Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Back up af fotos
Fra : Jesper

Dato : 16-11-04 15:56

Hej.

Jeg har som mange andre efterhånden mange fotos liggende på computeren - og
vil meget gerne have et rigtigt godt, enkelt og pålideligt back-up program
med følgende muligheder:

1) Skal kunne tage back up af kun nye filer - forstået således, at jeg ikke
hver gang behøver at tage back up af alle fotos, men kun af de nye som
bliver lagt i en given fil.

2) Bør være enkelt og overskueligt at bruge.

3) Skal kunne lave back up over til CD-Rom.

Hvilken programmer bruger I og hvilke erfaringer har I?

Jeg venter spænde på nogle inputs....

mvh

Jesper.

Fra : Povl

Dato : 16-11-04 17:50

Jesper wrote:
> [...]
>
> 2) Bør være enkelt og overskueligt at bruge.
>
> 3) Skal kunne lave back up over til CD-Rom.
>
> Hvilken programmer bruger I og hvilke erfaringer har I?

Jeg bruger Nero. Til dette formål ikke deres dedikerede backup-program,
bare Nero Burning Rom. Jeg kan godt gå i detaljer med workflowet i Nero
hvis du er interesseret, men til at begynde med kan jeg sige at det fint
opfylder dine krav (jeg brænder dog til DVD'er).

Fra : Jesper

Dato : 16-11-04 18:00

Mange tak.

Du må meget gerne fortælle nærmere om programmet og hvor jeg kan få/købe
det?

Jeg frygter jo som alle andre, at computeren lige pludselig bryder helt
sammen og så er alle fotos væk. Det vil jo være en katastrofe!

Men som nævnt, så er et vigtigt, at jeg blot ad hoc kan nøjes med at
ajourføre min back up med de nye fotos som jeg tager, så jeg ikke hver gangs
skal tage kopi af det hele - det kommer til at fylde alt for meget....

mvh

Jesper.

Fra : JB

Dato : 16-11-04 20:18

Poul

Jeg har også Nero Burning Rom,

men når bruger Nero Burning Rom
starten programmet op i Nero Express,
mangler jeg nogen filer eller er det normal ?

Jørgen

Povl <povl@PLOVAAGE.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cndb3p$127k$1@news.cybercity.dk...

Fra : Tom K.

Dato : 16-11-04 18:36

> Hvilken programmer bruger I og hvilke erfaringer har I?

Din søgen slutter her: SyncBack

SyncBack er 100% freeware, nemt at bruge selvom der er masser af
funktioner/muligheder

http://www.2brightsparks.com/syncback/

--
Tom

Fra : Jesper

Dato : 16-11-04 21:19

Hej.

Har netop prøvet programmet.

Kan ikke få det til at kopiere (brænde) over på en CD-r. Programmet siger,
at der ikke er en disk i mit drev...og det er der altså....

Jeg kan sagtens få det til at lave en back-up til en anden mappe på mit
C-drev.

Hvad gør jeg forkert?

Hvis/når det lykkedes at brænde over på en CD-R - kan programmet så
automatisk huske hvilke filer der i forvejen er på CD-R - altså så jeg ikke
behøver at skulle brænde alt igen, når jeg har lagt flere fotos i min fil?

mvh

Jesper.

">

Fra : Bach|DK|

Dato : 16-11-04 23:49

> Din søgen slutter her: SyncBack

Det er satme et godt program. Har hidtil brugt ViceVersa. Det har
fungeret fint, men har ikke så mange indstillinger, som det her.

> SyncBack er 100% freeware, nemt at bruge selvom der er masser af
> funktioner/muligheder

Freeware er vejen frem.

Der er bare en ting som mangler. Man kan ikke udelukke/exclude *mapper*
på en bestemt sti. Det er kun filer. Det er lidt kikset.

--
Michael Bach

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-11-04 23:55

Bach|DK| wrote:
> Freeware er vejen frem.
> Der er bare en ting som mangler. Man kan ikke udelukke/exclude *mapper*
> på en bestemt sti. Det er kun filer. Det er lidt kikset.

rsync ?

// Hans, der overvejer en løsning med en ekstern harddisk og rsync.
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Bach|DK|

Dato : 17-11-04 08:34

> rsync ?

Nu var det ikke lige et forslag til et nyt program jeg havde brug for.

Det gamle program jeg har (ViceVersa) kan godt finde ud af det med
mapper. Jeg ville bare gerne vide om SyncBack også kunne det.
--
Michael Bach

Fra : Peter Holm

Dato : 17-11-04 08:37

Bach|DK| wrote:

> [...]
>
> Der er bare en ting som mangler. Man kan ikke udelukke/exclude
> *mapper* på en bestemt sti. Det er kun filer. Det er lidt kikset.

jo, det kan man.
Der er et faneblad der hedder Sub-directories. Her kan du fravælge mapper.

Mvh
Peter

Fra : Bach|DK|

Dato : 17-11-04 11:01

> jo, det kan man.
> Der er et faneblad der hedder Sub-directories. Her kan du fravælge
> mapper.

Orv, tak for det. Perfekt.

--
Michael Bach

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-11-04 23:28

Jesper wrote:

> Jeg venter spænde på nogle inputs....

Jeg er mac-bruger, så jeg har ikke vildt meget tjek på software til
windåser, og jeg vil blot sige, at du bør sørge for, at få lavet en
back-up i fart, for hvis du får et harddisk crach, så er alle dine
billeder tabt.

Jeg vil anbefale, at du brænder back-up på CD eller DVD, du kan selv
vælge den løsning, der passer til din økonomi, det vigtige er kun,
at du køber en rimmelig god CD/DVD-brænder, og at du anvender et
brændersoftware, som kan verificere brændingen med en checksum.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : JIB

Dato : 16-11-04 23:41

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
> windåser, og jeg vil blot sige, at du bør sørge for, at få lavet en
> back-up i fart, for hvis du får et harddisk crach, så er alle dine

Er det sandt?

> [...]
> at du køber en rimmelig god CD/DVD-brænder, og at du anvender et
> brændersoftware, som kan verificere brændingen med en checksum.

Altså, man skal købe noget, der virker, og som man har råd til.
Jesper må godt nok blive glad for dit oplysende indlæg!

Vh. JIB

Fra : JIB

Dato : 16-11-04 23:49

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> wrote in message

> 1) Skal kunne tage back up af kun nye filer - forstået således, at jeg ikke
> hver gang behøver at tage back up af alle fotos, men kun af de nye som
> bliver lagt i en given fil.

Køb en extern Maxtor harddisk. 240 Gb koster cirkus 2.200,- penge.
Der medfølger noget software, som kan indstilles til at lave backup af
alt fra enkelte filtyper, mapper til hele pc'en på udvalgte tidspunkter.
Kun nye eller ændrede filer kopieres.

Du kan så jævnligt kopiere billeder over på CD'ere eller DVD'ere. Start
på en ny mappe, hvergang du har taget backup, det øger overskueligheden.

> 2) Bør være enkelt og overskueligt at bruge.

Maxtoren kører af sig selv.

> 3) Skal kunne lave back up over til CD-Rom.

Hmm. Det er vel bare en manuel kopiering, ik'?

Husk desuden, at plasticskiver ikke holder evigt. De bør kontrolleres
jævnligt, og kopieres hvert 5. år. Det kan faktisk anbefales altid at
lave 2 skiver med samme indhold. En backup og en backupbackup. Med
ovennævnte løsning har man dog sine billeder både på harddisken, på den
externe harddisk, og på en skive.

Vh. JIB

Fra : Lars Rudbeck

Dato : 17-11-04 08:44

JIB <ji@iteration.dk> skrev:

>Køb en extern Maxtor harddisk. 240 Gb
>koster cirkus 2.200,- penge.

Husk dog på, at en sådan løsning er guf for indbrudstyven. I
tilfælde af indbrud kan du være sikker på at han løber med både
computer og ekstern harddisk. En backup på cd/dvd gemt væk i et
skab eller lignende udgør en mindre risiko for også at miste sin
kopi. Så er der naturligvis risikoen for at miste det hele i en
brand, men så må du opbevare din backup af backup'en på en anden
lokalitet.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-11-04 12:30

slet 1X1GY wrote:

> [...]
> computer og ekstern harddisk. En backup på cd/dvd gemt væk i et
> skab eller lignende udgør en mindre risiko for også at miste sin

Det er jo blot et spørgsmål om at have en smule disciplin og sætte
harddisken ind i skabet når man har lavet sin backup.

> Så er der naturligvis risikoen for at miste det hele i en
> brand, men så må du opbevare din backup af backup'en på en anden
> lokalitet.

Det kan man så passende gøre med en ekstern harddisk nummer to.
Arbejdsgangen er er jo nem nok: Når man har lavet en backup på den ene
eksterne harddisk, tager man den med på arbejde (eller hvor man nu
opbevarer den anden) og bytter dem ud.

Alternativt kan der bruges en DVD-brænder. Køber man DVDer er det noget
billigere end harddisks pr. GB og det er god politik at lave en komplet
backup engang imellem, der ikke bliver overskrevet.

Backup af større datamængder på CD kan jeg ikke se fidusen i med de
priser der er på henholdsvis harddisks og CDs.

Fra : JIB

Dato : 18-11-04 22:42

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

> Alternativt kan der bruges en DVD-brænder. Køber man DVDer er det noget
> billigere end harddisks pr. GB og det er god politik at lave en komplet
> backup engang imellem, der ikke bliver overskrevet.

Jo, men der kan også være FOR meget på en DVD....

Hvis du back-upper alle dine billeder, er en DVD glimrende. Men næste
gang, du har været på skovtur med ungerne og vil backuppe billederne
derfra, er DVD'en kun relevant, hvis du samtidig vil gemme alle de gamle
billeder en gang til. Alternativt skal du vente med at tage backup, til
du har så mange nye billeder, at du kan fylde en DVD. Og det er vel
heller ikke smart?

Vh. JIB

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-11-04 23:31

JIB wrote:

[DVD for stor]

> Alternativt skal du vente med at tage backup, til du har så mange nye
> billeder, at du kan fylde en DVD. Og det er vel heller ikke smart?

I det her scenarie er DVDerne sekundær backup, så afhængigt af hvor
forsigtig man er, giver det god mening at vente.

Teknisk spørgsmål: På CDs kan man undlade af "lukke" CDen efter
brænding og man kan senere fylde mere på skiven. Kan man gøre det
samme med DVD?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-11-04 01:13

Toke Eskildsen wrote:

> Teknisk spørgsmål: På CDs kan man undlade af "lukke" CDen efter
> brænding og man kan senere fylde mere på skiven. Kan man gøre det
> samme med DVD?

Endnu et teknisk spørgsmål: Kan et DVD brænderdrev også brænde
CD'er, hvis det er tilfældet, så kan der sjatbrændes på CD'er.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-11-04 09:26

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Endnu et teknisk spørgsmål: Kan et DVD brænderdrev også brænde
> CD'er, hvis det er tilfældet, så kan der sjatbrændes på CD'er.

Det kan de normalt godt, men personligt ville jeg nu stadig være
mere tryg ved et par store USB2/FireWire-diske.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-11-04 10:42

JIB wrote:

> Køb en extern Maxtor harddisk. 240 Gb koster cirkus 2.200,- penge.
> Der medfølger noget software, som kan indstilles til at lave backup af
> alt fra enkelte filtyper, mapper til hele pc'en på udvalgte tidspunkter.

Det lyder som et godt forslag, det har dog en række ulemper, ved et
indbrud vil tyven sikkert ta' Maxtor back-up disken med, og den vil
også ryge med i en brand, og den vil også kunne dø sammen med
computeren p.g.a. af en overspændig i et tordenvejr.

Fordelen ved CD/DVD-brænding er netop, at samtidigt med, at man
laver en løbende back-up, så kan man 2 eller 4 gange om året lave en
komplet back-up, som man kan opbevare på en anden geografisk placering.

Og jeg kan kun sige, at hvis man opbevarer brændte CD'er efter
foreskrifterne, så har de en udmærket arkivholdbarhed, jeg har
brændte CD'er, der er over 10 år gamle, og som er ok, og jeg har
endnu til gode at opleve, at jeg ikke kan læse en CD, som er gået i
udu p.g.a. alder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-11-04 12:48

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> også ryge med i en brand, og den vil også kunne dø sammen med
> computeren p.g.a. af en overspændig i et tordenvejr.

Med mindre man naturligvis ikke opbevarer den sammen med
computeren..

> Fordelen ved CD/DVD-brænding er netop, at samtidigt med, at man
> laver en løbende back-up, så kan man 2 eller 4 gange om året lave en
> komplet back-up, som man kan opbevare på en anden geografisk placering.

Hvis man gider og har tid... jeg vil nu foretrække at købe et par
harddiske og sync'e over på dem, harddiske er billigere end tid pt

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-11-04 10:01

> [...]
ikke
> hver gang behøver at tage back up af alle fotos, men kun af de nye som

Jeg kører konstant backup til en PC, som styrer hjemmets scanner, printere
og er backup server. Jeg har Suresynch
http://www.softwarepursuits.com/suresync/suresync.htm, som giver mulighed
for et antal forskellige synkoniseringsmuligheder incl. en scheduler.
Scheduleren er sat op til at synkronisere profiler, billedfoldere på flere
PC'ere til backup PC'en. Synkroniseringssoftwaren giver mulighed for
tovejssynkronisering, hvor man kan opdatere begge steder og sidste version
bliver kopieret under synkronisering. Jeg anvender "mirror" synkronisering,
som skabe en eksakt kopi og kun flytter/sletter det nødvendige. Da det kører
automatisk er det en meget nyttig feature, som sikkert findes i flere
forskellige swpakker, men det var hvad jeg valgte tilbage, da jeg skiftede
fra Mac til Windows NT omkring 1997.

Jeg gemmer raw filer efter grovsortering og også konverterede jpg billeder i
separate foldere, som bliver lavet så de passer til hvad der kan være på en
CD. Foldere bliver navngivet efter dato og foldere indenfor efter emne
(steder, rejser, etc.). Det betyder selvfølgelig at samme emne vil findes på
et antal CD foldere, men det er hvad jeg anvender nu, selvom det har sine
ulemper.

Jeg anvender guld CDR fra http://www.feurio.com/ med lang levetid, men har
altid en kopi af hver folder liggende på HD. Anvend ikke billige CDR'ere, da
de ikke holder længe. Jeg har mistet billeder på den konto inden jeg lærte
lektien

Da konverterede billeder har samme filnavn som raw filen (undtagen
extension) og det let at finde en given raw fil, hvis behovet opstår.

I stedet for CDR overvejer jeg i fremtiden at anvende DVD eller ekstra
eksterne HD'ere. Jeg holder mængden nede ved ikke at gemme alt, men kun hvad
der er tilbage efter grovsortering. Det er typisk ca. 1/3 af hvad jeg skyder
lidt afhængig hvad det er. Grovsortering sker i Capture One raw
konverteringssw. efter previewgenerering.

Mvh, Hans

Fra : OCB

Dato : 17-11-04 14:28

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg har som mange andre efterhånden mange fotos liggende på computeren -
> og vil meget gerne have et rigtigt godt, enkelt og pålideligt back-up
> program

Du har fået en masse bud om hvordan dette skal gøres, det skal jeg ikke gøre
mig klog på, men her er hvad undertegnede gør..

Jeg bruger Verbatim DVD'er, grunden til dette er, at erfarings og
undersøgelsesmæssigt er de, de mest stabile. De er også en smule dyre end
andre, men ikke meget.

1. Brænder 2x DVD med samme indhold.

2. Opbevarer en hjemme (til senere brug, f.eks i forb. med kunder)

3. Opbevarer den anden i en boks i banken. (surt at miste alle billeder,
hvis dit hus evt. skulle brænde op, se bare Kolding, du aner aldrig hvornår
det kan ske)

4. Bruger også Nero Burning Rom. Det er et af markedets bedste
brænderprogrammer. Mit fulgte med da jeg købte en ekstern DVD brænder.

5. Ud over dette, har jeg en kopi af samtligt billeder på en server (anden
PC i netværket), så jeg har kun de sidste nye på min laptop.

Se, nu ved jeg du efterlyser CD-R. Her kan jeg oplyse dig om, at Fujifilm
netop har lanceret en ny CD som er beregnet til fotobackup, det specielle
ved den er holdbarheden, samt at overfladen er sort, derved skades skiven
ikke af ultraviolette stråler. Har dog ikke selv prøvet den..

Mht DVD brænder.. min kostede ikke en spilliard som en forslår den bør gøre,
en brænder til 1000,- løfter nemt opgaven.

Håber du kan bruge det til noget.

Mvh
Ole Condrup Boesen
www.condrup.dk