Antispind
Fra : Thomas

Dato : 02-12-04 17:47

Hej NG.

Vi sad i dag på arbejde og snakkede om antispind. Er der nogle der i grove
træk kan forklare hvordan det virker ?
Vi har lejet en vito hvor det kan slås fra. Er der nogen ide i det ?

Mvh Thomas

Fra : Anders Christensen

Dato : 02-12-04 17:52

Thomas wrote:
> [...]
> træk kan forklare hvordan det virker ?
> Vi har lejet en vito hvor det kan slås fra. Er der nogen ide i det ?

Det forhindrer kort sagt bilen i at lave hjulspind, hvilket da er en
fordel da al kraften hermed bliver overført til vejen, i stedet for at
gå til spilde.

Fra : Thomas

Dato : 02-12-04 17:54

> Det forhindrer kort sagt bilen i at lave hjulspind, hvilket da er en
> fordel da al kraften hermed bliver overført til vejen, i stedet for at gå
> til spilde.

Så langt er jeg også med. Jeg mente lidt mere af teknisk karakter.

Fra : Klaus G.

Dato : 02-12-04 18:00

> Så langt er jeg også med. Jeg mente lidt mere af teknisk karakter.

Vel noget med at bremserne bremser det hjul der spinner rundt, så
difrensjalet(staplade tak!), sørge for at det andet hjul får kraften? Bare
et gæt :)

Det trælse er så bare, at det til sidst kvæler bilen så meget, at den går i
stå :(

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 02-12-04 18:13

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> et gæt :)
>
> Det trælse er så bare, at det til sidst kvæler bilen så meget, at den går

'differentialet'

Mvh

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 02-12-04 19:40

Aragorn Elessar wrote:

> 'differentialet'

Og 'staveplade' :)

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 02-12-04 20:16

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message

> Og 'staveplade' :)

Nææææh do', det hedder marenfisenme' da en 'savlepadde'!

Mvh

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-04 20:24

> Så langt er jeg også med. Jeg mente lidt mere af teknisk karakter.

Der findes to måder at gøre det på.
Enten bremser man det hjul der spinner (vha abs systemet) - nogen kalder der
for elektronisk spærre differentiale.
Det kan i sagens natur kun bruges ved igangsætning eller meget lav
hastighed, er oftest uvirksomt ved hastigheder over ca. 20 km/t.

Den anden er det som nok menes med antispind, vha ABS systemet måles om de
trækkende hjul spinner (i forhold til dem der ikke trækker),
motorkæften begrænses så ved at der afbrydes for tændingen/indsprøjtning.

Det er ikke altid hensigtsmæssigt (nærmest umuligt at lave en kanonstart i
en lyskrydsduel) - derfor kan det slåes fra.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Thomas

Dato : 02-12-04 23:33

> [...]
>
> Det er ikke altid hensigtsmæssigt (nærmest umuligt at lave en kanonstart i
> en lyskrydsduel) - derfor kan det slåes fra.

Mange tak for svaret. Det var lige det jeg ledte efter.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-04 00:28

> [...]
> trækkende hjul spinner (i forhold til dem der ikke trækker),
> motorkæften begrænses så ved at der afbrydes for tændingen/indsprøjtning.

Jep, på min er der begge dele. Under ca. 40 km/t er det ABS'en der regulerer
det spinnende hjul. Over 40 km/t er det gassen der reduceres. Det sker via
gasspjældet. Effekten er helt væk over 120 km/t.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 03-12-04 01:54

> [...]
> det spinnende hjul. Over 40 km/t er det gassen der reduceres. Det sker via
> gasspjældet. Effekten er helt væk over 120 km/t.

Det vil jeg da ikke håbe, prøv en bil med lidt power.. der virker der da
også over 120 kmt. alt andet ville da være underligt.. ik ?`

Lars Bisgaard

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-04 02:26

"Lars Bisgaard" <lcbNO@SPAMmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg da ikke håbe, prøv en bil med lidt power.. der virker der da
> også over 120 kmt. alt andet ville da være underligt.. ik ?`

Tjah, den er sgu galt med huskeren. Jeg kiggede lige i det gamle materiale.
Hér står:

"Ved hastigheder op til 40 km/t arbejder TCS med målsætningen bedste
accelleration. Bremserne styres af det hjul der har den dårligste friktion.
Systemets første opgave er at bremse det hjul der spinner løs. Gasgivningen
mindskes kun hvis begge hjul spinner."

"Ved hastigheder over 40 km/t arbejder TCS istedet med målsætningen størst
mulig stabilitet. Så snart et af de trækkende hjul har tendens til at
spinne, mindskes gasgivningen."

"Ved hastigheder over ca. 90 - 100 km/t begynder systemets følsomhed
successivt at mindske. Ved 200 km/t er TCS helt udkoblet."

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Torben E

Dato : 03-12-04 16:08

> Jep, på min er der begge dele. Under ca. 40 km/t er det ABS'en der
> regulerer det spinnende hjul. Over 40 km/t er det gassen der reduceres.
> Det sker via gasspjældet. Effekten er helt væk over 120 km/t.

Det er den ikke på min, den regulere fint ved højere hastigheder,
jeg mener saab har udtalt effekten aftager op til 200 kmt. for at
være væk derover.

Torben E

Fra : Torben E

Dato : 03-12-04 16:09

Arrg, nu så jeg lige din anden post

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-04 17:00

Fra : Mikael L

Dato : 03-12-04 01:44

"Thomas" <thomaswt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Vi sad i dag på arbejde og snakkede om antispind. Er der nogle der i
> grove træk kan forklare hvordan det virker ?
> Vi har lejet en vito hvor det kan slås fra. Er der nogen ide i det ?

http://www.bmw.dk/teknisk/en_artikkel.asp?id=10

Her står der lidt om det.

Mikael

Fra : Michael Nielsen

Dato : 03-12-04 07:53

"Thomas" <thomaswt@hotmail.com> wrote in message
> Hej NG.
>
> Vi sad i dag på arbejde og snakkede om antispind. Er der nogle der i
> grove træk kan forklare hvordan det virker ?
> Vi har lejet en vito hvor det kan slås fra. Er der nogen ide i det ?

Mercedes har/havde to typer antispinn - ETS og ASR.
ETS - hjulet som spinder bremses ned med bremserne
ASR - som også "indeholder" ASR, motorkraften reduseres også. I værste fald
risikerer du at miste så meget motorkraft, at du ikke kommer opp den bakke
:)

Ved at koble fra ASR, vil systemet fungere som ved ETS, og du kan "spinde
dig løs" ved kørsel i f.eks. meget sne.
Har bilen ESP, vil ESP off-knappen fungere tilsvarende ASR off.

Kender ikke så godt til Vito, men vil tro det er det samme på den som på
personvognene.

--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : Lars

Dato : 03-12-04 08:48

Hejsa,

> [...]

> grove træk kan forklare hvordan det virker ?
> Vi har lejet en vito hvor det kan slås fra. Er der nogen ide i det ?

Ved kørsel med snekæder skal det ihvertifælde slås fra. Men i daglig brug
tror jeg næppe det er en god ide.

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-04 19:28

"Thomas" <mailto:thomaswt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
"Antispind"

> [...]
>
> Mvh Thomas
>

> der sidder en føler ved hvert hjul og måler omdr. på hjuler. og hvis du laver
hjul spin. vil det ene eller begge forhjul "afhængig om der er spær" jo tage flere
omdr. end baghjulene. og så slår den midlertidigt tændinge fra indtil at
forhjulene har samme hastighed som baghjulene. men det går så stærkt du når kun
lige at høre et lille piv. max en 1/2 omdr. forskel på hjulene. og så slår den
fra. det er specielt godt i glat føre.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:83.91.164.136)

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 06-12-04 02:55

Hejsa

Lige et supplerende spørgsmål inspireret af tråden: Hvad er sammenhængen
mellem / forskellen på antispind og ESP?

Jacob

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-04 04:37

"Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Lige et supplerende spørgsmål inspireret af tråden: Hvad er sammenhængen
> mellem / forskellen på antispind og ESP?

Antispin er decideret for at undgå hjulspin ved start og ved glat vej.

ESP (Elektronisk Stabiliserings Program), er en boks der holder øje med
bilens retning, hastighed og øvrig opførsel. Ændrer underlaget pludselig
karakter, så bilen begynder at skride, eller overreagerer føreren - eller
laver dumme manøvrer hjælper ESP med at rette bilen op, ved at bremse et
eller flere hjul. Men husk på at ESP ikke kan ophæve naturlovene. Det er en
hjælp, ikke en garanti.

--
M.v.h.