Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rename i IrfanView.
Fra : Jesper

Dato : 16-11-04 17:54

Hej.

Jeg kæmper med at få ændret navnet på en masse fotos ved hjælp af IrfanView,
men har følgende problem.

Billederne skal f.eks. hedde Rom 2004 1, Rom 2004 2,... o.s.v.. Altså med en
"stamtitel" og så fortløbne numre.

Hvordan helt præcis gør jeg det?

Jeg er inde i billedet: "Batch rename settings."

I "name pattern" skriver jeg: Rom 2004

I "starting index" skriver jeg: 1

Programmet ændrer så kun det første af mine valgte fotos til følgende titel:
Rom 2004.

Herefter skriver programmet for alle de andre fotos som jeg forsøger at
ændre navn på, at filen allerede eksisterer.

Med andre ord: Programmet ændrer kun navnet på de valgte fotos til Rom 2004
og det er der jo naturligvis kun et foto som kan hedde. Sikkert derfor får
jeg beskeden om at filen allerede eksistere.

Hvad gør jeg forkert?

Hvordan udfylder jeg det helt præcis med "stamtitel" og hvordan fortæller
jeg programmet at der skal være fortløbne numre begyndende med nr. X?

Håber meget på hjælp, da jeg har vildt mange fotos, som jeg prøver at få
styr på.... Det er en stor opgave...

mvh

Jesper.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-11-04 19:51

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg programmet at der skal være fortløbne numre begyndende med nr. X?
>
> Håber meget på hjælp, da jeg har vildt mange fotos, som jeg prøver at få

Du kan gå helt udenom IView, det er en normal egenskab for XP at man kan
markere en hel masse filer, og give dem et navn. De bliver så tilføjet
navnet og fortløbende numre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jesper

Dato : 16-11-04 21:23

Hej igen.

Hvordan gør jeg så det?

mvh

Jesper.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-11-04 23:57

> Hej igen.
>
> Hvordan gør jeg så det?

Du har XP? ellers er det ikke sikkert det virker. Du gør filerne 'blå', man
kan markere en flok ved at gøre den første blå, og så holde shift nede mens
man markerer den sidste. De mellemliggende bliver så også markerede. Holder
du shift nede, kan du markere enkeltvis med huller imellem. Så højreklikker
du og vælger 'omdøb'. Her skriver du så navnet xxxx. Resultatet er at de
alle omdøbes på en gang, og kommer til at hedde: 'xxxx', 'xxxx(1)',
'xxxx(2)' osv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-11-04 16:28

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> Holder du shift nede, kan du markere
> enkeltvis med huller imellem.

Du mener formentlig <ctrl>.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 13.11.04)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-11-04 00:00

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> Du mener formentlig <ctrl>.

Ja. Den svipsede, sorry.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jan Otto Ruud

Dato : 16-11-04 23:57

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> wrote in message
> [...]
> "stamtitel" og så fortløbne numre.
>
> Hvordan helt præcis gør jeg det?
>
> Jeg er inde i billedet: "Batch rename settings."

<...>

Skriv "Rom 2004 ###" som name pattern. Da blir navnet Rom 2004 001, Rom 2004
002 o.s.v.

Du kan også bare ta med kun en "#" for å få det slik du indikerer over. Da
blir det 1,2,3...9,10,11 o.s.v. i steden for 001,002,003, noe som ofte er
uheldig når en skal sortere etter navn i en katalog siden 10 da kommer før
2.

--
Jan Otto

Fra : Nyhedskigger

Dato : 17-11-04 15:35

"Jan Otto Ruud" <my.name@broadpark.no> skrev i en meddelelse

> Skriv "Rom 2004 ###" som name pattern. Da blir navnet Rom 2004 001, Rom
> 2004 002 o.s.v.

Den med pladsholder "###" kendte jeg ikke - har nemlig døjet med "forkert"
sortering pga. manglende 0 (nul).
Tak for tippet.

Kjeld

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-11-04 00:02

"Nyhedskigger" <kks@volapyk.dk> skrev i en meddelelse

> "Jan Otto Ruud" <my.name@broadpark.no> skrev i en meddelelse

> Den med pladsholder "###" kendte jeg ikke - har nemlig døjet med "forkert"
> sortering pga. manglende 0 (nul).
> Tak for tippet.

Det må være det ideelle, det kan jeg (og andre) nok få glæde af.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen