Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problem med manuel flashsynkronisering i N~
Fra : Lars Troels

Dato : 18-11-04 12:13

Nu håber jeg på reaktioner fra alle de teknikbegejstrede fotografer der
huserer herinde.

Jeg har det problem med mit Nikon D70 at den eksponerer billederne
fuldstændigt ens uanset hvordan jeg sætter lukkertiden.

Ved portrætfotografering anvender jeg normalt 1/125 og blænde 5,6 eller 8.
Kameraet er indstillet til fuld manuel styring (M). Hvis jeg så sætter
lukkertiden ned til 1/60 eller endda 1/15 får jeg præcist den samme
eksponering, og hold nu fast også ved 1/500 og f/5,6.

Kameraet er forbundet med flash via en flashsko og et kabel, men samme
problem optræder hvis jeg sætter en SB-600 direkte i skoen og kører fuld
manuel.

Når jeg gransker dataene i Photoshop CS kan jeg se at en reelle lukkertid
ligger omkring 1/111 uanset at EXIF lukkertiden er 1/30 eller 1/500. Og jeg
kan jo høre at lukkeren ændrer lukkertid. Jeg kan bare ikke se det på
billederne.

Jeg har talt med DFA, som ikke lige har et svar parat uden at se kameraet.
Er der nogen af jer der kan komme med et bud på hvad der er galt. Det er vel
flashskoens synkronisering der er kuk i. Ved avanceret TTL, Commander Mode
o.s.v fungerer kameraet perfekt via flashskoen. Det er kun i manuel det er
galt.

Hilsen

Lars T.
www.sitecenter.dk/larstroels

Fra : Peter Hansen

Dato : 18-11-04 12:56

Hej Lars
Kan ikke svare dig, men kan du sige mig, har jeg også muligheden I PhotoShop
7, for at se data på mine billeder og hvor og hvordan.
Håber at du vil svare mig

Hilsen
Peter

Fra : Kenneth K

Dato : 18-11-04 14:10

On Thu, 18 Nov 2004 12:56:23 +0100, Peter Hansen <gwph@mail.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
> PhotoShop
> 7, for at se data på mine billeder og hvor og hvordan.

Ctrl-Alt-i eller File > File Info, der kan du se dvs. info i filen og
bl.a. EXIF data. Sådan er det i den nye Photoshop CS. Jeg har ikke lige PS
7 installeret, men det skulle undre mig hvis det ikke er det samme i PS 7.

vh.
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-11-04 13:17

> [...]
> lukkertiden ned til 1/60 eller endda 1/15 får jeg præcist den samme
> eksponering, og hold nu fast også ved 1/500 og f/5,6.

Lukketiden betyder jo ikke så meget når man køre med blitz da den bliver
fyret af på meget mindre end 1/500. Den eneste forskel skulle være at
baggrunds lyset skulle blive kraftigere ved længere lukketider.

Prøv uden blitz så skulle der gerne forskel. Hvis du vil have forskel på
belysningen med blitz kan du regulere det på blitzen +/-

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 18-11-04 13:27

Lars Troels skrev:

> [...]
> jeg så sætter lukkertiden ned til 1/60 eller endda 1/15 får jeg
> præcist den samme eksponering, og hold nu fast også ved 1/500 og

Uden at kende D70 kunne jeg forestille mig
at der er en indbygget sikring mod forkert
eksponering. Ved blitzfotografering er det
blænden (og flashen selv) der regulerer lysmængden.
Ved blitzfotografering med 1/500 ville kun
20% af billedet blive belyst.

Peter Schrøder

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-11-04 13:49

Peter Schrøder wrote:
> [...]

> eksponering. Ved blitzfotografering er det
> blænden (og flashen selv) der regulerer lysmængden.
> Ved blitzfotografering med 1/500 ville kun

Så er det godt at kende D70 .
En af styrkerne ved dette kamera er rent faktisk at der er
flashsynkronisering ned til 1/500 sek (hvilket skyldes den mere
sofistikerede CCDcensor i forhold til CMOS, der er afhængig af mekaniske
lukkere ) ), hvorfor hele billedet faktisk belyses også ved denne
lukkertid.

vh
Jan

Fra : Peter Schrøder

Dato : 18-11-04 14:43

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> sofistikerede CCDcensor i forhold til CMOS, der er afhængig af
> mekaniske lukkere ) ), hvorfor hele billedet faktisk belyses også

Det kan den sør'me også. Der må alligevel være
smæk på de lukkerblade, siden det kan lade sig gøre.
Pas nu på ikke at lyde nedladende om CMOS.
Du risikerer at få halvdelen af gruppen på nakken

Peter Schrøder

Fra : HKJ

Dato : 18-11-04 14:52

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> Det kan den sør'me også. Der må alligevel være
> smæk på de lukkerblade, siden det kan lade sig gøre.

Husk "elektronisk lukker", den kan faktisk følge med på 1/8000.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-11-04 16:29

In article <419ca6fc$0$208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Peter Schrøder wrote:

> Det kan den sør'me også. Der må alligevel være
> smæk på de lukkerblade, siden det kan lade sig gøre.
> Pas nu på ikke at lyde nedladende om CMOS.
> Du risikerer at få halvdelen af gruppen på nakken

Canon supporterer fast-sync, hvor blitzen så ikke giver et
blink, men er tændt i hele den periode sprækken bevæger sig
over filmplanet.

Mht til det andet med samme eksponering uanset lukketid, så
skyldes det, at blitzen fyrer af og oplyser objektet i 1/600s
eller deromkring (Sigma 500 serien). Det er dette lysglimt der
er den primære lyskilde på alle dine billeder.

Hvis du vil ændre belysningen, så skal du have fat i FEC
(Flash Exposure Compensation) hvor du kan skrue op/ned for
blitzlyset.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-11-04 21:00

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]

> eller deromkring (Sigma 500 serien). Det er dette lysglimt der
> er den primære lyskilde på alle dine billeder.

Jeg forstår ikke rigtigt: Du siger at blitzen er 1/600 sek om at brænde af
og at fastsync her betyder at blitzen er tændt hele vejen mens sprækken fra
lukkeren bevæger sig ned over filmplanet. Dvs. sige at det skal foregå på
1/600 sek eller mindre. Ka' det virkeligt passe, eller har jeg bare
misforstået noget.

vh
Jan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-11-04 17:39

In article <419d0005$0$8787$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:
> [...]
> lukkeren bevæger sig ned over filmplanet. Dvs. sige at det skal foregå på
> 1/600 sek eller mindre. Ka' det virkeligt passe, eller har jeg bare

Nej. Ved hurtige lukketider, fyres blitzen af på en anden måde.
Styrken skrues ned, og der fyres en række hurtige bursts af for at holde
et jævnt lys mens sprækken bevæger sig ned over filmen.

Blitzlyset er jo ikke lige stærkt i hele 1/600s perioden.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-11-04 13:52

Lars Troels wrote:

> [...]
> så sætter lukkertiden ned til 1/60 eller endda 1/15 får jeg præcist
> den samme eksponering, og hold nu fast også ved 1/500 og f/5,6.

Du kan normalt ikke styre belysningen med en blitz via lukkertid -
lysglimtet er så kort, at det under alle omstændigheder bliver udnyttet
fuldt ud ved lukkertider over hurtigste blitzsync-tid for kameraet

> Kameraet er forbundet med flash via en flashsko og et kabel, men samme
> problem optræder hvis jeg sætter en SB-600 direkte i skoen og kører
> fuld manuel.

Ja, netop fordi du kører manuelt fyres blitzen blot af. Og da dette foregår
på under 1/500 sek. modtager kameraet hele lysmængden. Så vil du bruge
manuel, skal du regulere på den lysmængde, blitzen sender ud på selve
blitzen, eller du skal ændre blænden.

> [...]
> avanceret TTL, Commander Mode o.s.v fungerer kameraet perfekt via
> flashskoen. Det er kun i manuel det er galt.

Og det er netop kun i manuel mode, du fyrer hele blitzglimtet af - ellers
foregår blitztilpasning i automatiske modes ved at det er glimtet, der
skrues ned for.
Så der er intet i vejen med din blitz eller dit kamera.
Det er utroligt dårligt at DFA ikke kan give dig et kvalificeret svar, hvis
din problembeskrivelse er så grundig som den, du har præsenteret her.

vh
Jan

Fra : Lars Troels

Dato : 18-11-04 16:13

> [...]
> hvis
> din problembeskrivelse er så grundig som den, du har præsenteret her.

Tak for engagerede og kvalificerede svar. Jeg må dog til DFA's forsvar sige,
at jeg altid er blevet behandlet godt og kvalificeret. Også denne gang føler
jeg mig fint betjent. Jeg fik blot ikke svaret på mit spørgsmål. Det fik jeg
her.

Tak skal i ha..

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-11-04 15:29

Lars Troels wrote:
> [...]
>
> Jeg har det problem med mit Nikon D70 at den eksponerer billederne
> fuldstændigt ens uanset hvordan jeg sætter lukkertiden.

Tidligere styrede man en blits v.hj.a. dens ledetal, afstand, blænde og
filmhastighed. Dvs man regulerede blænden i forhold til resten. Det
virker vel stadig. Bag på blitsen eller vedlagt må der være en skala,
der siger hvordan. Er det ikke tilfældet, må den kunne rekvireres da det
IMHO skal være muligt at styre alt manuelt, også på et el. vidunder. Giv
ca. to bl. mere hvis blitsen peger 85 grader mod loft.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:

Fra : HKJ

Dato : 18-11-04 15:46

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> filmhastighed. Dvs man regulerede blænden i forhold til resten. Det
> virker vel stadig. Bag på blitsen eller vedlagt må der være en skala,

En skala kan ikke gøre det, en moderne flash har indbygget zoom og følger
kameraets zoom, dvs. ledetallet skifter.

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-11-04 16:26

HKJ wrote:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> En skala kan ikke gøre det, en moderne flash har indbygget zoom og følger
> kameraets zoom, dvs. ledetallet skifter.

Puh - "Moderne Tider" - nu mener jeg at have fået styr på fordeling
blits/kamera til den type billeder, jeg ofte tager, men med mindre
avanceret udstyr (analog og en A70). Jeg føler med Chaplin hvis det
bliver værre

-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-11-04 16:31

In article <419cb5b4$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, HKJ wrote:

> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
>
> En skala kan ikke gøre det, en moderne flash har indbygget zoom og følger
> kameraets zoom, dvs. ledetallet skifter.

Men det kan slås op i manualen hvad det er ved forskellige zooms.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-11-04 17:03

HKJ wrote:
> En skala kan ikke gøre det, en moderne flash har indbygget zoom og følger
> kameraets zoom, dvs. ledetallet skifter.

Det kan dog slås fra.. ihvertfald på en 550EX.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : HKJ

Dato : 18-11-04 17:07

> Det kan dog slås fra.. ihvertfald på en 550EX.

Det ændre dog ikke på at du har brug for flere skalaer, en for hver
brændvidde den kan stille på.
Eller også skal du bare huske at stille på den brændvidde du har en skala
til.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-11-04 17:17

HKJ wrote:
> Det ændre dog ikke på at du har brug for flere skalaer, en for hver
> brændvidde den kan stille på.
> Eller også skal du bare huske at stille på den brændvidde du har en skala
> til.

Eller benytte FEC og være ligeglad med manuel kontrol ? :)

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Lars Troels

Dato : 18-11-04 18:51

Langsomste glimt fra SB-600 er på 1/900 sec. Ved 1/4 kraft, hvor jeg testede
er varigheden på ca. 1/4000 sec.

Det forklarer jo det hele.