Problemer med krydset i glostrup ved sønde~
Fra : cp

Dato : 20-11-04 23:46

Nu vi snakker om problemer med folk som ikke kan placere sig rigtigt så har
jeg en lille historie.

Jeg har lagt et lille billede af det omtalte kryds i dk.binaer.motor

Jeg kom fra Frederiksberg og skulle til Ishøj, så jeg skulle rundt om Opel
forhandleren da man ikke må dreje til venstre i det kryds.

Da jeg så kommer til "udkørslen" ved Statoil er der 2 højre svings baner.
Der holder en dame i den inderste bane (grøn bil) så jeg ligger mig i den
yderste (rød bil).
Da der så bliver frit fra venstre så kører vi begge frem og jeg ligger mig i
den næst yderste bane imod Ishøj (rød pil). Jeg ser så i mine spejle at
damen holder igen og venter til jeg er kørt forbi hende og så kører hun ud
bag mig og videre ud i den yderste bane er en venstre svings bane imod Kbh.
og den trækker hun ud i og kommer op på siden af mig. Jeg kigger ud på hende
og ser så at hun kigger på mig og ryster på hendes hoved.

Hold da helt op hvor havde jeg lyst til af fortælle hende at hun nok skulle
ha haft taget den yderste bane fra sidevejen når hun nu skulle til venstre
lige efter.

Christian

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 21-11-04 00:02

On Sat, 20 Nov 2004 23:46:01 +0100, "cp"
<christianpoulsen86@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

>damen holder igen og venter til jeg er kørt forbi hende og så kører hun ud
>bag mig og videre ud i den yderste bane er en venstre svings bane imod Kbh.

Det er meget almindeligt at folk ikke kan finde ud af at placere sig
når der er 2 drejebaner. Jeg ser problemet stort set dagligt i
T-krydset ved McDonalds i Ballerup, hvor der er 2 baner til venstre og
altid kø i den venstre af de 2.

Men en ting jeg har spekuleret lidt over: Nu hvor der ikke er skiltet
med de 2 drejebaner, men det udelukkende er gengivet med pile på
vejbanen, hvordan står man så når der f.eks. falder lidt sne? Skal man
så køre efter hvad man kan se af markeringer eller hvad man ved er
der?

/Jesper

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 21-11-04 13:05

> [...]
> vejbanen, hvordan står man så når der f.eks. falder lidt sne? Skal man
> så køre efter hvad man kan se af markeringer eller hvad man ved er

Så skal man køre efter hvad man kan se af markeringer, og ellers ens sunde
fornuft. Det er jo ikke alle som ved hvordan det pågældende kryds eller
vejbane ser ud.

Mvh

Emil

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 21-11-04 14:03

On Sun, 21 Nov 2004 13:05:08 +0100, "Emil Jensen [2100]"
<lime@jensen73.dk> wrote:

>Så skal man køre efter hvad man kan se af markeringer, og ellers ens sunde
>fornuft. Det er jo ikke alle som ved hvordan det pågældende kryds eller
>vejbane ser ud.

Men man kan jo selv i klart vejr ikke altid se markeringene da blot 2
ventende biler dækker for dem.
Spørgsmålet var mere, om jeg ville få skylden hvis jeg bliver påkørt,
hvis jeg benytter mig af den højre af venstresvings banerne og den
måske ikke er helt tydelig markeret enten pga. lidt let snefald eller
andre biler.

/Jesper

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 21-11-04 17:52

> [...]
> hvis jeg benytter mig af den højre af venstresvings banerne og den
> måske ikke er helt tydelig markeret enten pga. lidt let snefald eller

--- Udpluk fra færdselsloven ---

"Svingning m.v.

§ 16. I god tid før vejkryds skal kørende i de tilfælde, hvor kørebanen har
to eller flere vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme retning,
anbringe sig i vognbanen længst til højre, hvis der skal svinges til højre,
og i vognbanen længst til venstre, hvis der skal svinges til venstre. Den,
der skal lige ud, kan anbringe sig i den vognbane, som under hensyn til den
øvrige færdsel og den fortsatte kørsel er den mest hensigtsmæssige.

Stk. 2. Kørende, som i vejkryds ønsker at ændre færdselsretning, skal før
forberedelsen og udførelsen af manøvren sikre sig, at denne kan foretages
uden fare eller unødig ulempe for andre, som færdes i samme retning.

Stk. 3. Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt ud mod
kørebanens højre kant som muligt. Svinget skal gøres så lille som muligt.
Ved svingning til venstre skal køretøjet føres så langt som muligt ind mod
kørebanens midte eller, hvis kørebanen har ensrettet færdsel, mod kørebanens
venstre kant. Svingningen skal foretages på en sådan måde, at køretøjet, når
det forlader krydset, befinder sig til højre på den kørebane, det svinger
ind på.

Stk. 4. Har den kørebane, som køretøjet efter svingningen føres ind på, to
eller flere vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme retning, skal
svingningen uanset bestemmelserne i stk. 3 udføres på den måde, der under
hensyn til den øvrige færdsel og den fortsatte kørsel er mest
hensigtsmæssig.

Stk. 5. Modkørende køretøjer, der fra hver sin side føres ind i et vejkryds,
hvor de begge skal svinge til venstre, kan køre forbi hinanden til venstre,
hvis dette kan ske uden fare eller ulempe."

--- Udpluk slut ---

Umiddelbart vil jeg mene, at det bliver din skyld såfremt i støder sammen,
da jeg går ud fra at det er §16 (specielt stk. 1 og 3 og lidt stk. 4 i dit
tilfælde) som gælder, hvis vejstriberne udviskes af f.eks. sne. Ovenstående
regler gælder i hvertfald hvor der ikke er andet anvist (striber/markeringer
på vejbanen), derfor må de også gælde, når vejbanen er dækket af sne.

Mvh

Emil

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 22-11-04 13:21