tage skarpheden

Sludder, en TC på ordentlig optik tager ikke væsentligt skarphed.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-11-04 23:42

> Han bruger en TC til at tage skarpheden

1,4TC tager ikke synligt skarphed fra en 300mm L. Den er knivskarp, men vi
skal jo lige skelne mellem ude af fokus og bevægelsesuskarphed....
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-11-04 23:40

> Jeg bryder mig ikke om dem, der er alt for meget støj og alt for
> lidt skarphed... og så er der også lidt for meget "se min røv, nu
> svømmer jeg" over de dér svaner.

Jeg synes nu ikke støjen er generende, men jeg havde faktisk glemt at slå
den normale støjreduktion til i C1 så du har ret i, at der var mere end
nødvendigt og da jeg slog den til var det meste væk. Fokus er iorden, men
der er noget bevægelsesuskarphed, da lukkertiden kun var 1/250. Der var
heller ikke så meget lys tilbage på dette tidspunkt. Iøvrigt skulle jeg da
klart have været foran disse svaner, men fornemmelsen for hvornår disse
fugle føle trangen til at lette må jo komme.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-11-04 00:48

> Jeg bryder mig ikke om dem, der er alt for meget støj og alt for
> lidt skarphed...

Jeg så lidt nærmere på det med støj og skarphed. Dette billede
http://www.pbase.com/hkruse/image/36672883/original er beskåret ned til
1932x1476 pixels. Jeg har skåret mågen ud i 1:1 format og det ses her
http://www.pbase.com/hkruse/image/36717872/original. Jeg synes det taler for
sig selv. Men bevares det var ikke et forsøg på at demonstrere mesterskab i
fuglebilleder
Mvh,
Hans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-11-04 23:27

Hans Kruse wrote:

> Billederne er beskåret temmelig meget, da jeg manglede nogle hundrede mm

Hmm... jeg har taget et kik, og kan kun sige, at der er ikke rigtig
nogen af dem, som kommer i nærhedden af max-klassen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-11-04 23:34

> Hmm... jeg har taget et kik, og kan kun sige, at der er ikke rigtig
> nogen af dem, som kommer i nærhedden af max-klassen...

Tak, helt rigtigt og jeg har slet ikke øvet mig nok til at ville blande mig
i den klasse endnu. Desuden mangler jeg også nogle hundrede mm i rækkevidde,
som sagt.
Mvh,
Hans

Fra : Alex W

Dato : 23-11-04 06:47

> Hmm... jeg har taget et kik, og kan kun sige, at der er ikke rigtig nogen
> af dem, som kommer i nærhedden af max-klassen...

Hej Niels

Det er også svært at komme i "Max klassen" Han har en føling og billedsyn ud
over det sædvanlige.
Men Hans er da godt på vej.. Man skal da starte et eller andet sted.
Rent teknisk så er det ganske godt gået, at få den skarphed frem der er på
billederne, uden at der kom så mange rystelser, at al skarpheden går
fløjten. 1/250 er meget langsomt for den brændvidde uden stativ !

Niels, du får meget forærende i det lille format du arbejder med!! En gang
i mellem savner jeg mit gode gamle Olympus UZ2100 med billedstabilisator..
1/125 og man skulle være et fjols eller meget uheldig for at få rystede
billeder, selv på 380 mm. Med et DSLR med lang brændvidde, så er det tungen
lige i munden .. eller et stativ.

/Alex W

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-11-04 10:52

> [...]
> billederne, uden at der kom så mange rystelser, at al skarpheden går
> fløjten. 1/250 er meget langsomt for den brændvidde uden stativ !

Ja, fuglebilleder har jeg ikke beskæftiget mig så meget med endnu og disse
billeder er jo ikke fantastiske og er bestemt ikke ment som sådan. Jeg ved
endnu ikke om det kan fange min virkelige interesse. Dels er der
udstyrssiden, hvor jeg ikke tror jeg kan få de nærbilleder, der virkelig kan
fange interessen med min 300mm+1,4TC. Den er absolut skarp, men der skal
beskæres meget kraftigt og det ødelægger den skarphed, der også skal være i
sådanne nærbilleder, hvad jo max har vist til overflod. Jeg er ikke rigtigt
indstillet på en investering i en 500mm Canon, så indtil videre ser jeg
tiden an. Desuden og det er måske nok så vigtigt tror jeg det kræver meget
stor tålmodighed og studier af fuglene så man kan forudse, hvad der kommer
til at ske og kunne positionere sig rigtigt til de få situationer, der er
værd at knipse. Max's 500mm med 1,4 TC og 1D mk II giver totalt 910mm (35mm
film ækvivalent) og min 300mm med 1,4 og 20D giver 672mm. En ekstra 1,4TC
stakket ville give 941mm, men jeg tror ikke investeringen er det værd og
20D'eren skal også narres til at tro at den kan autofokusere ved f/8. Hvis
der er nogen, der har erfaringer med to stakkede 1,4TC ville det være
interessant at høre og se nærmere.

> [...]
> 1/125 og man skulle være et fjols eller meget uheldig for at få rystede
> billeder, selv på 380 mm. Med et DSLR med lang brændvidde, så er det

Jamen min 300mm har skam billedstabilisator og uskarpheden er mere
bevægelsesuskarphed end rystelser. Helt klart skal der en hurtigere
lukkertid til at fryse bevægelserne helt og dermed mere lys end der var.
Mvh, Hans

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-11-04 11:35

> 20D'eren skal også narres til at tro at den kan autofokusere ved f/8. Hvis
> der er nogen, der har erfaringer med to stakkede 1,4TC ville det være
> interessant at høre og se nærmere.

Der ikke grund til at stakke. En TC-2 og en TC-1.4 koster stort set det
samme og er mere mekansisk stabil. Stakning giver flere linseoverflader og
flere reflektion og skarphedstab.

Så køb en TC-2 (Min erfaring er Nikon baseret)

Bo //

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 23-11-04 15:46

> ud

Men det er ikke noget, som du skal spekulere på. Øvelse gør mester, og hvis
det var så let, at man bare fes ud, og skød Max i sænk, så var der jo intet
særligt ved Max. Så sæt dig ud, nyd naturen. Gør som Max, bliv et med den.
For at få de flotte billeder af fugle, så gælder der to ting. Tålmodighed,
og ro. Hvis du har svært ved at indleve dig i roen, så bliv i bilen.
Fugle, og for den sags skyld mange andre dyr, regner ikke mennesker på dåse
for noget. Du tager en masse vildskud, og ind imellem disse, kommer der et
pletskud. Vildskuddene forsvinder aldrig, der bliver måske færre af dem,
men hellere komme hjem med nogle dårlige billeder, end komme hjem uden
billeder. Får du ikke andet ud af det, så kom du ud i naturen, og det er i
sig selv, en hel masse værd.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-11-04 09:29

Hans Kruse wrote:
> Et par billeder fra i går
> [...]

De vender nakken til dig! Ikke fordi jeg vil afvise, at det kan give
fornuftige billeder - men ikke her.

> Og en fredelig svæver
> http://www.pbase.com/hkruse/image/36672883/original
>
> Billederne er beskåret temmelig meget, da jeg manglede nogle hundrede
> mm

Jeg synes nu der er ualmindeligt meget støj - jeg troede ikke at et 20D
overhovedet kunne lave støj ved ISO 400.

vh
Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-11-04 10:40

> De vender nakken til dig! Ikke fordi jeg vil afvise, at det kan give
> fornuftige billeder - men ikke her.

Ja, jeg indrømmer at de skulle være taget forfra!

> Jeg synes nu der er ualmindeligt meget støj - jeg troede ikke at et 20D
> overhovedet kunne lave støj ved ISO 400.

Den er en kraftig beskæring, næsten til 1:1 og jeg glemte at slå den
normale, default støjreduktion i C1 til, så derfor er der lidt støj og mere
synligt i "normale" beskæringer.
Mvh,
Hans

Fra :

Dato : 23-11-04 10:16

> [...]
>
> Billederne er beskåret temmelig meget, da jeg manglede nogle hundrede mm

Der er støj og mangler skarphed,, men takeof kan jeg godt lide,Hilsen henrik

Fra : lars bo

Dato : 26-11-04 19:48

Hej Hans
Jeg synes faktisk ganske godt om motivet i:
http://www.pbase.com/hkruse/image/36672881/original
det gør faktisk ikke noget at de vender rykken til, når blot det er så
konsekvent som her.
Eneste indvending er krusningen i nederste venstre hjørne.

--
hilsen
lars bo