Kan man selv afmontere dæk fra stålfælg?
Fra : Jacob

Dato : 21-11-04 16:47

Hej.

Jeg har nogle slidte vinterdæk på nogle stålfælge som skal afmonteres, så jeg kan
få smidt nogle nye på!
Men er det muligt selv at afmontere de gamle? Hvis ja, hvordan gøres dette
nemmest? Tage alt luften ud, og derefte bruge et styk værktøj til at vride det af
med?

på fohånd tak.

Mvh
Jacob

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:217.157.130.157)

Fra : K ö n i g

Dato : 21-11-04 16:54

"Jacob" <jaxd@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nemmest? Tage alt luften ud, og derefte bruge et styk værktøj til at vride

*LOL*

Næ - du bliver nok nød til at have et dækapparat til at afmontere/montere
dine dæk på fælgene. . . . .

Kontakt den lokal mekaniker eller dækcenter

MVH Peter König

Fra : alexbo

Dato : 21-11-04 17:03

"Jacob" skrev

> Jeg har nogle slidte vinterdæk på nogle stålfælge som skal afmonteres, så
jeg kan
> få smidt nogle nye på!

Tja, hvis du er i stand til at smide nogle nye på, skulle det ikke være et
problem at afmontere de gamle,
2 dækjern og en stor hammer, tilsat lidt knofedt.

Det er ikke anderledes end på en cykel, bare større, derfor hammeren.

mvh
Alex Christensen

Fra : Søren Christensen

Dato : 21-11-04 17:08

> [...]
> nemmest? Tage alt luften ud, og derefte bruge et styk værktøj til at vride

Kan godt lade sig gøre med nogle dækjern. Men det er ikke besværet værd og
de småpenge man evt ville spare.

Venligst

Fra : Leo Jensen

Dato : 21-11-04 17:22

> [...]
> nemmest? Tage alt luften ud, og derefte bruge et styk værktøj til at vride

Keglen ud af ventilen og så kører du hen over dækket (ikke fælgen) med en
bil eller noget andet i samme vægtklasse. Så har du revet dækket af over en
20-30 cm, og så klarer et dækjern resten. Du er sikkert nødt til at gøre det
fra begge sider (udv/indv) af fælgen. Det virkede sidst i 80'erne med en
2CV....

Leo

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-04 18:04

> [...]
> nemmest? Tage alt luften ud, og derefte bruge et styk værktøj til at vride

Lidt benzin på og en tændstik. Så har du også varme mens du afmoterer de 3
andre

> på fohånd tak.

Skulle det være igen

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-11-04 18:29

Jacob wrote:
> [...]
> Men er det muligt selv at afmontere de gamle? Hvis ja, hvordan gøres
> dette nemmest? Tage alt luften ud, og derefte bruge et styk værktøj

Det afhænger af om det er slangeløst eller ej (de fleste biler er i dag med
slangeløse dæk).
Hvis det er med slanger i, så er der "ingen" problemer i det, hvis du har et
par gode dækjern, så skal du "kun" gennem punkt 1 og 4.
Er det derimod slangeløse dæk, så er det en helt anden sag, så skal du bruge
meget knofedt.
1: Du starter med at skrue keglerne/ventilerne ud.
2: Så lægger du hjulet ned på gulvet og derefter tager du en stor mukkert og
en træklods.
3: Så sætter du træklodsen på dækket helt inde ved fælgkanten og så slår du
bare alt hvad du kan på træklodsen, indtil du har fået dækket krænget af
låsekanten på fælgen og derefter vender du hjulet om og gør det samme fra
den anden side af.
4: Nu er du så klar til at bruge dækjernene og krænge dækket af fælgen
(dette er heller ikke for folk med p*khud på fingerene ).

Alt i alt, så står besparelsen slet ikke mål med det besvær, som det er,
hvis ikke man råder over et dækapparat.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-11-04 19:42

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMtele2adsl.dk> skrev

> [...]
> (dette er heller ikke for folk med p*khud på fingerene ).
>
> Alt i alt, så står besparelsen slet ikke mål med det besvær, som det er,

Nej puha da, jeg er glad for at en af mine venner har et
dækmonteringsapparat jeg kan komme og låne.

Men det var vel på den ovenstående måde man gjorde før i tiden?

Hvor gammel er den dækmonteringsmetode vi anvender idag?

Jeg husker fra min barndom, lastbilsdæk der blev monteret med en slags
låsering, der kunne finde på at springe af med et brag og flyve 5 meter op i
luften.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : R.Thomsen

Dato : 21-11-04 21:00

> og
> du

det er ikke sikkert man får det løsnet alligevel, metoden med at køre over dækket er bedre og nemmere, men man skal passe på at fælgen bliver liggende fladt nede på underlaget. (men som sagt andre steder, det kan ikke betale sig med besværet.)

der er stort set ingen forskel på om de er slangeløse eller ej, dem med slanger sætter sig også fast i fælgens låsekant.

> [...]
> låsering, der kunne finde på at springe af med et brag og flyve 5 meter op i

- bruges stadig, på nogle lastbiler og næsten altid på entreprenørmaskiner, gaffeltruck etc

der er jo også den (vistnok) amerikanske model, hvor fælgen er i 3 dele, og man bygger den inden i dækket (kræver slange)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-11-04 23:14

R.Thomsen wrote:

> det er ikke sikkert man får det løsnet alligevel,

Med det rigtige værktøj (meget stor mukkert), så kommer det altid løst

> metoden med at køre
> over dækket er bedre og nemmere,

Det har jeg så aldrig haft behov for, det har altid virket på den anden
måde.

> der er stort set ingen forskel på om de er slangeløse eller ej, dem
> med slanger sætter sig også fast i fælgens låsekant.

Ja men hvis fælgen er fremstillet til kun at være med slange, så er der ikke
nogen låsekant.

Nu ved jeg så ikke lige hvor gammel du er, men i min læretid (80-83) brugte
man stadig den idiotiske låsering.
Nu om dage er der vist ikke mange lastbiler der kører med den mere.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-11-04 23:16

Per Beer Hansen wrote:

> Nu ved jeg så ikke lige hvor gammel du er, men i min læretid (80-83)
> brugte man stadig den idiotiske låsering.
> Nu om dage er der vist ikke mange lastbiler der kører med den mere.

Ups, ovenstående skulle have været et svar til Uffe, sorry.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-11-04 00:19

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMtele2adsl.dk> skrev

Jeg en 67model, men tilbragte mange sommre på et autoværksted i Over Jerstal
slut70erne og starten af firserne.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-11-04 10:50

Per Beer Hansen wrote:

> Ja men hvis fælgen er fremstillet til kun at være med slange, så er
> der ikke nogen låsekant.

Forkert Per - på personvognsfælge er der ikke nogen forskel på fælge til dæk
med og uden slange, begge har dækfikseringkant også kaldet fælgbryst, i
begge sider af fælgen, den ekstra dybde midt i fælgen er alene nødvendig af
hensyn til af og påmontering af dæk, der er ikke tale om en desideret
låsekant på fælgen, da det er trykket i dækket der holder dækket fast på
fælgens sideforhøjning/fælgbryst.

På rigtig gamle fælge kan der dog være tale om en forskel, forskellen er dog
alene ventilhullets udformning/størrelse.

Værktøj til afmontering af personvognsdæk.
til at skubbe dækket ned af "fælgbrystet/kanten" et stykke stål ca. 30-40
cm. lang, i den den ene ende er ca. 10-12 cm flad, 0,5 cm tyk og 5-7 cm
bred, resten af længden er rund Ø 25-40 mm.

Denne bankes ind mellem fælgkanten og dækkanten, ved hjælp af en mukkert
(ca. 1 kg tung). Når den er slået ind til fælgbrystet, rettes/trækkes
værktøjet op og ind mod fælgens centum, samtidig med at der slåes på
værktøjet, indtil dækkanten glider af fælgbrystet og ned i fordybningen i
midten af fælgen. Det samme gøres fra den anden side af hjulet.

Derudover skal der bruges 2 dækjern.

Når dækket er løsnet i begge side føres det ene dækjern ind mellem dæk og
fælgkant, nu sikrer man sig at dækkanten ligger i fordybningen midt i
fælgen, før dækjernet opad/indad mod fælgens centrum. Nu sættes det andet
dækjerne ind ca. 10-15 cm fra det første samme bevægelse som med det første
dækjern skal resultere i at ca. 15 cm. af dækkanten nu er krænget ud over
fælgkanten. Det ene dækjern flytter man nu forbi punket hvor dækket igen
ligger inden for fælgkanten, det andet dækjern bibeholder man så det
fastholder dækket som er uden for fælgkanten, herefter krænger man dækkanten
ud over fælgkanten af flere gange indtil hele den ene dækkant er fri af
fælgkanten, herefter rejser du hjulet op, holder dækket samtidig med at du
tager fat i fælgen trykker nedad samtidig med at du skubber fælgen udad fra
dækket, herefter kan du med et dækjern krænge fælgen af og vupti færdig og
klar til at montere det nye dæk.

Tror dog at de fleste i dag længe inden det første dæk er afmonteret, for
længe siden har opgivet.

Og betænk efter dækskiftet, har du mulighed for afbalancering af det nye
dæk, - nej vel.. ;)

Men - nu er en brugbar fremgangmåde beskrevet - væråsgo'.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : anders majland

Dato : 22-11-04 11:24

> Men - nu er en brugbar fremgangmåde beskrevet - væråsgo'.

Takker - det er også ca. sådan jeg gør på motorcyklen. Jeg ved ikke hvor
godt et bildæk sidder fast i forhold til 18"/21" motocykeldæk - men det er
knokkelarbejde og giver sved på panden....

Men også en hvis selvtilfredsstillelse - når det lykkes

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-11-04 13:26

Hans L. Jørgensen wrote:

> Forkert Per - på personvognsfælge er der ikke nogen forskel på fælge
> til dæk med og uden slange, begge har dækfikseringkant også kaldet
> fælgbryst, i begge sider af fælgen,

Nope.
Der findes fælge uden dækfikseringkant, jeg ved i hvert fald at visse
årgange/modeller af Fiat 127 kørte med den type.

> Tror dog at de fleste i dag længe inden det første dæk er afmonteret,
> for længe siden har opgivet.

Jeps, det tror jeg også

> Og betænk efter dækskiftet, har du mulighed for afbalancering af det
> nye dæk, - nej vel.. ;)

Det kan nu også lade sig gøre på garagegulvet, men jeg husker ikke de
nøjagtige detaljer om fremgangsmåden.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-11-04 12:14

R.Thomsen wrote:

> [...]
Den har sågar slået folk ihjel.

> - bruges stadig, på nogle lastbiler og næsten altid på
> entreprenørmaskiner, gaffeltruck etc

Ja altid på mindre sværgods dæk, såsom gaffeltruck mm.

> der er jo også den (vistnok) amerikanske model, hvor fælgen er i 3
> dele, og man bygger den inden i dækket (kræver slange)

Findes både som 2 og 3 delte.

Nej - ikke "inden" i dækket. Spændes sammen om dækket.

De jeg har arbejdet med har altid været letmetal/magnesium fælge.

LastvognsFælge uden låsering, er først kommet efter at der til tungtransport
er kommet radialdæk på markedet..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-11-04 23:16

Uffe Ravn wrote:

> Men det var vel på den ovenstående måde man gjorde før i tiden?

Jeps.

> Hvor gammel er den dækmonteringsmetode vi anvender idag?

I hvert fald mere end 25 år.

Per
www.perbeer.ninja.dk