Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
UV filter, er det noget værd?
Fra : Karsten

Dato : 16-11-04 12:29

Hej,

er en UV-filter linse noget værd, eller er det bare spild af penge?

Hilsen

Karsten
--

Right now your PC is bored. It could be earning you cash instead!
<http://peer.gomez.com/peernetwork/jsp/application.jsp?Referrer=spunk99>

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 16-11-04 12:51

"Karsten" <trætafligegyldige@emails.dk> wrote in message
> [...]
>
> Karsten
> --
>
> Right now your PC is bored. It could be earning you cash instead!

Det komme jo an på hvor du skyder. Hvis det er til indendørs brug, med
kunstig belysning, er det nok ligegyldig. Men til udendørsbilleder, ville
jeg nødigt undvære mit UV filter. Og gerne i kombination med et polfilter.

--

Venligst, Regards, Grüsse,
Thomas Schreiber

Fra : Claus Hastrup

Dato : 16-11-04 15:50

> [...]
> jeg nødigt undvære mit UV filter. Og gerne i kombination med et polfilter.

Hvad er fordelen vedt at bruge begge to?
Troede, at UV-filter var endnu mere overflødigt, hvis man brugte Pol-filter,
og at billedkvaliteten blev dårligere, jo mere glas man smækkede på.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-11-04 15:58

"Claus Hastrup" <claus@alterego.dk> wrote in message

> Hvad er fordelen vedt at bruge begge to?

Dobbelt sikkerhed mod ridser i objektivets frontlinse? Nu skal der smadres
to stykker glas, før der er direkte adgang til frontlinsen.

> Troede, at UV-filter var endnu mere overflødigt, hvis man brugte
> Pol-filter,

UV-lys bortfiltreres vist for en stor del af et stykke vinduesglas, så du
har nok ret i, at det er overflødigt, hvis man også benytter et andet
filter.

> og at billedkvaliteten blev dårligere, jo mere glas man
> smækkede på.

Det kan der vist ikke herske tvivl om.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 13.11.04)

Fra : den ægte fotomand

Dato : 16-11-04 13:15

Karsten" <trætafligegyldige@emails.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> er en UV-filter linse noget værd, eller er det bare spild af penge?
>
> Hilsen
>
> Karsten

Det finder du ud af, den dag dit dyre 10000 kr's objektiv får en mægtig
risse i frontglasset.

Mvh

Per

Fra : p

Dato : 16-11-04 13:25

> [...]
>
> Karsten
> --
>
> Right now your PC is bored. It could be earning you cash instead!

enten eller...så er det en god investering.
du ville nok hellere ha snavs, ridser, fedtede fingre på et filter
end på dit dyrebare objektiv..
at du med et UV filter måske ikke kan se noget på dit færdige billede er en
anden sag.

//G5

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 16-11-04 13:44

Karsten <trætafligegyldige@emails.dk> wrote in

> er en UV-filter linse noget værd, eller er det bare spild af penge?

Jeg bruger UV-filter på alle mine objektiver med det formål at beskytte
glasset..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth