Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lumix DMC-FX7 vs. Ixus 40
Fra : Aston Villadsen

Dato : 21-11-04 12:42

Kære gruppe

Valget står mellem Panasonic Lumix DMC-FX7 eller Canon Ixus 40.

Det er svært at vælge - her er de fordele jeg ser ved det enkelte
apparat:

Lumix:
2½ tommer skærm (2" på Ixus)
Billedestabilisator (Ingen IS på Ixus)
5 megapixel (4 megapixel på Ixus)

Ixus:
Pris incl. extra batteri ca. 3.100 (Lumix incl extra batt. ca 4200)
Fint design

Jeg ved ikke hvor meget IS betyder for alm. amatørfotos (max 3xzoom),
men den store skærm er ret fed :) I bund og grund er det vel et
spørgsmål om det er det værd at betale 1.000 kroner ekstra (ca. 30%)
for Panasonicens features?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-11-04 15:56

In article <71v0q0d4al2n51k325kqg41ss05uui1f38@4ax.com>, Aston Villadsen wrote:
> Jeg ved ikke hvor meget IS betyder for alm. amatørfotos (max 3xzoom),

Umiddelbart vil jeg tro det betyder meget. Indendørs kan du med IS
håndholde de billeder der ellers ville kræve blitz eller være
blevet slørede. Jeg vil vurdere det meget godt til indendørs,
såfremt kameraet har muligheder for manuel indstilling af ISO,
blænde og lukketid.

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 21-11-04 16:34

On Sun, 21 Nov 2004 12:42:09 +0100, Aston Villadsen
<usenet@villadsen.com> wrote:

> [...]
>men den store skærm er ret fed :) I bund og grund er det vel et
>spørgsmål om det er det værd at betale 1.000 kroner ekstra (ca. 30%)

Det bliver generelt lettere at tage pæne billeder ved lav belysning
(længere lukkertid) indendøre med billedstabilisering, ligesom det
naturligvis er lettere at tage skarpe billeder, selv om fotografen
måtte have en tendens til at ryste lidt på hænderne.
I forbindelse med zoom og tilstrækkelig belysning er fordelen
formentlig mere begrænset.

Mht. skærmen er den ganske vist 25 % større end Ixus 40´s, men
opløsningen er altså også dårligere, så det er lidt af en smagssag om
man har fordel af den større skærm.

Hvis du har mod på at købe kameraet uden for landets grænser, så kan
du få FX7inkl. ekstra batteri for ca. 3300 kr. hos f.eks. Pixmania.
Det er så uden dansk vejledning og med risiko for, at kameraet skal
sendes til Frankrig for garantireparation (spørg evt. Panasonic DK
først, om det kan ordnes herhjemme i stedet - måske har de ligesom
Canon en europæisk garantiordning).