Det så trist, det så trist, siger de
Fra : Ricky

Dato : 20-11-04 09:22

Fra : Juel

Dato : 20-11-04 09:25

> BMW - 3 dræbt.......
>
> http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=1603290&forside

Man skal fandeme ha respekt for det baghjulstræk... :o/

Mvh
Morten
E30 325iA

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-11-04 09:56

Juel skrev:

> Man skal fandeme ha respekt for det baghjulstræk... :o/

Jep men det skal man dælme også i en forhjulstrukken som gerne vil
ligeud når man allermest vil dreje selv... :-/

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-11-04 14:02

On Sat, 20 Nov 2004 09:56:24 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<visit_my@website.tuxx.dk> wrote:

>Jep men det skal man dælme også i en forhjulstrukken som gerne vil
>ligeud når man allermest vil dreje selv... :-/

>--

Naaarh?

En forhjulstrækker vil vel ikke køre mere ligeud end en
baghjulstrækker, med mindre der er bøvl med friktionen, evt. p.gr.a.
umådeholden gasgivning?

Det samme gælder jo også for baghjulstrækkeren.

Hvis man kører efter børnelærdommen for vinterkørsel, er det nærmest
hip som hap, hvor de trækkende hjul er placeret.

Der er så andre aspekter inde i billedet, som f.eks. vægtfordelingen.

Glatføreuheld kan stort set alle tilskrives to ting.

Manglende interesse/evner for at sætte sig ind i tingene.

Overmod der får visse mennesker til at tro, at de kan ophæve
naturlovene.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 20-11-04 14:19

KLIP

> Manglende interesse/evner for at sætte sig ind i tingene.

Det kan man også mene:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=1587305

Er uheldet sket, skal man stadig interessere sig for tingene:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=1601564

Man skal også afholde sig fra at gå til fest:

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2733392/

--
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-11-04 21:11

> Det kan man også mene:

I ulykken beviser Volvo IGEN sin høje passive sikkerhed. Det var nemli' en
Volvo 850 Bimmeren baldrede ind i.

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-11-04 21:51

Folmer Rasmussen skrev:

> Naaarh?

Njooooo.

> En forhjulstrækker vil vel ikke køre mere ligeud end en
> baghjulstrækker, med mindre der er bøvl med friktionen, evt. p.gr.a.
> umådeholden gasgivning?

Korrekt.

> Det samme gælder jo også for baghjulstrækkeren.

Jep.

> Hvis man kører efter børnelærdommen for vinterkørsel, er det nærmest
> hip som hap, hvor de trækkende hjul er placeret.

Jep.

Mit indlæg gik på at en baghjulstrækker ikke er mere farlig eller
omvendt.

> Glatføreuheld kan stort set alle tilskrives to ting.
>
> Manglende interesse/evner for at sætte sig ind i tingene.

JEP

> Overmod der får visse mennesker til at tro, at de kan ophæve
> naturlovene.

Dem mødte jeg en del af i dag.. sjovt som de fleste havde skilt på taget
med Taxi på.

Sådan en Mercedes må stå pissegodt fast på vejen uanset vejr..

Fra : Per O.

Dato : 20-11-04 14:25

Ricky wrote:
> BMW - 3 dræbt.......
>
> http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=1603290&forside

Papnæser som kører uden sele !! Hallo hvor åndssvagt ! Men det er åbenbart
moderne at være lam i roen, for der er rigtig mange unge mennesker som gør
det.
Vejens tilstand har åbenbart ingen betydning for unge mænd i BMW, de tror de
er udenfor fysikkens grænser, men det eneste de er udenfor er pædagogisk
rækkevidde !
Har næsten lyst til at sige: Så kan de lære det ! Men det er hændelse alt
for tragisk til. Man kan dog have et lille håb om at bare EEN ung bilist
læser dette, og spænder selen, slukker tågelygterne, og prøver at køre bare
en smule civiliseret. Jeg har mest ondt af de stakler som kom i vejen for
BMW'en .. de er i hvert fald uden skyld i ulykken.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Søren Nicolaisen

Dato : 20-11-04 14:37

Hej Alle!

Hmm ifølge ekstrabladets første artikel var det unge mennesker der sad i
bilen, mens Politiet selv udtaler senere i artiklen, at det endnu ikke har
været muligt at identlificere ofrenes identitet og alder :).
Men det har så vist sig at føreren var 48, og pasagererne var 37 og 43. Så
det er vist ikke kun de unge, som ikke kan fatte det med sikkerhedsselen.
Gad vide om de også har droppet den, når de har været i tivoli.

/Søren

Fra : TDN

Dato : 20-11-04 14:40

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bare en smule civiliseret. Jeg har mest ondt af de stakler som kom i vejen
> for BMW'en .. de er i hvert fald uden skyld i ulykken.

Enig i betragtningerne om unge mennesker, men føren var nu alstå 48 år, men
så er man måske oppe i den alder hvor man sorterer i færdelsreglerne og
mener man er verdensmester i at køre bil

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2733414/

Mvh
Thomas

Fra : BJ

Dato : 20-11-04 14:44

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Enig i betragtningerne om unge mennesker, men føren var nu alstå 48 år,
> men så er man måske oppe i den alder hvor man sorterer i færdelsreglerne
> og mener man er verdensmester i at køre bil

Jeg må medgive dig et Rene Ord For Lommepengene.

--
Bjørn J.

Fra : Elbarto

Dato : 20-11-04 15:53

> [...]
> så er man måske oppe i den alder hvor man sorterer i færdelsreglerne og
> mener man er verdensmester i at køre bil

Og igen var der lige en der skulle tryne os unge igen men NEJ den gik ikke
Det er åbenbart ikke altid oss unge der laver unoderne

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Per O.

Dato : 20-11-04 16:16

KLIP
> Og igen var der lige en der skulle tryne os unge igen men NEJ den
> gik ikke Det er åbenbart ikke altid oss unge der laver unoderne
>
> Elbarto
> OZ3BTO

Nææ, men hovedparten af uheldene ligger stadig hos de unge 'verdensmestre' !
Det er en kendsgerning, og ikke noget med at tryne de unge. Jeg ville gerne
tryne nogle flere unge hvis det gjorde at deres chance for at blive 30 blev
forbedret. Men dit udsagn viser jo netop holdningen til at få råd ! Det er
derfor mange unge superbilister er udenfor pædagogisk rækkevidde! At føreren
så her ikke var ung, ændrer ikke ved udsagnet om at der stadig er mange unge
som kører uden sikkerhedssele, hvilket er topmålet af dumhed ! Som en
ekspert fra Audi engang sagde på tv: Hvad hjælper det at vi laver stadig
mere kollisionsikre biler, når folk ikke bruger sikkerhedsseler og dermed
bliver kvast når de tumler løst rundt i kabinen ? Så er det ligemeget om
bilen så står tilbage nogenlunde uskadt efter en rulletur, når føreren er
DØD!

Det er da et udsagn som selv de mest fladpandede burde kune forstå.

Til gengæld kan du måske så forklare mig hvorfor man som ung kører uden
sikkerhedssele ? Er det noget med hellere være sej, og leve lidt kortere ???

Fra : Martin Vollert

Dato : 20-11-04 18:48

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote in message news:cnnn10$7tf$1@news.net.uni-c.dk...

> Til gengæld kan du måske så forklare mig hvorfor man som ung kører uden sikkerhedssele ? Er det noget med hellere være sej, og
> leve lidt kortere ???

Kan du så fortælle mig hvorfor man som 40-60 årig kører uden sikkerhedssele ikke orienter sig ordenligt
inden man svinger ud og ikke blinker før man er drejet af.
Er det fordi man bliver mere stupid med aldren eller er man så gammel at man bliver ligeglad med at dø,
det er jo snart slut alligevel ??

Min point.
Lad nu være med at sige det kun er unge menesker der køre uden sele det er jo lige netop en mand på 48år,
der slår sig selv og 2 andre ihjel ved at køre forstærkt og uden sele på en isglat vej, han burde sgu vide bedre.
Og min overbevisning er at mindst ligeså mange gamle bilister køre uden sele, som der er unge billister der gør.

--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Per O.

Dato : 20-11-04 19:28

> [...]
> sgu vide bedre. Og min overbevisning er at mindst ligeså mange gamle
> bilister køre uden sele, som der er unge billister der gør.

Jeg forholder mig til hvad jeg ser på de danske veje hver dag. Hvis du har
statistik som siger noget andet bøjer jeg mig, og ikke før.

Per O.

Fra : Martin Vollert

Dato : 20-11-04 19:56

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote in message news:cno2a2$b5f$1@news.net.uni-c.dk...

> Jeg forholder mig til hvad jeg ser på de danske veje hver dag. Hvis du har statistik som siger noget andet bøjer jeg mig, og ikke
> før.

Jamen kom da selv med en statistik om at unge køre mere uden sele en gamle,
det andet der er for let.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : John Sahl

Dato : 20-11-04 20:01

Martin Vollert wrote:
> Jamen kom da selv med en statistik om at unge køre mere uden sele en
> gamle, det andet der er for let.

Hvis jeg kigger mig rundt i min bekendtskabskreds er
det de ældre der ikke bruger selen, i trafikken må jeg
indrømme at jeg ikke kigger efter om selen bruges af
voksne i andre biler, med mindre der er børn i bilen.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Per O.

Dato : 20-11-04 20:37

Martin Vollert wrote:
> "Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote in message

> Jamen kom da selv med en statistik om at unge køre mere uden sele en
> gamle, det andet der er for let.

Jeg henviste til min egen omgangskreds, samt hvad jeg ser på vejene hver
dag. Men kig så her:
http://www.gentofte.dk/Nyheder/2002_4kvartal/20021003_Husk%20selen_1101/selefakta.htm

Jeg hiver lige lidt af teksten ud til dem som ikke gider slå op:

Selebrug og dræbte
Førere

a.. Blandt dræbte 18-19 årige førere brugte 55% ikke sele

b.. Blandt dræbte 20-24 årige førere brugte 65% ikke sele

c.. Blandt dræbte 25-70 årige førere brugte 46% ikke sele

Passagerer

a.. Blandt dræbte 18-19 årige passagerer brugte 90% ikke sele

b.. Blandt dræbte 20-24 årige passagerer brugte 69% ikke sele

c.. Blandt dræbte 25-70 årige passagerer brugte 46% ikke sele

Fakta er
18-24 årige har væsenligt lavere selebrug end 25-70 årige

_____________

Så er den ged vist barberet !!

Per O.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-11-04 20:55

> Fakta er
> 18-24 årige har væsenligt lavere selebrug end 25-70 årige
> Så er den ged vist barberet !!

Med mindre der er forskel i den type uheld, som de dræbes i - den er ikke
helt endegyldig - men dog noget, der tyder på, at du har ret...synes jég..

/Jan W Nielsen

Fra : John Sahl

Dato : 20-11-04 20:58

Per O. wrote:
> Fakta er
> 18-24 årige har væsenligt lavere selebrug end 25-70 årige

Fakta er at 18-24 årige DRÆBTE havde væsentligt lavere
selebrug end 25-70 årige. Er det fordi der slås flere ihjel i
den aldersgruppe når de måske forulykker ved en højere
fart?

Geden lever

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-11-04 21:17

"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev :

>Geden lever

Pelsen John, pelsen ............
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : John Sahl

Dato : 20-11-04 21:51

jan@fedtegreven.dk wrote:
> Pelsen John, pelsen ............

Det er lørdag, jeg spildte en dag på en forkert olieslange
i går, men har i dag været i Rødvig ved supermanden indenfor
slanger og hente den rigtige, så jeg er i godt humør igen.
Så kan man godt drille lidt, ikk?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-11-04 23:32

> [...]

>i går, men har i dag været i Rødvig ved supermanden indenfor
>slanger og hente den rigtige, så jeg er i godt humør igen.

Og så kiggede du ikke ind til en kop kaffe og en løgnehistorie ?

<<< dybt_skuffet.wav >>>

men jo - ham slangetæmmeren er god at gæste..
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : John Sahl

Dato : 20-11-04 23:37

jan@fedtegreven.dk wrote:
> Og så kiggede du ikke ind til en kop kaffe og en løgnehistorie ?
>
> <<< dybt_skuffet.wav >>>

Jeg havde chauffør på, men lover at gøre det næste gang jeg
skal den vej, hvilket helt sikkert sker igen ret snart, han laver
jo de lækreste sager der nede.

> men jo - ham slangetæmmeren er god at gæste..

Og så har han sgu humor...

Fra : alexbo

Dato : 20-11-04 21:56

"Per O." skrev

> Så er den ged vist barberet !!

Der var vist ikke en ged men en and, din statistik fortæller at unge har
større chance for at overleve en ulykke end ældre.

Den viser at selv om ældre bruger sele, bliver de dræbt, hvor unge
overlever.

Vi sender 10 unge og 10 ældre ud i en ulykke, 5 af hver gruppe bruger sele.

3 unge, 2 uden sele og 1 med sele bliver dræbt. 66% af dræbte unge kører
uden sele.
5 ældre 2 uden sele og 3 med sele bliver dræbt, 40% af dræbte ældre kører
uden sele.

At 70 årige ikke overlever en ulykke selv om de sidder i sele, kan da ikke
bruges som bevis for at unge ikke bruger sele.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per O.

Dato : 21-11-04 01:28

alexbo wrote:
> [...]
>
> At 70 årige ikke overlever en ulykke selv om de sidder i sele, kan da
> ikke bruges som bevis for at unge ikke bruger sele.

Kan du ikke lige gennemgå den beregning med tal i stedet for tekst. Jeg kan
ikke gennemskue den forklaring !

Som rapporten konkluderer: Fakta er
18-24 årige har væsenligt lavere selebrug end 25-70 årige

Så kan du da regne lige så længe du vil, det ændrer da ikke ved konklusionen
på rapporten. Den er lavet af folk der ved hvad man kan med en statistik, og
hvad man ikke kan. Du kan f.eks. ikke bare gange to tal i en statistik med
hinaden for at bevise en påstand. Et af problemerne i din beregning er at du
sender 10 af hver ud i en ulykke, men du ved jo ikke hvor mange af hver
aldersgruppe som er indblandet i ulykkerne i de to aldersgrupper, hvilket
gør beregningen meningsløs. At du så laver en beregning med 10 ubge og 10
gamle gør jo ikke at du bare kan overføre tallene til et nyt
størrelsesforhold. Det er da at sammenligne æbler og pærer.

Per O.

Fra : alexbo

Dato : 21-11-04 02:58

"Per O." skrev i

> Som rapporten konkluderer: Fakta er
> 18-24 årige har væsenligt lavere selebrug end 25-70 årige

Næh, ifølge den rapport har de døde unge et lavere selebrug, det var nok
bedre at tælle de levende.
En gammel der sidder død i sin sele, gavner selestatistikken for sin
aldersgruppe,
mens en ung der sidder levende i sin, ikke tæller med.

En statistik over levende bilisters selebrug kunne fortælle noget om
fordelingen.

citat
b.. Blandt dræbte 20-24 årige førere brugte 65% ikke sele
c.. Blandt dræbte 25-70 årige førere brugte 46% ikke sele

Mener du at overstående fortæller at 65% af de unge ikke bruger sele?
eller hvad mener du at det fortæller?

20% af alle dødsfald blandt 16-20 årige er selvmord, for 60-70 årige er det
under 5%.
betyder det at flere unge end gamle begår selvmord,
næh det betyder bare at unge ikke har så meget de kan dø af.

20% af alle dødsfald blandt 60-70 årige er alkoholbetingede, der er næsten
ingen unge der dør af alkoholsygdomme, betyder det at unge drikker mindre,
næh, det betyder bare at de ikke kan nå at dø af det.

Statistik er en god ting, men skal bare passe på med konklusionerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per O.

Dato : 21-11-04 03:55

alexbo wrote:
> [...]
> drikker mindre, næh, det betyder bare at de ikke kan nå at dø af det.
>
> Statistik er en god ting, men skal bare passe på med konklusionerne.

Jeg mener bare at statistikken viser at man dør når man kører uden sele, og
døden er nu engang en større mulighed når man kører uden sele. Om du så er
enig er mig rimeligt ligegyldigt.

Jeg kom med en statistik fordi jeg blev bedt om det af Martin Vollert. Nogen
vil kun tro noget når de får en statistik i hovedet. Andre vil ikke tro
noget de ikke lige selv har set eller oplevet ... sådan er vi jo så
forskellige.... man kan ikke gøre alle tilpas !

Jeg behøver ikke selv en statistik, jeg kan tænke selv, og se hvad der
foregår omkring mig. Jeg ser nu engang flest unge som kører uden sele .. det
er ikke noget du kan gøre noget ved .. det er nemlig min virkelighed, og den
påvirkes ikke af fantasifulde omregninger af diverse slags.
Hvis du mener, når vi skærer al regneriet væk, at det er sikrere at køre
uden sele end med sele, så for min skyld ingen alarm. Jeg har ikke sat mig
som opgave at overbevise såvel folk som ikke bruger sele som rygere om at
deres 'vane' kan koste dem livet. For min skyld må alle andre bilister gerne
blive kvast mod deres bils inderside ved påkørsel hvis det er det de ønsker,
for vi lever i et frit land med fri ret til at vælge et mere 'spændende'
liv.

Per O.

Fra : BJ

Dato : 21-11-04 03:59

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> For min skyld må alle andre bilister gerne blive kvast mod deres bils
> inderside ved påkørsel hvis det er det de ønsker, for vi lever i et frit
> land med fri ret til at vælge et mere 'spændende' liv.

Det er nu en sandhed med nogen modifikationer:

1) Der er påbudt selebrug på alle pladser i en potte fremført i Danmark.

2) Det er endnu ikke forbudt at ryge i Danmark.

--
Bjørn J.

Fra : Per O.

Dato : 21-11-04 14:07

BJ wrote:
> [...]
> Danmark.
> 2) Det er endnu ikke forbudt at ryge i Danmark.

Enig .. men begge dele kan koste dig livet.

Per O.

Fra : BJ

Dato : 22-11-04 12:49

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Enig .. men begge dele kan koste dig livet.

Det har du helt ret i.

Desværre er disse 2 ting ikke det eneste, der kan slå mennesker ihjel.

Hvor meget skal vi egentlig forbyde og kontrollere i livet.

Det ender alligevel "galt" på et eller andet tidspunkt.... med garanti (helt
uden reklamationsret).

--
Bjørn J.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 24-11-04 10:01

> [...]
>
> Hvor meget skal vi egentlig forbyde og kontrollere i livet.
>
> Det ender alligevel "galt" på et eller andet tidspunkt.... med garanti

Der er 2 ting som vi måske kan blive enige om:

1) Det er farligt at leve.
2) Du dør af det.

Hvordan, hvorfor, hvor osv. osv. det lader jeg stå hen i det uvisse.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : BJ

Dato : 24-11-04 18:23

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan, hvorfor, hvor osv. osv. det lader jeg stå hen i det uvisse.

Tjaee .. Staten og politikerne ved sikkert også bedre.

--
Bjørn J.

Fra : Martin Vollert

Dato : 21-11-04 04:20

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote in message news:cnovvp$itr$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> Andre vil ikke tro noget de ikke lige selv har set eller oplevet ... sådan er vi jo så forskellige.... man kan ikke gøre alle

Du kom med en forket konklution, og ville kun gi dig hvis jeg kunne fremvise en
statisik, det ville jeg ikke da jeg ikke mente at det var dig der skulle bevise din fordom.
At jeg så oplever at se flere ældre billister uden sele end dig er vel et spørsmål om hvad
man kigger efter.

> [...]
> et frit land med fri ret til at vælge et mere 'spændende' liv.

OK skal vi lige blive enig om at det var dig der konkluderede om at citat

[...]

Det viste sig så er være en mand på 48 år med 2 middelaldrene kvinde i bilen.
Jeg tror ikke du finder nogen i dette forum som syntes at sikkerhedsselen er noget
lort og ikke skal bruges, men derimod finder du folk som selv kan tænke og ikke
gider at man bare smider noget vås ud bare fordi man tror man ved at sådan plejer
det at være.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Per O.

Dato : 21-11-04 14:16

> [...]
> dig der skulle bevise din fordom. At jeg så oplever at se flere ældre
> billister uden sele end dig er vel et spørsmål om hvad man kigger

Jeg kom med en statistik som sagde det samme som jeg selv. Den blev så bare
afvist som forkert. Så er det jo ikke muligt at komme videre ad den vej.

KLIP

> [...]
> "Papnæser som kører uden sele !! Hallo hvor åndssvagt ! Men det er
> åbenbart moderne at være lam i roen, for der er rigtig mange unge

Ja, for det er det jeg ser i trafikken til dagligt. Set fra mitn bil er det
min oplevelse.

> Vejens tilstand har åbenbart ingen betydning for unge mænd i BMW, de
> tror de er udenfor fysikkens grænser, men det eneste de er udenfor er
> pædagogisk rækkevidde !

Stadig sådan som jeg oplever det. Unge mænd i BMW har foretaget de mest
sindssyge ting jeg har oplevet i min tid som billist. Måske et tilfælde, men
mange gange nok til at der er en stor overvægt af BMW'er indblandet.

Husk verden er subjektiv .. vi har hver vores virkelighed. Nogen gange er
den bare så forskellig at det ikke er muligt at nå en entydig konklusion.
Det må siges at være sket i denne tråd.

Diskussionen er i hvert fald slut fra min side. Tak for 'kampen'

Per O.

Fra : alexbo

Dato : 21-11-04 10:15

"Per O." skrev

> [...]
og
> døden er nu engang en større mulighed når man kører uden sele. Om du så er

Jamen det er jeg da enig i, jeg ser skadede biler hver dag, og ejeren hvis
han brugte sele.
Når man ser de brændemærker og knækkede ribben seler kan lave, så kan man
godt regne ud hvordan det var gået uden sele.
Der er folk der ser ud som de er banket med et baseboldbræt.
Selen er ikke en nænsom og blid ting at hænge i ved et uheld, det er en
skruestik.
Airbaggen er heller ikke en pude man lige så blødt lægger hovedet i,
næh det er en lærredssæk der bliver banket ind i ansigtet, blå øjne, brækket
næse,
og huden på kinderne flået som af en kat, er ikke usædvanligt,
men alternativet er en tur igennem forruden.

> Jeg behøver ikke selv en statistik, jeg kan tænke selv,
Så tænk lidt over den statistik du kommer med.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per O.

Dato : 21-11-04 14:11

KLIP
> Så tænk lidt over den statistik du kommer med.

Jeg kan stadig ikke se hvad der er galt med den statistik jeg henviste til ?
At konklusionen ikke tiltaler visse brugere i dette forum er da ikke min
skyld. Man kunne da muligvis lave en anden, som gav den modsatte konklusion,
men sådan en har jeg bare ikke fundet. Den passer i øvrigt fint til det jeg
selv tror og ser.

Per O.

Fra : alexbo

Dato : 21-11-04 15:08

"Per O." skrev

> Jeg kan stadig ikke se hvad der er galt med den statistik jeg henviste til
?

Den tæller døde, det fortæller ikke noget om hvad levende gør.

Som sagt.
En død gammel i selen pynter på de gamles statistik, kan vi være enige om
det?
En levende ung i selen, tæller ikke med, kan vi være enige om det?

Hvis en ung og en gammel, begge med sele, kommer ud for den samme ulykke, så
er chancen for at den unge overlever større end at den gamle gør.
Det vil vise sig i "din" statistik, men fortæller ikke noget om %delen af
selebrug for levende.

Hvis man vil have en statistik over brug eller ikke brug af seler, fordelt
på alder, køn, siddeplads eller andet, så må man undersøge levende bilisters
selebrug.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per O.

Dato : 21-11-04 23:13

alexbo wrote:
> [...]
>
> Hvis man vil have en statistik over brug eller ikke brug af seler,
> fordelt på alder, køn, siddeplads eller andet, så må man undersøge

Øøøøøh... ud fra den logik kan vi jo også sige, at de unge som kører uden
seler har større risiko for at køre galt !! Sjov tanke .. tag selen af og
forøg din risiko for at dø på landevejen !! Hvis altså statistikken skal
læses sm du gør det

Per O.

Fra : alexbo

Dato : 21-11-04 23:47

"Per O." skrev

> Øøøøøh... ud fra den logik

Din citatteknik gør at jeg ikke ved hvilken logik du hentyder til.

Den med at man bør tælle de levende for at vide hvad de gør.
Eller den med at gamle dør lettere end unge.
Eller den med de døde i selen.

Forøvrigt mener jeg at man forøger risikoen for at dø, hvis man ikke bruger
sele, at kalde det en sjov tanke forstår jeg ikke.

Jeg tror ikke jeg kan komme videre, jeg har redegjort for mine synspunkter
og har ikke noget at tilføje.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per O.

Dato : 22-11-04 01:07

alexbo wrote:
> [...]
>
> Jeg tror ikke jeg kan komme videre, jeg har redegjort for mine
> synspunkter og har ikke noget at tilføje.

OK .. end of discussion

Fra : Peter Weis

Dato : 22-11-04 16:24

> [...]

> uden seler har større risiko for at køre galt !! Sjov tanke .. tag
> selen af og forøg din risiko for at dø på landevejen !! Hvis altså

Lyder det (tag selen af og forøg din risiko for at dø på landevejen) helt
forkert?

mvh
Peter

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-11-04 01:47

> Den viser at selv om ældre bruger sele, bliver de dræbt, hvor unge
> overlever.

Det kan godt være at de overlever, men hvis de resten af livet er
"grønsager", så var det måske bedre at de blev dræbt. Det er alt så
underligt at man lapper folk sammen, for at lade dem og deres familier
"hensygne" bagefter . Jeg har det selv haft det "inde på kroppen", så
jeg ved hvad jeg taler om!!!,

Fra : Per O.

Dato : 21-11-04 02:07

Fra : John Sahl

Dato : 21-11-04 02:14

Per O. wrote:
> Som rapporten konkluderer: Fakta er
> 18-24 årige har væsenligt lavere selebrug end 25-70 årige
>
> Så kan du da regne lige så længe du vil, det ændrer da ikke ved
> konklusionen på rapporten.

Men er konklusionen så rigtig? Statistik er altså ikke specielt
svært at manipulere med ud fra hvad man ønsker det skl fortælle.

Fra : BJ

Dato : 21-11-04 02:14

KLIP

> Men er konklusionen så rigtig? Statistik er altså ikke specielt
> svært at manipulere med ud fra hvad man ønsker det skl fortælle.

Kan det tænkes at rapporten skulle (indirekte) opfordre *alle* til at bære
sikkerhedssele..?

--
Bjørn J.

Fra : John Sahl

Dato : 21-11-04 02:21

BJ wrote:
> Kan det tænkes at rapporten skulle (indirekte) opfordre *alle* til at
> bære sikkerhedssele..?

Det ville jo være et af de mere "ærbare" mål med den, ja..

Det jeg egentligt vil frem til er at det er farligt at basere
diskussioner om hvem der har mest ret på statistikker
uden at drage egne konklusioner af kildematerialet.

Fra : BJ

Dato : 21-11-04 02:29

KLIP

> Det jeg egentligt vil frem til er at det er farligt at basere
> diskussioner om hvem der har mest ret på statistikker
> uden at drage egne konklusioner af kildematerialet.

Det er jeg ganske enig med dig i.

Dog tør jeg godt mene/tro at nævnte statistik kan give et fingerpeg om, hvor
en evt. kampagne skal sættes ind (målrettet) eller føres efter
spedehaglsprincippet.

Jeg tør også godt mene/tro på baggrund af statistikken, det er mest sikkert
at iføre sig sikkerhedssele uanset alderen (18 år til "skindød").

Så basalt set er det vel uinteressant at "anklage" nogen for noget,
overhovedet..?

--
Bjørn J.

Fra : John Sahl

Dato : 21-11-04 03:24

BJ wrote:
> Dog tør jeg godt mene/tro at nævnte statistik kan give et fingerpeg
> om, hvor en evt. kampagne skal sættes ind (målrettet) eller føres
> efter spedehaglsprincippet.

Om ikke andet så er det vel (lidt hårdt sat op) bedst at få fat i de
yngre så de "holder længere" og dermed kan yde til statskassen i
stedet for at blive invalide eller på anden måde ende som en udgift
for samfundet.

Dette ville de ældre jo trods alt ikke gøre i samme antal år som de
yngre.

> Jeg tør også godt mene/tro på baggrund af statistikken, det er mest
> sikkert at iføre sig sikkerhedssele uanset alderen (18 år til
> "skindød").

Enig.

> Så basalt set er det vel uinteressant at "anklage" nogen for noget,
> overhovedet..?

Enig, jeg må jo så indrømme at jeg sprang ind midt i debatten
og udelukkende udtalte mig ud fra mine egne betragtninger der
fortæller mig at blandt de mennesker jeg kender er det den ældre
generation der ikke bruger sele. Ikke de unge.

Fra : BJ

Dato : 21-11-04 03:27

KLIP

> [...]
> for samfundet.
>
> Dette ville de ældre jo trods alt ikke gøre i samme antal år som de

Det har du ganske ret i og mon ikke vore kære politikere samt deres hjælpere
vil reagere derefter.

(Det er vel i bund og grund sådan vort sygehussystem rettes ind til at
fungere).

--
Bjørn J.

Fra : Per O.

Dato : 21-11-04 02:34

John Sahl wrote:

> Men er konklusionen så rigtig? Statistik er altså ikke specielt
> svært at manipulere med ud fra hvad man ønsker det skl fortælle.

Hvis man absolut ikke vil indse at det kan være rigtigt, så lever vi jo
heldigvis i et frit land, hvor man må tro hvad man vil. Der er nok også
stadig mange som mener at rygning f.eks. ikke er farligt .. i hvert fald
ikke lige for dem ! Jeg må så indrømme at statistikken passer meget godt med
de personlige erfaringer jeg har gjort. Men det er da også nemmere at sige
at statistikken er forkert, og køre videre uden sele .. det skal fedt hjælpe
når man brager ind i noget solidt uden sele !!

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : BJ

Dato : 21-11-04 02:39

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men det er da også nemmere at sige at statistikken er forkert, og køre
> videre uden sele .. det skal fedt hjælpe når man brager ind i noget solidt
> uden sele !!

Jeg kan betro dig, jeg ikke ønsker at køre med nogen, hvor sikkerhedsselerne
ikke anvendes.

Jeg vil nemlig ikke have en medpassagerer i hovedet, såfremt uheldet skulle
være ude....

(Måske denne indstilling kan anvendes af andre..?)

--
Bjørn J.

Fra : John Sahl

Dato : 21-11-04 03:28

Per O. wrote:
> [...]
> er da også nemmere at sige at statistikken er forkert, og køre videre
> uden sele .. det skal fedt hjælpe når man brager ind i noget solidt

Rolig nu Per, hvor læser du på noget tidspunkt at jeg er imod
brugen af selen?

Der er intet der er mindre sandt. ALLE der kører i min bil, skal
være spændt fast. Ellers må de gå... Lige som både min datter
og min bonussøn ALTID kræver at sikkerhedsselerne er spændt
korrekt inden bilerne de transporteres i kører nogen steder.

Det eneste jeg bestrider er at bruge andres konklusioner af en
statistik som argument i en diskussion som den her.

Fra : Per O.

Dato : 21-11-04 03:43

John Sahl wrote:

> [...]
>
> Det eneste jeg bestrider er at bruge andres konklusioner af en
> statistik som argument i en diskussion som den her.

Jeg kom kun med en statistik fordi jeg blev bedt om en !

Per O.

Fra : Martin Vollert

Dato : 21-11-04 04:02

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote in message news:cnova0$ir7$1@news.net.uni-c.dk...

> Jeg kom kun med en statistik fordi jeg blev bedt om en !

Det er korrekt, men du ville selv ha en til at starte med for at skulle skifte mening, og
efter at ha læst et par af de andre indlæg må jeg nok sige at jeg holder med axelbo,
den er værdiløs, den skal kun bruge til at skaffe flere penge til trafik kampanger.
Men bare for lige at slå fast jeg bruger selv sele hver gang og er 31år.

--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-11-04 09:51

> [...]
hjælpe
> når man brager ind i noget solidt uden sele !!

Heldigvis skader det sjældent andre end offeret og offerets familie at
vekomne ikke bruger sele.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Martin Vollert

Dato : 21-11-04 03:06

"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> wrote in message news:cnoq07$2en8$1@news.cybercity.dk...

> Men er konklusionen så rigtig? Statistik er altså ikke specielt
> svært at manipulere med ud fra hvad man ønsker det skl fortælle.

Nææ og den er lavet af de samme som råbte og skreg om at der ville dø
flere tusinde mensker på motorvejen hvis farten blev sat op til 130km/t,
og hvad er der sket !!.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : BJ

Dato : 21-11-04 03:07

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nææ og den er lavet af de samme som råbte og skreg om at der ville dø
> flere tusinde mensker på motorvejen hvis farten blev sat op til 130km/t,
> og hvad er der sket !!.

Er der slet ikke nogen døde i trafikken..?

--
Bjørn J.

Fra : Martin Vollert

Dato : 21-11-04 03:19

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message news:419ff84a$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en meddelelse news:419ff7c8$0$290$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> KLIP

> Er der slet ikke nogen døde i trafikken..?

Joo da der vil altid dø nogle hvis vi vil køre bil, men indtil nu er dødstallet i trafikken
for 2004 det laveste siden 50erne.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : BJ

Dato : 21-11-04 03:25

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Joo da der vil altid dø nogle hvis vi vil køre bil, men indtil nu er
> dødstallet i trafikken
> for 2004 det laveste siden 50erne.

O.k.

Det kan så bruges mere eller mindre konstruktivt (alt efter politisk
observans og manipulationsevne).

De 130 km/t på udvalgte strækninger på motorveje er en succes.

De 110 km/t på udvalgte strækninger på motorveje er en succes.

Alle andre steder er tallet stadig for højt.

Samtlige andre fartgrænser skal reduceres med mellem 20 og 50%.

Du kan også vende bøtten om og kræve samtlige fartgrænser hævet, da det er
beviseligt, de 130 Km/t har skærpet trafikanternes observationsevne (de
falder ikke mere i "søvn"), så samtlige fartgrænser skal hæves med mellem 20
og 50%.

Det store og altafgørende spørgsmål er blot, hvad giver flest stemmer..?

--
Bjørn J.

Fra : Martin Vollert

Dato : 21-11-04 03:45

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message news:419ffc66$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det store og altafgørende spørgsmål er blot, hvad giver flest stemmer..?

Ja nemlig og der er det der er sørgelig i vores verden.
For en ting er sikker der er færre dræbte i trafikken i år om det er de 130 eller hva ved
jeg ikke, men at nogle vil bruge eller dreje tallet til personlig vindning i en valgkamp bekræfter
kun min afsky over for de danske levebrøds politiker, de menesker har ingen moral
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113..

Fra : BJ

Dato : 21-11-04 03:48

> [...]

> valgkamp bekræfter
> kun min afsky over for de danske levebrøds politiker, de menesker har

For en gangs skyld et Ekstrabladslink, da jeg finder artiklen ganske
fornøjelig:

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?TemplateID=4587

--
Bjørn J.

Fra : Martin Vollert

Dato : 21-11-04 03:56

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message news:41a001e6$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> For en gangs skyld et Ekstrabladslink, da jeg finder artiklen ganske fornøjelig:
>
> http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?TemplateID=4587

BORGMESTER Virrehoved dokumenterer således, at hun hører til den toneangivende del af Det radikale Folkevandringsparti. Nemlig dén
talstærke fløj, der går varmt ind for stadig stærkere statsdirigering og kommunal march i takt.

Partiet kræver i stigende grad kontrol med, hvad mennesker siger og gør.

Bag en tynd fernis af humanistisk hykleri er de radikale i fuld færd med at kompensere for savnet af den sammenstyrtede kommunisme.

Den der afslutning er bare god, den må jeg huske at skrive ned
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Elbarto

Dato : 21-11-04 16:30

> [...]
> Og min overbevisning er at mindst ligeså mange gamle bilister køre uden
sele, som der er unge billister der gør.

Der er man garaenti flere over 30 der køre uden sele som under

Fra : Per O.

Dato : 21-11-04 23:14

KLIP

> Der er man garaenti flere over 30 der køre uden sele som under

Hvorpå bygger den garanti så ? Nogen pålidelige data, eller også bare det du
oplever på vejene ? Hvorfor er din oplevelse mere rigtig end min ?

Per O.

Fra : Elbarto

Dato : 21-11-04 23:39

> [...]
du
> oplever på vejene ? Hvorfor er din oplevelse mere rigtig end min ?

Tager skam bare efter hvad der hopper ind ved siden af mig i taxaen
INGEN mænd over 30 og under 60 tager selen på ... De unge derimod er meget
gode til det selv på vej hjem lørdag morgen.
Største delen af kvinder tager selen på uanset alder

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Per O.

Dato : 22-11-04 01:06

> [...]
> meget gode til det selv på vej hjem lørdag morgen.
> Største delen af kvinder tager selen på uanset alder

Så er vi jo sådan set enige .. vi tager begge to vores standpunkt ud fra
vores virkelighed. Du ud fra taxakørsel, og jeg ud fra hvad jeg kan se mine
medtrafikanter gør.

Per O.

Fra : Elbarto

Dato : 20-11-04 18:43

> [...]
>
> Til gengæld kan du måske så forklare mig hvorfor man som ung kører uden
> sikkerhedssele ? Er det noget med hellere være sej, og leve lidt kortere

Det er sku nok af samme grund som den på 40 Efter hvad jeg ved så er
største delen af dem der køre uden sele mænd der har passeret de 35......

Igen skulle du lige punke de unge uden at have noget hold i det

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Per O.

Dato : 20-11-04 19:39

KLIP

> Igen skulle du lige punke de unge uden at have noget hold i det
>

> Elbarto
> OZ3BTO

Du er åbenbart meget overfølsom for 'kritik' på dine jævnaldrendes vegne
(formoder at du selv kører 'fantastisk'). Du har da indtil nu ikke fremført
noget der bare lugter af objektive tal. Du har bare sat dig i hovedet, at
unge kører fremragende, og ældre, som tillader sig at støtte sig til
uheldsstatistikken, bare ikke forstår hvor dygtige I er.
At en på 48 kører galt beviser jo ikke at det ikke er de unge som har
førertrøjen i den disciplin ! Mit indlæg blev i øvrigt skrevet på baggrund
af en oplysning om at der var tale om unge mennesker .. at det så kommer
frem senere, at det ikke er tilfældet ændrer ikke ved min holdning til unge
og seler. Jeg kender selv flere unge som har fået væsentlig flere skader
fordi de ikke 'gad' køre med sele. Man bliver ikke kastet ud af en bil når
man kører med sele, men uden er det en reel risiko. At du så kun fokuserer
på at jeg punker dig og dine jævnaldrende har noget med hvad man ser som det
væsentligste budskab i den refererede tekst .. du hæfter dig kun ved at jeg
ikke er omvendt og køber dine uunderbyggede argumenter.

Vedrørende objektivitet, så tænk over følgende:
Sjovt nok er forsikringsselskaberne af samme mening som undertegnede, ellers
ville de unge vel kunne slippe en del billigere i trafikken. Hos
forsikringsselskaberne er der ingen holdninger til
unge/gamle/rødhårede/skaldede m.m. som styrer præmierne, men kun kolde
facts. Når I skal betale så meget for at få Jeres biler forsikret, så er det
fordi risikoen for at I får brug for penge fra forsikringen er så meget
større end vi andre lidt mere modne bilister. Surt show .. men virkeligheden
er nogen gange ubehagelig !

Per O.

Fra : Elbarto

Dato : 21-11-04 16:29

> [...]
> fordi risikoen for at I får brug for penge fra forsikringen er så meget
> større end vi andre lidt mere modne bilister. Surt show .. men

Jeg er bare godt og grundigt træt af at hvergang der er nogen uheld eller
noget med unge indblandet skal de strakes punkes for hårdt derimod er det
ældre ja så høre vi intet

Men j a jeg mener selv jeg køre forsvarlig oss når det går lidt frisk for
sig
100Kkm uden nogen ridser buler eller udskridninger
Nåja for ikek at forglemme at kørekortet er fyldt ud

Tror du skal passe på med at skære alle unge over en kam som det ellers ser
ud til du gør

Du mener kanske selv at du er verdensmester i at køre bil ?

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Per O.

Dato : 21-11-04 23:10

> Jeg er bare godt og grundigt træt af at hvergang der er nogen
> uheld eller noget med unge indblandet skal de strakes punkes for
> hårdt derimod er det ældre ja så høre vi intet

Jeg synes naturligvis at alle skal køre ordentligt uanset alder. At vi hører
mest om unge skyldes vel at de nok er med i de mere spektakulære ulykker som
at pløje folk ned i fodgængerovergange med mere. Men jeg synes det er lige
så tåbeligt når folk over 25 gør det ...

> [...]
> Nåja for ikek at forglemme at kørekortet er fyldt ud
>
> Tror du skal passe på med at skære alle unge over en kam som det

Jeg kender fornuftige unge mennesker, som kører helt reglementeret, også
selv om det går stærkt på motorvej med mere. Jeg er ikke enøjet, men
erkender at de høje forsikringspræmier for unge mennesker taler sit tydelige
sprog.

> Du mener kanske selv at du er verdensmester i at køre bil ?

NEJ

Per O.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-11-04 09:45

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> wrote in message

> Det er sku nok af samme grund som den på 40 Efter hvad jeg ved så er
> største delen af dem der køre uden sele mænd der har passeret de 35......

Det hænger ikke sammen med mine observationer.