blæser og regnsensor
Fra : Ole Kløvborg Mikkels~

Dato : 18-11-04 19:16

Jeg har endelig fået skiftet min gamle rekord med en 17 år nyere Xsara
stationcar 2.0 fra 2000. Her er jo mange ting man lige skal holde tjek på,
så jeg vil gerne høre jeres mening om følgende.
1. regnsensor Jeg har oplevet at den regulerer alt for hurtigt og ujævnt, og
det er jo ikke rart at høre viskeren skrige på ruden fordi den er for tør.
Så har jeg læst lidt om princippet for sensorens virke, noget med lys der
kunne registrere vandpartikler på ruden osv. Dette fik fik mig til at prøve
at rense ruden omkring sensoren. Det hjalp meget, men jeg ved ikke hvor
længe. Jeg læste om en der havde gjort sin bil vinterklar og behandlet sin
forrude med noget vandafvisende. Hvad er erfaringerne her.

Jeg plejer typisk at stille min blæser på automatisk regulering, termostaten
på 22 grader og indstille luftreguleringen på afdugning/afrimnings symbolet.
Problemet er at der går lige 3-4 minutter før at blæseren regulerer op på
fuld drøn. Den stopper fint når temperaturen i bilen er oppe. Det ville jo
være dejligt at den startede på drøn med det samme, så der blev afdugget
mens man skrabede is af. Kan det være en fejl at den ikke blæser med det
samme når bilen startes. Hvordan bruger jeg min AC her om vinteren.?
Ole
Mikkelsen

Fra : Peter

Dato : 18-11-04 20:29

"Ole Kløvborg Mikkelsen" <1HXkloevborg@mikkelsen.mail.dk1HX> skrev i en
meddelelse news:419ce666$0$86934$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg har endelig fået skiftet min gamle rekord med en 17 år nyere Xsara
> stationcar 2.0 fra 2000. Her er jo mange ting man lige skal holde tjek på,
> så jeg vil gerne høre jeres mening om følgende.

Til lykke

> [...]
> prøve
> at rense ruden omkring sensoren. Det hjalp meget, men jeg ved ikke hvor

[klip]

Jeg har samme system i min Xantia fra samme årgang. Det fungerer perfekt
her. Vent og se om du ikke bliver glad for det.

> [...]
> symbolet.
> Problemet er at der går lige 3-4 minutter før at blæseren regulerer op på

Igen: jeg har samme system i min potte.

Jeg har en ide om, at den ikke blæser luft ind når luften er kold - så den
starter først når bilen er lidt varm. Du må altså selv stille på blæseren så
den blæser lidt luft op på ruden.

> [...]
> være dejligt at den startede på drøn med det samme, så der blev afdugget
> mens man skrabede is af. Kan det være en fejl at den ikke blæser med det

Jeg tror ikke, at det er en fejl. Hvad siger din instruktionsbog?

>Hvordan bruger jeg min AC her om vinteren.?

Ja, jeg er i tvivl om, hvorvidt vore systemer virker om vinteren. Men du
bruger den til at affugte luften med i vinterperioden. Så bruge den en gang
i mellem. Det skal du i hvert fald af hensyn til vedligeholdelsen af
systemet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Hornsved

Dato : 19-11-04 09:00

"> > 1. regnsensor Jeg har oplevet at den regulerer alt for hurtigt og
ujævnt,

Jeg er ved at blive vanvittig af regnsensoren på min '04 Mondeo. Den
ræser afsted, blot der er den mindste smule fugt på ruden. Ford
mumlede godt nok et-eller-andet om at de havde renset ruden og sat nye
viskere på for at afhjælpe problemet, men det hjalp kun i en uges tid.
Jeg er faktisk helt holdt op med at bruge funktionen, da jeg ikke kan
holde ud at høre viskerne drøne hen over en knastør rude. Min kone
havde en '99 206XT, som også havde en regnsensor. Det forekommer mig
at den fungerede væsentligt bedre - eller måske kørte jeg bare for
lidt i hendes bil? Husker i øvrigt fra instruktionsbogen i 206'eren at
der stod at man skulle slukke for regnsensorfunktionen, inden besøg i
vaskehallen (måske fordi det var en konebil?) - tippet er ihvertfald
hermed givet videre
Kunne være interessant og høre om andres erfaringer.
Mvh/Hornsved

Fra : Lars

Dato : 19-11-04 10:11

Hej Ole,

"Ole Kløvborg Mikkelsen" <1HXkloevborg@mikkelsen.mail.dk1HX> wrote in
message news:419ce666$0$86934$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jeg har endelig fået skiftet min gamle rekord med en 17 år nyere Xsara
> stationcar 2.0 fra 2000. Her er jo mange ting man lige skal holde tjek på,
> så jeg vil gerne høre jeres mening om følgende.

Tillykke med den - jeg har haft en præcist magen til tror jeg

> [...]
> sin
> forrude med noget vandafvisende. Hvad er erfaringerne her.

Den kan være lidt "mærkelig" - det vigtige er at holde forruden fri for
voksrester og sørge for at vinduesvikserne er i anstændig stand. Hvis det
er fordi den har fået tværet vejsalt eller andet svineri ud over ruden som
ikke vil af og den bare bliver ved med at viske - så giv den en tur med
sprinkleren. Men, man skal lige vænne sig til funktionen der dog i det store
hele fungerer godt syntes jeg.

Apropros sprinkler - den bruger en ORDENTLIG røvfuld sprinklervæske til
forlygtespulerne. Hvis du kører om dagen kan der spares en del
sprinklervæske i vinterperioden ved at sætte den på positionslys og anvende
tågelygterne som kørelys i stedet for, så er sprinklerne på forlygterne
nemlig slået fra.

> [...]
> være dejligt at den startede på drøn med det samme, så der blev afdugget
> mens man skrabede is af. Kan det være en fejl at den ikke blæser med det

Det er ikke en fejl - den skruer op så snart temperaturen er så høj at det
virker. Bilen dugger vel heller ikke til indenfor når du starter? Så snart
ruden er afdugget kan du med fordel skrue knappen ned på "pil-op-pil-ned"
symbolet for at få noget mere behagelig luftstrøm.

> Hvordan bruger jeg min AC her om vinteren.?

Jeg havde den altid slået til, det virkede fint. Når det er over 5 grader
varmt kører den og affugter luften, det er godt til at reducere dug mm
indenfor.

** Lars

Fra : Rasmus

Dato : 19-11-04 12:22

> [...]

> Dette fik fik mig til at prøve at rense ruden omkring sensoren. Det
> hjalp meget, men jeg ved ikke hvor længe.

Tillykke med dyret !!
Jeg har en 306 ´98 med regnsensor, og somme tider er den lige følsom
nok, og andre gange lidt for langsom. Men i det store hele virker den
ok, især er det rart når det ikke regner nok, til at viskerne skal køre
hele tiden !
For mig virker det lidt som om den kan blive lidt "forvirret" ved
bykørsel i mørke, måske pga al den indirekte lys (biler, gadelys mm).

Husk at hvis du slukker bilen med regnsensorfunktionen slået til, skal
den slås fra og til igen, næste gang du starter bilen, før den virker