/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Vind m.m.
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 02-12-04 00:05

Der er ofte snak om økonomisk kørsel. En vigtig faktor er her naturligvis
farten, da dobbelt fart giver firdobbelt vindmodstand - den største årsag
til forøget forbrug, altså at der køres for stærkt. Men ingen snakker om, at
man godt kunne have glæde af at vide om man kører i modvind eller medvind.
Her kan man naturligvis se på flag og andet vindindikerende, men man ved jo
ikke lige hvor meget vindpres der egentlig bliver resultatet. Jeg vil derfor
opfinde en vindpresmåler, men det kan være at dette allerede er gjort?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




 
 
.J.S... (02-12-2004)
Kommentar
Fra : .J.S...


Dato : 02-12-04 00:12


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41ae4e1a$0$17355$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Der er ofte snak om økonomisk kørsel. En vigtig faktor er her naturligvis
> farten, da dobbelt fart giver firdobbelt vindmodstand - den største årsag
> til forøget forbrug, altså at der køres for stærkt. Men ingen snakker om,
> at
> man godt kunne have glæde af at vide om man kører i modvind eller medvind.
> Her kan man naturligvis se på flag og andet vindindikerende, men man ved
> jo
> ikke lige hvor meget vindpres der egentlig bliver resultatet. Jeg vil
> derfor
> opfinde en vindpresmåler, men det kan være at dette allerede er gjort?
> --

Sidder en på de fleste fly..
Det er ofte blot et tyndt rør som vender lige frem, luften presser så på en
føler af en slags.



mvh/JS



Preben Riis Sørensen (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 02-12-04 00:25


".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
news:41ae4fc5$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:41ae4e1a$0$17355$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Der er ofte snak om økonomisk kørsel. En vigtig faktor er her
naturligvis
> > farten, da dobbelt fart giver firdobbelt vindmodstand - den største
årsag
> > til forøget forbrug, altså at der køres for stærkt. Men ingen snakker
om,
> > at
> > man godt kunne have glæde af at vide om man kører i modvind eller
medvind.
> > Her kan man naturligvis se på flag og andet vindindikerende, men man ved
> > jo
> > ikke lige hvor meget vindpres der egentlig bliver resultatet. Jeg vil
> > derfor
> > opfinde en vindpresmåler, men det kan være at dette allerede er gjort?
> > --
>
> Sidder en på de fleste fly..
> Det er ofte blot et tyndt rør som vender lige frem, luften presser så på
en
> føler af en slags.

Jeg har tænkt mig et U-formet rør med olie ell. lign., det kunne jo passende
sidde ved sidespejlet. Måske skal vindåbningen være meget lille, så det ikke
bliver blæst ud, må nok hellere øve med vand......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




.J.S... (02-12-2004)
Kommentar
Fra : .J.S...


Dato : 02-12-04 00:45


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41ae52d5$0$17452$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>

>> Sidder en på de fleste fly..
>> Det er ofte blot et tyndt rør som vender lige frem, luften presser så på
> en
>> føler af en slags.
>
> Jeg har tænkt mig et U-formet rør med olie ell. lign., det kunne jo
> passende
> sidde ved sidespejlet. Måske skal vindåbningen være meget lille, så det
> ikke
> bliver blæst ud, må nok hellere øve med vand......

Ideen er da meget sjov men egentligt det vel mere en forbrugsmåler man har
behov for ?
Findes jo allerede i mange biler, og der får man jo en direkte indikation af
resultatet af f.eks modvind.

Der er så mange andre ting, åbne vinduer, tagbøjler og også andre ikke
vindrelaterede ting såsom temperaturen, læs, dæktryk, speederfod etc, som
har betydning for forbruget.
Selv hvis du havde en super præcis måling af vindhastigheden, så er
spørgsmålet hvad du egentligt kan bruge det til ?


Anderledes i et fly hvor er airspeed jo lig med at flyve eller ikke flyve,
hvis man da ikke lige flyver helikopter



mvh/JS



Preben Riis Sørensen (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 02-12-04 21:03


".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev
> Ideen er da meget sjov men egentligt det vel mere en forbrugsmåler man har
> behov for ?
> Findes jo allerede i mange biler, og der får man jo en direkte indikation
af
> resultatet af f.eks modvind.

Den jeg får (diesel) har ikke direkte forbrugsmåler, desværre.

>
> Der er så mange andre ting, åbne vinduer, tagbøjler og også andre ikke
> vindrelaterede ting

De er netop vindrelaterede.....

såsom temperaturen, læs, dæktryk, speederfod etc, som
> har betydning for forbruget.

Det har jeg styr på, men ikke vinden, og jeg gider ikke tvangshøre
vejrmeldinger hele tiden eller kigge efter flag og andet.

> Selv hvis du havde en super præcis måling af vindhastigheden, så er
> spørgsmålet hvad du egentligt kan bruge det til ?

Den skal ikke være mere præcis, end at jeg kan se, at der f.eks. er god
medvind. I det tilfælde får C-maxen lige en højere remskive at trække på.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Leonard (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 02-12-04 22:03

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:

>Den skal ikke være mere præcis, end at jeg kan se, at der f.eks. er god
>medvind. I det tilfælde får C-maxen lige en højere remskive at trække på.

Der skal godt nok meget vind til før det kan betale sig at køre i hhv
højere og lavere gear alt efter med- eller modvind.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

Preben Riis Sørensen (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 02-12-04 23:09


"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:km0vq01bj787km4f36stf63ang2vdj49uh@4ax.com...
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:
>
> >Den skal ikke være mere præcis, end at jeg kan se, at der f.eks. er god
> >medvind. I det tilfælde får C-maxen lige en højere remskive at trække på.
>
> Der skal godt nok meget vind til før det kan betale sig at køre i hhv
> højere og lavere gear alt efter med- eller modvind.

Vi har også meget vind her i danmark. Og 36 kmt modvind contra 36 kmt
medvind (ved en frisk vind på 10 sekundmeter) gør en stor forskel. Og jeg
regner med at gearene ligger så højt, at jeg oftest har 6. gear i reserve på
landevejen, som jeg kører mest på.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Preben Riis Sørensen (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 02-12-04 23:23


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev
Og 36 kmt modvind contra 36 kmt
> medvind (ved en frisk vind på 10 sekundmeter) gør en stor forskel.

Ja, man rent kan faktisk køre 72 km/t hurtigere i medvind, og så have samme
vindmodstand som i modvind! Og er det kuling (20 sekundmeter), kan man lægge
144 km til med samme vindmodstand - men her kommer der nok modstand i
speedometeret.....

Set ud fra den betragtning at den altovervejende del af forbruget kommer fra
vindmodstanden, er det da lidt for let bare at bagatellisere ovenstående.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Leonard (03-12-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 03-12-04 12:20

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:

>Set ud fra den betragtning at den altovervejende del af forbruget kommer fra
>vindmodstanden, er det da lidt for let bare at bagatellisere ovenstående.

Jeg bagatelisere ikke vindmodstandens effekt, jeg har bare ikke
oplevet at det har ændret på at det mest økonomiske ved hastigheder
over 70 km/t er det højeste gear.
Men jeg kører også kun i VW

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

Preben Riis Sørensen (03-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 03-12-04 16:35


"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:hqi0r0hv507a8gn8rmi9stc75dgv5kt3ua@4ax.com...
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:
>
> >Set ud fra den betragtning at den altovervejende del af forbruget kommer
fra
> >vindmodstanden, er det da lidt for let bare at bagatellisere ovenstående.
>
> Jeg bagatelisere ikke vindmodstandens effekt, jeg har bare ikke
> oplevet at det har ændret på at det mest økonomiske ved hastigheder
> over 70 km/t er det højeste gear.
> Men jeg kører også kun i VW

Nu er jeg af den (sjældne?) type der godt vil fyre lidt op under kareten
engang imellem, når lejligheden er til det. Dette kan således gøres
brændstofmæssigt ustraffet, hvis man gør det i medvind af en vis kaliber, og
det er det jeg gerne vil kunne aflæse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




\(USA\) Brian Mark M~ (02-12-2004)
Kommentar
Fra : \(USA\) Brian Mark M~


Dato : 02-12-04 07:51

> Sidder en på de fleste fly..
> Det er ofte blot et tyndt rør som vender lige frem, luften presser så på
en
> føler af en slags.

Det er rigtig der sidder sAdan et r0r (det hedder et ventui-r0r) - som, hvis
jeg ikke husker helt galt, via luftens hastighed skaber et undertryk i en
slange/r0r det er forbundet med et kalibreret instrument. Det man i flyvning
er interesseret i er luftens hastighed over vingen (pga. man beh0ver
hastighed for opdrift) - mere end den faktiske groundspeed (hastighed over
jorden). Det du er interesseret i, som jeg forstAr det - er instruments
hastigheds visning for at sammenligne det med dit speedometer for derved at
udregne om du k0re i medvind eller modvind. Helt sikkert det er muligt - men
lidt tosset ide du har fAet dig der - he he... Instrumentet er i sig selv
meget simpelt og kan vidst k0bes ved Danglider - men for at det skal vAre
effektivt, skal dit speedometer kalibreres og det virker bedst i direkte
med-/modvind, da en bil ikke "flyder" i et lufthav som et fly. Det skal
desuden placeres sA det ikke generes af luftst0mmen omkring bilen.

Mvh.
B. Madsen
(Svaeveflyver)





\(USA\) Brian Mark M~ (02-12-2004)
Kommentar
Fra : \(USA\) Brian Mark M~


Dato : 02-12-04 08:50


> Det er rigtig der sidder sAdan et r0r (det hedder et ventui-r0r) - som,
hvis
> jeg ikke husker helt galt, via luftens hastighed skaber et undertryk i en
> slange/r0r det er forbundet med et kalibreret instrument.

En lille huskebr0ler fra min side - det hedder et pitot-r0r og fungere pA
f0lgende mAde: http://tinyurl.com/69sbx

Mvh.
B. Madsen



phk (02-12-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 02-12-04 15:25


"(USA) Brian Mark Madsen" <brianmREMOVE@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:41aec91f$0$66397$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Det er rigtig der sidder sAdan et r0r (det hedder et ventui-r0r) - som,
> hvis
>> jeg ikke husker helt galt, via luftens hastighed skaber et undertryk i en
>> slange/r0r det er forbundet med et kalibreret instrument.
>
> En lille huskebr0ler fra min side - det hedder et pitot-r0r og fungere pA
> f0lgende mAde: http://tinyurl.com/69sbx

Pivotrør?


--
Per, Esbjerg



phk (02-12-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 02-12-04 16:11


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41ae4e1a$0$17355$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Der er ofte snak om økonomisk kørsel. En vigtig faktor er her naturligvis
> farten, da dobbelt fart giver firdobbelt vindmodstand - den største årsag
> til forøget forbrug, altså at der køres for stærkt. Men ingen snakker om,
> at
> man godt kunne have glæde af at vide om man kører i modvind eller medvind.
> Her kan man naturligvis se på flag og andet vindindikerende, men man ved
> jo
> ikke lige hvor meget vindpres der egentlig bliver resultatet. Jeg vil
> derfor
> opfinde en vindpresmåler, men det kan være at dette allerede er gjort?

Som jeg så ganske rigtig har været inde på lige for nylig

Message-ID: <41aca911$0$303$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>

- vinden er ikke eneste indflydelse. Om det går op eller ned betyder også
noget.

Når man kører sydpå er det ofte der man bliver snydt - det ser ud til at gå
opad og man opfatter det som nedad (eller omvendt) - indtil man ser på
motorens belastning eller højdemåleren.

Derfor vil jeg bruge turbomåleren til at måle motorens belastning (og det
fungerer faktisk udemærket!).


--
Per, Esbjerg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste