Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sb 600 Sb 800
Fra : Peter Hansen

Dato : 18-11-04 12:40

Hej til gruppen

Står for at skulle købe mig en Flash til mit Nikon D70.
Mit valg står mellem de ovennævnte Nikon og mit spørgsmål er hvad er
forskellen på dem udover at Sb 800 har et højere ledetal.
Jeg er nybegynder derfor mine spørgsmål.

Venlig hilsen
Peter hansen

Fra : HKJ

Dato : 18-11-04 13:06

"Peter Hansen" <gwph@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> forskellen på dem udover at Sb 800 har et højere ledetal.
> Jeg er nybegynder derfor mine spørgsmål.

SB800 har følgende ekstra:

En hvid hætte der kan sættes på for at få bløde lys (Svarer til et produkt
der hedder omnibounce).

Den har en lille indbygget reflektor, som bruges når du bouncer flashen over
loftet (Dette kan klares ved at klistre et hvidt pap på flashen)

Mulighed for 5 batterier, hvilket giver hurtige opladetid.

Du får et par farvefiltre med, som får flashen til at efterligne
glødelamper/lysstofrør i farvetemperatur.

Den har indbygget SU4, hvilket er en "dum" slavefunktion, den kan være
nyttig i nogle situationer (Både SB600 og SB800 har iTTL slave funktion, som
kan bruges med D70).

Bedre understøttelse af gamle Nikon kamera.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-11-04 14:00

HKJ wrote:
> "Peter Hansen" <gwph@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
>
> SB800 har følgende ekstra:
[Cut features v. SB800]

....samt muligheden for at være master i forhold til andre flash (SB800/600),
hvilket SB600 ikke kan.

vh
Jan.

Fra : HKJ

Dato : 18-11-04 14:33

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> [Cut features v. SB800]
>
> ...samt muligheden for at være master i forhold til andre flash
(SB800/600),
> hvilket SB600 ikke kan.

Hvilket først er rigtig interresant hvis man køber flere og der kan den
første godt være en SB600, da en SB800 master både kan styre SB600 og SB800.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-11-04 16:27

HKJ wrote:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Hvilket først er rigtig interresant hvis man køber flere og der kan
> den første godt være en SB600, da en SB800 master både kan styre
> SB600 og SB800.

.....og?

Fra : AS

Dato : 20-11-04 12:03

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> SB800 har følgende ekstra:
>
> En hvid hætte der kan sættes på for at få bløde lys (Svarer til et produkt
> der hedder omnibounce).

Den giver også mulighed at dække området svarende til ca. 17mm objektiv.
Uden bounce dækker "kun" til 24 mm. Jeg kende ikke SB600, men du skal checke
selv. Det kan være væsentlig ved vidvinkel.

Fra : HKJ

Dato : 20-11-04 12:13

"AS" <ars@TrasH.net> wrote in message

> [...]
checke
> selv. Det kan være væsentlig ved vidvinkel.

Det kan du også med en lille "træk ud" diffuser som er indbygget i SB800 og
SB600, den går faktisk helt ned til 14mm (ved 35 mm film).

SB800 har et ekstra trin ved 17 mm, hvorfor ved jeg egentlig ikke, da den
har samme ledetal ved både 14 og 17.

Fra : ab©

Dato : 18-11-04 18:11

"Peter Hansen" <gwph@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Står for at skulle købe mig en Flash til mit Nikon D70.

Ja, problemerne er forskellige for forskellige individer, men når du nu
_skal_ ud og investere i noget lys, mener jeg at det er en god idé at tænke
i andre forskellige retninger. SB 6/800 er jo nogle "store" størrelser, men
der er jo ikke noget lys i dem

Investér hellere i nogle ordentlige flash-lys, som tænder når du brænder den
indbyggede af, det giver noget helt anderledes lys end det flade lys fra en
fakkel i nærheden af kameraet, og du er helt fri for at bære rundt på
blitzen og kan fuldstændigt hellige dig billedvinkel, motiv o.s.v.

Det er som om, at kravet til lys i diverse amatørblitz er faldet i takt med,
at udstyret er blevet mere lysfølsomt. Tidligere ville fotografer jo falde
på halen af grin, hvis nogen for alvor havde foreslået en blitz med et
ledetal (endda nu ved ISO100) på SB-800´s størrelse. Det er også som om
fotografernes hjerne absolut skal kobles fra til fordel for sensorstyret
hardware-kontrol - nogen glemmer da vist alle de fordele, der netop er med
digitalkameraerne - er lyset uheldigt kan resultatet jo bare gøres om. Vi
amatører regner jo ikke timelønnen med, når resultatet skal gøres op

ab