Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik: Efterårsknipseri
Fra : Thomas Kjær

Dato : 21-11-04 18:48

Hej,

Jeg tog et par billeder på den lokale strand i går, og har efter lidt
arbejde i photoshop fået lavet følgende billede;

- <http://lnx.dk/photos/2004/1120/crw_6942.jpg>

Med billedet ønsker jeg at skildre det kolde efterår og den snarligt
kommende vinter.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : KNL DtP

Dato : 21-11-04 19:03

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Med billedet ønsker jeg at skildre det kolde efterår og den snarligt
> kommende vinter.

Det må jeg sige - det er virkelige et flot efterår/vinter-billede du her
viser!

Jeg er helt vild med den grå-grønne toning og den hårde kontrast - det passer
fint til den diffuse belysning. Specielt stemningen nede ved marehalmen, hvor
de lyse strå står flot og skarpt med den helt sorte skygge. Flot!

Den voldsomme og truende himmel giver en fin balance i billedet. Har du lavet
en separat eksponering eller brugt ND-filter? Eller er det bare en kombination
af RAW-filen og Burn-tool?

Lidt kritik: Det er som om, at du har fjernet/klonet/burn'et et eller andet i
venstre side. Det er meget mørkt lige ved horisonten - men det kan jo være
sådan. Jeg mangler måske et eller andet, der for billedet til at live lidt
op - et fokuspunkt. Det kunne være en gammel mand i sort tøj nede på
stranden - bare som en skygge - eller en lille robåd på havet. Nogen i den
stil ville virkelig gøre billedet helt færdigt.

.... men alt i alt et yderst seværdigt foto, som du her viser. Det ligger langt
over hvad "efterårsknipseri" ellers ligger op til : )

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Kjær

Dato : 21-11-04 19:09

On 2004-11-21, KNL DtP <knl_dtp@hotmail.com> wrote:
> [...]
> fint til den diffuse belysning. Specielt stemningen nede ved marehalmen, hvor
> de lyse strå står flot og skarpt med den helt sorte skygge. Flot!

Tak!

> Den voldsomme og truende himmel giver en fin balance i billedet. Har du lavet
> en separat eksponering eller brugt ND-filter? Eller er det bare en kombination
> af RAW-filen og Burn-tool?

Det er en enkelt eksponering, uden brug af ND-filtre. Jeg brugte et
pol-filter, og har så efterfølgende pillet en del ved kontraster osv.
i photoshop.

> Lidt kritik: Det er som om, at du har fjernet/klonet/burn'et et eller andet i
> venstre side. Det er meget mørkt lige ved horisonten - men det kan jo være

Sådan var himmelen blot, men jeg kan godt se hvad du mener. Det ser,
når man kigger nærmere på billedet, ud somom at der er blevet klonet
noget væk.

> [...]
> stranden - bare som en skygge - eller en lille robåd på havet. Nogen i den
> stil ville virkelig gøre billedet helt færdigt.

Her er jeg igen ganske enig.

> ... men alt i alt et yderst seværdigt foto, som du her viser. Det ligger langt
> over hvad "efterårsknipseri" ellers ligger op til : )

:)

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : John

Dato : 21-11-04 19:04

> [...]
>
> - <http://lnx.dk/photos/2004/1120/crw_6942.jpg>
>
> Med billedet ønsker jeg at skildre det kolde efterår og den snarligt

Det er sørme et pænt motiv. Meeeen....(og sådant ét er der jo altid
den grønne farve falder ikke i min smag.

Og så kunne jeg virkelig godt tænke mig, at det havde en rigtig blæsende
dag, så græsset lagde vindblæst ned og ude af fokus..kan du følge mig?

Men det er altså stadigvæk et dejligt billede.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Thomas Kjær

Dato : 21-11-04 19:11

On 2004-11-21, John <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> wrote:
> [...]
>
> Og så kunne jeg virkelig godt tænke mig, at det havde en rigtig blæsende
> dag, så græsset lagde vindblæst ned og ude af fokus..kan du følge mig?

Bestemt. Det er ikke noget jeg selv har tænkt på før nu dog, men
bevægelse i græsset ville have været perfekt. Måske man skulle prøve
det igen en dag med et stativ.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Morten Wartou

Dato : 21-11-04 19:20

Thomas Kjær wrote:
> Hej,
>
> Jeg tog et par billeder på den lokale strand i går, og har efter lidt
> arbejde i photoshop fået lavet følgende billede;
>
> - <http://lnx.dk/photos/2004/1120/crw_6942.jpg>

Aldeles glimrende!

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Kenneth K

Dato : 21-11-04 19:20

On Sun, 21 Nov 2004 17:47:53 +0000 (UTC), Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>
wrote:

> [...]
>
> - <http://lnx.dk/photos/2004/1120/crw_6942.jpg>
>
> Med billedet ønsker jeg at skildre det kolde efterår og den snarligt

Flot! Jeg synes de mørke og dystre farver klæder billedet godt. Jeg ville
måske beskære 1/3 af skyerne så horizonten blev mindre centreret.

vh.
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-11-04 19:22

Thomas Kjær wrote:

> [...]
>
> - <http://lnx.dk/photos/2004/1120/crw_6942.jpg>
>
> Med billedet ønsker jeg at skildre det kolde efterår og den snarligt

Det er lykkedes for dig.

Må man se originalen? Man kan jo tydelig se, at den har været en tur
igennem billedbehandling af et eller andet omfang.

mvh

Carsten Riis

Fra : Thomas Kjær

Dato : 21-11-04 19:54

On 2004-11-21, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

> Det er lykkedes for dig.

Det er jeg glad for at høre.

> Må man se originalen? Man kan jo tydelig se, at den har været en tur
> igennem billedbehandling af et eller andet omfang.

Her er originalen;

http://irq.dk/~tkj/crw_6942-orig.jpg

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : KNL DtP

Dato : 21-11-04 20:17

> Her er originalen;

Jeg har lige kørt fra den redigerede til den originale og tilbage igen - og
det er helt tydeligt hvor vigtigt en del efterbehandling er af fotografering.
Et gråt og kontrastløst foto, kommer pludselig til live og hæver sig langt
over gennemsnittet.

Der skal dog tilføjes, at jeg ikke synes at billeder bør skabes i Photoshop -
men i optagelsen. Efterbearbejdelsen er blot et værktøj til at gøre billedet
færdigt.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Kjær

Dato : 21-11-04 20:21

On 2004-11-21, KNL DtP <knl_dtp@hotmail.com> wrote:
> [...]
> men i optagelsen. Efterbearbejdelsen er blot et værktøj til at gøre billedet

Ganske enig. Den "originale" her var dog heller ikke redigeret på
nogen måde, jeg havde end ikke skruet på værdierne under
raw-konverteringen. Havde man skudt jpeg i stedet for raw, ville man
jo også komme langt hen ad vejen ved at indstille kontraster,
hvidbalance osv. i kameraet.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-11-04 20:11

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> wrote in message

> Med billedet ønsker jeg at skildre det kolde efterår og den snarligt
> kommende vinter.

Pænt, men mangler noget til at tiltrække opmærksomheden:

En flok forblæste måger, en båd der er trukket på land, en person med kraven
godt op om ørerne, et barn der flyver med drage, bare et eller andet til at
live op. Hvis det skal få mig til at tænke på den barkse årstid, skal der
lidt takker på vandet. Det ser jo helt fredeligt ud.

Samme billede kan tages på alle årstider: Marhalm gror der året rundt, og
skyer er der masser af. Farver og kontrast kan laves på maskine bagefter.

Bo //

Fra : Thomas Kjær

Dato : 21-11-04 20:17

On 2004-11-21, Bo Bjerre <post@sidebanenFJERNES.dk> wrote:

> [...]
> live op. Hvis det skal få mig til at tænke på den barkse årstid, skal der
> lidt takker på vandet. Det ser jo helt fredeligt ud.

Enig.

> Samme billede kan tages på alle årstider: Marhalm gror der året rundt, og
> skyer er der masser af. Farver og kontrast kan laves på maskine bagefter.

Point taken.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Langgaard

Dato : 21-11-04 21:01

> [...]
>
> - <http://lnx.dk/photos/2004/1120/crw_6942.jpg>
>
> Med billedet ønsker jeg at skildre det kolde efterår og den snarligt

Hej

Man kan ligefrem se at der er koldt derude, godt lavet, og så kommer den

Men, jeg syntes at der kan, eller jeg ville have fjernet ca. 1/10. i bunden,
mine øjne søger ned i sandet hele tiden, men det er jo ikke der det sker.

Bare min mening.

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.