Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik af billeder
Fra : Tommy Hjorth

Dato : 20-11-04 20:58

Hej Alle fotoentusiaster

Jeg vil gerne først lige præsentere mig selv, jeg er først fornylig
begyndt at fotografere igen, interressen blev vakt da jeg fandt ud af at
digital slr var kommet ned i en pris hvor de fleste kan være med, det
vil så sige, at jeg siden april måned vel har brugt en halv hundrede
tusinde på udstyr, vel det NRE kalder feticist, men never mind det er en
fornøjelse at fotografere, ikke mindst mine tvillinge piger på nu 2 år.

Der bliver dog også tid til lidt dyr og naturfotografi, og det er mest
det jeg gerne vil have noget kritik af, så her er linket til galleriet.

http://www.coolscreen.dk/thumbnails.php?album=2

Hilsen Tommy Hjorth

Fra : KNL DtP

Dato : 20-11-04 21:41

"Tommy Hjorth" <tommy@linuxgeek.digicity.dk> skrev i en meddelelse

> jeg er først fornylig
> begyndt at fotografere igen, interressen blev vakt da jeg fandt ud af at
> digital slr var kommet ned i en pris hvor de fleste kan være med

Ja, det er altså lidt sjovere og nemmere at få gode billeder med det rette
udstyr. Jeg har også oplevet en opblomstring for fotografering efter jeg
opgraderede til dSLR for 1½ år siden.

> Der bliver dog også tid til lidt dyr og naturfotografi, og det er mest
> det jeg gerne vil have noget kritik af, så her er linket til galleriet.

Billederne er sådan set ganske okay, men der mangler lige som noget, som gør
dem interessante for andre. Ta' f.eks. billedet af hønen
<http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=6> det er rimeligt
skarpt og fin belyst - men for mig at se, er det bare en høne. Der mangler et
eller andet specielt ved billedet for at hæve det fra snapshot til fotografi.
Du kan prøve at arbejde med forskellige optagelsesvinkler - f.eks. helt ned på
maven og se det fra hønens PoV.

En anden ting, som jeg bemærkede, var, at flere at billederne nemt kunne vinde
ved lidt efterbehandling. Før i tiden, hvor fotografering hang uløseligt
sammen med timer i mørkekammeret, var det også nødvendigt at arbejde med
kopiering og fremkaldning af billederne - og blot fordi det hele efterhånden
er ved at være digitaliseret, er behovet for efterbehandling der stadig. Det
kan være svært at vide hvad man skal pille ved i starten, men prøv og se i
fotobøger eller på Nettet om billedredigering. Du kan jo starte med at beskære
billederne og justere kontrast og lysstyrke. Derefter kan du prøve med Levels,
Colorbalance osv. For at få nogle gode billeder ud at noget dyrt udstyr, er
det vigtigt også at tage sig tid til justeringen.

Når alt dette er sagt, så gælder det bare om at komme ud og få taget nogle
billeder. Nu hvor du kører digitalt kan du bare tage løs, uden at tænke på
filmomkostninger. Når du så kommer hjem, så vær kritisk og slet med hård hånd.
Alt hvor motivet ikke virker interessant skal bare ud - ellers drukner du
hurtigt i middelmådige skud.

Vil du gerne have kritik på enkelte billeder, kan du uploade dem til
www.fotokritik.dk eller www.fotobasen.dk eller skrive et indlæg her i
nyhedsgruppen. Det kan dog være svært at kommentere et helt galleri som her.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 20-11-04 22:21

KNL DtP wrote:
> [...]
> Du kan prøve at arbejde med forskellige optagelsesvinkler - f.eks. helt ned på

Helt rigtigt, det jeg prøver på er jo at skyde lidt i øst og vest for at
finde min egen stil, så den med hønen er måske ikke den bedste at få
kritik på, selvom den står på et ben.

Jeg skal så sige, at alle billeder er beskåret men måske ikke på den
fede måde ? , ellers er der ikke rørt ved kontrast eller andet, det er
billeder direkte fra kameraet.

Men jeg vil klø på og måske engang imellem deltage i noget
safari/fotolog konkurrence.

Ps. Hvis der findes andre her i gruppen fra det midt/vestjydske som vil
med ud og fotograferer så er jeg klar til en tur. Er selv flyttet
tilbage til egnen omkring Struer efter 20 år i København.

Hilsen Tommy Hjorth

Fra : jesper o

Dato : 21-11-04 15:24

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, det er altså lidt sjovere og nemmere at få gode billeder med det rette
> udstyr. Jeg har også oplevet en opblomstring for fotografering efter jeg
> opgraderede til dSLR for 1½ år siden.
Egentlig troede jeg at det det det der er mellem ørene der bestemmer hvordan
et billede skal optages og ikke så meget udstyret.

> [...]
fotografi.
> Du kan prøve at arbejde med forskellige optagelsesvinkler - f.eks. helt
Det du forklarer her er jo netop beviset på at man skal tænke sig om når man
skal tage et billede. Og det kan ligesågodt gøres med et billigt udstyr som
et udstyr til kr. 50000,-

Bagdelen ved digitalt forgrafi er at man bare kan tage en hel masse og så
håbe på at der er noget godt på "negativet" De fleste gode billeder er ikke
tilfældigt opstået der er somregel hårdt arbejde bag ved.
jesper o

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 21-11-04 15:50

jesper o wrote:
> [...]
> skal tage et billede. Og det kan ligesågodt gøres med et billigt udstyr som

Jeg tror at der er nogen som misforstår mit indlæg, det handler ikke om
at jeg har brugt de 50000. kr på udstyr men fornøjelsen ved at
fotografere, og fornøjelsen er nu engang større med godt udstyr, jeg
startede med en 300d med kit objektiv, og fandt snart ud af jeg måtte
have et større zoom område, og købte mig en 35-105 objektiv men var ikke
særlig tilfreds med skarpheden, dernæst fandt jeg nogle mangle ved
kameraet, som gjorde at jeg opgradrede til 10d med 17-40 L og en ex 550
blitz (købt brugt ) da jeg først så hvilken skarphed denne zoom kunne
gi, var
jeg solgt, og måtte have L objektiver fremover. Det var Så det meste af
historien.

Ps. Jeg holder nu også af at kører i min V70 og ja jeg opgradrede far en
citroen xantia

Tommy Hjorth

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-11-04 18:00

Tommy Hjorth wrote:

> Jeg tror at der er nogen som misforstår mit indlæg, det handler ikke om
> at jeg har brugt de 50000. kr på udstyr men fornøjelsen ved at
> fotografere, ...cut...

Hvorfor resulterede det så i et mopset Re', da jeg ønskede dig go'
fornøjelse...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 20-11-04 22:52

On Sat, 20 Nov 2004 20:57:48 +0100, Tommy Hjorth
<tommy@linuxgeek.digicity.dk> wrote:

> [...]
>digital slr var kommet ned i en pris hvor de fleste kan være med, det
>vil så sige, at jeg siden april måned vel har brugt en halv hundrede

Et halvt hundrede tusinde - hvorfor dog i alverden det?

Hvis jeg skal være lidt fræk - der er så vidt jeg kan se ingen af dine
billeder, der ikke kunne laves med digital SLR til en fjerde/femte-del
af prisen. Eller et ikke-SLR til en tiendedel eller mindre.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 20-11-04 23:45

jubija@yahoo.dk wrote:

> [...]
> billeder, der ikke kunne laves med digital SLR til en fjerde/femte-del
> af prisen. Eller et ikke-SLR til en tiendedel eller mindre.

Det er fornøjelsen af at holde noget ordenligt grej i hænderne, og jeg
har så valgt at købe noget ordenligt grej, når det er sagt så er jeg
ikke i tvivl om at der kan tages ligeså gode knivskarpe billeder med
langt billigere udstyr end mit, og det var nu ikke for at diskutere mit
penge forbrug jeg skrev dette indlæg, men mere for at få lidt saglig
kritik af det arbejde der er lagt i billerne.

Tommy Hjorth

Fra : Per O.

Dato : 21-11-04 02:42

jubija@yahoo.dk wrote:

> [...]
> billeder, der ikke kunne laves med digital SLR til en fjerde/femte-del
> af prisen. Eller et ikke-SLR til en tiendedel eller mindre.

Hvorfor købe en Lada, hvis man har råd til en Mercedes ? Mener du så også,
at man skal starte med at købe en Lada først, og når man så kan styre den,
så kan man købe en Mercedes ? At Tommy så ikke er nået så langt, rent
fotografisk, gør da ikke den misundelige tone i indlæggene mere rigtig eller
acceptabel. Han har måske bare penge nok til at købe det udstyr vi andre
drømmer om ... og med erfaringen kommer der også bedre billeder. Giv dog
noget saglig kritik af de billeder I ikke kan li' i stedet for at være
misundelige på mandens økonomi. Vi er alle startet et sted ... husk lige
det. Ingen starter som verdensmester, men det er nemmere at nå toppen med
godt udstyr !
Jeg vil sige tillyke med det fine udstyr, og ønske dig held og lykke i din
fotografiske udvikling Tommy.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 21-11-04 04:40

On Sun, 21 Nov 2004 02:41:48 +0100, "Per O."
<digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote:

>Hvorfor købe en Lada, hvis man har råd til en Mercedes ? Mener du så også,
>at man skal starte med at købe en Lada først, og når man så kan styre den,
>så kan man købe en Mercedes ?

Nej - for den sammenligning holder ikke.

> [...]
>drømmer om ... og med erfaringen kommer der også bedre billeder. Giv dog
>noget saglig kritik af de billeder I ikke kan li' i stedet for at være

Misundelig? Du læser vist indlæggene som en vis herre læser Biblen.

Fra : Per O.

Dato : 21-11-04 23:18

jubija@yahoo.dk wrote:

> Nej - for den sammenligning holder ikke.

Hvorfor er det så ikke i orden at manden bruger 50.000 på fotoudstyr ? Er
dit indlæg ikke et udtryk for, at du ikke mener at han bruger det godt nok ?
Hvorfor ville det være bedre at tage de samme billeder med at kamera til
2500 kr?

> Misundelig? Du læser vist indlæggene som en vis herre læser Biblen.

Nææ, jeg synes bare dit indlæg bar præg af misundelse .. hvis du ikke er
misundelig på at han har råd til at bruge det omtalte beløb, så har du da
min uforbeholdne undskyldning .. sådan læste jeg bare dit indlæg.

Per O.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-11-04 23:57

Per O. wrote:

> Nææ, jeg synes bare dit indlæg bar præg af misundelse .. hvis du ikke er
> misundelig på at han har råd til at bruge det omtalte beløb, så har du da
> min uforbeholdne undskyldning .. sådan læste jeg bare dit indlæg.

Jeg synes din undskyldning er på plads, for når Tommy starter sit
indlægg med at proklamere, at han har brugt 50 tusser på fotoudstyr,
og derpå beder om kritik af en stribe talentløse knipserier, så er
det squ helt ok at bemærke, resultaterne slet ikke står mål med
investeringen - og jeg er enig i, at alle Tommy's billeder kunne
være lavet lige så godt, og/eller måske bedre med et digicam til
nogle få tusinde kroner...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per O.

Dato : 22-11-04 01:03

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> investeringen - og jeg er enig i, at alle Tommy's billeder kunne
> være lavet lige så godt, og/eller måske bedre med et digicam til

Hvis resultatet skal stå mål med investeringen, så håber jeg da ikke du har
givet alt for mange penge ud på udstyr Ebbesen

Per O.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-11-04 06:37

In article <cnra8p$gi3$1@news.net.uni-c.dk>, Per O. wrote:

> Hvis resultatet skal stå mål med investeringen, så håber jeg da ikke du har
> givet alt for mange penge ud på udstyr Ebbesen

Hans imagebank er vel bygget på kvantitet fremfor kvalitet, således
kunder altid kan finde hvad de mangler. Og som han tidligere har nævnt,
så skal kunderne typisk bruge billederne i lille størrelse. Og så kan
han tillade sig det.

Fra : Per O.

Dato : 22-11-04 10:20

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> kunder altid kan finde hvad de mangler. Og som han tidligere har
> nævnt, så skal kunderne typisk bruge billederne i lille størrelse. Og

Jeg er enig med hensyn til at kvantitet må være målet for NRE, men hvorfor
kritiserer han så andre som holder sig på samme niveau ?

Per O.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-11-04 23:07

Tommy Hjorth wrote:

> at jeg siden april måned vel har brugt en halv hundrede tusinde på
> udstyr, vel det NRE kalder feticist,...Cut...

Hmmm... hvis du har investeret ca. 50 tusser i fotoudstyr, og disse
20 knipserier er resultatet, så siger jeg bare go' fornøjelse...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 20-11-04 23:39

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hmmm... hvis du har investeret ca. 50 tusser i fotoudstyr, og disse 20
> knipserier er resultatet, så siger jeg bare go' fornøjelse...

Rent faktisk så er det en fornøjelse.

Rent teknisk så er billederne langt over hvad man finder på
photo-galleriet, der er spøjt i farverne, dynamik i skyggerne samt
knivskarpe knipserier.

Og så er jeg egenligt såre ligeglad med hvad du synes, det er jo bare
den samme gang meningløse skriplerier fra din side.

Tommy Hjorth

Fra : JB

Dato : 21-11-04 01:20

spil af tid

Tommy Hjorth <tommy@linuxgeek.digicity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:419fc786$0$243$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

Fra : JB

Dato : 21-11-04 01:25

returnerer dit udstyr..................>

Tommy Hjorth <tommy@linuxgeek.digicity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:419fa1bf$0$245$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-11-04 02:41

> [...]
>

> Der bliver dog også tid til lidt dyr og naturfotografi, og det er mest
> det jeg gerne vil have noget kritik af, så her er linket til galleriet.

Jeg kan godt lide billedet af de 2 gråspurve på den der udskårne træting. Men det trænger til bearbejdning i PS for at hente detajler ud af fuglene
Jeg kan oxo godt lige billedet af den nysåede mark med de tre vindmøller i disen bagved. og det første billede af skovsøen er oxo rimeligt ok, dog lidt kedeligt.

Resten siger mig intet.
Så det er bare at gå på med krum hals for at blive bedre. Det gør vi andre, uanset hvad de værste kritikere måtte sige.
Keep Clicking

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-11-04 02:42

Tommy Hjorth wrote:

> [...]
>
> Der bliver dog også tid til lidt dyr og naturfotografi, og det er mest
> det jeg gerne vil have noget kritik af, så her er linket til galleriet.

Hmmmm, hvordan kan du kombinere:

hvor de fleste kan være med

med

halvt hundrede tusinde (50.000)

vs.

det resultat som du viser i dit galleri.

Det bedste billede i galleriet er den skov som spejler sig i søen.
Resten.....hmmmmmm bliver du meget ked, når jeg siger dig, at de
billeder kan laves med udstyr som koster en tiende del.

Med al ubeskedenhed så overstiger dine blomsterbilleder ikke:

http://www.carben.dk/carsten/IMG_0010.jpg
http://www.carben.dk/carsten/IMG_0011.jpg
http://www.carben.dk/carsten/IMG_0014.jpg

En del af dine fotos af børnene kunne have gavn af fill-flash (eller
hvad det nu hedder, når man vil ophæve skygger).
Fx http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=1&pos=0
dette billede vil redde en del, når du lige startede blitzen, så man
også kunne se barnets ansigt.

Og er det bare mig eller er sutter bare grimme på billeder?

Jeg ved ikke om man kan det med dit kamera/udstyr, men med mit S1 IS
(til kr. 3795) kan man indstille blitzens styrke. En ganske nyttig
funktion til fill-flash.

Du bad om kritik. Og du fik den.

Et par tips til fremover:
Læs et par bøger om fotografi. Tom Ang kan anbefales.
Køb billigere kamera, hvor du kan teste de forestillinger du har om et
godt fotografi (så slider du ikke det dyre kamera på "snapshots").
Brug kun det dyre kamera/udstyr, når der er særlige lejligheder (så kan
du tage hvad du har lært med det lille kamera og overføre til det du har
nu).
Teknikken er ikke så forskellig, når det kommer til stykket.

Ja, det er sikkert en god fornemmelse at arbejde med noget fedt udstyr.
Det er bare synd, at du ikke udnytter dets muligheder.

mvh

Carsten Riis
som er amatør, men kan altså godt se hvad der er godt og hvad der er
knap så godt....og ikke mindst hvad man kan gøre fremover.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-11-04 08:50

In article <419fa1bf$0$245$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Tommy Hjorth wrote:
> [...]
>
> Der bliver dog også tid til lidt dyr og naturfotografi, og det er mest
> det jeg gerne vil have noget kritik af, så her er linket til galleriet.

Dine billeder er generelt meget kedelige, og påå flere områder
typisk mange begyndere.

Det der springer i øjnene allerede med de små eksemplarer er, at du
beskærer alt for hårdt på mange billeder, og du mangler at lave basal
billedbehandling (du kan evt nøjes med at skrue op i dit kamera for
farvemætning, kontrast og skarphed hvis du ikke vil justere det manuelt)
Dine motiver er hamrende flade, og dermed meget kedelige.

Din beskæring er alt for firkantet, og du vil have presset emnet ind
midt i billedet. Læs om billedkomposition på nettet, og du vil lære,
at motivet bør befinde sig på 1/3 linierne i billedet.

Da jeg arbejdede som DTP'er lærte jeg at luft er godt. Det gælder
også ofte i fotos. Lav luft uden om motivet.

De fleste af os med ordentligt udstyr (og en mindre investering end
dig) laver mere billedbehandling. Som minimum i Photoshop CS når man
tager billedet ind, så justerer man hvidbalance, højlys+skygge,
samt som regel en ekstra gang farve (5-20% ekstra saturation). Det
er minimum for mig når jeg skyder i RAW. Og så får den som regel
også en gang shadow/highlights + levels. Så noget beskæring (sker ind
imellem inden shadow/highlights + levels), og ændring af størrelse,
så noget Unsharp Mask(300, 0.3, 2) inden jeg konverterer fra
AdobeRGB til sRGB som bruges på web.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 21-11-04 10:00

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> imellem inden shadow/highlights + levels), og ændring af størrelse,
> så noget Unsharp Mask(300, 0.3, 2) inden jeg konverterer fra

Må jeg så ikke se noget af det du laver så jeg kan lærer af det ?

Tommy Hjorth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-11-04 10:13

In article <41a05911$0$246$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Tommy Hjorth wrote:

> Må jeg så ikke se noget af det du laver så jeg kan lærer af det ?

Jeg er selv en amatør, men i gang med at lære. Du kan se hvad
jeg fik ud af tilfældige knipserier på seneste fotosafari:
http://usenet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=26

Jeg har også brugt flere penge på flere af mine objektiver
end mange bruger på et helt kamera.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-11-04 11:04

> [...]
>
> Der bliver dog også tid til lidt dyr og naturfotografi, og det er mest det
> jeg gerne vil have noget kritik af, så her er linket til galleriet.

Hej Tommy.

Der er sagt mange ord om dine billeder, nogle ting er gode andre knap så
gode. Jeg kan godt lide dit billede af mågen, hvor du har vindmøllen med i
baggrunden, det kunne sagtens blive til noget godt. Eventuelt ved at give
lidt mere plads foran mågen og en justering af highlights/shadows eller
levels samt noget mere saturation.

Ellers må jeg indrømme, at jeg finder dine billeder lidt mørke. DSLR kvæver
ofte, at billedet bliver behandlet i en editor bagefter for at få det sidste
ud af dem. RAW kan virke lidt kedeligt, og det tager faktisk ikke lang tid
at efterbehandle dem, det kan vel gøres på omkring 2 minutter, hvis ellers
billedet er ordentligt eksponeret.

Povl kommer med nogle gode råd til, hvad du kan gøre. Du har udstyret nu og
så er det ellers bare at komme igang med at knipse løs. For at komme videre
synes jeg at du skal forholde dig noget mere kritisk til, hvad du viser. Kig
på billederne og se, hvorfor billedet siger dig noget, hvad der virker og
hvad der skal gøres bedre. Du bruger meget centerkompositionen og den er
ofte meget kedelig. Prøv nogle andre beskæringer og mere knald på farverne.

MVH
Thomas

Fra : Jan

Dato : 21-11-04 19:03

Hi

"Tommy Hjorth" <tommy@linuxgeek.digicity.dk> wrote in message
> [...]
>
> Der bliver dog også tid til lidt dyr og naturfotografi, og det er mest det
> jeg gerne vil have noget kritik af, så her er linket til galleriet.

Jeg er en af dem der læser med i denne gruppe uden endnu at have haft modet
til at præsentere nogle billeder for "pøbelen"

Men jeg synes du har nogle pletskud i de to fugle på stoleryggen, eller hvad
de nu sidder på. Desuden mågen som flyver forbi vindmøllen og sidst de tre
vindmøller gemt i disen er godt fanget. De tre billeder ville jeg godt have
taget.

Men du skal prøve at investere i et billedbehandlingprogram så du kan
beskære billederne og justere lys og kontrast osv. osv......
Desuden skal du studere billedkomposition og beskæring og også være lidt
mere kritisk om hvad du viser os.

Bare forsæt og vis os lidt mere hen af vejen...

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 21-11-04 23:58

Jan wrote:
> [...]
> vindmøller gemt i disen er godt fanget. De tre billeder ville jeg godt have

De sidder på foderbrættet, jeg synes også det er et godt billed men jeg
skulle måske efterbearbejde den lidt i ps.

Tommy

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-11-04 10:15

> [...]
> tusinde på udstyr, vel det NRE kalder feticist, men never mind det er en
> fornøjelse at fotografere, ikke mindst mine tvillinge piger på nu 2 år.

At du har valgt at investere en masse giver jo ikke garanti for gode
billeder. Det eneste der er at gøre er øvelse, øvelse, ....

Se på andres billeder, da det er rene begynderfejl du laver....men det kan
rettes.

> Der bliver dog også tid til lidt dyr og naturfotografi, og det er mest
> det jeg gerne vil have noget kritik af, så her er linket til galleriet.
>
> http://www.coolscreen.dk/thumbnails.php?album=2

Dyret på grenen http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=0 er
uskarpt, men du en enkelt komposition of rolig baggrund, men du kunne måske
have fået et mere interessant billede, hvis du havde taget det fra en lavere
position og få dyret til at se på dig. Det er iøvrigt ret uskarpt. Desværre
er der ikke exif info, så man kan se ISO værdi, tid og blænde, men lyset er
lidt kedeligt.

http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=1 er noget rodet og
med totalt udbrændte højlys. Du har placeret den ene Pelikan i centrum. En
beskæring ville kunne forbedre det. Brug histogrammet på dit kamera og check
at du ikke overeksponerer. Det er jo nemt at kompensere for. På din Canon
10D er det bare at dreje på det store hjul bagpå efter at du lige trykker
udløseren halvt ned.

Dine blomsterbilleder har ikke noget dybdeskarphed. Brug stativ, f/16, ISO
100 og hvis lukkertiden kommer ned på 1/2 sekund eller mindre så brug mirror
lockup og tidsforsinkelse og helst en ekstern udløser (f.eks. TC-80N3).
Flash kan også bruges, men hvis du kan finde det rigtige lys, så er det at
foretrække, synes jeg.

Hønen http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=6 med
vanddråberne er fin, men desværre uskarp.

Flyet http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=7 siger mig ikke
noget, det er alt for lille.

Fuglene http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=8 er for rodet
og ville vinde med et closeup på et af fuglene i stdet.

http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=13 er flot, men beskær
den og fjern noget af det uvedkommende til højre i billedet.

Mit råd er at du husker at checke histogram, kører med lukkertider der er
høje nok (f.eks. program Tv) og skruer op for ISO værdien om nødvendigt og
dybdeskarphed når det er nødvendigt med Av og stativ om nødvendigt.
Beskæringer! Hvis du ikke får den rigtige beskæring ved optagelse så smid de
ubrugelige pixels væk bagefter. Husk at på rimelig afstand kan du fokusere
og rekomponere med udløseren halvt trykket ned, men tæt på vil du få
uskarphed og må vælge det rigtige fokuspunkt (lidt besværligt med 10D og
meget lettere nu med 20D og joystikket).

Mvh,
Hans

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 22-11-04 12:20

Hans Kruse wrote:
> [...]
> er der ikke exif info, så man kan se ISO værdi, tid og blænde, men lyset er

Den er fotograferet igennem et hegn så det er næsten umulig synes jeg at
få et super skarpt billed.

> [...]
> 10D er det bare at dreje på det store hjul bagpå efter at du lige trykker

Je jeg kan godt se at den er lidt ubrændt i højlysene, og ja det er
taget med 10d, hvordan ville du beskære den så den ikke var så centreret ?.

> [...]
> Flash kan også bruges, men hvis du kan finde det rigtige lys, så er det at

Det er et spæd forsøg på noget macro, og øvelse og gode råd er altid
godt, jeg håber det bliver bedre hen af vejen.

> Hønen http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=6 med
> vanddråberne er fin, men desværre uskarp.

Ja desværre er den lidt uskarp, men jeg nænnede ikke at smide den væk
men håber dog at jeg får chancen igen da det er vores høne.

> Flyet http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=7 siger mig ikke
> noget, det er alt for lille.

Det er taget med for at vise skarpheden i canon 70-200 f/4 L, men det er
da rigtig at den ikke er perfekt.

> Fuglene http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=8 er for rodet
> og ville vinde med et closeup på et af fuglene i stdet.

Ok, det vil jeg prøve næste gang det er godt vejr, og hvis fuglene er
fotogene den dag.

> http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=13 er flot, men beskær
> den og fjern noget af det uvedkommende til højre i billedet.

Det vil jeg prøve.

> [...]
> uskarphed og må vælge det rigtige fokuspunkt (lidt besværligt med 10D og
> meget lettere nu med 20D og joystikket).

Jeg har faktisk opgraderet til 20d, det er derfor jeg har brændt en
masse penge af "købt dyrt og solgt billigere ", men som konen siger
hobby koster det det koster, sød og forstående konen.

Jeg siger tak for kritiken, men vil gerne have dig til at se på følgende
billeder.

http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=14

http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=19

http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=31

Og der er flere hvis du har tiden og gider.

Tommy Hjorth

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-11-04 19:45

> Den er fotograferet igennem et hegn så det er næsten umulig synes jeg at
> få et super skarpt billed.

Hvis det er et trådhegn, så er fidusen at gå så tæt på hegnet som muligt.
Det er faktisk muligt at få skarpe billeder gennem et trådhegn.

En
Canon

> Je jeg kan godt se at den er lidt ubrændt i højlysene, og ja det er
> taget med 10d, hvordan ville du beskære den så den ikke var så centreret
?.

F.eks. skære det uvedkommende væk i den ene side.

> Det er et spæd forsøg på noget macro, og øvelse og gode råd er altid
> godt, jeg håber det bliver bedre hen af vejen.

Mine råd er kun en start. Hvis du vil videre indenfor dette felt så er det
rigtigt meget mere at gå efter. Bælge, multi- eller ringflash, etc.

> Ja desværre er den lidt uskarp, men jeg nænnede ikke at smide den væk
> men håber dog at jeg får chancen igen da det er vores høne.

Det er desværre en af de vigtigste ting at lære! Smid væk, brug delete
knappen med hård hånd.

> Det er taget med for at vise skarpheden i canon 70-200 f/4 L, men det er
> da rigtig at den ikke er perfekt.

Jamen dette objektiv er knivskarpt, hvorfor bevise det?

> Jeg har faktisk opgraderet til 20d, det er derfor jeg har brændt en
> masse penge af "købt dyrt og solgt billigere ", men som konen siger
> hobby koster det det koster, sød og forstående konen.

Så har hun vel en hobby, der kan matche din? No free lunch, he-he.

> Jeg siger tak for kritiken, men vil gerne have dig til at se på følgende
> billeder.
>
> http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=14

Egentligt et flot billede, men på én eller anden måde mangler det noget.
Lyset er flot, men det er uskarpt på hovedet og for meget udbrændt lys. Der
er meget store kontrastforskelle, så det er svært at repræsentere.

> http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=19

Flot, men jeg synes der er for meget himmel.

> http://www.coolscreen.dk/displayimage.php?album=2&pos=31

Flot ugle, men jeg tror jeg ville skære den lysende stolpe væk i højre side,
da den virker forstyrrende. Ellers skarpt på øjnene og fjerdragten, men
måske med en tendens til for lille dybdeskarphed, men godt ramt, da der ikke
har været meget tid mens den var næbbet

Mvh, Hans