306 HDi, tomgang og motorvarmer ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-12-04 11:22

Hej NG.

Så blev det endelig dieseltid
Vi fik vores Peugeot 306 HDi i går, og allerede nu melder ønsket om ny
legetøj sig.

Da jeg synes oliefyr er alt for dyre (og der endnu ikke findes træpillefyr
til biler) har jeg tænkt på en dyppekoger, er det spild af penge eller en
god idé ?
Hvad koster sådanne incl. montage (evt. hvor jeg selv montere ledninger +
stik) ?

Når nu jeg skal aflevere vores barn gjorde jeg følgende i morgen:

- starter
- kører de 1 - 1,5 km hen til dagplejen
- lader bilen holde i tomgang mens jeg går ind med hende
- den står så i tomgang i ca. 5 min
- kører på arbejde

Hvis nu vi ser bort fra miljøforureningen men kun tænker på sliddet på motor
og brændstofforbrug, skulle jeg havde stoppet den eller var det fornuftigt
nok at spare den for endnu en koldstart da jeg var inde med hende ?

--
mvh/rg. Christian
Peugeot 306 HDi 11/2001

Fra : Kim S

Dato : 02-12-04 12:06

> [...]
> til biler) har jeg tænkt på en dyppekoger, er det spild af penge eller en
Hmm...Jeg har 2 biler, hvor den ene har monteret dyppekogermodellen.
De er såmænd meget gode, men de varmer altså ikke voldsomt meget, og
skal helst suppleres med en kabinevarmer. Dertil kommer, at de kun kan
benyttes derhjemme hvor du har adgang til 220V.
Så i den anden har jeg lige afsluttet montering af et Webasto-fyr, som kører
på benzin. Det varmer bedre, er uafhængigt af strøm, og kan times eller
fjernbetjenes. Det er jeg sikker på bliver et hit...
Hvis du selv kan montere, kan de fås for ca. 4000 på www.ebay.de , ellers
kan de fås monteret for 11.500 hos f.eks Kjøller. Se evt:
http://www.kjoeller.com/dk/bilvarme_prisliste.html

Mvh, Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-12-04 12:17

"Kim S" <No@mail.dk> wrote in message
> [...]
> skal helst suppleres med en kabinevarmer. Dertil kommer, at de kun kan
> benyttes derhjemme hvor du har adgang til 220V.

Det har jeg hjemme.

> [...]
> Hvis du selv kan montere, kan de fås for ca. 4000 på www.ebay.de , ellers
> kan de fås monteret for 11.500 hos f.eks Kjøller. Se evt:

Nu er 4.000 kr eller 10.000 jo altså mange penge.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Kim

Dato : 02-12-04 14:24

> Nu er 4.000 kr eller 10.000 jo altså mange penge.

Enig. Men set udfra prisen på en ny bil, er det en lille mer-pris.
Jeg vil hellere undvære aircondition, end undvære en varmer

>Det er vist forskelligt fra politikreds til politikreds
Jo, men tænk lidt på naboerne. Jeg har en "venlig" nabo som har
en kassevign med en V8 motor, og han holder i tomgang i
timevis om vinteren, og dét er fan.. træls at høre på og lugte til...

Mvh, Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-12-04 14:27

"Kim" <No@money.dk> wrote in message
> [...]
> en kassevign med en V8 motor, og han holder i tomgang i
> timevis om vinteren, og dét er fan.. træls at høre på og lugte til...

Enig, jeg har heller ikke tænkt mig at gøre det mere.

Fra : Kim S

Dato : 02-12-04 12:07

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-12-04 12:16

Fra : Mikael L

Dato : 02-12-04 13:10

> "Kim S" <No@mail.dk> wrote in message

> Det er vist forskelligt fra politikreds til politikreds

Ja men dog maks. 3 min.og så husk lige at låse bilen når du går fra den.

Mikael

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-12-04 13:14

"Mikael L" <m_larsenSKAL@IKKEMEDsol.dk> wrote in message

> Ja men dog maks. 3 min.og så husk lige at låse bilen når du går fra den.

Det gjorde jeg ikke, så det var hele to overtrædelser på en gang.

Fra : Mikael L

Dato : 02-12-04 13:26

> "Mikael L" <m_larsenSKAL@IKKEMEDsol.dk> wrote in message

> Det gjorde jeg ikke, så det var hele to overtrædelser på en gang.

Jeg kan ikke hidse mig op over at din bil står i tomgang, men ta da og lås
den så vi andre ikke skal betale mere i forsikring fordi der er en der løber
med den.
Der er ingen grund til at friste svage sjæle.

Mikael

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-12-04 13:49

> [...]
løber
> med den.
> Der er ingen grund til at friste svage sjæle.

På en lille blind villavej i et villakvarter ?

Men jeg har ikke tænkt mig at lade den holde i tomgang mere så det er løst

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 02-12-04 14:14

Christian B. Andresen wrote:
> På en lille blind villavej i et villakvarter ?

Ja, men det er jo i Hinnerup.

M.v.h
Niels
Peugeot 206HDi

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-12-04 14:23

"Niels Jacobsen" <niels.k.jacobsen@oncable.dk> wrote in message

> Ja, men det er jo i Hinnerup.

Ja Men der stjæles da ikke flere biler der en andre steder, desuden er
det jo ikke nede foran Guldbageren.

Fra : phk

Dato : 02-12-04 16:28

"Mikael L" <m_larsenSKAL@IKKEMEDsol.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke hidse mig op over at din bil står i tomgang, men ta da og lås
> den så vi andre ikke skal betale mere i forsikring fordi der er en der
> løber med den.

Det kommer du vist ikke til at betale mere i forsikring af. Dumheden
belønnes af forsikringen - ingen erstatning.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-04 13:11

> - kører de 1 - 1,5 km hen til dagplejen
> - lader bilen holde i tomgang mens jeg går ind med hende
> - den står så i tomgang i ca. 5 min
> - kører på arbejde

Jeg vil ubetinget stoppe den, den producere en masse kondens som kommer i
olien og ud i udstødningen. Men det er heller ikke en rigtig koldstart,
motoren har jo været startet og pumpet olien rundt i lejer og på
cylindervægge. Så spar bilen, og os, for de 5 min. tomgang ;). En dyppekoger
koster ikke meget hvis man fx handler i Biltema, ~325,-, så hvis der er en
fast rutine-dvs den kan sættes til et ur, vil jeg overveje det kraftigt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-12-04 13:11

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> [...]
> olien og ud i udstødningen. Men det er heller ikke en rigtig koldstart,
> motoren har jo været startet og pumpet olien rundt i lejer og på

Du har ret.

> Så spar bilen, og os, for de 5 min. tomgang ;).

Det vil jeg gøre fremover.
> En dyppekoger
> koster ikke meget hvis man fx handler i Biltema, ~325,-, så hvis der er en
> fast rutine-dvs den kan sættes til et ur, vil jeg overveje det kraftigt.

Det tror jeg også jeg vil.
Hvem monterer sådanne ? Bosch ?

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-04 14:24

> Det tror jeg også jeg vil.
> Hvem monterer sådanne ? Bosch ?

Så bliver den nok noget dyre, Biltema's produkter er typ. "noname", lowcost,
GDS-produkter.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-12-04 14:23

> Så bliver den nok noget dyre, Biltema's produkter er typ. "noname",
lowcost,
> GDS-produkter.

Til gengæld risikerer jeg ikke at banke frostproppen ind i motoren.

Fra : Lars

Dato : 02-12-04 13:06

Hej Christian,

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> [...]
> og brændstofforbrug, skulle jeg havde stoppet den eller var det fornuftigt
> nok at spare den for endnu en koldstart da jeg var inde med hende ?

Jeg vil umiddelbart mene at det slider mere på den at stå næsten-kold i
tomgang i 5 minutter end at du stopper den, starter og kører videre. Det der
slider er vel i lige så høj grad at motoren er startet OG kold. Når du kører
bliver den langt hurtigere varm end når det står og prutter i tomgang...

** Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-12-04 13:09

"Lars" <news41dot@landligt.dk> wrote in message
> [...]
kører
> bliver den langt hurtigere varm end når det står og prutter i tomgang...

Det er sådanne argumenter som jeg gerne vil have, da min erfaring inden for
dieselbiler er mindre end 24 timer

Fra : Lars

Dato : 02-12-04 15:22

Hej Christian,

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
news:41af05da$0$176>> Jeg vil umiddelbart mene at det slider mere på den at
> [...]
> der
> kører
> Det er sådanne argumenter som jeg gerne vil have, da min erfaring inden

I manualen til min BMW 530d står der direkte, at man IKKE bør lade den køre
varm i tomgang, men straks skal påbegynde kørsel for hurtigst muligt at opnå
driftstemperatur. Den er så udstyret med en lille oliebrænder der tænder når
motoren koldstartes så der ikke går mere end et par minutter før der
begynder at komme varm luft i kabinen.

** Lars

Fra : phk

Dato : 02-12-04 16:35

> [...]
> og brændstofforbrug, skulle jeg havde stoppet den eller var det fornuftigt
> nok at spare den for endnu en koldstart da jeg var inde med hende ?

Du vil hen ad vejen opdage at en HDI skal køre meget langt for at komme op
på arbejdstemperatur (vand). Des langsommere du kører des langsommere
opvarmning. Derfor tilfører du ikke meget varme til motoren når du holder i
tomgang. Den står faktisk og bliver kold en vinterdag, hvis blæseren
tilfører kabinen en stiv pelikan.

Så du finder hurtigt ud af det betaler sig ikke :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 02-12-04 19:33

phk wrote:

> [...]
> opvarmning. Derfor tilfører du ikke meget varme til motoren når du holder i
> tomgang. Den står faktisk og bliver kold en vinterdag, hvis blæseren

Det lyder rigtigt. På min HDi er der klimaanlæg, og motorvarmer i form
af et oliefyr. Men selvom det er pissekoldt, både ude og inde, så
starter klimaanlægget ikke for blæseren, før motoren er pænt varm. Så i
starten får motoren lov til selv at udnytte al sin overskudvarme, til
opvarmning af olie og vand - hvilket jo er fornuftigt nok.

Mvh.