Nogle bilister har godt nok rigtig stor ti~
Fra : Esther

Dato : 19-11-04 19:15

....deres medtrafikanters evner udi tankelæsning!

Er da en smule smigret over den tiltro, der tillægges bl.a. undertegnede,
men ville dog stadig sætte større pris på at blinklyset blev brugt korrekt

Et par eksempler fra dagen i dag:

A) Krydset ved Tåstrup Station:

Kommer fra Vesterparken (omkørslen fra Køgevej) og skal til venstre i
krydset. Foran mig ligger en bil, der rent placeringsmæssigt ligger, så det
ser ud som om han skal lige ud i krydset (Parkvej). Det skal han bare ikke -
lige pludselig drejer han over mod venstresvingsbanen - kører ind i den og
frem til lyskrydset, hvor han stopper for rødt og SÅ tænder han
blinklyset!?! En smule sent, IMHO.

B)

Køge Bugt motorvejen - før den lange afkørsel (mener til Greve N)

Jeg befinder mig i den yderste højre bane af LIGEUDbanerne. Kort før
afkørslen kommer en bil susende forbi mig i højresvingsbanen....ca 20-30 m.
efter han er kørt forbi mig, svinger han ind i min bane henover FULDT
OPTRUKKEN linie....og bevæger sig videre i en skrå linie over i den yderste
venstrebane - totalt uden brug af blinklys. Den bil, der kom kørende i
venstre bane måtte op at stå på bremsen for ikke at køre ind i torsken.

Ovenstående eksempler på forkert/manglende brug af blinklys har efterhånden
jeg set adskillige gange - og undres gang på gang, hvor logikken er henne i
den slags manøvrer? Er det kendetegnende ved at have kørt bil for længe, at
man tillægger sig sådanne vaner eller er det ren og skær dovenskab?
Personligt skal jeg ikke kunne sige det, da jeg lykkeligt har glemt alt om
hvordan man kører bil - og derfor heller ikke kunne drømme om at sætte mig
bag rattet (selvom jeg må)

Men måske nogle af jer kloge hoveder herinde kan give en forklaring?

--
Esther

*** Yamaha XJ600S & Yamaha Néos 50***

Fra : Thomas G

Dato : 19-11-04 20:49

> efter han er kørt forbi mig, svinger han ind i min bane henover FULDT
> OPTRUKKEN linie....og bevæger sig videre i en skrå linie over i den
> yderste

Nogen mennesker er bare dumme ignorenter ... der er ikke rigtig noget at
gøre ved det.

mvh Thomas G

Fra : Ricky

Dato : 19-11-04 22:53

"Esther" <Esther@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det skal HAN bare ikke -

> B)
>
> svinger HAN ind i min bane henover FULDT OPTRUKKEN linie....>

Åh ja! Var det mon mænd i "deres beste alder".

Jeg er lidt træt af at tabe 9 ud af 10 væddemål med min kone, når vi
observere en brøler i trafikken, og jeg gætter på det er en kvinde bag
rattet........

Den med blinklyset er mænd 100m mester i.........hvad er det der er så
svært?

Mvh
Ricky

Fra : Esther

Dato : 19-11-04 23:13

"Ricky" <rFJERN@DETTEvricky.dk> wrote in message
news:419e6b21$0$86989$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...wrote in message

Åh ja! Var det mon mænd i "deres beste alder".

A) En mand omkring de 50 (om det så er mænds bedste alder kan vel diskuteres
*G*)

B) Nåede ikke at se føreren

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-11-04 11:08

Ricky wrote:

> Jeg er lidt træt af at tabe 9 ud af 10 væddemål med min kone, når vi
> observere en brøler i trafikken, og jeg gætter på det er en kvinde bag
> rattet........

Jeg kørte engang sammen med min mor og lidt længere fremme var der
en bilist der lå og fjollede rundt.

Jeg: Damn, det er garanteret en kælling.. (man ved vel hvilke
knapper man skal trykke på, hehe)
Mor: (skælde ud) kvinder kører lige så godt som mænd, hvis ikke
bedre.. blablabla.. (harme!)

Lidt efter skal bilisten længere fremme til højre og kører ind i
en højresvingsbane. Da der er rødt kommer vi til at holde ved
siden af vedkommende..

Mor: HA! Det var en mand! (triumfere)..
Jeg: Meget muligt, men han kører sgu som en kælling!

Herefter fik jeg temmeligt lang svada om alt mellem himmel og
jord, mens jeg fik mig et godt grin indvendigt..

> Den med blinklyset er mænd 100m mester i.........hvad er det der er så
> svært?

I hvilke af de to situationer Esther beskriver mener du brug af
blinklys havde gjort en forskel?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 20-11-04 17:26

On 11/20/2004 11:08:04 Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> wrote:

[SNIP]

> I hvilke af de to situationer Esther beskriver mener du brug af blinklys
> havde gjort en forskel?

Blinklyset er altid en god ting. At man kører aggresivt og uansvarligt
gør da bare blinklyset til en endnu bedre idé. Folk ved hvad man har
tænkt sig at gøre, og det minimerer risikoen for uheld.
--
Jacob

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-11-04 17:43

Jacob Jorvang <email@slash-dot-dash-dot-slash.com> skrev :

>Blinklyset er altid en god ting.

hmmmm...

>At man kører aggresivt og uansvarligt gør da bare blinklyset
>til en endnu bedre idé. Folk ved hvad man har tænkt sig at
>gøre, og det minimerer risikoen for uheld.

Da kun hvis folk kan nå at reagere når skovlen først blinker idet der
trækkes ud, eller har fået det idiotide, at brugen af lyset gi'r ham
fortrinsret i trafikken.

9 ud af 10 sætter sgu' da først blinket i gang, når de er ved at
skifte bane - så er orienteringsværdien jo nærmest = 0

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 21-11-04 12:36

On Sat, 20 Nov 2004 17:42:51 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
>
>9 ud af 10 sætter sgu' da først blinket i gang, når de er ved at
>skifte bane - så er orienteringsværdien jo nærmest = 0

Men det giver måske alligevel det sekund der skal til at man kan nå at
undvige. Jeg er blevet reddet fra en røvtur af en bilist der var så
venlig at blinke når han nu ikke gad kigge i spejlet, når han skulle
overhale. Det at han blinkede gjorde at jeg nåede at kaste motorcyklen
til venstre og der var plads til os begge.
--
Morten

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 21-11-04 15:43

Morten From Søndergaard <from@nospam.dk> skrev :

>Men det giver måske alligevel det sekund der skal til at man kan nå at
>undvige.

Tror du blinket giver mere tid, end det man kan se med egne øjne ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 21-11-04 20:27

On 11/21/2004 15:42:57 jan@fedtegreven.dk wrote:

> Tror du blinket giver mere tid, end det man kan se med egne øjne ?

Blinket er da netop noget man kan ses med sine øjne.

Det er et signal man kan reagere på - man får et tydeligt 'jeg svinger' i
stedet for at skulle vurdere det på den manøvre som er ved at udspille
sig foran.
--
Jacob

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 21-11-04 20:41

>Blinket er da netop noget man kan ses med sine øjne.

Ja -

>Det er et signal man kan reagere på - man får et tydeligt 'jeg svinger' i
>stedet for at skulle vurdere det på den manøvre som er ved at udspille
>sig foran.

Hillemænd da - du skal da netop forholde dig til hvad der foregår
foran dig, fremfor at begynde at reagere på blinkeriet

Du giver her et eksempel på hvorfor det af og til går galt i trafikken
- folk forholder sig ikke til *hvad der sker*, men på hvad der kan
ske, siden manden i bilen foran blinker

jeg er ikke klar over om du fik bidt mærke i ordlyden af hvad jeg

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-04 21:15

On Sun, 21 Nov 2004 20:40:39 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

<...>

>"Da kun hvis folk kan nå at reagere når skovlen først blinker idet der
>trækkes ud, eller har fået det idiotide, at brugen af lyset gi'r ham
>fortrinsret i trafikken."

Gid jeg havde læst det der før jeg kørte til det jyske for et par uger
siden - ham i BMW'en med 100 km/t der skulle overhale en lastbil havde
"ligesom" overset mig med 130 fuldt lovlige i ydersporet - resultatet
var at en Old English Sheepdog fik afprøvet bagsæderne bagfra og vi
andre selerne samt ABS'en, heldigvis hverken ESP eller Airbags. Jeg
burde da vide, at en BMW ikke bare ligger bag en lastbil *suk*. Jeg
reddede både højre forskærm og så videre, men......kiggede _meget
vist_ på stodderen da jeg kørte forbi ham og prikkede på
bakspejlet......det havde måske lissom kunnet hjælpe. Jeg kunne jo
ikke vide, han kørte 3 km/t stærkere end lastbilen, for jeg må
indrømme, at jeg havde vurderet, at han ikke kom ud til mig, da jeg
ikke bemærkede nogen ændring i forhold til den forankørende lastbil.
(det gør jeg hver gang - og sommetider medfører det, at jeg letter på
klodsen eller trækker ind bagved bare for at signalere "kom nu"......)
- vi skal jo være her allesammen.
Han blinkede godt nok, første gang jeg så blinket var ca. ud for højre
forlygte.....men hvad, det sker jo hver dag.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-11-04 07:24

Jacob Jorvang wrote:

> Blinklyset er altid en god ting. At man kører aggresivt og uansvarligt
> gør da bare blinklyset til en endnu bedre idé. Folk ved hvad man har
> tænkt sig at gøre, og det minimerer risikoen for uheld.

Generelt ja, men i de to situationer Esther beskrev mener jeg ikke
det gør en skid forskel.

I situation A fortælles der om en der lige pludselig ombestemmer
sig og høvler ind i venstresvingsbanen. Hvis vedkommende have
vidst godt tid i forvejen at han/hun ville til venstre, så var
vognbaneskiftet ikke sket så pludseligt. Der må have været tale om
en "shit, jeg skal til venstre her"-oplevelse og der blev reageret
prompte. Hvis ellers blinket var blevet brugt var det sket
_samtidigt_ med at bilen skiftede bane. Hvad er nemmest at få øje
på, en bil der skifter vognbane durk ud foran dig eller en bil der
skifter vognbane durk ud foran dig med blinket tændt?? I mine øjne
er vognbaneskiftet enormt synligt, og nyheds/advarselsværdien i et
tændt blinklys lig med 0. Altså, hvis folk laver spontane manøvrer
og alligevel ikke når at advare _inden_ de gør det, så er
blinklyset totalt ligegyldigt.

I situation B er bilen 20-30 meter foran Esther og kører hurtigere
end hende. Om der blinkes eller ej, bør rage Esther en papand, da
hun alligevel ikke er ved at køre ind i banditten. Hun skal først
accelerere og alt muligt for at der overhovedet kan opstå et
problem. Herefter skrives der at bilisten trækker to vognbaner ud
og lige ud foran en i "overhalingsbanen". Hvis bilisten i
overhalingsbanen ellers havde kigget ud af sin højre siderude for
at se efter biler der braser fra svingbanen og to baner ud, så
havde et blink måske gjort situationen bedre, men blinket kunne
lige så godt være fejlfortolket som et "jeg trækker fra svingbanen
ud i 'lastbilbanen'", hvorefter bilisten i overhalingsbanen
alligevel ikke havde reageret på blinket.. Igen er der tale om en
manøvre der er pludselig og kommer bag på folk, og igen mener jeg
ikke blinkeriet gør en forskel. Hvis vedkommende var trukket en
enkelt bane ud, havde tændt blinket og ventet med at trække videre
ud, så havde blinket kunne nå at advare, men ikke når det hele
sker på en gang..

Det hjælper jo ikke alverden at jeg råber "duk dig" _samtidigt_
med at jeg giver dig en knytnæve lige midt i ansigtet, hvis det
skal have nogen effekt skal advarslen komme før slaget, så du har
en chance for at reagere på den. Kommer advarslen først sammen med
slaget, så er den inderligt overflødig.. Derfor mener jeg ikke at
blinklys havde gjort en forskel i de to situationer Esther
beskriver..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 21-11-04 20:20

On 11/21/2004 07:24:04 Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> wrote:

> Generelt ja, men i de to situationer Esther beskrev mener jeg ikke det
> gør en skid forskel.

Når jeg ser blinklyset tænde, reagerer jeg hurtigere end når jeg ikke
gør. Det kan godt være du ikke får noget ud af det, men det gør jeg.
Jeg flytter foden til bremsen i takt med første blink, hvor det ellers
først havde været 1/2 sek senere. Og det kan gøre hele forskellen.

> [...]
> er nemmest at få øje på, en bil der skifter vognbane durk ud foran dig
> eller en bil der skifter vognbane durk ud foran dig med blinket tændt??

Som sagt kan det gøre hele forskellen. Det kommer selvfølgelig an på
/hvornår/ blinklyset tænder. Der er ikke enten før, i eller efter.
Manøvren sker ikke på et øjeblik, men er en bevægelse som tager en vis
mænge tid. Jo tidligere blinket tændes, jo bedre kan man reagere på
det. 1/100 sek før bilen krydser striben er bedre en overhovedet ikke.
Som sagt: Det er ikke sikkert alle kan bruge advarslen til noget, men jeg
ved at jeg kan.

> [...]
> folk laver spontane manøvrer og alligevel ikke når at advare _inden_ de
> gør det, så er blinklyset totalt ligegyldigt.

Blinklys /efter/ bilen er så langt henne i manøvren at det er 'for sent'
gør ikke nogen forskel, men det er som sagt ikke enten eller. Midt i
manøvren kan det stadig være relevant, da det giver et klart signal som
hjernen kan reagere på.

> [...]
> alligevel ikke er ved at køre ind i banditten. Hun skal først
> accelerere og alt muligt for at der overhovedet kan opstå et problem.

Sandt nok.

> [...]
> en i "overhalingsbanen". Hvis bilisten i overhalingsbanen ellers havde
> kigget ud af sin højre siderude for at se efter biler der braser fra

Blinket kan ses ud af øjenkrogen og skaber opmærksomhed for det som sker
ved siden af. Det /kan/ det i hvert fald gøre.

> [...]
> blinket og ventet med at trække videre ud, så havde blinket kunne nå at
> advare, men ikke når det hele sker på en gang..

Som i eks. A.

> [...]
> effekt skal advarslen komme før slaget, så du har en chance for at
> reagere på den. Kommer advarslen først sammen med slaget, så er den

Det er sikkert rigtigt, men har ikke en skid med sagen at gøre.

> Derfor mener jeg ikke at blinklys havde gjort en forskel i de to
> situationer Esther beskriver..

Vurderer du tit færdselssikkerhed ved at sammenligne den med fysisk vold?

(ved nærmere eftertanke virker det egentlig uhyggelig relevant...)
--
Jacob

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 21-11-04 20:44

Jacob Jorvang <email@slash-dot-dash-dot-slash.com> skrev :

>Som sagt: Det er ikke sikkert alle kan bruge advarslen til noget, men jeg
>ved at jeg kan.

fint nok med det.

> [...]
>gør ikke nogen forskel, men det er som sagt ikke enten eller. Midt i
>manøvren kan det stadig være relevant, da det giver et klart signal som

At en bil laver sådan en manøvre burde en opmærksom billist allerede
være varsom på inden blinklyset kommer på.

Der plejer at være rimeligt gode indikationer på folks opførsel

>Blinket kan ses ud af øjenkrogen og skaber opmærksomhed for det som sker
>ved siden af. Det /kan/ det i hvert fald gøre.

hmmmm....... falsk sikkerheds følelse

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 21-11-04 20:56

On 11/21/2004 20:43:39 jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]

> være varsom på inden blinklyset kommer på.

> Der plejer at være rimeligt gode indikationer på folks opførsel

Jamen det er da rigtigt! Faktisk kan vi lige så godt rykke blinklyset af
alle biler, da man jo alligevel ikke kan regne med at bruges rigtigt hver
gang. Desuden kan man jo se hvad folk gør, så hvem hjælper det?
--
Jacob

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 21-11-04 22:46

> [...]

>alle biler, da man jo alligevel ikke kan regne med at bruges rigtigt hver
>gang. Desuden kan man jo se hvad folk gør, så hvem hjælper det?

Jeg tror egentligt du roligt kan lægge den der attitude fra dig, og
forholde dig til hvad der står i stedet for at spille forurettet....

Du mener åbenbart at man kan forlade sig på at andre handler korrekt i
trafikken , og ikke forholde sig til hvad der rent faktisk sker foran
dine øjne - well - fint nok med det, men det er vist ikke lige den
mest hensigtsmæssige måde at gebærde sig på i trafikken.

Pille blinklyset af - tjaehhh - visse steder i trafikken er det
nytteløst, for folk kan vel regne ud, at man i en svingbane, nok har
til hensigt at dreje , omend det ude på landevejen, faktisk er et godt
signal til bagevedkørende om at man snart sætter farten ned, og drejer
i den retning man viser. Men på motorvej ?

Helt ærligt - der luller det folk ind i en åbenbart ret tydelig
fornemmelse af falsk tryghed. Du mener åbenbart at du bare skal holde
øje med folks blinklys, så kan du ellers bare braldre derudaf, uden
at forholde sig til hvad der rent faktisk sker.

Måske mener du i virkeligheden ikke sådan - i fald det, formulerer du
dig nok ret uheldigt.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-11-04 07:53

jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
> dine øjne - well - fint nok med det, men det er vist ikke lige den
> mest hensigtsmæssige måde at gebærde sig på i trafikken.

Arh, er det nu også lige det han siger, Jan??

Selv om jeg ikke er enig med Jacob, er det nu alligevel ikke den
tolkning du kommer med jeg vil klandre ham for..

> [...]
> signal til bagevedkørende om at man snart sætter farten ned, og drejer
> i den retning man viser. Men på motorvej ?

Før et venstresving kan blinket også være en nyttig information
til de modkørende, også selv om vedkommende holder i en svingbane.
Som modkørende kan det være svært at vurdere om der er en
venstresvingsbane eller om det bare er en ligeud-bane. De
medkørende har som regel lidt mere check på den slags..

På motorvej vil jeg give dig ret.. Jeg synes det er specielt
festligt med dem der blinker for at komme på motorvejen, hvad
pokker skulle de ellers gøre når tilkørselsrampen ophører?? Folk
der ikke kan fatte at gøre plads ved de ramper bør efter min
mening sendes med enkeltbillet til Murmansk..

> Måske mener du i virkeligheden ikke sådan - i fald det, formulerer du
> dig nok ret uheldigt.

Jeg tror du skal læse det han skriver en gang til..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 23-11-04 10:00

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Arh, er det nu også lige det han siger, Jan??

det tror jeg ikke, men det er sådan jeg læser det han skriver

det ser for mig ud som om der sættes langt større lidt til at forlade
sig på at folk bruger blinklyset, end på hvad der rent faktisk sker

>Selv om jeg ikke er enig med Jacob, er det nu alligevel ikke den
>tolkning du kommer med jeg vil klandre ham for..

Jeg klandrer ham såmænd heller ikke - jeg fortæller hvordan *jeg*
opfatter det der skrives

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-11-04 13:10

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Jeg klandrer ham såmænd heller ikke - jeg fortæller hvordan *jeg*
> opfatter det der skrives

Fair nok.

Jeg selv tolker at Jacob og jeg er uenige om hvad tidsfristen for
advarslen (blinklyset) skal være. Min holdning er, at kommer
advarslen så sent at handlingen (vognbaneskiftet) er godt igang,
så er advarslen ligegyldig. Som jeg tolker Jacob, mener han "bedre
sent end aldrig", så selv en sen eller for sen advarsel er bedre
end slet ingen.

Nå, fred nu være med det..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-11-04 21:54

Jacob Jorvang wrote:

> [...]
> Jeg flytter foden til bremsen i takt med første blink, hvor det ellers
> først havde været 1/2 sek senere. Og det kan gøre hele forskellen.

Jeg reagerer ikke på et tændt blinklys, jeg reagerer på bevægelsen
når bilen begynder at trække over i min bane. Meget ofte ser man
folk knalde blinket på for at fortælle at de gerne snart vil ud,
men da der ikke er plads til manøvren må de fortsætte lidt endnu i
den bane de kører i.. Jeg mener ikke det er gavnligt at jeg ryger
på bremsen fordi jeg ser et blink, jeg venter med at "smide
ankeret" til vedkommende rent faktisk er på vej over i min
vognbane.

> [...]
> Manøvren sker ikke på et øjeblik, men er en bevægelse som tager en vis
> mænge tid. Jo tidligere blinket tændes, jo bedre kan man reagere på

Sådan en "shit, jeg skulle have været til venstre her!"-manøvre
sker da øjeblikkeligt, jeg vil gætte på at blinkerarmen aktiveres
mens rattet drejes, dvs. bilen er allerede på vej over i din
vognbane når blinket tændes. Hvis vedkommende tager sig tid til
lige at signalere først, så holder vedkommende nok også hovedet
koldt nok til ikke at baldre ud foran.

> Blinklys /efter/ bilen er så langt henne i manøvren at det er 'for sent'
> gør ikke nogen forskel, men det er som sagt ikke enten eller. Midt i

Så er vi da i det mindste enige om det..

> manøvren kan det stadig være relevant, da det giver et klart signal som
> hjernen kan reagere på.

Midt i manøvren, der bør du allerede have opdaget den bil der er
på vej til at befinde sig der hvor du troede der var plads til
dig.

> Blinket kan ses ud af øjenkrogen og skaber opmærksomhed for det som sker
> ved siden af. Det /kan/ det i hvert fald gøre.

Det er muligt.

> Det er sikkert rigtigt, men har ikke en skid med sagen at gøre.

Jo, det har noget at gøre med forholdet mellem en advarsel og en
handling. En advarsel (fx. et blink) inden en handling (fx. et
vognbaneskift) er kanon. En advarsel (blink) samtidigt med en
handling (vognbaneskift) er overflødigt. En advarsel (blink) efter
en handling (vognbaneskift) er til grin..

Det er egentlig ligegyldigt om du sætter advarsel = blinklys og
handling = vognbaneskift eller advarsel = råb og handling =
knytnæveslag, ovenstående forhold mellem de to ting holder
stadig..

> Vurderer du tit færdselssikkerhed ved at sammenligne den med fysisk vold?

Nej, men jeg vurderer om en handling og advarslen om denne
handling står i forhold til hinanden.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Juul

Dato : 20-11-04 15:49

> [...]
> men ville dog stadig sætte større pris på at blinklyset blev brugt korrekt

Hvis det var en varebil så kunne han nok ikke betjene blinklyset samtidig
med at han snakkede i telefon.
At styre, bremse og bruge blinklys samtidig, kræver for megen
tankevirksomhed hos mange.
Derfor holder jeg på: hvis du dreje, så kan du lige så godt sætte blinklyset
til før du bremser: elementært, Så giver du signal i god tid, og der er så
kun to ting der skal udføres
Juul

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 20-11-04 17:29

On 11/20/2004 15:48:37 "Juul" <Jule@mand.se> wrote:

> Hvis det var en varebil så kunne han nok ikke betjene blinklyset samtidig
> med at han snakkede i telefon.

Nå? Jeg kan da sagtens snakke i telefon samtidig med at blinke og styre
min kassevogn. Med mindre jeg på uheldig vis skulle komme til at binde
mine arme med ledningen til mit øre, kan jeg ikke se problemet.
--
Jacob

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 23-11-04 09:04

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> der ikke kan fatte at gøre plads ved de ramper bør efter min
> mening sendes med enkeltbillet til Murmansk..

Fuldstændig enig - men når de nu ikke giver plads, er blinklyset den
eneste måde vi har til at vække dem af døsen. Så jeg blinker
lystigt ved indfletning for der er godt nok mange der skal have en
påmindelse om flettereglerne :-/

Ebbe

Fra : CDK

Dato : 27-11-04 14:16

Ebbe Kristensen wrote:

> [...]
> eneste måde vi har til at vække dem af døsen. Så jeg blinker
> lystigt ved indfletning for der er godt nok mange der skal have en

Jamen, så kan i jo lige få et par påmindelser om blinkreglerne for både
vognbaneskift og indfletning:

"...Du skal blinke hver gang du skifter vognbane på motorvejen, uanset
om det er til højre eller venstre."

"Skal jeg blinke, når jeg kører ud på motorvejen?
Ja, fletteregler på motorvejen er omfattet af de nye regler. Det vil
sige, du skal blinke, både når du fletter ind og fletter ud på motorvejen."

"Gælder det kun på motorveje?
Du skal altid blinke på motorvejen ved vognbaneskift, og når du fletter..."

"Skal jeg blinke, selvom jeg er helt alene på motorvejen?
Ja, du skal altid blinke, når du skifter vognbane på motorvejen, uanset
hvor mange andre trafikanter der er..."

Altsammen sakset fra http://www.faerdselssikkerhed.dk/11b93e80

Så der er vel en grund til at "dem der blinker for at komme på
motorvejen" gør det - f.eks. en 500.- kr dyr grund

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 27-11-04 14:41

CDK <kriller@R-E-M-O-V-E-T-H-I-Ssofthome.net> skrev :

>Altsammen sakset fra http://www.faerdselssikkerhed.dk/11b93e80

<flueerotik_mode>

Fint nok - men mon ikke en eller anden lige skal finde stavepladen
frem derinde ? Og skrive noget forståeligt....

citat :

>Skal jeg kun blinke, når jeg kører ud?
>Du skal blinke hver gang du skifter vognbane på motorvejen,
>uanset om det er til højre eller venstre.

Kører ud ? Kører ud ? hvordan .. kører ud på motorvejen ?

Der spørges i øst, og gives et svar fra vest

Hvis man kører på en motorvej, hvor den vognbane man befinder sig i
deler sig - så er det vidst mere end svært, at snakke om at skifte
vognbane, eller køre ud - og helt sikkert er det - der er ikke tale om
fletning ...... men kan kører da ud af den ene eller den anden gren
;)

>Hvornår skal jeg begynde at blinke, og hvornår skal jeg holde op igen?
>Når du har konstateret, at du kan skifte vejbane uden fare eller
>unødig ulempe, skal du blinke i god tid. Du skal holde op med at
>blinke, når du er i den ønskede vognbane.

Well - "når du har konstateret"......... Hvad (hvem) skal det så
egentligt gavne ?

>Husk altid at slå dit blink fra, hvis det ikke gør det automatisk.

Genial bemærkning ......zznork

>Så der er vel en grund til at "dem der blinker for at komme på
>motorvejen" gør det - f.eks. en 500.- kr dyr grund

Læg mærke til der står "kan" få en bøde - og ikke "skal have"

<fluen_døde>

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-11-04 15:21

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

Det er jo lisså forståeligt som tyngdeloven.

> <fluen_døde>

Dyrplager!

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : CDK

Dato : 27-11-04 17:11

jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
>
> citat :

> Kører ud ? Kører ud ? hvordan .. kører ud på motorvejen ?
>
> Der spørges i øst, og gives et svar fra vest

Det er muligt, de ikke har tænkt så meget over den formulering.

Men det er jo sådan set ligegyldigt, for det essentielle er at nogen
ikke var klar over, at der skal gives tegn når man fletter ind på
motorvejen. Altid.

> [...]
> vognbane, eller køre ud - og helt sikkert er det - der er ikke tale om
> fletning ...... men kan kører da ud af den ene eller den anden gren

Sikkert...

> Well - "når du har konstateret"......... Hvad (hvem) skal det så
> egentligt gavne ?

Vi er vel enige om, at overhaling kun bør foretages når "du kan skifte
vejbane uden fare eller unødig ulempe"?

Men selvom man mener man har konstateret det, er det jo ikke sikkert man
har ret - det KAN jo lade sig gøre, at overse biler f.eks. i ens blinde
vinkel, og for dem er det jo meget rart at kunne se blinket... synes jeg
i alt fald...

> Genial bemærkning ......zznork

Det er faktisk ikke så sjældent det modsatte sker... Men jo, det er ikke
stof for raketforskere...

> Læg mærke til der står "kan" få en bøde - og ikke "skal have"

Er hermed gjort... Men ændrer det noget? Man risikerer stadig bøden, og
dermed kan fænomenet med "dem der blinker for at komme på motorvejen" jo
stadig forklares på den måde.

> <fluen_døde>

Det er iøvrigt god tone at afslutte sine tags </flueerotik_mode>
</fluen_døde>

/Christian.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 27-11-04 19:49

CDK <kriller@R-E-M-O-V-E-T-H-I-Ssofthome.net> skrev :

>Det er muligt, de ikke har tænkt så meget over den formulering.

sådan ser det umiddelbart ud ;)

>Men det er jo sådan set ligegyldigt, for det essentielle er at nogen
>ikke var klar over, at der skal gives tegn når man fletter ind på
>motorvejen. Altid.

Og jeg er nødt til at spørge : Til hvilken nytte

Handlingen billisten foretager er så åbenlys, at folk der ikke kan
regne ud, at bilen skal ind på motorvejen burde fratages kortet i en
ruf.

>Vi er vel enige om, at overhaling kun bør foretages når "du kan skifte
>vejbane uden fare eller unødig ulempe"?

I aller højeste grad -

> [...]
>har ret - det KAN jo lade sig gøre, at overse biler f.eks. i ens blinde
>vinkel, og for dem er det jo meget rart at kunne se blinket... synes jeg

Jeg kan såmænd godt se at folk synes det er rart at kunne se på
blinklyset, at bilen trækker en bane ud, eller ind, men igen - der er
jo så mange ting der i forvejen burde oplyse folk om den kommende
hændelse - og igen , hvis skovlen blot slår blinket til, og trækker
ud, kan man ligesom ikke ret nemt forhindre vedkommende i det

>Er hermed gjort... Men ændrer det noget? Man risikerer stadig bøden, og
>dermed kan fænomenet med "dem der blinker for at komme på motorvejen" jo
>stadig forklares på den måde.

Det ændrer intet - jeg personligt gider ikke fumle efter blinket,
hvis der ikke er biler på vejen bag mig (bødetakst eller ej)
Jeg blinker hvis jeg mener det er nødigt, og det er sådan set bare
sagen i en nøddeskal - sådan min måde at demonstrere min mening om
de i mine øjne fjollede regler

(vi er ovre i noget med at flytte ansvaret over på andre istedet for
selv at handle korrekt i trafikken)

>Det er iøvrigt god tone at afslutte sine tags </flueerotik_mode>
></fluen_døde>

Jep - men død flue evner ikke at stave ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : CDK

Dato : 27-11-04 22:44

jan@fedtegreven.dk wrote:

> sådan ser det umiddelbart ud ;)

> Og jeg er nødt til at spørge : Til hvilken nytte

Hehe.. Tjaa.. For min skyld kunne man godt være reglen foruden, og blot
give tegn når det var nødvendigt. Men som med så mange andre regler, så
gælder det om at tage initiv og ansvar FRA bilisten, og lægge det i
regler og skilte, så man til sidst når til sådan en underlig "hvis jeg
bare gør som skiltene siger, kan jeg ikke køre galt" holdning.

Jeg synes den er farlig, men jeg må vel holde reglerne, når de nu er
der... (de fleste af dem ihvertfald)

> Handlingen billisten foretager er så åbenlys, at folk der ikke kan
> regne ud, at bilen skal ind på motorvejen burde fratages kortet i en
> ruf.

Så sandt. Men når nu der ER en regel, der ikke kræver videre for at
overholde...

> [...]
> hændelse - og igen , hvis skovlen blot slår blinket til, og trækker
> ud, kan man ligesom ikke ret nemt forhindre vedkommende i det

Næ. Helt enig. Det var nu heller ikke 'skovle' jeg tænkte på, selvom der
er et par af dem på vejene... :-/

> [...]
> Jeg blinker hvis jeg mener det er nødigt, og det er sådan set bare
> sagen i en nøddeskal - sådan min måde at demonstrere min mening om

Jamen vi er da enige - men jeg blinker nu alligevel altid, selvom jeg
synes det tit er lidt fjollet.

> (vi er ovre i noget med at flytte ansvaret over på andre istedet for
> selv at handle korrekt i trafikken)

Hæhæ... Den havde jeg ikke set, før jeg selv skrev det samme

> Jep - men død flue evner ikke at stave ;)

Nej. Men den ka' være svær at få af forreste nummerplade... Bare de selv
kunne falde af af sig selv

/Christian.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 27-11-04 23:25

> [...]
>regler og skilte, så man til sidst når til sådan en underlig "hvis jeg
>bare gør som skiltene siger, kan jeg ikke køre galt" holdning.

well - der *er* en masse regler - og når man kigger på dem,
konstaterer de fleste vidst også hurtigt at der er alt for mange..

Det er nok mest et lovgiverproblem, idet man tror man kan klare sig ud
af problemrne, bare ved at komme med endnu flere regler. Nogen med
gode intentioner, andre er i mine øjne dybt tovlige - idet de alt for
nemt flytter fokus.

Med det mener jeg, uden det måske var tanken, begynder de regler at
fritage folk (ubevidst) for at leve op til nogle temmeligt elemæntære
krav udi sporte "at køre bil"

Man skal dælme ikke køre på at dem foran har opgaven med at vejlede de
uopmærksomme bagved.

(jeg kører nok i samme rille nu, men nevermind........)

Man skal nu (tvungent) blinke, når man skifter bane på motorvejen -
jamen - hvad er der i vejen med den regel vi allerede har, nemlig:

§ 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller
afværge fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig
måde henlede andre trafikanters opmærksomhed på faren

Gu' ved om ret mange kan se nogen særlig grund, til at tingene ændres
ret meget , med endnu en regel om det samme ?

>Så sandt. Men når nu der ER en regel, der ikke kræver videre for at
>overholde...

Problemet opstår når en bagvedkørende kun regner med at få et blinklys
at rette sig efter, istedet for sin egen sunde fornuft

>Næ. Helt enig. Det var nu heller ikke 'skovle' jeg tænkte på, selvom der
>er et par af dem på vejene... :-/

Et par - der er mange, inklusive mig selv en gang i mellem, jeg kan da
også gribe mig selv i en kvajert.

allerede nu - er der mange der tror at de med blinklyset har fået sig
en ret, og *det* er noget rigtigt møj.

Nogle bekendte indenfor etaten fortæller, at der skam der jævnligt
falder bøder på "den konto"

>Hæhæ... Den havde jeg ikke set, før jeg selv skrev det samme

Det samme kan jo siges på mange forskellige måder ;)

Tro mig ! det gør de ikke !

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 28-11-04 10:49

CDK wrote:

> Men det er jo sådan set ligegyldigt, for det essentielle er at nogen
> ikke var klar over, at der skal gives tegn når man fletter ind på
> motorvejen. Altid.

Står der ordret "fletter ind" eller skal man blot give tegn når
man "kører på"? Motorvejstilkørslen er jo en del af motorvejen, så
det kan jo godt være at man blot skal give tegn når man kører FRA
landevejen og PÅ motorvejen, dvs. motorvejstilkørslen..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 28-11-04 13:20

> [...]

>det kan jo godt være at man blot skal give tegn når man kører FRA
>landevejen og PÅ motorvejen, dvs. motorvejstilkørslen..

Der står hverken "fletter ind" eller noget andet

rent ud sagt står der ikke noge tom at man skal blinke, når man kører
*på* motorvjen

og for den sas skyld heller ikke specielt noget om når man forlader
motorvejen igen -

Flueknepperi på højeste plan - Hvor VD har sin ide om at der skal
blinkes, hvor der er flettepligt, står måske hen i det uvisse

Det må være denne der gælder :

LOV nr 432 af 10/06/2003 (Gældende)

1. § 32, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen
og før vending og svingning. Kørende skal endvidere give tegn før
vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets
placering til siden på motorvej. Ved vognbaneskift eller anden ikke
ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på anden vej end
motorvej skal kørende give tegn, når det er påkrævet til vejledning
for den øvrige færdsel. Tegnet skal gives ved hjælp af blinklys, hvor
anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller tilladt, og i øvrigt
ved, at en arm rækkes vandret ud til siden.«

--
jan@Fedtegreven.dk