MS Windows
briani 27239
Deaktivering af Tjenester i XP SP2
Fra : Jakob G.

Dato : 27-11-04 15:00

Hej!

Min kæreste har lige købt sig en Dell med XP Home, hvor vi har lagt SP2 (fra
CD-ROM) ind.
Nu har vi tænkt os at deaktivere forskellige tjenester jvf. den udmærkede
vejledning, der kan søges under "Tjenester.pdf".
Den har jeg praktiseret på min egen maskine og har ikke haft bøvl med
"skrammel" udefra endnu.

Men kan vi bare følge vejledningen selvom vi har installeret SP2? Når jeg
kører netstat -an første gang står der nogle flere linier med både TCP og
UDP end vist i vejledningen. Men jeg havde bare tænkt mig at følge den
derudaf og få lukket de huller der er nævnt. Er det ikke godt nok (eller har
SP2 måske åbnet andre, der så også skal lukkes)?

Det skal siges, at maskinen _har_ været på nettet siden vi fik den.

--
Hilsen Jakob

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-11-04 15:21

Jakob G. skrev:

> Er det ikke godt nok (eller har SP2 måske åbnet andre, der så
> også skal lukkes)?

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester.pdf> er skrevet
til WinXP RTM (første udgave af XP) og SP1.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester_SP2.pdf> er
skrevet til SP2.

> Det skal siges, at maskinen _har_ været på nettet siden vi fik
> den.

SP2 har den indbyggede firewall koblet til som standard og der er
indbygget andre sikkerhedsforanstaltninger, som gør den knap så
sårbar sammenlignet med de tidligere udgaver, men alligevel kan
man efter min mening lige så godt deaktivere de tjenester, man
ikke har brug for og da specielt hvis computeren er koblet
direkte på en bredbåndsforbindelse. Altså uden en router imellem,
som fungerer som en slags firewall i sig selv, hvis den er sat
fornuftigt op vel at mærke.

Desuden vil en deaktivering af unødvendige tjenester ofte give et
spark opad rent ydelsesmæssigt.

Det skal dog siges at vejledningerne er skrevet ud fra en frisk
installation af WinXP inden installation af tredjepartsprogrammer.
Du kan sagtens risikere, at der er flere lyttende tjenester end
beskrevet, for det kommer jo an på, hvad du har installeret af
programmer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jakob G.

Dato : 27-11-04 15:59

Nåh ja, det var dig der havde lavet den, ikke?
Jeg kigger lige på den anden udgave

> [...] , men alligevel kan
> man efter min mening lige så godt deaktivere de tjenester, man
> ikke har brug for og da specielt hvis computeren er koblet
> direkte på en bredbåndsforbindelse.

Nemli' ja...

> [...]
> Du kan sagtens risikere, at der er flere lyttende tjenester end
> beskrevet, for det kommer jo an på, hvad du har installeret af

Ja, men de vil vel dukke op bagefter alligevel, selvom om har deaktiveret en
hel masse først, ikke?
Jeg er ikke mere inde i det, end at jeg kan følge din vejledning.
Jeg lukker vel de samme huller nu, som hvis jeg havde gjort det _inden_
installation af andre programmer.

--
Hilsen Jakob

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-11-04 16:26

Jakob G. skrev:

> Ja, men de vil vel dukke op bagefter alligevel, selvom om har
> deaktiveret en hel masse først, ikke?

Jo. Vejledningen beskriver blot de standardtjenester, som kører
på en frisk installation. Blot fordi at du f.eks. deaktiverer
en tjeneste, som lytter på en bestemt port betyder ikke, at du
aldrig mere kan få noget til at lytte på den port, for det kan
du sagtens. Det afhænger af hvad du installerer. Hvis du f.eks.
installerer en FTP-server, som lytter på TCP:21, vil FTP-serveren
få lov til at lytte på den port, selvom du har fulgt vejledningen.

> Jeg er ikke mere inde i det, end at jeg kan følge din
> vejledning. Jeg lukker vel de samme huller nu, som hvis jeg
> havde gjort det _inden_ installation af andre programmer.

Ja, men mange bliver forvirrede over, at der er langt flere porte
på en Nestat -an end vejledningen beskriver og så mailer de til
mig og brokker sig over, at vejledningen er forkert, men i stedet
er det dem selv, som har installeret alt muligt ragelse inden de
fulgte vejledningen, og det kan jeg jo ikke gøre for. :)

PS. Jeg har opdaget en fejl i Tjenester_SP2.pdf(*), så der er
lige uploadet en ny udgave, som du hellere må hente i stedet.

(*) Havde på side 3 og 5 vist, at Alg.exe lytter på UDP, hvilket
ikke er rigtigt. Det er TCP i stedet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jakob G.

Dato : 27-11-04 16:51

Tak for svaret. Godt med nogen der kan forklare os ukyndige hvordan vi
beskytter os mod dette og hint fra det onde net.

> [...]
> er det dem selv, som har installeret alt muligt ragelse inden de
> fulgte vejledningen, og det kan jeg jo ikke gøre for. :)

I see your point...
- Selvom det jo også var grunden til min forespørgsel her i gruppen...

Jeg henter den nye version og følger den.

Tak igen.

--
Hilsen Jakob

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-11-04 17:18

Jakob G. skrev:

> Jeg henter den nye version og følger den.

Ok.

> Tak igen.

Velbekomme.

--