"Lås" på hjulbolt (vedr. hjulskift)
Fra : Frederik Dannemare

Dato : 17-11-04 17:06

Davs,

jeg skal have skiftet til vinterdæk (Rover 620Si), men på den ene af de
fire hjulbolte på hvert hjul sidder der noget, der ligner en lås.

Jeg spurgte hos Rover-forhandleren i Aalborg og fik at vide, at de ikke
havde en "boltnøgle" på lager - men den da kunne hjemtages (helt billig
var den vist ikke, lød det).

Mit spørgsmål er nu: Hvor mange af jer kører rundt med disse "boltlåse"?
Og til jer, der ikke gør: Har I nogensinde oplevet, at nogen er rendt
af sted med jeres hjul.

Det er sgu da ikke skide praktisk i øvrigt sådan at sælge en bil med
"lås", men uden "nøgle" - hvad gør man den dag, man punkterer? Rigtigt
nok ligger reservehjul, donkraft, mv omme i bagagerummet, men hvad
hjælper det, når man alligevel ikke kan skifte hjulet? :)

vh
--
Frederik Dannemare | mailto:frederik@dannemare.net
http://qa.debian.org/developer.php?login=Frederik+Dannemare

Fra : Cosworth POWER

Dato : 17-11-04 17:10

> Mit spørgsmål er nu: Hvor mange af jer kører rundt med disse
> "boltlåse"?

Det gør jeg da. De koster omkr. 250 kr. hos Ford og er en billig
detalje/sikring i et indkøb af 4 stk. dæk/alufælge.

> Det er sgu da ikke skide praktisk i øvrigt sådan at sælge en bil med
> "lås", men uden "nøgle" - hvad gør man den dag, man punkterer?

Så skal man have låsbolten med. Gem den et sted i bilen, så en tyv ikke
umiddelbart kan finde den.

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-11-04 17:26

Frederik Dannemare wrote:
> [...]
> billig var den vist ikke, lød det).
>
> Mit spørgsmål er nu: Hvor mange af jer kører rundt med disse

Jeg gør, det er en billig sikring af aludrengene

> Og til jer, der ikke gør: Har I nogensinde oplevet, at
> nogen er rendt af sted med jeres hjul.

Jeg har aldrig selv været udsat for det, men prøv at kigge tilbage i gruppen
(til i går kl. 19.03 Message-ID: <9irmd.1792$cx5.1023@news.get2net.dk>)

> [...]
> nok ligger reservehjul, donkraft, mv omme i bagagerummet, men hvad
> hjælper det, når man alligevel ikke kan skifte hjulet? :)

Man kan købe en universal top, som kan tage stort set alle låse
møtrikker/bolte.
Kan dog ikke huske hvor man kan købe dem

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 17-11-04 20:06

Per Beer Hansen wrote:
[ snip ]

> Man kan købe en universal top, som kan tage stort set alle låse
> møtrikker/bolte.
> Kan dog ikke huske hvor man kan købe dem

Hvis tilgængeligheden af en sådan universaltop er relativ stor,
forsvinder ideen med låsbolte så ikke lidt? Montering af låsbolte er
vel i øvrigt ikke nogen reel hindring for en hjultyv, eller hvordan?

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-11-04 22:46

"Frederik Dannemare" <frederik@dannemare.net> wrote in message
> [...]

>forsvinder ideen med låsbolte så ikke lidt? Montering af låsbolte er
>vel i øvrigt ikke nogen reel hindring for en hjultyv, eller hvordan?

Det er jo de færreste der har en sådan i baglommen - det er lidt nemmere
lige at hive en krydsnøgle frem og 4mælkekasser :)

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-11-04 22:45

> [...]

>Jeg spurgte hos Rover-forhandleren i Aalborg og fik at vide, at de ikke
>havde en "boltnøgle" på lager - men den da kunne hjemtages (helt billig

Du er meget heldig HVIS sådan en kan findes
Det er simpelthen fandes værk hvis du ikke har låsetoppen.
har du kigget nede ved reservelhjulet og alle mulige andre gemmesteder i
bilen?
De er lavet en milliard forskellige udgaver - jeg var selv på herrens mark
da jeg havde forlist den til pugen.

Fandt mange der var næsten magen til men ak nej.
Det endte simpelthen med jeg gik amok med en luftnøgle og en 17´er top.
Efter lidt vold kom låsen af uden brug af special top.
Hjulcenteret kan ordne den slags også med deres special top (det fordrer dog
der er plads rundt om selve bolten i fælgen - eller skal der svejses et
stykke jern på og det kan godt tage noget tid selv for en proff var den
besked jeg fik for lidt over en måned siden).

Får du en ny top - så vogt den livet som indsats :)

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-11-04 10:53

Frederik Dannemare wrote:
> [...]
>
> Jeg spurgte hos Rover-forhandleren i Aalborg og fik at vide, at de
> ikke havde en "boltnøgle" på lager - men den da kunne hjemtages (helt

Intet er billigt hos en Rover forhandler. Måske kører Honda Accord CC med
samme system - bilerne er teknisk identiske. Min "Nøgle" består af en
rørnøgle med 2 flanger indvendigt der passer over den runde hjulmøtrik med
udfræsningerne. Nøglen sidder i et plasticrør der benyttes til at tage
pyntekaplerne af møtrikkerne. Røret har sit eget hul i flamingoen i
reservehjulet. Dine hjul er relativt sikre IMO, da de kun passer til Honda
og Rover.

--
vh
Torben - 620ti