Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kondens i kamera
Fra : Jesper

Dato : 21-11-04 17:29

Hej.

Jeg har netop været ude i det kolde vejr for at tage nogle knipserier.

Jeg vil høre hvordan I undgår, at der dannes kondens i kameraet efter at det
har været ude i kulden og så kommer ind i varmen igen.

Jeg har gjort det, at jeg har lagt kameraet ude i mit køkken, hvor der er
knapt så varmt som i stuen for derved at undgå kondens...

Hvad gør I andre - og er det overhovedet et problem, som jeg bør tænke på?

Det er faktisk første gang at jeg "for alvor" har været ude at fotografere,
da det er en relativ ny hobby for mig.....

Mit kamera er et Sony 717.

mvh

Jesper.

Fra : Langgaard

Dato : 21-11-04 17:36

Hej

Kom kameraet i en plastpose inden du går indendørs og lad det være der til
det har fået "stuetemperatur" .

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-11-04 18:14

> Kom kameraet i en plastpose inden du går indendørs og lad det være der til
> [...]

Er det ikke tæt på det dummeste du kan gøre? Er det nemmest at få
dug/kondens i et drivhus eller på en åben græsplæne? Er det nemmest at få
dug/kondens i en plastikpose eller en stue? Uden at have prøvet at følge dit
råd, siger min umiddelbare logik mig, at man netop ikke skal lægge sit
digicam ned i en plastpose. Prøv at lægge en ispind i en plastpose, og så
læg plastposen ind i din stue og se hvad der så sker.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Per Bau

Dato : 21-11-04 18:33

"Thomas Schreiber" <its_not@working.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> digicam ned i en plastpose. Prøv at lægge en ispind i en plastpose, og så
> læg plastposen ind i din stue og se hvad der så sker.

Nej dette må være tæt på det mest geniale du kan gøre. Kold luft indeholder
så godt som intet vand i forhold til varm luft. Når du derfor lukker
kammeraet inde i en tæt pose inde du tager det med ind, så har du sørget for
at der ikke er noget vand der kan fortættte sig på de kolde kammeradele.

--
/Per
Udskift invalid i adressen med com

Fra : khs

Dato : 21-11-04 18:34

"Thomas Schreiber" <its_not@working.com> wrote in message
> [...]
> digicam ned i en plastpose. Prøv at lægge en ispind i en plastpose, og så
> læg plastposen ind i din stue og se hvad der så sker.

Pointen er at holde den varme fugtige indendørsluft væk fra det kolde
kamera. Et kamera der er ude i frostvejr har ingen fugt på eller i sig. Kold
luft indeholde mindre vand end varm.
Hvis det kolde kamera lægges i en pose inden man går indenfor, kan den varme
fugtige indeluft ikke kondenseres på den kolde overflade.

Fremgangsmåden er helt vandtæt

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(Erstat det spiselige vegetationsmix med et snabela og indsæt punktum før de
Danske initialer).

Fra : Langgaard

Dato : 21-11-04 18:36

> [...]
> digicam ned i en plastpose. Prøv at lægge en ispind i en plastpose, og så
> læg plastposen ind i din stue og se hvad der så sker.

Luftens fugt kondenserer uden på plastposen, og ikke uden på kameraet,
metoden har været brugt i mange år.
At lad kameraet blive i tasken, er ligeså godt.

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 21-11-04 18:51

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> råd, siger min umiddelbare logik mig, at man netop ikke skal lægge sit

Det helt korrekt at putte kameraet i en plastpose mens det tilpasses den
varme indetemperatur. Hvis man tager et koldt kamera (eller et andet
emne) ind i den varme stueluft, vil luften tæt på kameraet afkøles og
dermed kan det ikke indeholde den samme mængde fugt. Denne vil derfor
sætte sig op den kolde overflade, f.eks. også på den elektronik, som
findes inde i kameraet.

> Prøv at lægge en ispind i en plastpose, og så
> læg plastposen ind i din stue og se hvad der så sker.

Dette er lige præcis en god demonstration af hvad der sker. Læg mærke
til at fugten sætter sig udenpå plastposen, og det er bedre end at den
sætter sig på emnet indenfor. Om det rent faktisk vil give problemer med
kameraer er lidt usikkert. Det er f.eks. almindelig kendt at man ikke
skal tænde et TV, som lige er kommet ind i stuen fra et koldt udeklima.

Vh Kurt

Fra : khs

Dato : 21-11-04 19:21

"Kurt Kjær Jensen" <slettes_kkjen_slettes@aub.dk> wrote in message
> Det er f.eks. almindelig kendt at man ikke skal tænde et TV, som lige er
> kommet ind i stuen fra et koldt udeklima.

Mit video kamera har sågar en funktion der slukker kameraet hvis der er fare
for kondens. I sådan et får det jo også betydning for det roterende
videohoved. Fugt på videotromlen og båndene resulterer i båndsalat.

Fra : Kenneth K

Dato : 21-11-04 17:45

On Sun, 21 Nov 2004 17:28:40 +0100, Jesper <christop@***post1.dknet.dk>
wrote:

> [...]
>
> Det er faktisk første gang at jeg "for alvor" har været ude at
> fotografere,
> da det er en relativ ny hobby for mig.....

Har jeg taske med ude, tager jeg CF-kort ud udenfor og putter det i
lommen. Jeg lukker tasken og lader kamera og objektiver blive i tasken når
jeg kommer ind. På den måde kan kamera og taske "tø" langsomt op. De gange
jeg har været ude uden taske, sætter jeg objektivdæksel på og sætter
kameraet tæt ved et vindue der står på klem i nogen tid. Det virker fint
ved mig og jeg har ikke haft problemer med det.

vh.
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-11-04 18:16

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det er faktisk første gang at jeg "for alvor" har været ude at
> fotografere, da det er en relativ ny hobby for mig.....

Var selv ude idag, og mit Fuji S7K havde ikke skyggen af dug/kondens på
hverken linsen/objektivet, uv filter, søgeren eller lcd displayet. Var ude i
ca. 4 timer, så mit kam blev så koldt, at det var tydeligt for mine fingrer,
at mit kam var koldere end hvad godt var

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 21-11-04 20:25

On Sun, 21 Nov 2004 18:15:47 +0100, "Thomas Schreiber"
<its_not@working.com> wrote:
klip

> [...]
>ca. 4 timer, så mit kam blev så koldt, at det var tydeligt for mine fingrer,
>at mit kam var koldere end hvad godt var

Jeg kendte en, som var med i krigen WW2, han døde ikke
mvh Ebbe

Fra : Langgaard

Dato : 21-11-04 20:40

> [...]
> i ca. 4 timer, så mit kam blev så koldt, at det var tydeligt for mine
> fingrer, at mit kam var koldere end hvad godt var

Hvordan omgård du naturlovene

Hvis ikke du har fået kondens på udstyret ved at tage det ind i stuen ude
fra frostvejret, så bør du komme en pind i brændeovnen

Fra : Ole Pedersen

Dato : 22-11-04 11:30

> [...]
> ca. 4 timer, så mit kam blev så koldt, at det var tydeligt for mine
fingrer,
> at mit kam var koldere end hvad godt var

Det er ikke altid, at der dannes kondens. Rent fysisk vil der kun dannes
kondens, hvis den indendørs luftfugtighed er over en vis værdi, der er
afhængig af den temperatur, som kameraet har fået ved at være udendørs. Du
bør huske på, at når du tager et kamera ind udefra, så vil det altid være
længst tid om at blive varmet op inde i midten. Det er derfor også her, at
der er størst risiko for kondensering (forudsat, at kameraet, som normalt,
ikke er 100% lufttæt).

--
Ole Pedersen
www.ditgalleri.dk - en verden af plakater

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-11-04 12:07

Jeg slæber mit kamera ind og ud og tager ikke hensyn til det. Heller ikke
f.eks. i botanisk have, hvor jeg går fra det ene rum til det andet. Jeg har
brugt Canon S10, G2, 10D og nu 20D på denne måde i sidste ca. 4 år uden
problemer. Før det analoge kameraer også uden problemer.

--
Kind Regards,
Hans Kruse