Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål om Compact Flash kort...
Fra : Magnus

Dato : 21-11-04 11:23

Hvad er forskellen på de mange Compact Flash kort som man kan få udover
prisen?

Hvad er forskel på type I og II?

Da jeg har købt et Canon 20D så er 512MB blevet alt for lidt også vil jeg
anskaffe et på min. 2GB men hvad kort skal jeg vælge for at får ikke det er
hukkommelseskortet som er flaskehalsen for at tage mange billeder på kort
tid eller har det ikke rigtig nogen betydning?

/Magnus

Fra : Jack

Dato : 21-11-04 11:42

Det hurtigste til 20D jeg har kunnet finde er Sandisk Ultra II

Prøv iøvrigt at se den tråd jeg postede 8-11-04, der er et godt link.

Fra : jesper o

Dato : 21-11-04 15:11

> [...]
>
> Hvad er forskel på type I og II?
>
> Da jeg har købt et Canon 20D så er 512MB blevet alt for lidt også vil jeg

Hej
Jeg synes at du i stedet for skulle anskaffe nogle 513MB kort fordi hvad nu
hvis man har været på ferie og ens 2GB kort går ned med alle billederne. Det
er nok ikke så slem t til hverdag men tænk på drømmeferien til ? og alle
billederne er pist væk p.g.a. det defekte kort, Næh så hellere nog mindre
kort.
Jeg har et 300D og klarer mig med 256MB kort så der kan være ca. 30 i raw
hvilket jo svarer til en analog film.
jesper o

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-11-04 16:04

In article <41a0a213$0$247$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, jesper o wrote:
> [...]
> billederne er pist væk p.g.a. det defekte kort, Næh så hellere nog mindre

Jo flere kort, jo større er sandsynligheden for at et af dem dør.
Så færre store kort giver større konsekvens, men mindre sandsynlighed
for billedtab.

Fra : jesper o

Dato : 22-11-04 12:24

meddelelse news:slrncq1bi4.rq.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
Det

> Jo flere kort, jo større er sandsynligheden for at et af dem dør.
> Så færre store kort giver større konsekvens, men mindre sandsynlighed
> for billedtab.

Jamen hvis nu det store kort dør så er man sku på den.
jesper o

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-11-04 12:29

jesper o wrote:
> Jamen hvis nu det store kort dør så er man sku på den.

Det er ret sjældent at CF-kort dør...

Hvad hvis dit kamera dør?

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : jesper o

Dato : 22-11-04 16:13

> Det er ret sjældent at CF-kort dør...
>
> Hvad hvis dit kamera dør?
Da jeg jo er gammel >AnalogSLR fotograg har jeg nok sådan et med på rejsen
Jeg tager aldrig afsted med kun et kamera hvis det er mit livs rejse ellers
må man jo klarer sig med engangs
jesper o

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-11-04 13:07

> Jo flere kort, jo større er sandsynligheden for at et af dem dør.
> Så færre store kort giver større konsekvens, men mindre sandsynlighed
> for billedtab.

Lad os tage et eksempel. Du har 2 et GB kort, som kan rumme f.eks. 200
billeder og overvejer om du skal købe 2x1GB kort eller et 2GB kort. Hvis du
har 200 billeder på 2GB kortet så er sansynligheden for at du mister de 200
billeder præcist den samme som at miste 100 billeder fra et af de to 1GB
kort! Dette forudsat at de korttyper har samme pålidelighed. Dvs. at hvis du
lægger 200 billeder på 2x1GB kort så har du 100 billeder, som du ellers ikke
ville have haft! Så det er klart en fordel at have flere kort end at have et
stort kort mht. chancen for at miste billeder!
Mvh, Hans

Fra : Trolle

Dato : 22-11-04 13:23

Helt enig, vil også anbefale at man anskaffer sig 200 sstk. 8 Mbyte's,
fremfor 1 stk 2 Gbyte.
(Bare det ikke er mig der skal rende rundt med dem).

PS, hvor mange her i gruppen har oplevet et CF kort der gik død, har
selv brugt dem i 3-5 år, uden problemmer, men de bliver også skiftet 1
gang om året.

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-11-04 13:41

> Helt enig, vil også anbefale at man anskaffer sig 200 sstk. 8 Mbyte's,
> fremfor 1 stk 2 Gbyte.
> (Bare det ikke er mig der skal rende rundt med dem).

Ja, man kan jo gå til ekstremer, hvis man synes det er sjovt

> PS, hvor mange her i gruppen har oplevet et CF kort der gik død, har
> selv brugt dem i 3-5 år, uden problemmer, men de bliver også skiftet 1
> gang om året.

Det er der vel ingen grund til.
Mvh, Hans

Fra : Trolle

Dato : 22-11-04 14:21

>Det er der vel ingen grund til.
>Mvh, Hans

Jo, når deres kapacitet bliver for lille (gider ikke rende rundt med
8-10 stykker).
Har oprettet ny tråd, angående folks erfaring med stabilitet.

Med venlig hilsen
Jørgen Trolle.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-11-04 18:09

In article <41a1d67c$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Hans Kruse wrote:

> [...]
> ville have haft! Så det er klart en fordel at have flere kort end at have et
> stort kort mht. chancen for at miste billeder!

Ikke enig. Kortene er produceret så der typisk opstår
x fejl per år per 1000 kort. Hvis du har 2 kort, så har
du fordoblet sandsynligheden for fejl. Hvis du køber alle kort
i en produktion, så kan du være ret sikker på at eksempelvis 10%
dør indenfor en given periode.

Hvis du køber 2 kort samtidig, samme fabrikant etc, så øger du også
sandsynligheden for at have fået 2 mandagsudgaver, eller at håret der
faldt ned på siliciumet har rørt dem begge.

Der er ikke absolut uafhængighed.

Derudover hvis der er 10% chance for at et kort dør, så er
der 90% chance for det overlever.

Og med 2 kort er sandsynligheden for at begge overlever = 0.9*0.9 = 81%.

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-11-04 18:24

> [...]
> sandsynligheden for at have fået 2 mandagsudgaver, eller at håret der
> faldt ned på siliciumet har rørt dem begge.

Jeg vil jeg betragte det som en meget usandsynlig situation, selvom det
teoretisk kan forekomme.

> Der er ikke absolut uafhængighed.
>
> Derudover hvis der er 10% chance for at et kort dør, så er
> der 90% chance for det overlever.
>
> Og med 2 kort er sandsynligheden for at begge overlever = 0.9*0.9 = 81%.

Det var ikke mit point! Lad mig bruge dit eksempel og antage at fejlraten er
den samme for begge kort og uafhængige af hinanden: Chancen for at du mister
alle data 10% med en enkelt kort og med to kort er chancen 0.1*0.1=0.01=1%!
Det er klart som du siger at der ikke er total uafhænghed pga. fabrikation
og distribution, men er dog en rimelig antagelse. Desuden at man ikke
opbevarer kortene i samme pakning, så de kan beskades samtidig, etc. etc.
Mvh, Hans

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-11-04 18:45

In article <41a220c6$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Hans Kruse wrote:

> [...]
> og distribution, men er dog en rimelig antagelse. Desuden at man ikke
> opbevarer kortene i samme pakning, så de kan beskades samtidig, etc. etc.

+ det at skifte kort er et væsentligt risikomoment. Det er ved kortskifte
og batteriudløb der er størst risiko, ligesom kortskifte øger risiko
for skade på kamera.

Alle æggene i en kurv er ikke så dårligt som du gør det.

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-11-04 19:14

> + det at skifte kort er et væsentligt risikomoment. Det er ved kortskifte
> og batteriudløb der er størst risiko, ligesom kortskifte øger risiko
> for skade på kamera.

Ja teoretisk set, med det synes jeg nu er noget overdrevet.

> Alle æggene i en kurv er ikke så dårligt som du gør det.

Det jeg siger er, at der er et trade-off mellem sikkerhed og bekvemmelighed.
Hvis man er på en rejse er der jo også sikkerheden for ikke at miste data på
bærbare eller andre steder, hvor man off-loader sine billeder! Ingen kæde er
stærkere end det svageste led (inkl. backup strategi og disaster tolerance!)

Mit tradeoff er et andet, nemlig at jeg ikke købe flere CF-kort end jeg kan
leve med, da de konstant falder i pris og bliver hurtigere! Dette giver så
et antal kort, hvoraf de mindste så dropper ud og ikke bliver brugt længere
(men kan bruges i tidligere kameraer, som nu er lånekameraer i familien...).
Mvh, Hans

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-11-04 20:00

In article <41a22c4f$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Hans Kruse wrote:
> [...]
> (men kan bruges i tidligere kameraer, som nu er lånekameraer i familien...).

har også et langsomt 1GB i mit 2Mpix backup kamera (men kan flyttes
til 20D om nødvendigt). Men små kort er kun til besvær.

Fra : Nogen

Dato : 21-11-04 16:48

> Jeg har et 300D og klarer mig med 256MB kort så der kan være ca. 30 i raw
> hvilket jo svarer til en analog film.
> jesper o

Dav
Har selv en 300D, et kort på 512. Hvilket kort har du, hvor meget skal jeg
ligge i hurtighed på kortet. Der kan købes et på 512 til under kr 500 og et
andet kort på 512 til næsten det dobbelte. Jeg ved godt at det er
hastigheden hvormed der skrives til kortet, men hvormeget betyder det i det
daglige. Jeg tager ikke særlig mange action billeder, det er muligt at det
kommer. Hvilket kort kan anbefales.

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-11-04 13:13

> Hvad er forskel på type I og II?

Microdrive er type II, da HD'en har en større tykkelse end type I kort, som
typisk er flash ram kort.

> [...]
> hukkommelseskortet som er flaskehalsen for at tage mange billeder på kort
> tid eller har det ikke rigtig nogen betydning?

Jo, det har bestemt en betydning, specielt hvis du tager i raw format og
skyder mange billeder lige efter hianden f.eks. 5fps.
Hastigheder kan ses her
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7303.
Jeg har et 512MB og et 1GB Sandisk Ultra II kort. og derudover et Hitachi
1GB microdrive (type II) og et ældre (fra sidste år!) 512MB CF kort. De
sidste to er glimrende, når der ikke er krav til stor hurtighed. Tilsvarende
har Kingston Pro et glimrende pris/ydelsesforhold, så du kunne f.eks. købe
et 1GB Sandisk Ultra II og et 1GB Kingston Pro, eller 2GB af begge afh. dit
behov.
Mvh, Hans