Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
LCD skærm, Sony DSC W1/W12
Fra : Lars

Dato : 18-11-04 20:19

Jeg har lige fået et nyt kamera, Sony DSC W12 (det samme som W1).
Når jeg kigger i LCD skærmen, for at se billedet jeg skal til at tage,
bliver billedet meget mørkt, når jeg zoomer ind med de 3X optisk zoom (ved
indendørs billeder).
I alm. stuebelysning, kan billedet nemt blive så mørkt, at man ikke kan se
ansigtudtrykkene, selv ved ca. 3 meters afstand. (ikke noget problem inden
der zoomes)
Det påvirker selvfølgelig ikke billedet, da blitzen kompenserer, det er blot
lidt irreterende, at man ikke rigtig kan se motivet, inden man tager
billedet.

Nu er spørgsmålet om det er normalt ?
Er det værre på et Sony DSC W1/W12, i forhold til andre kameraer ?
Kan man gøre noget ? (andet end selvfølgelig at tænde noget mere lys)

På forhånd tak - Lars

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-11-04 22:41

"Lars" <hovvej1@mail.dkNEJ_TIL_SPAM> wrote in message
> [...]
> Er det værre på et Sony DSC W1/W12, i forhold til andre kameraer ?
> Kan man gøre noget ? (andet end selvfølgelig at tænde noget mere lys)

Det der sker er at blænden bliver mindre (fysisk) altså du får et større tal
på blænden og så kan der ikke komme så meget lys igennem, det er ganske
normalt, men det lyder lidt ekstremt i dit tilfælde.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Lars

Dato : 19-11-04 16:33

> [...]
> på blænden og så kan der ikke komme så meget lys igennem, det er ganske
> normalt, men det lyder lidt ekstremt i dit tilfælde.

Kan man i de tekniske specificationer se hvor meget, sålesdes at man evt.
kan sammenligne med andre kameraer ?

Er der nogle som har nogle praktiske erfaringer med Sony kameraet ??

MVH Lars

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-11-04 17:29

In article <419e121b$0$11799$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Lars wrote:

> Kan man i de tekniske specificationer se hvor meget, sålesdes at man evt.
> kan sammenligne med andre kameraer ?

Ja. Det er f-værdien. Hver gang f-værdien forøges med en faktor 1.4
så kommer der kun halvt så meget lys til sensor.

Så f/1.4 har dobbelt så meget lys som f/2.0 som har dobbelt så meget
som f/2.8 som har dobbelt så meget som f/4.

Derudover er skærmen ikke beregnet til at anvende på den måde, det
betyder normalt du holder kameraet væk fra kroppen, hvilket ofte
giver rystede billeder. Det er meningen du skal holde det tæt til
kroppen og se gennem søgeren.

Teoretisk kunne kameraet også bare forstærke billedet elektronisk,
men så ville det ikke vise hvordane n billede uden blitz ser ud.