Bil anno 1989 og i dag
Fra : Erik

Dato : 19-11-04 11:40

Hej

Jeg køber i begyndelsen af næste år en Hyundai Elantra 1.6 GLS med 105 HK.
Bl.a. fordi jeg gennem forhandleren kan få en forsikring til en rimelig pris
(Topdanmark - ca. 10.000 alt inkl.). Jeg var ude at prøvekøre den forleden,
og jeg blev positivt overrasket. Den var kvik og meget behagelig at køre i.
Nu skal det så siges, at jeg pga. udlandsophold mm ikke har haft bil siden
1994. Da solgte jeg en Mazda 626 LX CC, som jeg havde haft i 5 år - altså en
1989-model. Den var jeg også meget glad for og kørte Europa tyndt i den. Nu
kommer jeg så til spørgsmålet:

Hvis man sammenligner Mazdaen fra 1989 med den ny Hyundai, forekommer det
mig, at sidstenævnte bil er mindst lige så god og på en række områder (især
udstyrsmæssigt og mht. sikkerhed) en klar vinder. Samtidigt koster Elantraen
ca. det samme - ca. 185.000 kr. - som jeg gav for Mazdaen i 1989. Er det
virkeligt rigtigt, at man får så meget mere bil for pengene i dag end for 15
år siden? Er der noget, som jeg har overset?
Hvis jeg køber en Mazda 6, skal jeg af med knap 100.000 kr. ekstra, men jeg
har svært ved at se, hvad jeg får mere for pengene ud over navnet
selvfølgeligt og måske lidt bedre køreegenskaber. Er der nogen, der har et
bud på, hvad gevinsten i øvrigt vil være ved at købe en Mazda 6?

På forhånd tak for interessante kommentarer

Erik

Fra : Lars

Dato : 19-11-04 12:36

Hej Erik,

"Erik" <ej@alibi.dk> wrote in message

> [...]
> Bl.a. fordi jeg gennem forhandleren kan få en forsikring til en rimelig
> pris (Topdanmark - ca. 10.000 alt inkl.). Jeg var ude at prøvekøre den

Uha... Er det uden anciennitet? Jeg syntes det lyder ret kostbart...

> [...]
> selvfølgeligt og måske lidt bedre køreegenskaber. Er der nogen, der har et
> bud på, hvad gevinsten i øvrigt vil være ved at købe en Mazda 6?

Tjaeh - jeg har ikke prøvet hverken den ene eller den anden bil, men jeg
tror måske også man får bedre komfort i form af bedre lyddæmpning, bedre
sæder, mere sikker at køre galt i, nyere motor, den fås vel heller ikke med
mindre end 1.8 motor- så større motor, osv. Mazda 6 har fået rigtig gode
anmeldelser.

Men du kunne jo snuppe en tur i en og se/mærke om der er forskel. Jeg tror
absolut ikke Hyundai er et dårligt bud, men på den anden side tror jeg nu
der er forskel til en Mazda 6.

** Lars

Fra : Chr

Dato : 19-11-04 22:00

> [...]
> absolut ikke Hyundai er et dårligt bud, men på den anden side tror jeg nu

kr 100.000 til forskel før afgift...dvs i 'virkeligheden' kr ca 33.000,-man
føler sig lidt dum når man køber for kr33.000 mere bil, og skal betale kr
100.000....

Fra : Lars

Dato : 22-11-04 09:43

Halløjsa,

"Chr" <ask@formail.dk> wrote in message

> kr 100.000 til forskel før afgift...dvs i 'virkeligheden' kr ca
> 33.000,-man føler sig lidt dum når man køber for kr33.000 mere bil, og
> skal betale kr 100.000....

Jep-jep... Bare endnu end grund til at jeg er glad for mit sverigesprojekt

** Lars