Bimmer snurrer, men starter ikke
Fra : Casper Bang

Dato : 18-11-04 12:58

Hej,

Jeg har en BMW 320i fra 1989 (E30).
Her på det seneste har den haft haft et problem med at den snurrer fint (dvs
rigeligt strøm på batteriet), men tager overhovedet ikke fat.
Ind imellem starter den efter et stykke tid, men i forgårs tog den slet ikke
fat, og jeg vil tro at der samlet blev kørt 10 min på starteren med falcks
hjælp, før den kom i gang.

Når man starter den hører man først bare en snurren fra starteren - derefter
indimellem en lidt "hvinene" lyd, hvor man ikke rigtigt kan høre at det
snurrer. Ind imellem kommer den så med en let "hostende" lyd, som om den er
ved at tage fat, uden egentligt at få nok fat.

Både falck og mekanikeren siger at det lyder som om der er et problem med
benzintilførslen, hvilket vel lyder korrekt nok.
Er i ud fra min beskrivelse enig i dette, og kan i komme med et gæt på mere
eksakt hvad der "plejer at være årsag til det problem"?

Jeg håber i kan hjælpe, så jeg selv har en anelse om, om jeg skal sælge
familien m.v. for at få råd til at reperere min bimmer :)

Tak
Casper

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-04 13:33

> [...]
mere
> eksakt hvad der "plejer at være årsag til det problem"?

Har du testet om der er gnister i tændrør ?? det KAN være den føler der
"føler" på dit krumtaps hjul, der er defekt = ingen tænding.. :o/

Mvh
Morten

Fra : Casper Bang

Dato : 18-11-04 14:37

> Har du testet om der er gnister i tændrør ?? det KAN være den føler der
> "føler" på dit krumtaps hjul, der er defekt = ingen tænding.. :o/

Har ikke selv mulighed for at teste noget sådan... eller den nødvendige
viden for den sags skyld :(
Jeg kan dog sige, at når man først får gang i den, kører den perfekt... så
er der ikke problemer med at holde liv i den.

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-04 15:40

> Har ikke selv mulighed for at teste noget sådan... eller den nødvendige
> viden for den sags skyld :(

du hiver en tændrørs hætte af og sætter et tændrør på og ligger det på
motoren, får en til at prøve at starte bilen, og gnister så spiller
tændingen..

> Jeg kan dog sige, at når man først får gang i den, kører den perfekt... så
> er der ikke problemer med at holde liv i den.

Det kan på e30 modellen være den ene benz pumpe den der skal levere benz
tryk før start, hvis den ikke virker så skal den bagerste pumpe klare hele
arbejdet, og så kan det tage langt tid at starte den..
Ses tit på div. bmw forums..

Mvh
Morten

Fra : Casper Bang

Dato : 18-11-04 16:21

> du hiver en tændrørs hætte af og sætter et tændrør på og ligger det på
> motoren, får en til at prøve at starte bilen, og gnister så spiller
> tændingen..

Ahh, det havde jeg ikke lige tænkt over... men stadig, når nu bilen kører
fint når den først er kommet i gang, kan det så være tændrørerne der er
problemet?

> [...]
> tryk før start, hvis den ikke virker så skal den bagerste pumpe klare hele
> arbejdet, og så kan det tage langt tid at starte den..

Det lyder da som en mulig begrundelse... jeg vil foreslå det til mekanikeren
senere.

Tak!

Fra : Juel

Dato : 18-11-04 17:09

> Ahh, det havde jeg ikke lige tænkt over... men stadig, når nu bilen kører
> fint når den først er kommet i gang, kan det så være tændrørerne der er
> problemet?

nej, ikke med mindre det er periodisk.. :o/

> Det lyder da som en mulig begrundelse... jeg vil foreslå det til
mekanikeren
> senere.

Det er ihvertfald set en håndfuld gange... :o/

> Tak!

Np håber du får hende til at spinde igen...

Mvh
Morten
E30 325iA '88

Fra : Casper Bang

Dato : 18-11-04 20:00

> [...]
> tryk før start, hvis den ikke virker så skal den bagerste pumpe klare hele
> arbejdet, og så kan det tage langt tid at starte den..

Jeg smider en seddel til mekanikeren om dette i morgen tidlig, så han har en
idé til hvor han skal starte.
Han nævnte selv at en temperaturføler kunne give problemer, men da han ikke
er BMW-mekker havde han måske ikke tænkt over den mulighed du nævner :)

MVH
Casper

Fra : Casper Bang

Dato : 24-11-04 14:30

[SNIP]

Jeg har nu (efter lang tids venten) fået den tilbage fra værkstedet.
Deres konklussion var at mine tændrør blev kokset til, på grund af for kold
motor, og for mange korte ture.
I forbindelse med fugt, ville dette bevirke at der ikke kom gnist.

Han fandt samtidig et andet problem - CO'en i motoren var sat til 3%, hvor
den gerne kun skulle være 1%...
Dette har han stillet ned igen.
Hvad kan årsagen være til at CO outputtet har været stillet SÅ højt i
forhold til standard?

Tak :)