Hvis vi alle valgte biler med det der find~
Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 00:16

...... og ikke under, hvordan ville bilparken så se ud? Og her er det ikke
kun hjertet som befinder sig under halsen......

Det må sq da være grundlag for en professorafhandling for en
psykolog-studerende. For det undrer mig tit hvilke mekanisker der får folk
til at købe de biler de nu engang køber. F.eks. var jeg en dag ude at køre
med en kunde i en VW Passat 130hk TDi. Jeg roste motoren og nævnte, at den
samme motor fandtes i en Fabia RS, som jeg gerne ville have haft hvis den
fandtes som stadioncar. Til det slog kunden en meget høj hånlatter op og
nærmest skreg "jamen det er jo en Skoda". Han faldte lidt til ro igen, da
jeg fortalte ham, at 90 % af delene i bilen var de samme som i enhver VW...
En dag kom jeg kørende mod sådan nogle elendige indsnævringer vi har her i
byen. Der kom en modkørende, men jeg var umiddelbart tættest på, så jeg
lagde an til at køre igennem først. Den modkørende lagde sig da også pænt ud
i højre side af vejen - indtil han opdagede, at jeg kom kørende i en lille
Skoda Fabia, der jo ingenlunde matchede hans Audi. Da lagde han fluks bilen
ud midt på vejen, endskønt jeg på det tidspunkt var halvvejs gennem
forhindringen. Så måtte jeg da bare undvige Audien bagefter. Hvem kører
oftest med de forreste tågeforlygter tændt om aftenen? Det er oftest de
unge, men ser de reelt dårligere end de ældre? Bliver nattesynet styrket med
alderen? Prøv at lægge mærke til hvilke biler der parkeres hvordan. Hvilken
bil ser man oftest henkastet over to båse: En BMW eller en Lupo 3L? Har alle
ikke hørt om en bil, at der er mere prestige i den end en anden bil? Hvori
består prestigen i en bil fremfor en anden? Kan man ud fra en mands bil
bedømme hans årsindkomst og/eller faglige niveau? Så blev der lige luftet
lidt fordomme - eller oplevelser. Men jeg tror ikke der er noget i hele
verden der bedre afspejler vores hulemandsinstinkt end vores bilvalg og
måden vi fremfører bilerne på.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-11-04 00:46

In news:41a90aab$0$251$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Thomas Landberg <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote:
> Men jeg tror ikke der
> er noget i hele verden der bedre afspejler vores hulemandsinstinkt
> end vores bilvalg og måden vi fremfører bilerne på.

Du har nok ret, i alt fald et stykke hen ad vejen, og hvad så?

Er det ikke inderligt ligegyldigt hvilke motiver der ligger bag folks
valg?
Det kan kun være reklame folk der har behov for at dyrke disse
bevæggrunde..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 01:07

> [...]
> valg?
> Det kan kun være reklame folk der har behov for at dyrke disse

Tjo, måske er det lige meget, som så meget andet. Men jeg synes sq ikke det
er lige meget når vi når derhen, at færdselsloven ikke er lige for alle. Du
mener det er ok, at man kører med tågelys fordi man mener det ser sejt ud
eller parkerer sin bil så man spærrer for andre, fordi man mener man har
mere ret til at holde der?
For min skyld kan folk vælge de biler de vil, men jeg håber sq ikke der er
alt for mange der vælger en bil fordi den tror det er den der giver mest
prestige, fremfor den de egentligt helst ville have haft.
Kom i tanke om at min storesøster fortalte om nogle der boede på deres vej.
Disse mennesker havde købt dyre møbler i Illums Bolighus, men fik til deres
store skuffelse leveret dem i en "neutral" lastbil - og så kunne naboerne jo
ikke se at de havde købt dyre møbler. Jeg ville nok personligt bare købe de
møbler jeg helst selv ville have og så være ret kold over hvad naboerne
tænkte. Kan du se hvor jeg vil hen?

Fra : Troja

Dato : 28-11-04 02:39

Thomas Landberg tastede følgende

> [...]
> mener det ser sejt ud eller parkerer sin bil så man spærrer for
> andre, fordi man mener man har mere ret til at holde der?

Tag dine piller... hvad i hele hule h..... har det med folks valg af bil at
gøre ?!

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 09:55

> Tag dine piller... hvad i hele hule h..... har det med folks valg af bil
> at
> gøre ?!

Her kunne jeg svare kækt og sige, at du selv skulle tage dine piller, men
hvis du ikke kan se sammenhængen, så tror jeg ikke engang at piller kan
hjælpe dig ret meget.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-11-04 03:22

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse

, men jeg håber sq ikke der er
> alt for mange der vælger en bil fordi den tror det er den der giver mest
> prestige, fremfor den de egentligt helst ville have haft.

Hvor gl. er du? ;). Det er ca. det samme for >50% af bilkøberne. Hvor mange
har fx. en Skoda som "kone-bil", el. hvor hun har fået lov et styre
bilvalget, ikke mange, for hun har typ. ikke teknisk indsigt og se ser sig
selv sidde og fortælle veninderne "det blev en SKODA" ;)..

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 09:57

> [...]
> bilvalget, ikke mange, for hun har typ. ikke teknisk indsigt og se ser sig
> selv sidde og fortælle veninderne "det blev en SKODA" ;)..

Hvorfor spørger du om min alder?
Ja, det er en stor procentdel af bilisterne der vælger sådan. Og nu hvor vi
begge har Skoda, så kender vi sikkert også en del til det fra den side. For
en Skoda er jo en helt anden og langt ringere bil end en Audi......

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 10:10

> [...]
> For en Skoda er jo en helt anden og langt ringere bil end en Audi......

Og folk glemmer ikke så let de kære gamle LS'er som gjorde at selv børn i
skolen blev moppet mere end de familier som slet ingen bil havde.
VW skulle have kvalt Skoda navnet og bare kaldt bilerne for VW (som så er
produceret i østeuropa)

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-11-04 12:00

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse

> Hvorfor spørger du om min alder?

Fordi det er barneviden at ikke-bilnørder vælger bil efter hvad andre
synes;). Hvor mange spørger ikke her hvad de skal købe, og de kender knapt
deres eget behov .

For
> en Skoda er jo en helt anden og langt ringere bil end en Audi......

Ikke ringere, teknisk det samme, men en anden. Nu kan jeg ikke siger hvor
raffineret Octi.II er blevet ifht. fx Gålf V?, men på den gl., min, er der
er nu en del mht udseende,indretning.

Fra : Per O.

Dato : 28-11-04 13:44

> [...]
> hvor vi begge har Skoda, så kender vi sikkert også en del til det fra
> den side. For en Skoda er jo en helt anden og langt ringere bil end

Er der ikke også noget med at prisen er lidt anderledes ? Hvor meget får man
så for prisforskellen ???

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 14:00

> Er der ikke også noget med at prisen er lidt anderledes ? Hvor meget får
> man så for prisforskellen ???

Prisen er meget anderledes. Men rent teknisk er bilerne ofte 100 %
identiske. Det man får i Audi'en er en mere lækker kabine og en generelt
"finjustering". F.eks. at de håndtag som sidder over dørene glider stille og
roligt på plads i stedet for at flyve på plads som de gør i en Skoda. Men
motor, bremser, undervogn, airconditionanlæg osv. er fuldstændig det samme.
Men med Audi'en får man naturligvis også en pæn portion anseelse fra naboen
samt retten til at råde over flere parkeringspladser på en gang......

Fra : Per O.

Dato : 28-11-04 15:22

Thomas Landberg wrote:

> [...]
> også en pæn portion anseelse fra naboen samt retten til at råde over
> flere parkeringspladser på en gang......

Hvor meget er det lige man giver for de små forskelle ?

Per O.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 15:38

> Hvor meget er det lige man giver for de små forskelle ?

Det svinger meget fra bil til bil, men det er en betragtelig sum. F.eks. har
en Audi A4 stationcar til langt over 400.000kr samme motor og samme
størrelse bagagerum som min Fabia til 210.000kr. Så her går der altså en del
penge på en lidt større bil og en noget mere lækker kabine.

Fra : Mogens

Dato : 28-11-04 16:37

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41a9e2ac$0$265$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> en Audi A4 stationcar til langt over 400.000kr samme motor og samme
> størrelse bagagerum som min Fabia til 210.000kr.

Det var dælme noget af en sammenligning.
A4 / Octavia ville have været langt mere relevant, IMO.
Dén kender du jo å' :)

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 17:09

> Det var dælme noget af en sammenligning.
> A4 / Octavia ville have været langt mere relevant, IMO.
> Dén kender du jo å' :)

Nu sammenligner jeg dem heller ikke som værende ens biler. Så godt spiller
musikken trods alt heller ikke. Jeg skriver blot at motor og størrelsen på
bagagerummet er det samme. Hvis man kigger på følgene biler
http://www.biltorvet.dk/nyebiler/detail.asp?dafid=49822&DAFID=47606&modID=21&fabID=3
kan man se, at en Octavia med fem døre og semi-automatisk aircondition er
50.000kr billigere end en langt mindre Audi A3 (dog på samme undervogn) med
tre døre og uden aircon. Måske er en Audi A3 en smule flottere, men det er
vist smag og behag. Er der overhovedet noget som helst andet punkt hvor
Audien er bedre end Octavia'en?

Fra : Juul

Dato : 28-11-04 18:25

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message
Er der overhovedet noget som helst andet punkt hvor
> Audien er bedre end Octavia'en?

Jo jeg vil tro på fabrikantens / importørens kassekredit
Det kan jo være at de taber mindre på Skodaen end på Audien.
--
Juul

Fra : anders majland

Dato : 29-11-04 12:25

> For en Skoda er jo en helt anden og langt ringere bil end en Audi......

Og ikke mindst billigere Hvis der ikke var nogen stor prisforskel kørte
jeg da hellere a6 avant end fabia kombi

/A

Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-11-04 09:25

In news:41a916b7$0$245$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,

> Tjo, måske er det lige meget, som så meget andet. Men jeg synes sq
> ikke det er lige meget når vi når derhen, at færdselsloven ikke er
> lige for alle.

Right.

Hvis jeg skulle vælge køretøj, ud fra din philosophi, blev det en gammel
bulet Patrol, så jeg kunne mase mig frem, og folk holdt tilbage af frygt
En ny Mercedes giver ikke samme effekt, end ikke en Gelindevagen.
Næe du, en gammel Patrol, så ved folk at de ikke skal gå i clinch *GGG*
(Min Patrol holder parkeret uden Nr. plader, og jeg ved ikke om den
nogen sinde kommer ud at køre igen)

> Du mener det er ok, at man kører med tågelys

Den holdning kan jeg ikke lige mindes jeg har givet udtryk for?!?

> Kan du se hvor jeg vil hen?

Ja, men jeg er altså græsk katolsk over for folks snopperi. Hvis folk
ikke har andet at leve for, er det deres problem, ikke mit..
De kan gå hen og få sig en psykose, det er så moderne for tiden..

Fra : Leonard

Dato : 28-11-04 10:44

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk>
wrote:

>(Min Patrol holder parkeret uden Nr. plader, og jeg ved ikke om den
>nogen sinde kommer ud at køre igen)

Der må vi da egnetlig håbe den bliver holdende, hvis formålet med at
køre i den er at du kan tryne andre :-<

--
Leonard

Fra : anders majland

Dato : 29-11-04 12:31

> Der må vi da egnetlig håbe den bliver holdende, hvis formålet med at
> køre i den er at du kan tryne andre :-<

"Tryne" kan nu også vendes lidt til at få den sikkersehdsafstand/plads i
trafikken man har behov for. Da jeg for ~5år siden kørte i en mazda 86 der
manglede pyntelister og havde lidt buler hist, bist allevegne, var det sjovt
at opleve forskelle fra den til en "anonym" bil i myldetidstrafikken i kbh.
Jeg skulle knapt bruge blinklyset for at folk gav plads til et
vognbaneskift.... Bilen var genopbygget af en skolekammaerats lillebror, og
manglede den sidste finish - dvs den lignede lort, men var i god mekanisk
stand og helt uden rust.

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 28-11-04 10:01

> [...]
> deres store skuffelse leveret dem i en "neutral" lastbil - og så kunne
> naboerne jo ikke se at de havde købt dyre møbler.

Det minder mig om ms. Buckett i "Fint skal det være"

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 10:31

> Det minder mig om ms. Buckett i "Fint skal det være"

Ja. Og det skal vi ikke glemme er en komedieserie......

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-11-04 12:19

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse

> Ja. Og det skal vi ikke glemme er en komedieserie......

Jeg synes det er en samfundsrealistisk karikatur.. Et billede hvor tingene
er tegnet op, så man ser det;). Jeg tror de fleste kender nogen som ville
passe i en af rollerne :).

Fra : CDK

Dato : 28-11-04 13:23

Emil Jensen [2100] wrote:

> Det minder mig om ms. Buckett i "Fint skal det være"

.... It's Bucket!

/Christian.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 28-11-04 11:08

Thomas Landberg wrote:

> For min skyld kan folk vælge de biler de vil, men jeg håber sq ikke der er
> alt for mange der vælger en bil fordi den tror det er den der giver mest
> prestige, fremfor den de egentligt helst ville have haft.

Hvis de tænker i prestige, så ER den prestigefyldte bil de køber
nok den de gerne vil have..

> [...]
> møbler jeg helst selv ville have og så være ret kold over hvad naboerne

Sagtens, men jeg tror du får vendt tingene lidt på hovedet. De
mennesker med Illum møblerne går åbenbart op i prestige. Det er
muligt at de i Ikea kunne finde en sofa de sad fantastisk i, men
fordi "prestigeværdien" ikke er høj nok (ifølge parret selv), vil
de næppe blive rigtigt glade for sofaen. I stedet finder de en
sofa i Illum. Måske sidder de lige så godt i den som i Ikeasofaen,
måske gør de ikke, men sofaen oser af prestige (ifølge parret) og
de er rigtigt glade for at de har købt så prestigefyldt og dejlig
sofa. Af den grund ER Illum's sofaen den rigtige for dem og den de
helst vil have.

Øvelsen hedder, du skal ikke vurdere deres valg udfra dine
præmisser, men udfra deres..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 11:32

> Øvelsen hedder, du skal ikke vurdere deres valg udfra dine
> præmisser, men udfra deres..

Jamen det kan du have så evigt ret i. Men derfor kan jeg vel stadig godt
undre mig? Jeg mener stadig det er synd hvis nogle vælger en bestemt bil
fordi de gerne vil have at naboen nikker anerkendende end en anden og federe
bil, som naboen måske kun vil have en hånlatter til overs for. Det er da
svage mennesker som lader sig styre på den måde. Men at mennesker er
forskellige er der ingen tvivl om. Bedste eksempel er vel ham med en Golf IV
2.8 med det store HGP-turbosæt monteret - og med alle skiltene fjernet så
bilen ligner en helt almindelig Golf. Modsat ham finder vi en Brian i en
Golf 1.6 men med eftermonterede GTi-skilte.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 28-11-04 18:04

Thomas Landberg wrote:

> Jamen det kan du have så evigt ret i. Men derfor kan jeg vel stadig godt
> undre mig?

Selvfølgelig kan du det. Jeg undrer mig da også over at folk har
andre præferencer end jeg har, mine er jo i sagens natur de
rigtige..

> [...]
> bil, som naboen måske kun vil have en hånlatter til overs for. Det er da
> svage mennesker som lader sig styre på den måde.

Selvfølgelig, hvis bilen er indkøbt med det formål at imponere
naboerne og disse så ikke lader sig imponere, så er det synd og
skam. I det tilfælde er at bilkøberen der ikke magter at forstå at
andre måske ikke har samme præferencer. Det ændrer dog ikek på at
bilkøberen må mene at bilen er imponerende, ellers købte han/hun
vel ikke den bil med det formål, og alt andet lige er det da ikke
ringe at eje en bil man er imponeret over..

Jeg bor i sådan et "sølvbryllupskvarter" hvor alle prøver at
overgå hinanden med nye udestuer og biler. Selv bor jeg til leje
og kører i en gammel spand. At jeg er sær og ikke interesserer mig
en skid for nye biler, og kører for det samme om året som de
betaler i afdrag om måneden, er noget jeg holder for mig selv med
mindre folk direkte spørger. Jeg oplever at folk "bærer over" med
mig, for "jeg har jo nok ikke råd til en ordentlig bil og hvis jeg
havde, så havde jeg nok købt en magen til deres". Alt ånder fred
og idyl, for "de har lækre biler og jeg er misundelig"..

Helt anderledes forholder det sig for min chef. Han bor også i et
"sølvbryllupskvarter" og kører i gamle biler. Problemet er, at han
har fire gamle biler og et flot hus og en nybygget garage. Folk
kan altså ikke bilde sig selv ind at han i virkeligheden er en
fattigrøv der kun kører gamle biler fordi han ikke har råd til
andet, og i det skjulte er misundelig på deres "prestigebiler".
Det generer folk i en grad så hans biler udsættes for systematisk
hærværk, fx. var der en periode hvor han skiftede hjul et par
gange om ugen når folk havde været forbi med en kniv..

Det er i sandhed et dejligt land vi bor i..

> [...]
> bilen ligner en helt almindelig Golf. Modsat ham finder vi en Brian i en
> Golf 1.6 men med eftermonterede GTi-skilte.

...men monterede han turbo på sin VR6 fordi han reelt set synes den
var lidt sløv i betrækket, eller har han bare brug for at vide at
han har den hurtigste bil i nabolaget?? Jagten på "prestige"
behøver ikke være synlig i form af lastbiler fra Illum, det kan
også være skabt af et indvendigt behov for at føle sig bedre end
resten..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 28-11-04 02:51

> [...]

> fluks bilen ud midt på vejen, endskønt jeg på det tidspunkt var halvvejs
> gennem forhindringen. Så måtte jeg da bare undvige Audien bagefter.

Efter jeg har fået min Skoda Fabia 1.9 TDi har jeg konstateret en underlig
ting. Jeg kører normalt på den hurtige del af motorvejsnettet (med
fartpilot) og kører 133 -135 km/t efter GPS'en (dvs. omkring 144 km/t på
speedometeret). Flere gange har jeg oplevet "brian typer" der lige skal
markere at de kan overhale (så lad dem dog), ved at kører tæt og overhale
med ca. 150, hvorefter jeg overhaler dem igen et par km senere (hvor de
puster ud i indersporet). Det føles lidt ligesom at man som skoda ejer skal
trynes i overhalingsbanen (de tror vel det er en 60årig bag rattet), også
bliver de overrasket over man holder en rimelig hastighed.

Jeg har ikke observeret denne opførsel i mine tidligere biler (Peugoet, Alfa
Romeo, Opel).

Jeg kan kun give dig ret Thomas.

Mvh Kenn

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 10:01

> [...]
> også bliver de overrasket over man holder en rimelig hastighed.
>
> Jeg har ikke observeret denne opførsel i mine tidligere biler (Peugoet,

Fuldstændigt det samme oplever jeg. Det er ekstremt underligt. Jeg kører
50.000km årligt, så jeg oplever en del, men lige her den sidste måned i min
nye Fabia har der været mange mærkelige oplevelser. Specielt tricket med at
overhale, trække ind og slippe speederen oplever jeg tit. Netop den der med,
at "jeg kører sq stærkere en sådan en bette Fabia". En dag på motorvejen
under en overhaling havde jeg også en Passat helt i røven. Så troede jeg
naturligvis at han havde travlt, men da jeg efter endt overhaling trækkede
ind, sneglede han forbi og efter 5 km var han få hundrede meter foran. Det
eneste han havde travlt med var at slippe for at ligge bag en Skoda....
Glædeligt at der i det mindste var en som fattede hvor jeg ville hen....

Fra : Kate

Dato : 28-11-04 11:11

> Så troede jeg
> naturligvis at han havde travlt, men da jeg efter endt overhaling
> trækkede ind, sneglede han forbi og efter 5 km var han få hundrede
> meter foran.

Kan det "glæde" dig at sådan er det også at overhale i en Micra. Jeg
ved ikke om det er kombinationen Micra og kvinde eller om det bare er
det ene, men faktum er at jeg ofte oplever at den jeg overhaler eller
forsøger at overhale sætter farten op når jeg kommer ud på siden af
ham.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 11:18

> [...]
> det ene, men faktum er at jeg ofte oplever at den jeg overhaler eller
> forsøger at overhale sætter farten op når jeg kommer ud på siden af

Ja det skal sq ikke undre mig. En Micra udstråler lige så lidt "her kommer
jeg" som en Fabia, så der skal nok være noget om snakken. Nu kører jeg
oftest på fartpilot, så jeg oplever det ret præcist hvis dem jeg er ved at
overhale gasser op. Man undres...

Fra : Mogens

Dato : 28-11-04 11:52

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41a9a5b7$0$247$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Nu kører jeg oftest på fartpilot, så jeg oplever det
> ret præcist hvis dem jeg er ved at overhale gasser op.

Hvad taler I om?

--
/Mogens
www.tkrath.dk/forum/dfb/cam003.jpg

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 12:00

> Hvad taler I om?

Når jeg kører på fartpiloten varierer hastigheden stort set ikke - bedømt ud
fra min GPS. Hvis jeg så f.eks. på motorvejen haler ind på en bil (jeg kører
på fartpiloten) og lægger an til overhaling, så er det ret let at konstatere
hvis vedkommende begynder at accelere - for jeg ved min fart er kontant. Er
du nu med?

Fra : Mogens

Dato : 28-11-04 12:07

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41a9afb9$0$208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Er du nu med?

Det var en joke :)
(du skulle ha' set min signatur -> jeg møder
ikke folk, som træder på speederen i de
situationer - mere...)

Fra : Jan Vennike

Dato : 28-11-04 13:06

"Kenn L. Schjødt" <kenndåsekød@xn--dsekd-mra0l.schjodt.net> skrev i en
meddelelse news:41a92ee6$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> også bliver de overrasket over man holder en rimelig hastighed.
>
> Jeg har ikke observeret denne opførsel i mine tidligere biler (Peugoet,

Det er ikke forbeholdt Skoda'er.

I min VW Lupo 1.4 TDi kører jeg altid fartgrænse + 10 km - det passer cirka

Jeg kørte på motorvejen fra Kolding og skulle til Ålborg, da jeg overhalede
en Mercedes M270 - det skulle jeg aldrig have gjort.

Inden 5 km kom han blæsende og overhalede mig og forsvandt.

Ca 20 km lænegere fremme overhalede jeg igen Mercedes' og efter 5 km kom han
igen.

Dette mønster holdt hele vejen til Ålborg og jeg grinte resten af dagen -
båtnakke, der ikke kan holde til at hans multidyre Mercedes bliver overhalet
af sådan en lille blikspand

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 13:22

> Det er ikke forbeholdt Skoda'er.
>
> I min VW Lupo 1.4 TDi kører jeg altid fartgrænse + 10 km - det passer
> cirka

Hvis fejlvisningen i din bil er som i min, så kan du også roligt gøre det
uden at være nervøs for bøder.

> [...]
>
> Dette mønster holdt hele vejen til Ålborg og jeg grinte resten af dagen -
> båtnakke, der ikke kan holde til at hans multidyre Mercedes bliver

Jamen er det ikke ren stenalderpsykologi

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 28-11-04 13:36

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev :

>Dette mønster holdt hele vejen til Ålborg og jeg grinte resten af dagen -
>båtnakke, der ikke kan holde til at hans multidyre Mercedes bliver overhalet
>af sådan en lille blikspand

*det* kunne have værre for ham - du kunne have været kørende i den
gamle brune (fred være med den)

Den havde folk det sgu' svært med .... ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-11-04 03:07

> [...]

> Skoda Fabia, der jo ingenlunde matchede hans Audi. Da lagde han fluks
> bilen ud midt på vejen, endskønt jeg på det tidspunkt var halvvejs gennem

Spis en kiks, hvordan tror du det var da jeg skrottede SAABen for 7½ år
siden, og købte Octi'en ;)). Ikke en gang bil-nørderne her viste nærmere om
den, hvilket ikke afholdt dem fra at kommentere, de viste jo alt- troede de
;).

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 10:03

> [...]
> siden, og købte Octi'en ;)). Ikke en gang bil-nørderne her viste nærmere
> om den, hvilket ikke afholdt dem fra at kommentere, de viste jo alt-

Ja, sådan noget kan kun undre. Men nu her 7 år efter den første Octavia kom,
er der jo stadig mange som er overbeviste om, at en Skoda intet har med en
VW eller Audi at gøre.

Fra : anders majland

Dato : 29-11-04 11:57

> Ja, sådan noget kan kun undre. Men nu her 7 år efter den første Octavia
> kom, er der jo stadig mange som er overbeviste om, at en Skoda intet har
> med en VW eller Audi at gøre.

Ja det kan jo undre - De er jo stortset bygget af de samme hyldevarer som de
andre biler fra koncernen. Selvfølgelig med de "billigere" dele fra
hylderne, men teknologien bag er jo stort set den samme.

Jeg tror vore fabia kombi 1.2 er noget nær det mest fornuftige køb til vores
kørselsmønster - ihvertfald når vi i forvejen havde sorteret en del
koreanere fra... Det enste der har overrasket os lidt er hvor meget vi
egenligt kører i den. Holder prognosen fra de første måneder ender vi
omkring 24000km/årligt hvor vi egenligt haft regnet med et behov tættere på
15000km/årligt. Stort set al kørslen er by/landevej og den holder et snit
over 16km/l En lille diesel ville selvfølgelig være mere økonomisk, men også
noget
dyrere -
1.2 12V 16,7km/l (Vi ligger lidt lavere)
+20000kr SDI 20,3km/l (+1700kr/årligt i afgift)
+30000kr TDI 21.7km/l (+1100kr/årligt i afgift)

Så er det bare at regne. Hvis vi ser bort fra renteudgiften ved den større
finansering og afskriver den over 10år.

De 2 dieler koster stort set det samme. TDI'en er mere sparsommelig og kører
en anelse længere så selvom den er dyrere ender den på det samme som SDI'en
(indenfor få hundre kroner). TDI'en er dyrest ved 15000km og billigst ved
25000km.

Ved 15000km årligt er benzinen næsten 2000kr billigere om året mens det
indskrænker sig til få hundrede kroner ved 25000km. Så det ser stadig ud til
at det er
den er valgt med hovedet, selvom vi skulle køre flere km end beregnet....

Så havde der stået et godt tilbud på en TDI istedet for 1.2'eren havde den
nok mhs til køreglæde været lidt lækrere 75hk diesel istedet for 64benzin.

Men egenligt ganske små forskelle i forhold til den samlede udgift ved at
have bil ....
--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Peter Nielsen

Dato : 28-11-04 09:40

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41a90aab$0$251$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Prøv at lægge mærke til hvilke biler der parkeres hvordan. Hvilken
> bil ser man oftest henkastet over to båse: En BMW eller en Lupo 3L?

Enig i mange af dine "fordomme", men jeg synes nu oftere jeg ser alternative
parkeringer alt efter hvilket køn, der har parkeret, fremfor hvilken social
status folk har.

Mvh
Peter (C_MAX)

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 10:04

> [...]
> alternative
> parkeringer alt efter hvilket køn, der har parkeret, fremfor hvilken

Dem ser jeg sjældent, men det kan da ske. Sådan noget irriterer mig ikke ret
meget, for hvis folk ellers parkerer så godt de kan, så kan man jo ikke
rigtigt forlange mere.

Fra : Peter Nielsen

Dato : 28-11-04 10:14

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41a9948b$0$218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Dem ser jeg sjældent, men det kan da ske. Sådan noget irriterer mig ikke
ret
> meget, for hvis folk ellers parkerer så godt de kan, så kan man jo ikke
> rigtigt forlange mere.

Der er jeg ikke enig med dig Thomas. Hvis folk har erhvervet sig et
kørekort, så må man da gå ud fra, at de kan parkere? Eller er det for meget
at kræve? Men måske det igen har noget med folks holdning at gøre. "Nu har
JEG parkeret og så er det ikke mit problem, at jeg optager en ekstra plads
eller at ham/hende på min højre side ikke kan komme ind i bilen"

Mvh
Peter (C-MAX)

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 10:34

> [...]
> JEG parkeret og så er det ikke mit problem, at jeg optager en ekstra plads
> eller at ham/hende på min højre side ikke kan komme ind i bilen"

Måske jeg skulle forklare mig bedre: Det der primært hidser mig op er folks
manglende vilje. Man skal straffe "de onde" og vejlede "de gode". Derfor er
der IMO forskel på om man dovent og ligegyldigt smider sin bil på tværs af
to pladser eller om et 18 år og 3 dage gammelt tøsepigebarn efter 10
minutters kamp med bilen og med tårer i øjnene alligevel ender med at
parkere en smule skævt. Naturligvis bør alle kunne køre bil når de har et
kørekort, men alle kan ikke have lige meget gefühl og som vores system er
indrettet, så kan man heller ikke forvente, at helt nyudklækkede bilister er
fuldt ud rutinerede.

Fra : Peter Nielsen

Dato : 28-11-04 10:46

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41a99b82$0$210$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> indrettet, så kan man heller ikke forvente, at helt nyudklækkede bilister

Jeg forstår dig godt Thomas og det er bestemt ikke de 18-tøsebørn (eller
andre nyudklækkede bilister) jeg jagter her. Det er de kvinder, der har så
travlt fordi de lige skal nå at handle inden de skal ned i dagplejen, SFO
eller lign og hente deres børn. Så bliver bilen bare kastet ind og holder
man skævt, så har de ikke tiden til lige at bakke et par meter tilbage og få
rettet skuden op.

Apropos nyudklækkede bilister, så ville det være rart med noget lovgivning
ala Frankrig, hvor nye bilister i en periode skulle køre rundt med et skilt
bag på bilen, så vi andre kan tage hensyn til dem, men det er en helt anden
snak.

Mvh
Peter (C-MAX)

Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-11-04 11:03

In news:41a9948b$0$218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,

> Dem ser jeg sjældent, men det kan da ske. Sådan noget irriterer mig
> ikke ret meget, for hvis folk ellers parkerer så godt de kan, så kan
> man jo ikke rigtigt forlange mere.

Stiller du mindre krav til kvinders parkeringsevner, end mænds ditto?
Hvorfor dog det?

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 11:20

> Stiller du mindre krav til kvinders parkeringsevner, end mænds ditto?
> Hvorfor dog det?

Ingenlunde. Det kan vel også være en ung urutineret han som har svært ved at
parkere. Men mange af de lorteparkeringer jeg ser har næppe ret meget at
køre med talent. Der er vel grænser for hvor meget man skal spidse øjnene
for at få øje på den kørestolsfigur på 1x1 meter man vælger at parkere sin
bil hen over?

Fra : Kate

Dato : 28-11-04 11:14

> [...]

> mig ikke ret meget, for hvis folk ellers parkerer så godt de kan,
> så kan man jo ikke rigtigt forlange mere.

Uhh, den slags kan jeg godt nok blive ganske arrig på. Går der
virkeligt noget i stykker ved lige at bakke bilen ud og placere den
rigtigt? Her hvor jeg bor har vi to som konsekvent parkerer på 1½
plads, den ene skideskævt, den anden ved nok bare ike hvor stor hans
bil er. Jeg undres hver dag over deres fuldstændigt ligegyldighed
overfor om andre må parkere i de andre gårde

Fra : Per O.

Dato : 28-11-04 13:48

Kate wrote:
> [...]
> bil er. Jeg undres hver dag over deres fuldstændigt ligegyldighed
> overfor om andre må parkere i de andre gårde

Gør som jeg gjorde engang. Parker bag ved idioten, så han/hun ikke kan bakke
ud, så fatter de normalt hvad der er galt.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 10:18

"Peter Nielsen" <psnfm@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> alternative
> parkeringer alt efter hvilket køn, der har parkeret, fremfor hvilken

Jeg KAN også finde på at fylde 2 p-pladser. Har nogle enkelte steder været
ude for at pladserne er SÅ smalle at man næsten er selvskrevet til skrammer
og buler i døren hvis pladsen ved siden af bliver optaget. Så tænker
jeg....pyt hvad er vigtigere, et par striber på jorden eller mondeo'en som
skal til maler for 8. gang.
At folk som går forbi måtte ryste på hovedet af min parkering, rager
mig.....bare jeg undgår skaderne fra andre.

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-11-04 10:31

> [...]
> At folk som går forbi måtte ryste på hovedet af min parkering, rager
> mig.....bare jeg undgår skaderne fra andre.

Du er ikke alene

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 11:07

> Du er ikke alene

Hvor går grænserne? Hvis der er ok, at andre skal køre rundt og lede efter
en plads fordi I er nervøse for jeres biler, er det så ikke også ok at der
er nogle som ligger i venstre spor på motorvejen hvis de mener det er bedre
at køre der end i højre?
Hvis jeg mener at p-pladserne er for smalle parkerer jeg enten et andet sted
eller i udkanten af området, så risikoen for at få ridsende biler op langs
siden er minimal. Men bedømt ud fra folks parkeringer rundt omkring, så er
bilen sq lavet for at man kan køre i den og så er det ikke meningen at man
skal gå flere meter fra parkeringspladsen til Netto eller hvor man nu skal
hen...

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 17:05

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41a9a34b$0$218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> en plads fordi I er nervøse for jeres biler, er det så ikke også ok at der
> er nogle som ligger i venstre spor på motorvejen hvis de mener det er

Grænsen går der at jeg ikke generer andre med mine parkeringer, jeg parkerer
i forvejen laaaangt væk fra indgangen....der hvor de færreste vil parkere.
Så kan du spørge hvorfor det er nødvendig at fylde 2 både hvis der ikke
kommer andre. Grunden er den at min bil åbenbart virker som en magnet. Der
kan være 20 ledige pladser men f..... om ikke folk SKAL parkere ved siden af
min bil

--
Tom

Fra : Mogens

Dato : 28-11-04 17:10

> Grunden er den at min bil åbenbart virker som en magnet.
> Der kan være 20 ledige pladser men f..... om ikke folk
> SKAL parkere ved siden af min bil

Så kan de liiige se din bil, når de alligevel skal
ud af deres egen - vel ganske naturligt... :)

Kan su ikke smide din advaarselstrekant i båsen ved siden af

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 17:13

> [...]
> der ikke kommer andre. Grunden er den at min bil åbenbart virker som en
> magnet. Der kan være 20 ledige pladser men f..... om ikke folk SKAL

Ok. Men nu havde jeg lige de sidste to parkeringer i hovedet og der var de
da i den grad til gene for andre bilister.
Jeg er heller ikke selv alt for vild med at få bildøre banket op i min bil,
men tricket med at parkere uoverskuelige 50 meter væk er faktisk ganske
godt. De fleste parkerer hellere ulovligt en går de 50 meter til indgangen

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 17:19

> [...]
> bil, men tricket med at parkere uoverskuelige 50 meter væk er faktisk
> ganske godt. De fleste parkerer hellere ulovligt en går de 50 meter til

Jep, men mig generer det absolut ikke at skulle gå 2-300 m for at komme ind
i Bilka eller A-Z. Men jeg HADER bare at selv på det mest ensomme sted og
med MASSER af andre frie pladser så SKAL der bare være en eller anden
fæ-nakke som planter sin bil ved siden af......derfor vælger jeg ekstra
sikkerhedsafstand til min bil

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 28-11-04 17:34

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>med MASSER af andre frie pladser så SKAL der bare være en eller anden
>fæ-nakke som planter sin bil ved siden af......derfor vælger jeg ekstra

Kender det altfor godt.
Når der enten ikke er en invalidevognsplads eller denne er optaget, så
parkerer jeg helst i den fjerneste ende og således at der ikke må
holde nogen på min bils højre side. Holder jeg sådan at der kan holde
en på højre side af min bil, uanset om det er lovligt, på tværs af
båse, striber osv. så er jeg ofte ude for at der holder en bil højst
20 cm fra min bils højre side.
Og hvad gør jeg så, når min kørestol er 62 cm bred, og liften skal
bruge 75 cm fri plads på højre side af min bil?
- jeg holder altid hellere ulovligt, på tværs af flere båse, ind mod
en mur eller noget andet, der ser mærkeligt ud, end at risikere at
skulle vente flere timer på at kunne komme ind i min bil.

--
Leonard

Fra : Mogens

Dato : 28-11-04 17:37

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> en mur eller noget andet, der ser mærkeligt ud, end at risikere at
> skulle vente flere timer på at kunne komme ind i min bil.

Er der sikkert også eet eller andet sted forståelse for!

Fra : Leonard

Dato : 28-11-04 17:46

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote:

>Er der sikkert også eet eller andet sted forståelse for!

Ja, når folk opdager hvorfor jeg holder som jeg gør, men da min bil
bare ligner de fleste andre varevogne og ovenikøbet har firmanavn og
tlf-nr bagpå, så tror mange at det igen er en eller anden dum
håndværker der ikke gider at parkere ordentligt. Og de færreste går
rundt om bilen og kigger i forruden for at se det blå skilt der.
Men jeg er da endnu aldrig blevet pålagt p-afgift

--
Leonard

Fra : Mogens

Dato : 28-11-04 17:49

> Og de færreste går rundt om bilen og kigger i forruden
> for at se det blå skilt der.

Ku' man ikke sætte flere skilte på end een
i forruden?

Fra : Leonard

Dato : 28-11-04 18:24

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote:

>Ku' man ikke sætte flere skilte på end een
>i forruden?

Jo, det kunne man godt, men når jeg kører i min bil er jeg fuldstændig
på ligefod med alle de andre trafikanter (altså bortset fra bilernes
forskelligheder) og ingen kan se udefra at jeg ikke bruger pedalerne.
Ligeså snart jeg er udenfor bilen kan alle se at jeg ikke bruger
fødderne og selvom jeg har vænnet mig til at folk kigger og at jeg er
anderledes, så er det rart en gang imellem at være ligesom de andre.
Det ville jeg ikke være hvis jeg altid kørte rundt med tydelige blå
skilte hele vejen rundt på min bil.

--
Leonard

Fra : Mogens

Dato : 28-11-04 19:20

> [...]
> anderledes, så er det rart en gang imellem at være ligesom de andre.
> Det ville jeg ikke være hvis jeg altid kørte rundt med tydelige blå

Det har jeg fuld forståelse for.

På et tidspunkt var jeg i en lignende situation, arbejdsmæssigt.
Det var "på arbejde" nødvendigt for mig og mine medarbejdere
at signalere firmamæssig samhørighed. Efter fyraften -> det modsatte.

Og hvad indførte jeg så -> magnetskilte med firmanavn på alle bilerne.
Jublen ville ingen ende tage, og hurtigt blev idé'en kopieret til
andre grene af vriksomheden

Fra : CDK

Dato : 29-11-04 00:21

Leonard wrote:

> [...]
> anderledes, så er det rart en gang imellem at være ligesom de andre.
> Det ville jeg ikke være hvis jeg altid kørte rundt med tydelige blå

Er det da godt at være ligesom alle andre?

Jeg vil egentlig helst ikke, når man tænker på hvor mange uhøflige,
uvenlige og hensynsløse mennesker der kører rundt på vejene.

Jeg ved, jeg ikke kan prale af, at vide hvordan det er, men vi er nu
nogen, der ikke dømmer folk på deres sko.

Eller på deres hjul for den sags skyld - om det så er dem på bilen eller
hvor de nu sidder

/Christian.

Fra : Leonard

Dato : 29-11-04 08:53

CDK <kriller@R-E-M-O-V-E-T-H-I-Ssofthome.net> wrote:

>Er det da godt at være ligesom alle andre?

Næh, og det er heller ikke det jeg stræber efter.

>Jeg vil egentlig helst ikke, når man tænker på hvor mange uhøflige,
>uvenlige og hensynsløse mennesker der kører rundt på vejene.

Jeg forsøger altid at vise at jeg har overskud til at vise hensyn og
lade andre få lidt plads, så det hele glider lidt nemmere. Bare lette
lidt på gassen og et blink med lygterne, så den fra sidevejen kan
komme ud ... osv.

>Jeg ved, jeg ikke kan prale af, at vide hvordan det er, men vi er nu
>nogen, der ikke dømmer folk på deres sko.

Jeg tror heller ikke at der er så mange der dømmer nogen, men derfor
er det alligevel rart en gang imellem at kunne gemme sig i mængden, og
det er sjældent der er mulighed for det i min situation.

--
Leonard

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 18:10

> [...]
> en på højre side af min bil, uanset om det er lovligt, på tværs af
> båse, striber osv. så er jeg ofte ude for at der holder en bil højst

Det har jeg skam forståelse for. Tror du nogensinde at _alle_
invalidepladserne har været optaget af "reelle" eller er det bare normalt
gående som mener de bør have kortere til indgangen end dig?

Fra : Leonard

Dato : 28-11-04 18:32

> [...]

>invalidepladserne har været optaget af "reelle" eller er det bare normalt
>gående som mener de bør have kortere til indgangen end dig?

Folk parkerer jo som de kører bil, og hvis de synes de har mere brug
for pladsen end jeg har, så holder de der, også selvom der er en ledig
plads måske 5 båse nede i rækken.
Nogle steder er der bare for få invalidepladser, så de er altid
optaget af andre med det officielle skilt i ruden.
Andre steder er der for få der bruger pladserne, så der har de lokale
mistet respekten for dem og bruger dem som var det almindelige
pladser.
Nogle tror at man må holde på en invalidevognsplads hvis man har ondt
i benet, har benet i gips eller noget andet og de kan blive meget
fornærmede når jeg fortæller dem at jeg godt kan se de har et behov
for at holde tæt på indgangen, men de holder faktisk ulovligt.
Nå, ja, og så er der alle firmabilerne og dem der "bare lige skulle"

Vi er tilbage ved det med at respektere hinanden og at overholde
reglerne, selvom man ikke lige kan se hvorfor i denne situation.

--
Leonard

Fra : Jan Vennike

Dato : 29-11-04 18:20

> [...]
> der ikke kommer andre. Grunden er den at min bil åbenbart virker som en
> magnet. Der kan være 20 ledige pladser men f..... om ikke folk SKAL

DET har jeg en god medicin imod: Lad være med at vaske din bil

I den her tid får jeg ikke altid vasket vore biler lige tit - med 700 m
grusvej bliver den nu også hurtigt snavset igen.

Men en bivirkning ved dette er, at når jeg holder på en parkeringsplads, så
vil folk enten ikke holde der eller også holder de god afstand.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-11-04 19:49

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

> DET har jeg en god medicin imod: Lad være med at vaske din bil

Eller iøvrigt "lade den stå til", og hvis der mangler plads- så skab den
selv, no-mercy ;). Efterhånden vil bilen få et udseende som afføder en hvis
respekt ;).

Fra : Jan Vennike

Dato : 30-11-04 19:51

> Eller iøvrigt "lade den stå til", og hvis der mangler plads- så skab den
> selv, no-mercy ;). Efterhånden vil bilen få et udseende som afføder en
> hvis respekt ;).

Dog ikke - inden under skidtet, er den faktisk pæn og uden ridser/buler.

Og om sommeren, når den har sommerfusser på, så skal den osse nok blive
holdt pæn.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 10:38

> [...]
> At folk som går forbi måtte ryste på hovedet af min parkering, rager
> mig.....bare jeg undgår skaderne fra andre.

De sidste par eksempler jeg har set har nu været nogle ganske gode
parkeringspladser. F.eks. var jeg på MCD i Flensburg i onsdags (den må du
kende - den overfor Shell). Der var "rushhour", så alle pladser var optaget.
Bl.a. af en BMW X5 som holdte ind over to pladser. Samtidig kørte der en
konstant trafik rundt for at lede efter en plads, men der var altså kun den
halve tilbage. Samme oplevede jeg ved Skråen i Aalborg hvor vi skulle til
koncert. Fine pladser, men ikke brede nok til en "kæmpe" Audi A4. Der var
kun en plads tilbage, så jeg havde valget mellem at køre væk for at finde en
anden plads, eller parkere i båsen 10 cm til venstre for Audien. Det eneste
ham i Audien fik ud af parkeringen var, at han måtte kravle ind i bilen fra
passagerdøren - som så til gengæld kunne åbnes op på vid gab.

Fra : Peter Nielsen

Dato : 28-11-04 10:40

> [...]
> At folk som går forbi måtte ryste på hovedet af min parkering, rager
> mig.....bare jeg undgår skaderne fra andre.

Enig Tom. Jeg ved heller ikke hvorfor det nogle steder er blevet moderne at
lave p-båsene mindre. Jo - der skal vel være plads til flere kunder i
butikken. Personligt kunne jeg ikke finde på at ryste på hovedet over en
"bred" parkering på en af disse p-pladser. Mit lokale supermarked har de der
smalle båse og der er jeg begyndt at parkere længst væk fra indgangen, netop
for at undgå de ærgelser med buler og skrammer i bilen. Desuden er der altid
plads og så får jeg lidt ekstra motion

Mvh
Peter (C-MAX)

Fra : Per O.

Dato : 28-11-04 13:50

Tom wrote:
> [...]
> At folk som går forbi måtte ryste på hovedet af min parkering, rager
> mig.....bare jeg undgår skaderne fra andre.

Du er den slags jeg parkerer bag ved, så du må vente til jeg kommer tilbage
! Så kan du også lære det !! Hehe

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-11-04 14:06

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> Du er den slags jeg parkerer bag ved, så du må vente til jeg kommer
> tilbage ! Så kan du også lære det !! Hehe

Det gjorde "brian-smartass" oxo ved en dame + barn i en 4x4, i håb om at hun
ville trygle om at blive sluppet fri. Det gjorde hun ikke, tryglede, men fri
kom hun, for hun satte i bakgear og skubbede til der var plads- og da hun
kørte frem sad trækket fast, så det meste af køleren og fronten fulgte med
;)). DEN dag lært "brian" etellerandet. :).

Fra : Per O.

Dato : 28-11-04 15:23

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> der var plads- og da hun kørte frem sad trækket fast, så det meste af
> køleren og fronten fulgte med ;)). DEN dag lært "brian"

Så blev kællingen vel politianmeldt, plus at hendes forsikring skulle betale
!

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-11-04 15:42

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> Så blev kællingen vel politianmeldt, plus at hendes forsikring skulle
> betale !
Næ, brian fattede ikk 1 m. før det var for sent ;). nu overværede jeg ikke
optrinnet selv, men har fået det overleveret af "barnet",teenageren, som
ikke er nogen af delene mere ;). Som jeg forstod det skete det på P.pladsen
ved en tank, uden "faste pladser", hvor hun havde parkeret op mod en mur for
at handle. Og "brian" var udelukkende ude på "sjov i gaden". Jeg kender ikke
juraen i det, men den er formegentlig den samme som når du lukker nogen
inde, en lovovertrædelse forsvare ikke en anden.

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 17:13

> Du er den slags jeg parkerer bag ved, så du må vente til jeg kommer
> tilbage ! Så kan du også lære det !! Hehe

Jeg ville intet lære af det, men lave det igen.

--
Tom

Fra : Juul

Dato : 28-11-04 20:05

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Jeg ville intet lære af det, men lave det igen.

Parkeringsvagter giver desværre bøde for den slags, desværre, for som det er
nu, har arkitekter og bygherrer minimerer parkeringsbåsene, så man konstant
får Bilka-buler, fordi der er for lidt plads, især hvis vinden også tager
fat i døren
Men der kræves et minimums antal pladser, og så bliver det på et
minimumsmål: Det er vest det der hedder et minimalsamfund
Den tid, hvor der var et lille fortov mellem båsene er for længst forbi. men
se lige på han her som gned sig op af min bil, da "han havde travlt, for
pizzeriaet var ved at lukke"

Sat i dk.binaer.motor
--
Juul

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 20:12

"Juul" <Jule@mand.se> skrev i en meddelelse

> [...]
> men
> se lige på han her som gned sig op af min bil, da "han havde travlt, for

Min bil fik også en tur af en dametaske her i år. Heldigvis kunne det
poleres væk uden at autolakeren skulle igang (igen)

--
Tom

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 28-11-04 18:15

Tom wrote:

> [...]
> ude for at pladserne er SÅ smalle at man næsten er selvskrevet til skrammer
> og buler i døren hvis pladsen ved siden af bliver optaget. Så tænker

Som regel ved et indkøbcenter hvor folk også skal bokse med at få
varer ind og ud.. Helt "perfekt" bliver det, hvis de samtidigt
lader parkeringspladsen skråne, så indkøbsvognene af sig selv
triller ind i bilerne.. :-/

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 28-11-04 21:02

En helt masse bits fra Peter Nielsen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Enig i mange af dine "fordomme", men jeg synes nu oftere jeg ser alternative
> parkeringer alt efter hvilket køn, der har parkeret, fremfor hvilken social
> status folk har.

Tjaeh jeg syntes jeg har gjort en interessant observertion i København:

Folk der kører i 4-hjulstrækker er generelt dårligere til at placere sig i
vognbaner og er generelt markant dårligere til at parkere. Uanset køn og
social status!

Og som en uddybning har en bekendt der er psykologistuderende udtalt, at det
formodentlig hang sammen med, at bilvalget var foretaget på baggrund af ringe
selvværd i trafikken og at de derfor følte sig behov for at hævde sig selv
ved at køre i en stor bil (i ved det med stor bil - lille tissemand).

Og her gik jeg og troede at jeg havde valgt en Sharan fordi jeg havde brug for
bagagepladsen... *såk* ;)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"God originally wanted to build a schnauzer - but he fucked up!"
-- Frank Zappa: The Poodle Lecture

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 21:10

> [...]
> selvværd i trafikken og at de derfor følte sig behov for at hævde sig selv
> ved at køre i en stor bil (i ved det med stor bil - lille tissemand).

Se det er jo sådan noget der er spændende

Fra : martin

Dato : 29-11-04 08:39

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote in message
> [...]
> selvværd i trafikken og at de derfor følte sig behov for at hævde sig selv
> ved at køre i en stor bil (i ved det med stor bil - lille tissemand).
snap------------>8

det passer ikke jeg kører til dagligt i en VW Polo....

Fra : Per O.

Dato : 28-11-04 13:42

KLIP
Men jeg tror ikke der
> er noget i hele verden der bedre afspejler vores hulemandsinstinkt
> end vores bilvalg og måden vi fremfører bilerne på.

Jeg tenderer til at holde med dig.
Vi købte i foråret en Ford Focus C-Max, og vi er kun min kone og
undertegnede i familien.
Jeg er utallige gange blevet spurgt hvor mange børn vi har, og når svaret så
er NUL, så glor folk en ekstra gang på vores C-Max og spørger: Hvorfor har I
så købt sådan en bil ? Flere har tilmed spurgt hvorfor der ikke er en
'jydekrog' på bilen ! Fordomme alt sammen ...
Og jeg vil da gerne begrunde hvorfor vi har en C-Max: Det er en bil med
masser af plads indvendig. Man sidder højt oppe, og har bedre overblik. Den
kører som en almindelig pesonbil. Der er næsten 500 liter bagagerum, så jeg
kan få alt mit fotoudstyr med på en gang ! Vi ville gerne kunne køre på
ferie sydpå, uden at skulle fylde bagsædet med ting og sager, for at få
plads .. det kan vi nu.

Per O. Madsen
www.skaldepande.dk

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 14:02

> [...]
> så jeg kan få alt mit fotoudstyr med på en gang ! Vi ville gerne kunne
> køre på ferie sydpå, uden at skulle fylde bagsædet med ting og sager, for

Det er så heldigvis til den mere positive side du oplever det. Men det er
nok to sider af samme sag.

Fra : Per O.

Dato : 28-11-04 15:24

Thomas Landberg wrote:

> Det er så heldigvis til den mere positive side du oplever det. Men
> det er nok to sider af samme sag.

Enig, men det viser hvor meget ens bil får andre til at sætte en i bås, uden
at kende noget til en i øvrigt !

Per O.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-11-04 09:13

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message
> ..... og ikke under, hvordan ville bilparken så se ud? Og her er det ikke
> kun hjertet som befinder sig under halsen......

Det er vel så grunden til at vi skifter vores 132 HK Xsara ud med en 90 HK
HDI 306'er ?

--
mvh/rg. Christian
Snart kørende i tvangsfodret oliebrænder

Fra : Thomas Landberg

Dato : 29-11-04 09:46

> Det er vel så grunden til at vi skifter vores 132 HK Xsara ud med en 90 HK
> HDI 306'er ?

Det er vel sådan set kun en beslutning truffet med hjernen? Ud fra nogle
kolde studier af økonomi og den slags kedelige ting....

Jeg har også haft en 132hk Xsara og senere en 167hk. Den blev så skiftet ud
med en 90hk HDi og det var udelukkende kolde beregninger der stod bag, for
VTS'en med 167hk var da i den grad en bil som talte til hjertet. Snøft

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-11-04 10:53

HK

> Det er vel sådan set kun en beslutning truffet med hjernen? Ud fra nogle
> kolde studier af økonomi og den slags kedelige ting....

Yep

> [...]
> med en 90hk HDi og det var udelukkende kolde beregninger der stod bag, for
> VTS'en med 167hk var da i den grad en bil som talte til hjertet. Snøft

Netop, men sådan ændrer ens prioriter sig med tiden

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 29-11-04 11:36

Thomas Landberg wrote:

> [...]
gennem
> forhindringen. Så måtte jeg da bare undvige Audien bagefter.

Hæ! Så skulle du prøve hvordan det er at køre i otte år gammel
Felicia

.... der iøvrigt kostede 135 KKR som spritny i 1996. Dengang var det os
der grinede - hele vejen hen til banken.

En dag jeg fik et lift med en kollegas BMW bemærkede jeg at lyden når
man smækkede døren i var en hel del mere gedigen end den var i
Feliciaen. Han begyndte at smile smørret indtil jeg fortsatte: "men
så koster den vel også det dobbelte".
Ebbe - der vælger bil med hjernen og farven på den med hjertet

Fra : mikkel paulsen

Dato : 30-11-04 23:13

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message news:<41a90aab$0$251$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]

> ud midt på vejen, endskønt jeg på det tidspunkt var halvvejs gennem
> forhindringen. Så måtte jeg da bare undvige Audien bagefter.

Giver dig evig ret!!!!

Så faktisk et program på tv2 om det problem der ligger i den stigne
tendes, at folk køber store 4X4 i byerne, bl.a. for at mase sig frem
og for at kunne holde over kantsten. i Paris er der vidst et forbud på
vej mod 4x4 også pga foureningen