Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stativ hoved
Fra : Allan

Dato : 16-11-04 16:13

Jeg vil lige høre om hvilke erfaringer der er med Manfrotto stativhoveder.

Dem jeg har kig på er 322RC2 (en slags "monogrip") og så 141RC

De skal anvendes udendørs med udstyr optil 300mm plus 2x konverter.

De står begge til at kunne håndtere 6kg udstyr, hvilket jeg mener jeg
holder mig under. Har nogle erfaringer med om Manfrotto hovederne er
"sikre" nok. Forstået på den måde om de kan holde det eller de hurtigt
bliver "trætte"

PFT

Allan

Fra : Reidar Solberg

Dato : 16-11-04 17:54

> Dem jeg har kig på er 322RC2 (en slags "monogrip") og så 141RC
>
> De skal anvendes udendørs med udstyr optil 300mm plus 2x konverter.

322RC2 kjenner jeg personlig ikke.

Jeg har brukt 141RC i 7 år, og synes det er greit i de fleste situasjoner.
Men i de tilfeller man skal gjøre små justeringer med en av "armene" - synes
jeg ikke dette er presist nok. Spesielt er dette merkbart ved
macrofotografering.

Jeg kjøpte meg derfor et nytt hode - Manfrotto 410 - som er mulig både å
justere hurtig og deretter finjustere. Det virker stødigere enn 141RC, og
jeg bruker det derfor mer og mer. Men skal man gjøre hurtige justeringer,
som ved f. eks. fotografering av bevegelige motiv, er nok 141RC å
foretrekke.

Mvh Reidar