Overtrædelse af færdselsloven i forb. med ~
Fra : Morten Nielsen

Dato : 30-11-04 13:28

Hej

På vej hjem fra et sommerhus i sommers, skulle jeg foretage et venstresving
i et meget trafikeret kryds. I det pågældende kryds er der to svingbaner, og
jeg vælger den yderste bane, da en stor bus ligger i den inderste.

Der er ingen svingpil, og der er grønt så jeg triller frem mod svinget,
sammen med bussen. Mit udsyn for modkørende trafik er blokeret pga. bussen,
samtidigt med at jeg ved, at der i svinget ikke vil være meget plads pga.
bussens svingplads.

Jeg triller frem mod "svingbåsen" men kommer til at trille for langt frem og
snitter dermed en modkørende bil, der bliver ramt i siden vender rundt og
kører ind i en lygtepæl.

Der sker heldigvis kun matriel skade, der bliver optaget rapport af politiet
og de fortæller mig at der er en 50/50 chance for at jeg vil blive tiltalt
for overtrædelse af færdselsloven. Jeg forklarer ham oversigtsmulighederne,
samt den manglende svingpil. Mens rapporten bliver optaget, er der 2-3
farlige situationer som politimanden også ser.

Nu har jeg fået en indkaldelse til et retsmøde omkring overtrædelse af
færdselsloven. Der står at anklageskriftet vedlægges, men der er ikke noget
vedlagt. Skal jeg kontakte byretten og bede om anklageskriftet ?

Er der nogen der ved hvad jeg står til ? Om der kun er tale om en bøde eller
om der sansynligvis også bliver tale om en betinget frakendelse af
kørekortet, og dermed en ny orienterende køreprøve. ?

Jeg har også postet dette indlæg til dk.videnskab.jura, og der mener de at
jeg skal kontakte en advokat og få ham til at hjælpe mig. Men er dette
nødvendigt ??

Håber i kan afhjælpe dette.

På forhånd tak.

Morten Nielsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-11-04 13:31

"Morten Nielsen" <Gzus||removethis||@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
og
> snitter dermed en modkørende bil, der bliver ramt i siden vender rundt og

Hvordan hænger snitter sammen med vender rundt og kører ind i en lygtepæl ?

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Morten Nielsen

Dato : 30-11-04 13:47

> Hvordan hænger snitter sammen med vender rundt og kører ind i en lygtepæl
?

Dette foregår i et kryds der ligger umiddelbart før en motorvej starter. Da
der er tale om de modkørendes yderste bane, og motorvejsskiltet i
horisonten, ligger farten her sansynligvis på mellem 70-80 km/t.

Snitte er måske også et forkert ord at bruge. Men min venstre front, rammer
modkørende langs siden. Derfor mister modparten enten styringen, eller går i
panik og svinger rundt og "bakker" ind i lygtepælen lidt længere fremme.

/Morten Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-04 13:45

On Tue, 30 Nov 2004 13:28:04 +0100, "Morten Nielsen"
<Gzus||removethis||@worldonline.dk> wrote:

>Hej

<snipper lige en beskrivelse>

>Er der nogen der ved hvad jeg står til ? Om der kun er tale om en bøde eller
>om der sansynligvis også bliver tale om en betinget frakendelse af
>kørekortet, og dermed en ny orienterende køreprøve. ?

Du skal naturligvis have anklageskriftet tilsendt, alt andet er
urimeligt. Deraf vil det formodentlig også fremgå, hvad anklagerens
påstand om straffastsættelse er - men når du skal i retten, gætter jeg
på, at han går efter en betinget eller ubetinget frakendelse af
kørekortet.

>Jeg har også postet dette indlæg til dk.videnskab.jura, og der mener de at
>jeg skal kontakte en advokat og få ham til at hjælpe mig. Men er dette
>nødvendigt ??

Når du har anklageskriftet er det nemmere. Hvis anklageren indstiller
til bødestraf, så mød op og forsvar dig personligt, så godt du kan og
betal bøden. Hvis det er kørekortet de går efter er det nok en god ide
at tale med en advokat, som kan vurdere, hvordan du står.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : David Bjergsø

Dato : 30-11-04 14:02

Hej du .... jeg ved ikke helt hvordan de ser på det, men du siger godt nok
selv at du triller frem mod svingbåsen, men triller for langt. Det er her at
de kan tolke det som at du ikke har overholdt din vigepligt, og det kan
koste "tur-passet" betinget eller ubetinget ..... men lad os da ikke male
fanden på væggen ....

/David

Fra : Nicolai

Dato : 30-11-04 18:21

Mit bud er, at du som min. for betinget frakendelse.
Det er bla. derfor du skal møde i retten fordi politiet vurderer, at der er
kød nok på sagen.
Ellers ville du "bare" have fået en bøde.
VH

Nicolai, som er i faget

Fra : Morten Nielsen

Dato : 03-12-04 10:16

Hej igen.

Nu har jeg modtaget anklageskriftet hvor de har lagt op til både bødestraf
og en betinget frakendelse af førerretten.

Henholdsvis Færdselslovens § 118, jf. § 26, stk. 6 og færdselslovens § 126,
stk. 1, nr. 1, jf. § 128.

Men for at gøre sagen endnu mere kompliceret er et af vejnavnene forkert.
Der står at jeg kom kørende af vej a, og skulle have foretaget svingning mod
vej b. Problemet er at, jeg slet ikke har kørt af vej a, som ligger som en
sidevej lidt før kydset. Hvordan skal jeg forholde mig til denne påstand.
Teksten hænger slet ikke sammen, da man ikke kan svinge fra den påstået vej
a til vej b.

Hvem skal jeg ringe til ? Byretten eller politiet ? Eller skal jeg slet ikke
ringe, og først forklare det når jeg kommer derind ?

Man kan undre sig lidt over, at de kan tage stilling til situationen, hvis
de ikke har haft styr på i hvilket kryds ulykken er sket.

Fra : blue

Dato : 03-12-04 23:14

"Morten Nielsen" <Gzus||removethis||@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem skal jeg ringe til ? Byretten eller politiet ?

Prøv at ringe til politiet og snak med sekretariatet.

> Eller skal jeg slet ikke
> ringe, og først forklare det når jeg kommer derind ?

Det vil være bedst at få det ordnet inden.

> Man kan undre sig lidt over, at de kan tage stilling til situationen, hvis
> de ikke har haft styr på i hvilket kryds ulykken er sket.

Om vejen hedder det ene eller det andet ændrer jo ikke på uheldssituationen.

Fra : phk

Dato : 04-12-04 20:23

"blue" <dont@try.et> skrev i en meddelelse
> "Morten Nielsen" <Gzus||removethis||@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at ringe til politiet og snak med sekretariatet.

Prøv at ringe til en advokat.

--
Per, Esbjerg

Fra : blue

Dato : 05-12-04 00:11

> Prøv at ringe til en advokat.

Hvad tror du en advokat kan udrette i en sådan sag?

Fra : phk

Dato : 07-12-04 10:50

> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad tror du en advokat kan udrette i en sådan sag?

Hjælpe ham. Politiet vil kun være interesseret i at dække over egne fejl.

--
Per, Esbjerg
der i øvrigt generelt er meget er positivt stemt over for politiet.

Fra : blue

Dato : 07-12-04 17:13

> Hjælpe ham.

Med hvad?

> Politiet vil kun være interesseret i at dække over egne fejl.

Fejlen ændrer ikke på noget - han vil ikke blive frikendt, selv om en vej er
angivet forkert. Derfor kan fejlen lige så godt udbedres inden retsmødet.

Fra : Morten Nielsen

Dato : 08-12-04 09:17

> Fejlen ændrer ikke på noget - han vil ikke blive frikendt, selv om en vej
er
> angivet forkert. Derfor kan fejlen lige så godt udbedres inden retsmødet.

Jeg har ringet og snakket med politiets advokaturat eller hvad det hedder.
De ville skrive det til journalen, og så skulle jeg samtidigt gøre opmærksom
på det til retsmødet.

Men tak for inputtene.

/Morten N