Traktor puzzle
Fra : phk

Dato : 02-12-04 16:33

Jeg kørte bagefter en traktor i dag. Den kørte 45 km/t på lige vej (GPS
målt).

Jeg troede ikke traktorer var godkendt til mere end 40 km/t - og så kun må
køre 30 km/t ???

Hvad gør de ved den for at få den til at køre hurtigere?

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Christensen

Dato : 02-12-04 16:37

phk wrote:
> [...]
> køre 30 km/t ???
>
> Hvad gør de ved den for at få den til at køre hurtigere?
De fleste køretøjer med 4 hjul eller flere er udstyret med en såkaldt
speederpedal.
Når man trykker den ned bliver der tilført mere benzin til motoren (plus
et par andre småting)
Dette medfører alt i alt en øgelse af omdrejningerne i motoren, som
efter en tur gennem en gearkasse kan overføres til de trækkende hjul.
Og dermed kan man opnå en hastighedsøgelse så længe man træder på
pedalen, dog indtil et vist punkt hvor maskinen ikke kan mere.

Kort sagt: De giver den mere gas end lovligt.

Fra : Benjamin Skov Rasmus~

Dato : 02-12-04 16:37

"phk" <mailto:phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> køre 30 km/t ???
>
> Hvad gør de ved den for at få den til at køre hurtigere?

Det de gør, er at de piller plumpen til landevejsgearet.
Det betyder at traktoren får et 4. gear. Et 4.gear der er plumperet når traktoren
kommer fra fabrikken. Det tager ikke ret lang tid at pille plumpen, og de fleste
forhandlere gør det uden brok.

Med venlig hilsen
Benjamin Skov Rasmussen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:83.88.246.90)

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 02-12-04 16:44

Nu er det mange år siden jeg har været i "branchen". Men jeg kender til 2
muligheder.

1. Nogen har fået plumberet det højreste gear, for at begrænse hastigheden i
DK. Den plumb kan fjernes.... Ved ikke om det stadig er sådan på nyere
modeller.

2. Man bruger bagtøj/understel fra en lastbil som hænger. Kardan fra
differentiale sætter man på kraftoverføringen (under forudsætning af at
totalgearingen er højere...). Og så er det pludselig vognen som "skubber"
traktoren....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-12-04 18:41

Henrik Nielsen telepaterede følgende til sin PC:

ROFL

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 02-12-04 17:35

> Jeg troede ikke traktorer var godkendt til mere end 40 km/t - og så kun må
> køre 30 km/t ???
>
> Hvad gør de ved den for at få den til at køre hurtigere?

Det er et par år siden at reglerne er ændret, således at det nu skulle være
lovligt at sælge traktorer der kan køre mere end 30, det er bare ikke
lovligt at køre mere end de 30.

Der er i famillien købt ny traktor for ca. 2-3 år siden, og den kan komme op
på 40 km/t ifølge speedometeret, og det er som den er fra fabrikken.

Det er i øvrigt en god ting, da man før skulle køre med max. omdrejninger
for at nå op på 30, nu kan man køre i højeste gear, og så med et meget
lavere antal omdrejninger, det er godt for miljøet, og så er det også noget
mere behageligt at køre sådan...

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : Michael Nielsen

Dato : 02-12-04 23:25

Der findes også en (måske flere) traktorer som kan køre po til ca 70
km/t men de kræver så at føreren har kørekort til lastbil.

Her er et link til en traktor der kan rende så stærkt
http://www.jcb.com/(2k2rfk45t33dfr45bj3r4dnq)/products/productdetail.aspx?pid=152&rid=8#

MVH
Michael

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 03-12-04 08:57

"Michael Nielsen" <tada@tada.tada> skrev i en meddelelse
> Der findes også en (måske flere) traktorer som kan køre po til ca 70
> km/t men de kræver så at føreren har kørekort til lastbil.

Den skal så også indregistrers som en lastbil og den må kun kører med en
vogn efter sig, hvor en alm. traktor må køre med to.
Men det er nu et sjovt køretøj.