Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ang gruppebillede.
Fra : Lars Christensen

Dato : 17-11-04 15:01

Hej

Jeg er nybegynder med et 20D og et tamron 28-75 F2.8.
Jeg ville gerne vide om man kan tage et billede af et langbord, hvor man
står for bordenden og tager billedet.
Det er så meningen at folk der sider ved bordet gerne skulle stå skarpt,
helt ned til den modsatte bordende.
Vi snakker om et bord på ca. 10meter.
Hvilken indstilling kunne være passende.

Mvh Lars

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-11-04 16:00

Hvis du står ca. 1,39 meter fra første person og stiller skarpt på en
afstand af 3 meter og bruger f/16 skulle du få hele rækken skarpt!

Ok, en google søgne på dof calculator fik som første hit denne
http://www.dofmaster.com/dofjs.html, så prøv dig frem.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 17-11-04 18:28

> [...]
> afstand af 3 meter og bruger f/16 skulle du få hele rækken skarpt!
>
> Ok, en google søgne på dof calculator fik som første hit denne

Ja, så bliver hele rækken skarp - forudsat lukketiden er til det! Medmindre
bordet står ude i dagslys får du nok brug for flash - og du kan jo let
tjekke om den kan række - ellers må kameraet på stativ og falshen køres på
rear-curtain/slow sync - eller evt. bare stille kameraet på en højere ISO.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Jørgen

Dato : 18-11-04 00:32

"Lars Christensen" <clc@besked.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> helt ned til den modsatte bordende.
> Vi snakker om et bord på ca. 10meter.
> Hvilken indstilling kunne være passende.

Hej Lars
Du vil jo nok få nogle problemer med belysningen af personerne forrest og
bagest.
Hvordan har du tænkt dig at løse det?
Hvis du skal have en passende valgt blænde af hensyn til dybdeskarpheden,
skal der trods alt være ret meget lys tilstede.

Hilsen
Jørgen

Fra : Lars Christensen

Dato : 18-11-04 07:46

Hej

Spørgsmålet er mere teoretisk ment.
Det er bare vigtigt at vide, til den dag man stå i denne situation.
Familiefester etc.
Men du har ret med hensyn til lyset. Det kan vise sig som et problem.
Hvad gør i når i skal fotografere mange mennesker indendørs, på forskudte
afstande.

Mvh Lars

Fra : Jørgen

Dato : 18-11-04 12:51

> [...]
> Men du har ret med hensyn til lyset. Det kan vise sig som et problem.
> Hvad gør i når i skal fotografere mange mennesker indendørs, på forskudte

Hej igen Lars
Hvad gør i -------- ??

I den tænkte situation vil det blive nødvendigt at tilføre en masse
"kunstigt lys", som faktisk skal opstilles ret præcist - det vil være
praktisk umuligt i de fleste tilfælde.
Jeg ville nok vælge at tage 6 billeder af bordet, nemlig 1 fra hver bordende
og 2 fra hver side.
Her vil du kunne klare med en god blitz, evt. med hjælp fra en "paraply"
eller loftet, hvis det egner sig til refleksion.
Hilsen
Jørgen

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 18-11-04 15:47

> [...]
> Men du har ret med hensyn til lyset. Det kan vise sig som et problem.
> Hvad gør i når i skal fotografere mange mennesker indendørs, på forskudte

Du kan jo bare bruge flere falsh - til Nikon kan SU-4 bruges.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk